Diskussionsforum

 - Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Hur lyder regeln?
<< . 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 . >>
Författare Meddelande
nöffen
Medlem
#121 Skrivet: 15 Sep 2008 22:59

Kan ni inte bara lägga ner grabbs. Om det nu råder så mycket mystik kring denna regel så tror jag inte att det är vad ni kommer fram till här som kommer att gälla på en eventuell tävling. Utan vad den tävlingsledaren tycker att regeln betyder.

Paperino
Medlem
#122 Skrivet: 15 Sep 2008 23:05

Ja lite tjatigt är det, men det gör inget...bara kul med lite kurr
Det är väl bara låta sunt förnuft råda så löser det väl sig?

sture_lindberg
Medlem
#123 Skrivet: 16 Sep 2008 02:07 - Redigerad av: sture_lindberg

Citerar: nöffen, #121:
Om det nu råder så mycket mystik kring denna regel

Råder inte den minsta mystik kring denna regel.Gäller att påpeka för motståndaren att hans tid är ute,så vinner man på tid.Och då spelar det ingen roll i världen om någon gör ett feldrag när partiet är slut

shieldfire
Medlem
#124 Skrivet: 16 Sep 2008 06:46

Men det är inte det du har tjatat om i oändlighet. Skönt att du ändrat dig
Om om motståndaren gjort ett fel drag är partiet automatiskt slut i och med att feldrag innebär förlust.

Kullberg
Medlem
#125 Skrivet: 16 Sep 2008 10:06

Jösses Sture! Vad är det man säger? "Det är inte lätt att vara ödmjuk när man är bäst". Men att det inte råder någon mystik runt regeln håller jag med om.

trulpen
Medlem
#126 Skrivet: 16 Sep 2008 11:32 - Redigerad av: trulpen

Citerar: shieldfire, #124:
om motståndaren gjort ett fel drag är partiet automatiskt slut i och med att feldrag innebär förlust


I blixt. I långparti blir det tidsbestraffning. Fast det framgår nog av tidigare led i diskussionen.

Allfader
Medlem
#127 Skrivet: 16 Sep 2008 11:42 - Redigerad av: Allfader

Citerar: trulpen, #126:
I långparti blir det tidsbestraffning.


I långpartier blir det bara tidsbestraffning om partiet är inne i den avslutande tidskontrollen. Annars händer ingenting.

sture_lindberg
Medlem
#128 Skrivet: 16 Sep 2008 11:46

Citerar: shieldfire, #124:
Om om motståndaren gjort ett fel drag är partiet automatiskt slut i och med att feldrag innebär förlust.

Men om en spelare gör ett feldrag när någons tid redan gått ut,spelar altså ingen roll,utan den med tid kvar vinner.Det är liksom det som är poängen med mitt resonemang! Gäller altså att stanna klockan och påpeka att motståndarens tid är ute.

Allfader
Medlem
#129 Skrivet: 16 Sep 2008 11:53

Citerar: sture_lindberg, #128:
Men om en spelare gör ett feldrag när någons tid redan gått ut,spelar altså ingen roll,utan den med tid kvar vinner


Vem har inte fattat vad du säger och vem har inte tröttnat på dessa upprepningar?
Tradighetens mästare: du!

chessexplorer
Medlem
#130 Skrivet: 16 Sep 2008 11:54 - Redigerad av: chessexplorer

Sture, du är helt övertygad om att du har fel men du fortsätter ändå!

Tänk på att det kan finnas personer här som inte kan reglerna och litar på dig. Kan du inte debattera något harmlösare, som vilken svamp som är ätlig?

Påpekar man inte tiden innan man gör ett feldrag förlorar man. Påpekar man tiden när kläppen faller tar partiet slut och det hinner inte bli något feldrag.

machucado
Medlem
#131 Skrivet: 16 Sep 2008 12:06

Det tyckte jag var en fin punkt för en annars utmärkt tråd!

Ett stort tack till alla som har deltagit!!!!

trulpen
Medlem
#132 Skrivet: 16 Sep 2008 12:07 - Redigerad av: trulpen

Citerar: Allfader, #127:
I långpartier blir det bara tidsbestraffning om partiet är inne i den avslutande tidskontrollen. Annars händer ingenting.

Utdrag ur FIDEs regler:

"7.4. a) Om det under ett parti upptäcks att ett regelstridigt drag, inkluderande bondepromovering eller slag av motståndarens kung, har fullbordats, ska ställningen omedelbart före felaktigheten återställas. Om ställningen omedelbart före felaktigheten inte kan identifieras, ska partiet fortsätta från den sista identifierbara ställning, som föregår felaktigheten. Klockorna ska justeras enligt § 6.14 och § 4.3 tillämpas för det drag som ersätter det regelstridiga draget. Därefter ska partiet fortsätta från den korrigerade ställningen.

7.4 b) Sedan man vidtagit åtgärder enligt § 7.4 a) ska domaren för en spelares första regelstridiga drag ge två minuters extra tid till motståndaren; för ett andra regelstridigt drag av samma spelare ska domaren ge ytterligare två minuter extra tid till motståndaren; vid ett tredje regelstridigt drag av samma spelare ska domaren förklara partiet förlorat för den spelaren."

trulpen
Medlem
#133 Skrivet: 16 Sep 2008 12:12 - Redigerad av: trulpen

Citerar: sture_lindberg, #128:
Men om en spelare gör ett feldrag när någons tid redan gått ut,spelar altså ingen roll,utan den med tid kvar vinner.

