Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Schack-trulpen
<< . 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 . 8 . 9 . 10 ... 11 . 12 . >>
Författare Meddelande
trulpen
Medlem
#181 Skrivet: 30 Sep 2008 21:45

Hmm... själv spelar jag för snabbt (åtminstone nu i dagarna) för att jag tillåter mig att slarva.

I grunden tycker jag dock att schacket blir skönare och roligare med exaktare spel, varför jag klart föredrar långpartier framför snabbschack och snabbschack framför blixt när det gäller närschack.

Kvaliteten i spelet blir så mycket högre när hjärnan får chans att vara med på ett hörn...

trulpen
Medlem
#182 Skrivet: 30 Sep 2008 21:46

Citerar: machucado, #180:
Jag ska också börja skärpa mig, boss... ... snart.

Det går ju bra för dig efter återkomsten, så jag är inte orolig.

machucado
Medlem
#183 Skrivet: 30 Sep 2008 21:49

Citerar: trulpen, #182:
Det går ju bra för dig efter återkomsten, så jag är inte orolig.

Med ett par, tre återkomster till, blir jag riktigt vass!

nöffen
Medlem
#184 Skrivet: 30 Sep 2008 21:51

Citerar: trulpen, #181:
Kvaliteten i spelet blir så mycket högre när hjärnan får chans att vara med på ett hörn

Hihi ja iof men hjärnan är väl med ännu mera i det snabba schacket, gäller ju att vara snabbtänkt och hitta lösningar

trulpen
Medlem
#185 Skrivet: 30 Sep 2008 22:09 - Redigerad av: trulpen

Citerar: nöffen, #184:
men hjärnan är väl med ännu mera i det snabba schacket

Det håller jag inte med om. Visst finns reflexer och intuition och igenkännande av teman och mönster, men det är ofta i schack som saker inte är så självklara som de verkar vid en första anblick.

Dessutom gäller det att vara snabbtänkt även i långpartier, för annars förlorar en på tid även där. Dock handlar det lite mer om att vara tänkt än snabb, det håller jag med om.

Gå gärna in på min blogg och fnula lite på schackproblemen som jag lagt upp. De är typiska exempel på vad jag menar.

trulpen
Medlem
#186 Skrivet: 1 Okt 2008 00:10 - Redigerad av: trulpen

Ok, nu är en redogörelse över Hallstahammar Opens första dag klar och publicerad. Med foton.

www.schacktrulpen.blogspot.com

CAQUELAQ
Medlem
#187 Skrivet: 1 Okt 2008 06:17

Citerar: nöffen, #175:
Ja jag måste erkänna att jag är imponerad att du kan hålla koll på allt, vilken rang alla har osv
Själv tycker jag inte om det administrativa så mycket, det tar för mycket tid. Tänka 30 sek och sen dra är mer min grej

Jo, men jag har tid - jag är förtidspensionär och kan använda alla 24 timmarna på dygnet med att göra vad jag vill, hur jag vill, och när jag vill. Och tur är väl det. Jag har flera intressen som alla tar tid i anspråk.

Och blixt- och snabbschack är inte min grej - då är jag rent USEL som spelare! Nej, i den riktiga världen, där jag bor, så är det 40 drag/2 h, resten 1h per spelare som gäller.

Nåväl, jag önskar dig och ditt lag lycka till i SO-serien. Mitt lag får ganska tufft motstånd, men naturligtvis siktar vi in oss på att kliva upp i division 3.

Good luck, och ge era motståndare rejält med smisk!

machucado
Medlem
#188 Skrivet: 1 Okt 2008 08:34

Citerar: trulpen, #186:
Ok, nu är en redogörelse över Hallstahammar Opens första dag klar och publicerad. Med foton.

Jag blir mer och mer sugen att börja spela "närschack" (eller vad det nu är du kallar det) , när jag ser din sida.

Det finns dåligt med trevliga turneringar här på västkusten (jag får väl starta en själv), men det finns en ambulerande schackklubb i min by... 2-3 medlemmar tror jag. Med lite tur kan jag komma med 1:a laget!

trulpen
Medlem
#189 Skrivet: 1 Okt 2008 14:58

Det låter inte så dumt!

Är det trevliga personer som spelar, så blir det i stort sett bara roligt att gå med i klubben. Det brukar också vara schackligt utvecklande, eftersom det blir ett helt annat slag av spänning i schacket. Can't beat the feeling.

Roligt att min lilla sida inspirerar dig, machu. Du får se till att behålla ditt namn bara.

trulpen
Medlem
#190 Skrivet: 1 Okt 2008 15:00

Citerar: machucado, #188:
Det finns dåligt med trevliga turneringar här på västkusten

Göteborg, Hälsingborg och Malmö borde väl anordna en del?

trulpen
Medlem
#191 Skrivet: 1 Okt 2008 15:03

Just det, i Lund anordnas det också två-tre turneringar som verkar spelvärda. Exempelvis Mragel Open.

