Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Hur lyder regeln?
<< . 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 . >>
Författare Meddelande
jage96a
Medlem
#91 Skrivet: 15 Sep 2008 14:21

Svar har kommit från Jonas Sandbom , nu lär Sture Lindberg svettas :

Det spelar ingen roll hurvida den icke felande spelarens tid gått ut eller inte. Den felande spelaren förlorade partiet. Han måste påpeka tiden innan han gör sitt feldrag.

Den jobbiga situationen som kan uppkomma är om den felande partern påpekar tiden och den icke felande parten inte direkt inser att det gjorts ett feldrag utan accepterar tidsförlusten. Efter en stund inser han dock att det gjorts ett feldrag och vill då vinna. Som jag ser det så gäller tiden då.

Jag skickar kopia till min kollegor i Regelkommittén för att höra om de har samma åsikt.

Med vänliga hälsningar/best wishes

Jonas Sandbom

Förbundssekreterare

Martin_Lokander
Medlem
#92 Skrivet: 15 Sep 2008 14:28 - Redigerad av: Martin_Lokander

Jo det verkar bra

shieldfire
Medlem
#93 Skrivet: 15 Sep 2008 15:27

Jonas är ju IA så det borde väga "en smula tyngre" än Stures åsikt.

jage96a
Medlem
#94 Skrivet: 15 Sep 2008 15:29

snarare ett ton

Onkel_Konkel
Medlem
#95 Skrivet: 15 Sep 2008 18:55

Jag tycker att Sture har rätt och ott ni suger.
Föresten vad har ni på er?

Gammelsmurf
Medlem
#96 Skrivet: 15 Sep 2008 18:59

ho ho - Ja ni från krylbo håller på varann

Allfader
Medlem
#97 Skrivet: 15 Sep 2008 19:00

Citerar: Onkel_Konkel, #95:
Jag tycker att Sture har rätt och ott ni suger.

Det är nu bevisat att Sture har fel!

Vad har det med debatten att göra?

cdelzanno
Medlem
#98 Skrivet: 15 Sep 2008 19:01

glasögon?

Onkel_Konkel
Medlem
#99 Skrivet: 15 Sep 2008 19:01

Jajamensan.
Jag tycker att rätt

sture_lindberg
Medlem
#100 Skrivet: 15 Sep 2008 19:07 - Redigerad av: sture_lindberg

Citerar: jage96a, #91:
Som jag ser det så gäller tiden då.

Jajamensan,altid.Så klart den som vinner på tid måste påpeka detta,annars har ju den andra rätt att bara spela vidare.och då kan det komma feldrag både från den ena eller andra.Gäller att stanna klockan och påpeka att motståndarens tid är ute.

Gammelsmurf
Medlem
#101 Skrivet: 15 Sep 2008 19:07

Citerar: cdelzanno, #98:
glasögon?

Glasögon och spelar Schack...hmmmm....hmmmm....Nörd?

sture_lindberg
Medlem
#102 Skrivet: 15 Sep 2008 19:09

Han måste påpeka tiden innan han gör sitt feldra

Självklart som sagt.Omman inte stannar och påpekar att motståndarens tid är ute,hur ska man annars vinna på tid?

Allfader
Medlem
#103 Skrivet: 15 Sep 2008 19:11

Citerar: sture_lindberg, #100:
Gäller att stana klockan och påpeka att motståndarens tid är ute.

Hur gör man när man "stanar" klockan?
Trots att en domare med internationell kompetens har svarat på frågan hävdar du alltså att du har rätt?

sture_lindberg
Medlem
#104 Skrivet: 15 Sep 2008 19:12 - Redigerad av: sture_lindberg

Den jobbiga situationen som kan uppkomma är om den felande partern påpekar tiden och den icke felande parten inte direkt inser att det gjorts ett feldrag utan accepterar tidsförlusten. Efter en stund inser han dock att det gjorts ett feldrag och vill då vinna. Som jag ser det så gäller tiden då.

Läs bara detta,så förstår du

A4H4
Medlem
#105 Skrivet: 15 Sep 2008 19:17

Verkar jobbigt med närschack och alla regler. Tur att det finns korr så man slipper bråka om reglerna. Om vem som har fel och rätt. Men det är ganska roande att följa er tuppfäktning...

shieldfire
Medlem
#106 Skrivet: 15 Sep 2008 19:29

Citerar: sture_lindberg, #104:
Läs bara detta,så förstår du

Men det var ett annat fall.

sture_lindberg
Medlem
#107 Skrivet: 15 Sep 2008 19:32

I detta fall
Efter en stund inser han dock att det gjorts ett feldrag och vill då vinna. Som jag ser det så gäller tiden då.

