Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / - Fritz2 - Rybka -
. 1 . 2 . 3 . >>
Författare Meddelande
palmann3
Medlem
#1 Skrivet: 7 Okt 2008 18:44

Rybka spelar bra. - Fritz2 - Rybka / 0 - 1 ............ 29 drag.

Muamer
Medlem
#2 Skrivet: 7 Okt 2008 20:28

http://schackonline.com/spela/chess/replay.php?gam eid=430839

cheesexplorer
Medlem
#3 Skrivet: 7 Okt 2008 20:32

Jag vet inte riktigt om jag håller med om att det är schack matt.

Allfader
Medlem
#4 Skrivet: 7 Okt 2008 20:33 - Redigerad av: Allfader

Ingen har påstått att det skulle vara schackmatt.

palmann3
Medlem
#5 Skrivet: 8 Okt 2008 08:29

Maumer - jeg er ikke tilfreds med Fritz2s spel. Fritz tabte, forlorade tempo - direkte, inddirekte.

En indrømmelse: Kun én gang gjorde jeg selv et drag. Fritz2 ville på et tidligt tids-
punkt spille Ld3, --- / og derefter gøre lang rokade / men det så jeg ville tabe,
så jeg ændrede det til Le2, ---

Nu er min samvittighed ren - som nyfalden sne. - Og snart er det jul.

mvh.

Halvslak
Medlem
#6 Skrivet: 8 Okt 2008 08:30

Fattar inte varför vit gav upp ?
Ser rätt lika ut för mej !

palmann3
Medlem
#7 Skrivet: 8 Okt 2008 08:34 - Redigerad av: palmann3

Halvslak - så put stillingen i en motor / program. I stillingen har Fritz ingen bra drag.
Eller brug det lille analysebræt på skærmen din ....

zebbidy
Medlem
#8 Skrivet: 8 Okt 2008 09:40

Citerar: palmann3, #5:
Fritz2 ville på et tidligt tids-
punkt spille Ld3 og derefter gøre lang rokade / men det så jeg ville tabe,
så jeg ændrede det til Le2

Enligt min åsikt är 7.Ld3 bättre, det oskadliggör ... Se4 och gör anspråk på två öppna diagonaler istf en. Att det skulle leda till *förlust* är åtminstone alldeles för mycket sagt tycker jag.

Mvh Sebastian

palmann3
Medlem
#9 Skrivet: 8 Okt 2008 13:16

Sebastian - har du Rybka ?

zebbidy
Medlem
#10 Skrivet: 8 Okt 2008 16:38

Javisst!

Halvslak
Medlem
#11 Skrivet: 9 Okt 2008 08:41

Ja, Palmann3, då jag inte har motor o är en glad amatör är detta på för hög nivå för mej.
Jag hade iallafall slagits till sista blodsdroppen, det är ju ett "krigsspel", o särskilt om det ser så jämt ut som i ovanstående visad ställning.

Meen jag förstår nog inte när det är dax att ge upp

Halvslak
Medlem
#12 Skrivet: 9 Okt 2008 08:51

Förstår inte riktigt !
Har analyserat partiet en stund o kliar mej i huvudet.
Jag har ibland hamnat i lägen där man inte kan göra något superdrag, men man hankar väl fram en bonde till ett hyfsat läge medan man tänker ut en plan.
Vips något drag senare öppnar motståndaren för en möjlighet.

Inte ger jag upp i en position där vi har lika pjäser kvar och spelet står och väger, trots att jag inte just nu kan göra det förlösande draget.
Ger upp gör iallafall jag bara om nederlaget är uppenbart.
Annars om det står och väger kan det faktiskt svänga till ens egen fördel rätt snabbt

Snälla, förklara för en korkad amatör.
Varför ska jag ge upp ?
Jag ser några som ibland ger upp efter fyra drag !!!
Fattar nada !

palmann3
Medlem
#13 Skrivet: 9 Okt 2008 10:10 - Redigerad av: palmann3

I følge Fritz2 ' egne analyser, så ville Fritzemanden komme under (stort) pres, og ville være tvunget til at afgive materiale. ( en form for træktvang - drag-tvang )
Med Løbere der ikke har samme farve skulle man kunne holde remis med minusbonde,
men Rybka kan tvinge Fritz til at afgive sin Løber. - Se også i stillingen at Fritz er svag på de hvide felter. (!)

Rybka skulle inte ha' lov til - til smukke, frække ting. Drag.
Derfor 0 - 1.

Kanske Maumer også har et par sætninger, nogle ord at bidrage med?
Eller andre som har fulgt med i partiet ...

Kullberg
Medlem
#14 Skrivet: 9 Okt 2008 11:35 - Redigerad av: Kullberg

Verkar faktiskt lite konstigt att ge upp här. Inget snack om att Rybka står mycket bättre, med med olikfärgade löpare på brädet så hade jag helt klart gett det en chans att få till en remi. Framför allt när motorerna inte är kända för att evaluera slutspel bra. Så jag förstår att du inte fattar Halvslak, specielt när det inte finns någon forcerad vinst. vist vit får ge en bonde till, men kan man byte ner till löparslutspel så spelar det ingen roll. chanserna är små men ändå för tidigt att ge upp enligt mig.

