Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / tänk om man härmas
Författare Meddelande
kvarkarn_
Medlem
#1 Skrivet: 26 Sep 2008 18:16

vad händer om man spelar två partier och härmar den andra och gör exsakt samma drag då blir de ju 1-1 är inte det bra mot nån som har högre ranknig ?

Allfader
Medlem
#2 Skrivet: 26 Sep 2008 18:21

Problemet är att du alltid måste göra ditt drag efter att motståndaren har gjort sitt.

kvarkarn_
Medlem
#3 Skrivet: 26 Sep 2008 18:22

oj där var den här tråden borta

Smyrf
Medlem
#4 Skrivet: 26 Sep 2008 18:22

Det kan inte bli 1-1 eftersom någon gör matt först eller så blir det remi. Dessutom kan du inte härmas om din motståndare schackar dig.

kvarkarn_
Medlem
#5 Skrivet: 26 Sep 2008 18:24

mm men nästan

vilhelm
Medlem
#6 Skrivet: 27 Sep 2008 23:15

en bra tanke tycker jag problemet är att vit har äran att börja,har faktiskt kört denna ide i några partier...speciellt i engelskt som jag inte riktigt behärskar...larsa brukar vråla efter ett tag SLUTA HÄRMAS!hehe...till viss del går det..men man måste vett att sluta i tid typ..men vad vet jag?är ju en harmlös fjant egentligen

Kullberg
Medlem
#7 Skrivet: 27 Sep 2008 23:36

Han menar väl att man kör två partier och att man härmar motståndaren i det andra partiet!

vilhelm
Medlem
#8 Skrivet: 27 Sep 2008 23:39

Citerar: Kullberg, #7:
Han menar väl att man kör två partier och att man härmar motståndaren i det andra partiet!

stööön!naturligtvis det står ju klart o tydligt...hur fläng är man på en skala mellan 1-5 om 5 är det värsta ....jag har inte alla indianer i kanoten typ...förövrigt var det konstigt men det hör inte hit

zebbidy
Medlem
#9 Skrivet: 27 Sep 2008 23:40

Det finns någon berömd trollkarl/illusionist, engelsk tror jag, har glömt namnet. Han spelar knappt schack, knappt hobbynivå, men spelade mot ett 10-tal stormästare simultant, på en nivå långt över sin egen (minns inte siffrorna, men vann flera partier åtminstone). Gissa hur!

vilhelm
Medlem
#10 Skrivet: 27 Sep 2008 23:41

Citerar: zebbidy, #9:
Gissa hur!

hår på bröstet?

Barbossa
Medlem
#11 Skrivet: 27 Sep 2008 23:47

Det går visst att härmas, säg att jag har startat 2 partier mot 2 de högst rankade här, jag är vit i ett och svart i ett. I partiet där jag är svart börjar han med e4.Då svarar jag med 1.e4 i partiet där jag är vit osv.

Kullberg
Medlem
#12 Skrivet: 27 Sep 2008 23:54

Nu ska jag väl inte ge några dåliga tips här till spelare som vill fuska men du har helt rätt man kan kopiera drag. Om du är lägst rankad i en turnering, säg att du har 1000 i ranking. högst rankad (A)har 2000, näst högst (B)1900. Säg att du har svart mot han med 1900 och vit mot han med 2000.
B spelar 1.e4 och du öppnar lika dant mot A och inväntar svaret som blir 1..e5, således svarar du samma mot B. Detta garanterar dig 1 poäng mot de två högst rankade i turneringen. I praktiken spelar de mot varandra och du förmedlar bara dragen. baksidan är att det är så gott som garanterat att de kommer på dig och kastar ut dig

zebbidy
Medlem
#13 Skrivet: 27 Sep 2008 23:55

Citerar: Barbossa, #11:
I partiet där jag är svart börjar han med e4.Då svarar jag med 1.e4 i partiet där jag är vit osv.

Precis! Derren Brown hette han visst.
http://www.youtube.com/watch?v=6DGWduiU-bY

Barbossa
Medlem
#14 Skrivet: 27 Sep 2008 23:58

Jag vet har sett

nicholas
Medlem
#15 Skrivet: 28 Sep 2008 03:33

Lite lessen är jag

nicholas
Medlem
#16 Skrivet: 28 Sep 2008 03:34

trode mer på dig bara.......
men så är det

Benjamin_Block
Medlem
#17 Skrivet: 28 Sep 2008 14:27 - Redigerad av: Benjamin_Block

Det finns några problem med det här "fusket".
Problemen
1.är att du aldrig kommer att kunna ha den högsta ratingen. Du kommer max att kunna vara tvåa.
Problem 2.Du spelar 3 dagar/drag. Din motståndare fattar att du fuskar och väntar till middnatt innan han/hon gör sitt drag. På så sätt måste du också vara uppe på midnatt annars så förloar du på tid.
Så om någon fuskar mot dig så ska du försöka att göra ditt drag så nära slutet av tiden som möjligt.

Någon som vet om det här är tillåtet på iccf?

Malvan
Medlem
#18 Skrivet: 28 Sep 2008 15:03

Citerar: zebbidy, #9:
Det finns någon berömd trollkarl/illusionist, engelsk tror jag, har glömt namnet. Han spelar knappt schack, knappt hobbynivå, men spelade mot ett 10-tal stormästare simultant, på en nivå långt över sin egen (minns inte siffrorna, men vann flera partier åtminstone). Gissa hur!

http://schackonline.com/forum/1_44328_0.html

mrfjellstrom
Medlem
#19 Skrivet: 28 Sep 2008 18:45

va fan e problemet, smyrf. d e klart att det går. två partier, du spelar vit i ena, svart i andra. både spelarna är bättre än dig. du drar som din vita motståndare mot den svarta motståndaren, när du är vit, och som den svarta motståndaren mot den vita, när du är svart...med andra ord spelar du dem mot varann.

Du måste logga in för att kunna posta!