Diskussionsforum

 - Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Hur lyder regeln?
<< . 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 . >>
Författare Meddelande
Allfader
Medlem
#31 Skrivet: 14 Sep 2008 18:13

Om min motståndare står i schack och det är mitt drag, behövs inga vittnen och det lönar sig inte att ljuga.

sture_lindberg
Medlem
#32 Skrivet: 14 Sep 2008 18:15

Citerar: Allfader, #29:
Läs!
"C3. Ett ogiltigt drag är fullbordat så snart som motståndarens klocka har startats.
Motståndaren är nu berättigad att kräva vinst innan han gör ett eget drag. Men om
motståndaren inte kan sätta spelaren som fullbordat det ogiltiga draget matt med
någon som helst följd av regelrätta drag ens med det mest oskickliga motspel, är kravställaren
endast berättigad att kräva remi innan han gör ett eget drag. Sedan han gjort ett eget drag, kan
ett ogiltigt drag inte korrigeras."

Kan inte vara tydligare.

Regeln är tydlig ja.men det krävs samtidigt att den som kräver vinst har TID kvar.LIka tydlig regel det

Allfader
Medlem
#33 Skrivet: 14 Sep 2008 18:17

Citerar: sture_lindberg, #32:
Regeln är tydlig ja.men det krävs samtidigt att den som kräver vinst har TID kvar.LIka tydlig regel det


Står ingenting om det. Det står bara att han kan kräva vinst innan han gör sitt eget drag, ingenting om att han måste ha tid kvar.

Barbossa
Medlem
#34 Skrivet: 14 Sep 2008 18:18 - Redigerad av: Barbossa

Citerar: Allfader, #31:
Om min motståndare står i schack och det är mitt drag, behövs inga vittnen och det lönar sig inte att ljuga


Han kan alltid påstå att det är hans tur och du kan inte motbevisa. Antingen väljer domaren att tro på den mest trovärdige eller så får domaren som sagt hitta på nåt annat, delad poäng kanske.

Allfader
Medlem
#35 Skrivet: 14 Sep 2008 18:21

Citerar: Barbossa, #34:
Han kan alltid påstå att det är hans tur och du kan inte motbevisa. Antingen väljer domaren att tro på den mest trovärdige eller så får domaren som sagt hitta på nåt annat, delad poäng kanske.


Jo du har rätt.

sture_lindberg
Medlem
#36 Skrivet: 14 Sep 2008 18:28

Citerar: Allfader, #33:
Citerar: sture_lindberg, #32:
Regeln är tydlig ja.men det krävs samtidigt att den som kräver vinst har TID kvar.LIka tydlig regel det

Står ingenting om det. Det står bara att han kan kräva vinst innan han gör sitt eget drag, ingenting om att han måste ha tid kvar.

Om man inte har någon tid kvar så har man förlorat på TID.Då finns det inga som helst drag att åberopa.Är helt givet.har man ingen tid kvar,hur kan man då begä
ra något över huvud taget,då är partiet FÖRLORAT på TID.

Martin_Lokander
Medlem
#37 Skrivet: 14 Sep 2008 18:32 - Redigerad av: Martin_Lokander

1. Om han gör ett feldrag trycker på klockan så har han förlorat partiet, vad som händer efter att partiet är slut ska väl ej beröra resultatet.

2.Antar att jage96a är mest trovärdig eftersom om jage96as tid hade gått ut innan han gjorde feldraget så kan man ju undra varför han inte påpekade det?

sture_lindberg
Medlem
#38 Skrivet: 14 Sep 2008 18:36

Man ska stanna klockan och visa att man har tid kvar,då kan man bevisa motståndarens feldrag.har man där emot ingen tid kvar så spelar det ingen roll att motståndaren gjort ett feldrag ,då förlorar man ändå.Motståndarens feldrag är ju då gjort då ens egen tid är slut.Så därmed har man redan förlorat partiet INNAN motståndaren gjorde sitt feldrag.