Ett drag är endast fullbordat efter att klockan ställts om (den egna tiden stoppats och motståndarens startats). Det innebär alltså att om draget utförts innan tiden uppmärksammats, och således förlust. Det är väl det saken rör, vad jag förstått av det lilla jag läst av +100-diskussionen.

machucado
Medlem
#134 Skrivet: 16 Sep 2008 12:13

Saken rör nog mest om Sture har fel eller inte.

sture_lindberg
Medlem
#135 Skrivet: 16 Sep 2008 12:15

Citerar: chessexplorer, #130:
Påpekar man tiden när kläppen faller tar partiet slut och det hinner inte bli något feldrag.

Äntligen!

trulpen
Medlem
#136 Skrivet: 16 Sep 2008 12:18

Citerar: chessexplorer, #130:
Kan du inte debattera något harmlösare, som vilken svamp som är ätlig?

Du dör knappast av feldrag eller rentav feltolkning av reglerna. Inte ens leverskador. Rätt harmlöst, tycker jag, om du jämför med vissa lömska svampar.

Malvan
Medlem
#137 Skrivet: 16 Sep 2008 12:20

http://schackonline.com/forum/2_43483_0.html#msg72 518

sture_lindberg
Medlem
#138 Skrivet: 16 Sep 2008 12:23

Plockade förresten svamp i söndags.ca 4 kilo

mest kantareller(ätlig)

ChessGoth
Medlem
#139 Skrivet: 16 Sep 2008 12:30

Citerar: sture_lindberg, #128:
Men om en spelare gör ett feldrag när någons tid redan gått ut,spelar altså ingen roll,utan den med tid kvar vinner.

Du skriver detta . trots att IA Sandbom skriver precis tvärtom, tiden spelar ingen roll om man inte har påpekat detta innan feldraget.

Jag förstår faktiskt inte hur du kan tycka det är konstruktivt att tjata om samma felaktiga ståndpunkt i inlägg efter inlägg utan att ta till dig vad verklig expertis sagt.

sture_lindberg
Medlem
#140 Skrivet: 16 Sep 2008 12:33

Klart att man måste påpeka att tiden gått ut.Hur ska man annars
kunna vinna?

ChessGoth
Medlem
#141 Skrivet: 16 Sep 2008 12:33

Citerar: sture_lindberg, #135:
Citerar: chessexplorer, #130:
Påpekar man tiden när kläppen faller tar partiet slut och det hinner inte bli något feldrag.
Äntligen!

Men det var det väl heller ingen som ifrågasatte...

sture_lindberg
Medlem
#142 Skrivet: 16 Sep 2008 12:35

Citerar: ChessGoth, #141:
Men det var det väl heller ingen som ifrågasatte

Jo.Vissa här tror att man vinner bara så fort nån gör ett feldrag.

trulpen
Medlem
#143 Skrivet: 16 Sep 2008 12:49 - Redigerad av: trulpen

Citerar: sture_lindberg, #140:
Klart att man måste påpeka att tiden gått ut.Hur ska man annars
kunna vinna?

Så sant som det är sagt!

Problemet är väl snarast om du hunnit med att göra ett drag redan, d.v.s. ett felaktigt drag och ställt om klockan. I blixt är det uppenbarligen förlorat (om motståndaren uppmärksammar feldraget). I långparti skulle du fortfarande vinna.

nöffen
Medlem
#144 Skrivet: 16 Sep 2008 12:53

Se till att alltid ha gott om tid kvar och gör aldrig några feldrag så löser det sig nog ska ni se

chessexplorer
Medlem
#145 Skrivet: 16 Sep 2008 13:11

Citerar: sture_lindberg, #138:
Plockade förresten svamp i söndags.ca 4 kilo mest kantareller(ätlig)


Jag tror jag får börja akta mig för kantareller i fortsättningen!

Barbossa
Medlem
#146 Skrivet: 16 Sep 2008 14:28

Sammanfattningsvis behöver man ingen tid kvar för att vinna om motståndaren precis utförde ett felaktikt drag och om man påpekar detta.

Allfader
Medlem
#147 Skrivet: 16 Sep 2008 14:29

Det är förmodligen alla utom en överens om.

trulpen
Medlem
#148 Skrivet: 16 Sep 2008 14:37

Citerar: Paperino, #122:
Det är väl bara låta sunt förnuft råda så löser det väl sig?

Sunt förnuft, ja. Då går det ju att diskutera FIDEs regelformuleringar kring vinst eller remiställningar. "Vid det mest oskickliga spel", får konsekvensen att springare mot springare är en vinstställning (!). Eller springare mot bonde också, för den delen. Helt tokigt egentligen...

Johnny
Medlem
#149 Skrivet: 16 Sep 2008 15:28

Citerar: trulpen, #148:
Eller springare mot bonde också, för den delen

Det gäller förstås bara kantbönder.

Allfader
Medlem
#150 Skrivet: 16 Sep 2008 15:32

Citerar: Johnny, #149:
Det gäller förstås bara kantbönder.


Nej det gäller alla bönder.

<< . 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 . >>
Du måste logga in för att kunna posta!
 

Powered by forum software miniBB™ © 2001-2006