Malvan
Medlem
#192 Skrivet: 1 Okt 2008 15:22

På lördag är det en tävling i Ulricehamn.

http://schackonline.com/forum/1_44390_0.html#msg10 7375

trulpen
Medlem
#193 Skrivet: 1 Okt 2008 15:34

Det går säkert också bra att komma upp till Stockholm kring nyår och spela Rilton.

sture_lindberg
Medlem
#194 Skrivet: 1 Okt 2008 15:44

Funderar på att vara med där

machucado
Medlem
#195 Skrivet: 1 Okt 2008 15:52

Helsingborg och Malmö är inte Västkusten men visst, Malmö Open, det är snart 30 år sedan jag spelade den sist.

Göteborg borde väl ha någon turnering...

trulpen
Medlem
#196 Skrivet: 1 Okt 2008 15:55

Citerar: machucado, #195:
Helsingborg och Malmö är inte Västkusten

Inte? Oj då...

Vad är det då? Sydkusten?

machucado
Medlem
#197 Skrivet: 1 Okt 2008 15:58

Rivieran!

nicholas
Medlem
#198 Skrivet: 1 Okt 2008 16:15

Näää, för tusan. Det är ju där nere någon stans i sweden............

vilhelm
Medlem
#199 Skrivet: 1 Okt 2008 17:44

hej
nu har jag vart inne o tittat seriöst...först!respekt! tält!!!...sen ger du närschack ett ansikte,menar det är nog många här som fnyser åt ratingtalen där`!? hehe..med tanke på mitt dåliga facit i korr mot dig så funderar jag på att återuppta närschack karriären......bilderna var bra!har en del minnen mot spelare som var med på dom...just en bild som jag såg fick mig att fundera på om jag överhuvudtaget nånsinn ska spela igen,alltså när det begavs sig,,,brrrr!PS..jag var nog för snäll mot martin..menar när jag nu såg han på bild! ...du får väl godkänt men inte mer!!det skulle väl vara för schacktröjan då

trulpen
Medlem
#200 Skrivet: 1 Okt 2008 23:22

Tackar ödmjukast. Godkänt av självaste Ville. Det var som fauen...

Ja, rating är ju intressant, men inte mer än så. Varför inte börja spela igen? Schack kan ju knappast spelas bättre och roligare än som närschack.

trulpen
Medlem
#201 Skrivet: 1 Okt 2008 23:25

Citerar: vilhelm, #199:
med tanke på mitt dåliga facit i korr mot dig

Du borde nog vunnit det där partiet i Smith-Morra-turneringen som slutade remi. De tre partierna i Serien har varit hårda och spännande, så där har jag ju haft en del flyt som lyckats vinna samtliga. Du spelar på tredjebordet den här säsongen, eller hur?

vilhelm
Medlem
#202 Skrivet: 2 Okt 2008 16:18

Citerar: trulpen, #200:
Schack kan ju knappast spelas bättre och roligare än som närschack.

Det har du rätt i...enda haken är att det kan bli väl nervigt ibland glömmer aldrig en snabbschackturnering i hallsberg när jag dalade ner genom fältet och till slut satt bland sista borden och en massa 7 åringar till råga på allt fick jag styk mot dom också...kinderna var ilsket röda kan jag säga
Citerar: trulpen, #201:
Du spelar på tredjebordet den här säsongen, eller hur?

Ja och det är tur för dig det..du visste mycket väl att jag brinner av revanschlusta och inte kunnat sova på nätterna sedan jag fick stryk sist..så du tog det säkra före det osäkra o placerade dig själv på bord nr4..men jag har gett specialarn ett o annat tips kan jag säga

trulpen
Medlem
#203 Skrivet: 2 Okt 2008 16:25

Citerar: vilhelm, #202:
kinderna var ilsket röda

Ibland går det mindre bra. Ungefär så illa såg hela min vårsäsong ut. Till skillnad från korrschacket, så har en ju bara den där begränsade tiden på sig att hitta rätt idéer för att ro partiet i hamn. Och tappar en självförtroende i spelet, så är smöret sålt.

Citerar: vilhelm, #202:
jag har gett specialarn ett o annat tips

Vad bra! Då blir det special-stryk den här gången.

vilhelm
Medlem
#204 Skrivet: 2 Okt 2008 20:48

Citerar: trulpen, #203:
Vad bra! Då blir det special-stryk den här gången.

hoppas det.men specialaren kan själv...han lyssnar inte på mig....mycket allvarligt!

Mr100Procent
Medlem
#205 Skrivet: 3 Okt 2008 13:04

Ei saa peittää!!

trulpen
Medlem
#206 Skrivet: 3 Okt 2008 13:18

Hehe, översätt gärna för de stackare som inte kan finska!

Mr100Procent
Medlem
#207 Skrivet: 3 Okt 2008 13:44

Bör ej övertäckas?

machucado
Medlem
#208 Skrivet: 15 Okt 2008 23:46

Ähummm, vad hände sen då?

Tog bloggen slut eller?

trulpen
Medlem
#209 Skrivet: 15 Okt 2008 23:47

Temporärt.

trulpen
Medlem
#210 Skrivet: 2 Nov 2008 00:44

Det dröjde en månad, men nu *ta-daa* så är redogörelsen för andra dagen av Hallstahammar Open 2008 uppe i offentligheten!

Låtom er väl smaka.

<< . 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 . 8 . 9 . 10 ... 11 . 12 . >>
Du måste logga in för att kunna posta!