Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Hur lyder regeln?
<< . 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 . >>
Författare Meddelande
sture_lindberg
Medlem
#151 Skrivet: 16 Sep 2008 23:15

Citerar: Allfader, #147:
Det är förmodligen alla utom en överens om.

Det är inte kvantiteten det hänger på.Utan kvaliteten

Allfader
Medlem
#152 Skrivet: 16 Sep 2008 23:21

Att du upprepar ditt argument en miljon gånger ser jag inte som något med hög kvalitet.
Du borde snarare få priset "Tradighetens mästare".

trulpen
Medlem
#153 Skrivet: 16 Sep 2008 23:25 - Redigerad av: trulpen

Citerar: Johnny, #149:
Det gäller förstås bara kantbönder.

Nej, teoretiskt sett så kan du promovera bonden till en springare, löpare eller torn och "vid det mest oskickliga spel" se till att motståndaren sätter matt med sin djävful till häst. Därmed har springaren klättrat ett antal kliv uppåt på slutspelskvalitetsskalan.

En ensam springare och enbart kungar kvar är dock remi. En tvist i den här andan utspelade sig för någon vecka sedan på en internationell blixt-tävling för damer, där två hästar frenetiskt hoppade runt i ett tiotal drag, varefter den ena spelarens tid gick ut och partiet dömdes som vinst för den andra.

Visst är det knepigt med byråkratisk regelfanatism?

Allfader
Medlem
#154 Skrivet: 16 Sep 2008 23:27

Citerar: trulpen, #153:
Nej, teoretiskt sett så kan du promovera bonden till en springare eller löpare

Torn går också alldeles utmärkt.

Kullberg
Medlem
#155 Skrivet: 16 Sep 2008 23:31

LOL ja i denna tråden är Sture helt klart mer kvantitet än kvalitet.

trulpen
Medlem
#156 Skrivet: 16 Sep 2008 23:35

Citerar: Allfader, #154:
Torn går också alldeles utmärkt.

Sorry, jag reviderade mitt inlägg medan du skrev svaret. Kom också att tänka på det, medan vi är säkra på att en dam inte skulle fungera (alltså remi).

trulpen
Medlem
#157 Skrivet: 16 Sep 2008 23:39

Hmm... faktum är att det känns som att en korrekt tolkning av FIDE-reglerna innebär att det egentligen kan finnas ganska så mycket material kvar på brädet, men bara det finns en springare kvar för den som har tid kvar så är matten och vinsten given. I högsta grad fjantigt och verklighetsfrånvänt. Något bättre regler borde kunna skrivas i det här avseendet. Exempelvis tillägg eller undantag. Det är ju enbart springaren det handlar om.

Är jag OT nu?

Kullberg
Medlem
#158 Skrivet: 16 Sep 2008 23:48

Det är ju bara i blixt som det är ett "problem". I ett riktigt parti kan man ju bara tillkalla domaren när man har 2 minuter kvar och då måste motståndaren visa att han spelar på vinst och inte bara flyttar runt pjäserna annars ska det dömas remi.

trulpen
Medlem
#159 Skrivet: 17 Sep 2008 00:07 - Redigerad av: trulpen

Citerar: Kullberg, #158:
Det är ju bara i blixt som det är ett "problem". I ett riktigt parti kan man ju bara tillkalla domaren när man har 2 minuter kvar och då måste motståndaren visa att han spelar på vinst och inte bara flyttar runt pjäserna annars ska det dömas remi.

Det är sant. Jag gissar dock att bedömningen är densamma om tiden ändå skulle råka gå ut. Nu ska det ju, som du säger, inte hända i långpartier, vilket är gott och väl. Fast nog är det tillräckligt illa att det ändå gäller vid blixt- och snabbschack?

sture_lindberg
Medlem
#160 Skrivet: 17 Sep 2008 00:32

Citerar: Allfader, #152:
Att du upprepar ditt argument en miljon gånger ser jag inte som något med hög kvalitet.
Du borde snarare få priset "Tradighetens mästare".

Och du "Tjurskallighetens mästare" då kanske.Som inte ens ger dej för säkra argument
Citerar: sture_lindberg, #151:
Citerar: Allfader, #147:
Det är förmodligen alla utom en överens om.

Förmodligen ALLA ..som du skriver.?? Det är du och några som inte kan reglerna som skriver bara

shieldfire
Medlem
#161 Skrivet: 17 Sep 2008 05:15

Det mest bedrövliga i det hela är att Sture faktiskt är övertygad om att han har rätt - trots att han är överbevisad - och kommer att fortsätta att käfta emot till dödagar och dessutom verkar tycka att det är roligt. Kan inte alla andra bara ignorera det här eländet nu?

essal
Medlem
#162 Skrivet: 17 Sep 2008 10:43

Jag skulle vilja ställa några frågor, kanske lite utanför ämnet.
Man ser ibland benämningen blixtschack och ibland snabbschack.
Vad är skillnaden?
Och vilka tidsregler gäller för vanligt schack på tävlingsnivå?
Jag menar alltså närschack och inte per korrenspondens.

