Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Hur lyder regeln?
<< . 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 . >>
Författare Meddelande
Allfader
Medlem
#61 Skrivet: 14 Sep 2008 19:33

Jag säger som Gert Fylking: "Äntligen"

chessexplorer
Medlem
#62 Skrivet: 14 Sep 2008 19:34

Man skall stanna klockan innan man tillkallar domaren, det är nog alla överens om. Det kan ju faktiskt hända att spelarna inte är överens om var kungen eller den "schackande" pjäsen står. Det är också en bra ide att trycka på klockan och starta den andras tid efter att man tror att man har satt matt för det kan ju hända att det finns någon pjäs som kan gå i mellan.

Även om det är rätt att stanna klockan efter ett feldrag medför det som sagt att det blir svårare att bevisa att man själv är vid draget och att motståndaren tryckte på klockan efter sitt felaktiga drag. Därför kan det vara en bra ide att låta tiden gå ifall det är 100 % klart att motståndaren har gjort ett feldrag eftersom feldrag leder till förlust i blixt.

Jag är ganska säker på att Sture råkade svara lite snabbt utan att tänka sig för i början, sedan kunde han inte backa.

Barbossa
Medlem
#63 Skrivet: 14 Sep 2008 19:43

Vad alltså sture menar är att om man har gjort motståndaren matt, och motståndaren flyttar kungen ur matten med ett feldrag och trycker om klockan, då går matsättarens tid ur och har alltså förlorat partiet på tid!

jage96a
Medlem
#64 Skrivet: 14 Sep 2008 19:45

På något sätt har vi förstått vad Sture menar (fast min motståndaren var inte matt, bara schack)

sture_lindberg
Medlem
#65 Skrivet: 14 Sep 2008 19:45 - Redigerad av: sture_lindberg

Då har du läst dåligt vad jag skrev barbossaDirekta felcitat av mina"skriverier" måste jag tyvär kommentera!

sture_lindberg
Medlem
#66 Skrivet: 14 Sep 2008 20:31

Citerar: Barbossa, #63:
Vad alltså sture menar är att om man har gjort motståndaren matt, och motståndaren flyttar kungen ur matten med ett feldrag och trycker om klockan, då går matsättarens tid ur och har alltså förlorat partiet på tid!

Så menar jag inte alls.har man gjort motståndaren matt.Så har man vunnit.Och skulle då motståndaren flytta kungen ur matten, så är det en regelvidrighet.Då kallar man på domaren!Jag skriver hädanefter vad JAG menar.Och du skriver vad DU menar.

Allfader
Medlem
#67 Skrivet: 14 Sep 2008 20:33 - Redigerad av: Allfader

Skulle inte du försvinna från den här tråden? Alla hoppades på att det skulle vara sant, men ack!

sture_lindberg
Medlem
#68 Skrivet: 14 Sep 2008 20:37 - Redigerad av: sture_lindberg

om Barbossa kommer med direkta felcitat så måste ju någon rätta detta.Skrev förut om ni hade regelfrågor av något slag att ni kunde mejla mej.Jag kommer altså bara att komma in på denna tråd om jag får direkta frågor i denna tråd.Annars så klart inteoch vad menar du med "alla".Du och några till bara som inte kan reglerna?är det "alla"?

röding2
Medlem
#69 Skrivet: 14 Sep 2008 21:43

Sture : I all välmening, varför tror Du att det blir konflikt och munhuggning så fort Du skriver i en tråd ? Har Du själv något bidrag i detta ? Vad är ditt ansvar ? Eller är det alla andras " fel " ? Fundera på saken
mvh Börje

sture_lindberg
Medlem
#70 Skrivet: 14 Sep 2008 22:17

Att jag inte är lika slätstruken som vissa kan ju vara ett skäl.Och att jag har ideer och står för vad jag tycker ett annat.mvh Sture

röding2
Medlem
#71 Skrivet: 14 Sep 2008 22:20

Jo det kan ju vara så, men det kanske också har betydelse, hur man skriver. Jag är inte världsmästare på att alltid uttrycka mej korrekt, som ni säkert har sett, he he....men just att allltid, hela tiden vara i konflikt med alla möjliga har fått mej att fundera på hur Du agerar här i trådarna, och jag ber dej också att göra det.

sture_lindberg
Medlem
#72 Skrivet: 14 Sep 2008 22:25

Ok,jag ska lyda ditt råd.Ska gå en kurs i "medhålleri"

jonasen
Medlem
#73 Skrivet: 14 Sep 2008 22:40

Jag måste få komma med ett litet inlägg grabbs. Alltså detta är ju typ någon form av tråd/forum och såna är så vitt jag vet öppna för folk att fråga och diskutera åsikter.
Nu verkar Sture bli "avvisad" för att han skriver vad han tycker? Om alla tyckte lika så skulle ju ingen behöva skriva :S
Jag förstår att hur man uttrycker sig är en viktig faktor, men jag har läst igenom tråder och inte sett en enda svordom eller liknande från Sture :S
Att folk tycker olika ska man vara glad för, hur skulle världen annars se ut.

Mvh/Jonas

shieldfire
Medlem
#74 Skrivet: 15 Sep 2008 06:04

Citerar: Allfader, #29:
Ett ogiltigt drag är fullbordat så snart som motståndarens klocka har startats.
Motståndaren är nu berättigad att kräva vinst innan han gör ett eget drag. Men om
motståndaren inte kan sätta spelaren som fullbordat det ogiltiga draget matt med
någon som helst följd av regelrätta drag ens med det mest oskickliga motspel, är kravställaren
endast berättigad att kräva remi innan han gör ett eget drag.