Vilken ver. av Rybka är det?

Rama
Medlem
#15 Skrivet: 9 Okt 2008 11:42

Citerar: Halvslak, #12:
Inte ger jag upp i en position där vi har lika pjäser kvar och spelet står och väger,

Vit står faktiskt väldigt dåligt; Löparen på fel färg, springaren helt deplacerad och också tornet är passivt. Det är en enorm skillnad faktiskt på de svarta och de vita pjäsernas aktivitet.
Citerar: palmann3, #13:
Se også i stillingen at Fritz er svag på de hvide felter. (!)

Absolut!
Inte många mänskliga spelare hade gett upp där men å andra sidan om någon av mina medspelare i en seriematch t.ex hade haft ställninge så had jag nog i tankarna noterat en nolla för oss.

Kullberg
Medlem
#16 Skrivet: 9 Okt 2008 11:46 - Redigerad av: Kullberg

Citerar: Rama, #15:
Inte många mänskliga spelare hade gett upp där

Tror faktiskt inte många motorer hade gett upp här heller. Rybka 3 visar 1.65+ till svart efter inte så lång betänketid i och för sig, och ingen motor jag vet ger upp där. har inget fritz insatllerat så vet inte vad han säger.

palmann3
Medlem
#17 Skrivet: 9 Okt 2008 12:17

Positionelt står Fritz2 dårligt ............. Fritzemanden vurderer selv stillingen til
+ 0,84 til Rybka, der kan give sin springer for hvids Løber for at undgå
remis-tendenser. - Hvad mener Maumer?

Muamer
Medlem
#18 Skrivet: 9 Okt 2008 13:22

Rybka vinner ingen snack om saken, har inte analyserat djupt men jag kan lägga ut lite analyser senare idag. Jag tror att Svart kommer att pressa och vinna en/två bönder men som sagt har jag inga konkreta variationer. Ska försöka göra lite snygga diagrammer

-Muamer

Muamer
Medlem
#19 Skrivet: 9 Okt 2008 13:34 - Redigerad av: Muamer

Hoppas detta funkar nu
Rybka visar denna variation vid 19ply och -1,90 till svart även om det är olikfärgade löpare så ska svart vinna eftersom hon har två extra bönder. Man måste också tänka på att det tog 20 drag för rybka att komma till en position där den leder med -1,90, med 10 drag till leder det troligtvis till -3 och om den inte kan vinna då kan man kasta ut skiten genom fönstret

Jonatan_
Medlem
#20 Skrivet: 9 Okt 2008 13:36

Vilken version av Rybka använder du?

Muamer
Medlem
#21 Skrivet: 9 Okt 2008 13:38

Rybka 1,0 Beta

Jonatan_
Medlem
#22 Skrivet: 9 Okt 2008 13:46

Rybka 3 dynamic 32-bit ger -1.77 på 19 ply.

Muamer
Medlem
#23 Skrivet: 9 Okt 2008 13:54

Alla har rybka 3 nuförtiden
Bra att jag ska sluta när jag vunnit mot K'rider och eva-marie, hade inte haft en chans mot er

-Muamer

kvarkarn_
Medlem
#24 Skrivet: 9 Okt 2008 14:28

varför använda motor bara för att vinna ? det är man spelar ju själv ingen snack om det varför använda motor? helt meninslöst om rybka tänker en sak så fatta man inte varför det är bra

Muamer
Medlem
#25 Skrivet: 9 Okt 2008 15:06

Varför spela om man inte vill vinna??

canyoubeatme
Medlem
#26 Skrivet: 9 Okt 2008 15:07

för att lära sih och ha kulllll!!!!!!

kvarkarn_
Medlem
#27 Skrivet: 9 Okt 2008 15:11

ja det can sa tycker jag med man lär sig mer om man förlorar

Muamer
Medlem
#28 Skrivet: 9 Okt 2008 15:51

Jag tycker det också, men det betyder inte att man lär sig bara om man förlorar.
Man ska lära sig nånting från varje parti man spelar, det spelar ingen roll om det är en förlust, remi eller vinst.

palmann3
Medlem
#29 Skrivet: 9 Okt 2008 15:55 - Redigerad av: palmann3

Mens du arbejder sammen med din motor / program, så lær du dig nye ting - indenfor, indenom skak - men du skal skrive varianterne ned - og gemme dem -
du skal komme i hu - ellers kommer du ikke videre. Med schack.

Midtspelat er et mycket stort område - selv for en motor!

I 90 - 95 % af alle tilfælde, så finder din motor det bedste drag !

De sidste 10 procent tilhører dig ............... ! Om du er hemsk, hemsk bra ....

kvarkarn_
Medlem
#30 Skrivet: 9 Okt 2008 16:44

man kan ju lära sig saker om man vinner också men poänger är varför använ man motor?

. 1 . 2 . 3 . >>
Du måste logga in för att kunna posta!