Johnny
Medlem
#163 Skrivet: 17 Sep 2008 11:24

5 min per spelare och parti är blixt. 3-minuters blixt förekommer också
15 eller 20 min per spelare och parti är snabbschack.
Vanliga partier (långpartier) per spelare:
40 drag på 2 timmar därefter 1 timme (sk allsvensk betänketid) eller
30 drag på 1 1/2 därefter 1/2. (Minimum för ratinggrundande)
De här är de vanligast förekommande betänketiderna.

Malvan
Medlem
#164 Skrivet: 17 Sep 2008 11:48

Det förekommer att man spelar blixt och snabbschack med tidshandikapp. Exempelvis kan man dela in spelarna i fyra grupper A-D beroende på rating. Om tiden är 15 minuter för båda när två spelare i samma grupp möter varandra, kan en D-spelare få 25 minuter och en A-spelare 5 minuter, när de möts. Skiljer det bara en eller två nivåer mellan spelarnas grupper, blir förstås skillnaden mindre. Det är inget dumt spelsätt, för partierna blir jämnare.

sture_lindberg
Medlem
#165 Skrivet: 17 Sep 2008 12:56

Citerar: shieldfire, #161:
Det mest bedrövliga i det hela är att Sture faktiskt är övertygad om att han har rätt - trots att han är överbevisad - och kommer att fortsätta att käfta emot till dödagar och dessutom verkar tycka att det är roligt.

Finns flera än jag som vet att jag har rätt.Ja jag tycker det är roligt när vissa här "tycker" si eller så om saker de inte vet något om

trulpen
Medlem
#166 Skrivet: 17 Sep 2008 13:00

Citerar: essal, #162:
blixtschack och ibland snabbschack.
Vad är skillnaden?

Blixt: Upp till 15 min betänketid
Snabb: 15-60 min betänketid

Vid Fischertid (X antal sekunders tillägg per drag), så räknas tilläggstiden för 60 drag och läggs till utgångstiden.

sture_lindberg
Medlem
#167 Skrivet: 17 Sep 2008 13:04

Citerar: trulpen, #166:

Helt rätt!

Kullberg
Medlem
#168 Skrivet: 17 Sep 2008 14:28 - Redigerad av: Kullberg

Citerar: trulpen, #159:
Det är sant. Jag gissar dock att bedömningen är densamma om tiden ändå skulle råka gå ut. Nu ska det ju, som du säger, inte hända i långpartier, vilket är gott och väl. Fast nog är det tillräckligt illa att det ändå gäller vid blixt- och snabbschack?

Det är bara i blixtschack som regel 10.2 inte gäller, i snabbschack gäller den som vanligt. Då blixt mycket går ut på att spela fort så tycker jag det är både rätt och logiskt att 10.2 inte gäller där.
Allvarligt talat så är inte reglerna särskilt krångliga alls. Vad jag vet så är det bara en sak man i schackvärlden håller på att tvista om när det gäller regler. När man i blixtschack (eller tidsnöd i vissa fall när båda har ont om tid) drar innan föregånde part har tryckt på klockan.
Reglerna här är tydliga. Du får inte dra förens motståndaren tryck ner sin klocka (först då har han fullgjort sitt drag). Men vad som sker i praktiken är en helt annan sak. För i praktiken bryter alla mot denna regler i vart enda blixtparti!
Om en domare skulle gå in och döma varje gång han såg någon bryta mot regeln (eller för den delen gå in och döma varje gång en spelare stannar klockan och påpekar att motståndaren rörde en pjäs tre hundradelssekunder innan klockan var nere) så skulle alla blixtturneringar bli fullkomligt menslösa.
Det är även problem på "andra hållet" En del spelare är så pass mycket snabbare än motspelaren att de efter motspelaren har flyttat hinner både flytta och trycka på klockan innan motspelaren fått ner klockan för sitt föregående drag. I detta fall tycker jag personligen att man kan tillkalla domare för att sakta ner den snabba parten.
Själv spelar jag inte blixttävlingar om jag kan hålla mig undan men har som vår kära vän Sture också domarutbildning så det är av akademiskt intresse för mig.

trulpen
Medlem
#169 Skrivet: 17 Sep 2008 17:15

Citerar: Kullberg, #168:
Det är bara i blixtschack som regel 10.2 inte gäller

Du har rätt, Kullberg. Gäller inte snabbschack enligt appendix B. Då bör inte sådana situationer som påtalades i diskussionen uppkomma i schack med snabb och lång betänketid, eftersom remi ska kunna krävas.