Direktcit
at av Jonas Sandbom /slut citat

Allfader
Medlem
#108 Skrivet: 15 Sep 2008 19:34

Varför erkänner du inte att du hade fel istället för att gång på gång lägga krokben på dig själv?

sture_lindberg
Medlem
#109 Skrivet: 15 Sep 2008 19:38

Citerar: Allfader, #108:
Varför erkänner du inte att du hade fel istället för att gång på gång lägga krokben på dig själv?

Därför att jag inte ser att jag har fel.Dessutom anser jag mej inte lägga krokben vare sej för mej eller andra.Det gör vissa så bra på sej själva så

shieldfire
Medlem
#110 Skrivet: 15 Sep 2008 20:58 - Redigerad av: shieldfire

som refererar Sandbom... Det spelar ingen roll hurvida den icke felande spelarens tid gått ut eller inte. Den felande spelaren förlorade partiet. Han måste påpeka tiden innan han gör sitt feldrag.

Jämför med

"Jag får tidsnöd och spelar snabbt, och vinner ett torn för ingen kompensation. När jag ska utföra gaffeln mellan tornet och kungen så flyttar min motståndare sin kung till en ruta som också vaktas av springaren, eftersom detta var en blixtturnering så ska feldraget vara förlust av partiet. Jag påpekade att det var feldrag och pekade på kungen och skulle just stanna klockan när min kläpp på klockan faller."

Eftersom kläppen faller och feldragaren påpekar att tiden gått ut har feldragaren gjort sitt drag - och således förlorat partiet (annars skulle motståndarens klockan inte gå).

Det är väl alla utom Sture som ser den solklara kopplingen.

Å andra sidan är det fullkomligt omöjligt för Sture att erkänna andra kan ha rätt i en diskussion (jmf t ex ämnet man inte får diskutera). Så diskussionen har väl gått in i den meningslösa fasen för länge sedan.

Barbossa
Medlem
#111 Skrivet: 15 Sep 2008 21:13

Jag tycker inte att det är speciellt viktigt om vem och har fel eller rätt hehe.
Nu vet väl alla vad som gäller och kan sedan rätta sig efter den nya erfarenheten i nästa blixtturnering, lycka till i framtiden!

Allfader
Medlem
#112 Skrivet: 15 Sep 2008 21:16

Citerar: Barbossa, #111:
Jag tycker inte att det är speciellt viktigt om vem och har fel eller rätt hehe.
Nu vet väl alla vad som gäller och kan sedan rätta sig efter den nya erfarenheten i nästa blixtturnering, lycka till i framtiden!

Absolut! Men om Sture kunde erkänna att man förlorar vid feldrag i blixt, skulle den här diskussionen kunna avslutas på ett trevligt sätt. Men som Shieldfire sade, det är nog omöjligt för Sture att erkänna fel.

sture_lindberg
Medlem
#113 Skrivet: 15 Sep 2008 21:52

Jag lovar säga till när jag har fel

sture_lindberg
Medlem
#114 Skrivet: 15 Sep 2008 21:56

Citerar: shieldfire, #110:
Jag påpekade att det var feldrag och pekade på kungen och skulle just stanna klockan när min kläpp på klockan faller."
varför inte stanna klockan nästa gång.Så vinner du på hans feldrag.

Barbossa
Medlem
#115 Skrivet: 15 Sep 2008 21:57

Man kanske inte alltid hinner stanna klockan.

sture_lindberg
Medlem
#116 Skrivet: 15 Sep 2008 22:00

Då är ju tiden ute.Man har ingen tid kvar.Och har man ingen tid kvar så har man förlorat.Ganska givet tycker jag.

Allfader
Medlem
#117 Skrivet: 15 Sep 2008 22:02

Citerar: sture_lindberg, #116:
Då är ju tiden ute.Man har ingen tid kvar.Och har man ingen tid kvar så har man förlorat.

Kan du ta det där en gång till. Jag tror inte att jag förstod vad du menade.

Barbossa
Medlem
#118 Skrivet: 15 Sep 2008 22:21

Då är ju tiden ute.Man har ingen tid kvar.Och har man ingen tid kvar så har man förlorat.Ganska givet tycker jag.

Det spelar ingen roll hurvida den icke felande spelarens tid gått ut eller inte. Den felande spelaren förlorade partiet. Han måste påpeka tiden innan han gör sitt feldrag.

sture_lindberg
Medlem
#119 Skrivet: 15 Sep 2008 22:32

Klart att motståndaren måste påpeka att min tid går ut.JAG brukar inte göra det! DET är hans sak ja

sture_lindberg
Medlem
#120 Skrivet: 15 Sep 2008 22:37

Citerar: Allfader, #117:
Då är ju tiden ute.Man har ingen tid kvar.Och har man ingen tid kvar så har man förlorat.

Kan du ta det där en gång till. Jag tror inte att jag förstod vad du menade.

Kan inte säga det tydligare.Sorry...

<< . 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 . >>
Du måste logga in för att kunna posta!