Feldrag förlorar. Men regeln är lite otydlig eftersom den inte säger något om klockan och om man ska räkna bort den detaljen. Följer man regeln strikt så lär det vara vinst för den som påpekar feldraget oavsett tidsaspekten.

shieldfire
Medlem
#75 Skrivet: 15 Sep 2008 06:06

Citerar: sture_lindberg, #32:
det krävs samtidigt att den som kräver vinst har TID kvar.LIka tydlig regel det

Var i regeln står det?

shieldfire
Medlem
#76 Skrivet: 15 Sep 2008 06:07

Citerar: sture_lindberg, #36:
har man ingen tid kvar,hur kan man då begä
ra något över huvud taget,då är partiet FÖRLORAT på TID

Bevisa att kläppen inte föll i det ögonblick personen slog om klockan... I det fallet har tiden tagit slut efter det att feldraget begicks och partiet tog slut.

nöffen
Medlem
#77 Skrivet: 15 Sep 2008 09:29

Hur ska man kunna bevisa att kläppen föll i samma ögonblick som personen slog på klockan? Ord mot ord ju.

shieldfire
Medlem
#78 Skrivet: 15 Sep 2008 11:23

Precis, funkar åt båda hållen och då måste det ju rimligtvis vara så att feldragaren har förlorat - det är hans "skyldighet" att se till att påpeka tidsvinsten innan han förlorat.

sture_lindberg
Medlem
#79 Skrivet: 15 Sep 2008 11:35

Citerar: shieldfire, #74:
Feldrag förlorar. Men regeln är lite otydlig eftersom den inte säger något om klockan och om man ska räkna bort den detaljen. Följer man regeln strikt så lär det vara vinst för den som påpekar feldraget oavsett tidsaspekten.

Går inte att kräva vinst om man inte har någon tid kvar på sin klocka.

Allfader
Medlem
#80 Skrivet: 15 Sep 2008 11:46

Om du läser vad övriga skribenter skriver i den här tråden inser du att du är ensam om att tro så. Läs speciellt det Barbossa skrev. Han beskriver exakt samma scenario som du.

sture_lindberg
Medlem
#81 Skrivet: 15 Sep 2008 11:49

Bara för att en handfull här på schackonline tror något,betyder det inte att dom har rätt.

Allfader
Medlem
#82 Skrivet: 15 Sep 2008 11:51

Om du nu tror att du har rätt, varför inte ta och bevisa att det stämmer med hjälp av schackreglerna?

sture_lindberg
Medlem
#83 Skrivet: 15 Sep 2008 11:53

Ska slå upp dom när jag får tid .

Allfader
Medlem
#84 Skrivet: 15 Sep 2008 11:56

I så fall kan vi vara överens om att jag och övriga skribenter i den här tråden har rätt och att du faktiskt har fel(är det första gången tro?), ty jag har bevisat med enkla källor i schackreglerna att feldrag förlorar oberoende av vad klockorna står på. Nu är bollen hos dig. Vill du hävda att du har rätt får du faktiskt ta och bevisa det!

sture_lindberg
Medlem
#85 Skrivet: 15 Sep 2008 12:12

Se ovan vad jag skrev.

Allfader
Medlem
#86 Skrivet: 15 Sep 2008 12:14

Jag tror alla har förstått ditt budskap, ty du upprepade det en miljon gånger. Nu ska du bevisa att det stämmer!

Malvan
Medlem
#87 Skrivet: 15 Sep 2008 12:32

Men det har Sture lovat göra när han får tid, så vi får vänta på det.

Kullberg
Medlem
#88 Skrivet: 15 Sep 2008 12:41 - Redigerad av: Kullberg

Ja jag väntar med spänning också! Själv kan jag inte hitta något ställe i reglerna där det säger att man måste ha tid kvar för att kräva vinst. Vad reglerna dock säger är att tiden har ej gått ut bara för att kläppen faller, utan först när motståndaren påpekar det. Således bör han ju då förlora, om han före han kräver vinst för tidsförlust gör ett feldrag. Jag har sett det hända ett par gånger och då har det dömts vinst för feldrag och ej för tidsförlust. Om det sedan dömts rätt är jag inte hundra på. Men så fort Sandbom svarar så får vi väl förhoppningsvis ett svar på det.
Det är rätt så slarvigt av FIDE att inte vara lite tydligare i denna regel. Men å andra sidan att ha med alla regler som inte gäller är ju lite onödigt, så står där inte att man måste ha tid kvar så tar jag för givet att man inte måste det.

sture_lindberg
Medlem
#89 Skrivet: 15 Sep 2008 13:31

tar lite tid att inskaffa de speciella blixtreglerna som gäller.Men det kommer.Under tiden så kan ni ju fundera på hur man kan vinna ett parti schack om man inte har någon tid kvar

Kullberg
Medlem
#90 Skrivet: 15 Sep 2008 13:48 - Redigerad av: Kullberg

Citerar: sture_lindberg, #119:
Men det kommer.Under tiden så kan ni ju fundera på hur man kan vinna ett parti schack om man inte har någon tid kvar

Om motståndaren är matt!? eller har gjort ett feldrag i ett blixtparti kanske?
här är reglerna http://www.schack.se/RK/regler2005.pdf

<< . 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 . >>
Du måste logga in för att kunna posta!