Citerar: Kullberg, #168:
Då blixt mycket går ut på att spela fort så tycker jag det är både rätt och logiskt att 10.2 inte gäller där.

Jag skulle nog säga att det är både logiskt och ologiskt, på samma gång. Blixt går ut på snabbt spel, visst. Förutom att det är tråkigt att reducera schack till spel på klockan (som så ofta händer vid sådant spel, liksom här på sO, särskilt vid 7 dagarspartier), så undrar jag om du också menar att det är rätt och logiskt att exempelvis springare mot springare döms som vinst i blixt när den enas tid har gått ut? I praktiken finns det ju inte en susning till matt om kungarna håller sig borta från hörnen.

Det var mest det som var min poäng. Eller, jag tror att det var en poäng i varje fall.

Eftersom du verkar ha bra koll, Kullberg, så undrar jag vad du anser om FIDEs formulering "vid det mest oskickliga spel". Är den rätt och logisk, eller en emellanåt fadäsartad förenkling?

Kullberg
Medlem
#170 Skrivet: 17 Sep 2008 17:51

Alternativet skulle ju då vara att det var remi om man kunde hålla det med "mest skickliga spel" och det är ju inte särskilt praktiskt då det inefattar flera miliarder ställningar några kända men det flesta okända (det kanske till och med är remi vid bäst spel från startställningen, vem vet). Eller att man hade en lista med de mest kända positioner som kräver självmatt för vinst bara för att döma i vissa blixtpartier. Själv tycker jag regeln är bra. Kanske inte alltid rättvis, men praktisk och för den delen också "logisk" då bristen på vettiga alternativ (enlig min mening) finns.
Regeln tar dock inte hänsyn till 7d/parti partier då detta inte förekommer i tävlingssamanhang vad jag vet. Men här borde det ju helt klart dömas remi om inte 7dagars räknas som korrblixt. Vad jag vet så är 30dagar per 10drag minimum för att räknas som ett rankat korrparti
Finns det föresten någon domare här som kan döma partier? Kan man som turneringsledare tex. gå in och döma partier?

asvo
Medlem
#171 Skrivet: 17 Sep 2008 18:12

Citerar: Kullberg, #170:
Finns det föresten någon domare här som kan döma partier?

Om jag förstått rätt så är Erik enväldig klok domare här på sO

Malvan
Medlem
#172 Skrivet: 17 Sep 2008 18:17

Yes!

essal
Medlem
#173 Skrivet: 17 Sep 2008 23:35

Citerar: trulpen, #166:

Räknas det som snabbschack eller som blixtschack om man har exakt 15 minuters betänketid?

Allfader
Medlem
#174 Skrivet: 17 Sep 2008 23:35

Snabbschack, ty blixt är om tiden är mindre än 15 minuter.

essal
Medlem
#175 Skrivet: 17 Sep 2008 23:40

Citerar: Johnny, #163:
Vanliga partier (långpartier) per spelare:
40 drag på 2 timmar därefter 1 timme (sk allsvensk betänketid) eller
30 drag på 1 1/2 därefter 1/2. (Minimum för ratinggrundande)
De här är de vanligast förekommande betänketiderna.

Hur många drag måste göras på tilläggstiden 1 respektive 1/2 timme?
Och vad händer om partiet inte blir färdigspelat under tilläggstiden heller?

Allfader
Medlem
#176 Skrivet: 17 Sep 2008 23:44

Det Johnny skriver är fel! För långpartier gäller att betänketiden skall vara minst 2 timmar för vardera spelaren. Om partiet inte blir färdigspelat förlorar endera spelaren på tid.

trulpen
Medlem
#177 Skrivet: 17 Sep 2008 23:48

Då går tiden ut och partiet avslutas om den andra spelaren uppmärksammar att kläppen fallit eller strecket infunnit sig.

Barbossa
Medlem
#178 Skrivet: 18 Sep 2008 17:51

Citerar: essal, #162:
Jag skulle vilja ställa några frågor, kanske lite utanför ämnet.
Man ser ibland benämningen blixtschack och ibland snabbschack.
Vad är skillnaden?
Och vilka tidsregler gäller för vanligt schack på tävlingsnivå?

Bilxt är det när tiden är under 15min per spelare och snabbschack när tiden är mindre än 1 timme per spelare.

Onkel_Konkel
Medlem
#179 Skrivet: 19 Sep 2008 22:18

Snabb schack är när du spelar schach och är kissnödig.
Blixt schack är du sitter på en öppen åker och spelar schack under åskan!

johan607
Medlem
#180 Skrivet: 20 Sep 2008 09:17

Citerar: sture_lindberg, #7:
Man kan aldrig ta en kung.Förut fanns det i blixtreglerna möjlighet att ta en kung .Men den regeln är numera borttagen.

eh?

<< . 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 . >>
Du måste logga in för att kunna posta!