Allfader
Medlem
#39 Skrivet: 14 Sep 2008 18:45

Äntligen fick jag litet hjälp mot "han som alltid har rätt". Tack Martin

Om man vill vinna på tid måste man ha tid kvar inte i det här fallet Sture. Läs reglerna! Ett råd i all välmening.

sture_lindberg
Medlem
#40 Skrivet: 14 Sep 2008 18:48

Om man vill vinna över huvud taget så måste man ha tid kvar.Det enda undantaget är om man har mattsatt sin motspelare.Har läst alla schackregler ,i och med att jag är schackdomare.I all välmening.

chessexplorer
Medlem
#41 Skrivet: 14 Sep 2008 18:49

Sture, jag har svårt att tänka mig att du aldrig någonsin har råkat ställa kungen i slag i blixt och sedan märkt att motståndarens tid är ute. Brukar du vinna sådana partier?

Eller har du aldrig lagt in en diskret liten schack när din tid varit ute och vunnit på det viset?

Barbossa
Medlem
#42 Skrivet: 14 Sep 2008 18:51 - Redigerad av: Barbossa

Partiet är inte nödvändigtvis slut när tiden är ute. I skol-sm för nåt år sedan spelades det ett parti där båda var i tidsnöd, då påpeka plötsligt den ena att den andres tid var ute, när han tittade efter på sin egen klocka fick han se sin tid gå ut, motståndaren hade alltså sagt att tiden var ute och fått den andra att sluta spela trots att han hade tid kvar.

Domaren tror jag sa åt dem att fortsätta, alltså är inte partiet slut om tiden är ute om t.ex. moståndaren gör ett regelfel vid tidpunkten.

sture_lindberg
Medlem
#43 Skrivet: 14 Sep 2008 18:53

Citerar: chessexplorer, #41:
Sture, jag har svårt att tänka mig att du aldrig någonsin har råkat ställa kungen i slag i blixt och sedan märkt att motståndarens tid är ute. Brukar du vinna sådana partier?

Om jag PÅPEKAR att motståndarens tid är ute så klart jag vinner.Om jag däremot inte märker det,så är det mitt eget fel.

Allfader
Medlem
#44 Skrivet: 14 Sep 2008 18:54

Jag trodde det krävdes en viss kunskap för att bli domare, men jag har tydligen fel.

Barbossa
Medlem
#45 Skrivet: 14 Sep 2008 18:54

Citerar: sture_lindberg, #40:
Om man vill vinna över huvud taget så måste man ha tid kvar.Det enda undantaget är om man har mattsatt sin motspelare


Fel! Vid patt gäller exakt samma regel.

chessexplorer
Medlem
#46 Skrivet: 14 Sep 2008 19:05

Brukar det hjälpa att påpeka att motståndarens tid är ute efter att du har missat att din kung är schack?

Barbossa
Medlem
#47 Skrivet: 14 Sep 2008 19:07

Jag tycker det låter lite psykopatiskt att man ska bry sig så himla mycket om resultatet, man får ge och ta, bjud på en vinst och få ett bra omdömme!

jage96a
Medlem
#48 Skrivet: 14 Sep 2008 19:11 - Redigerad av: jage96a

Jag vill bara lära mig reglerna så att det inte händer igen.

Jag ska just skicka ett mejl till Jonas Sandbom är detta OK att skicka?

I en turnering med handikapp möts spelare A och spelare B med tidshandikapp 6-6.

spelare A hamnar på vinst på brädet men får tidsnöd och drar snabbt, när spelare B sedan utför ett feldrag och trycker på klockan ska det vara förlust av parti eftersom de kör med blixtregler. Dock medans spelare A påpekar att det är feldrag faller hans kläpp och spelare B går iväg till domaren och säger felaktigt att kläppen föll innan han gjorde sitt feldrag. Vad ska domaren bedöma? Jag antar att det är enklast att tro på att spelare A talar sanning eftersom ifall min kläpp hade fallit innan han utförde sitt feldrag, så antar jag att man ska påpeka det istället för att göra ett feldrag.




sture_lindberg
Medlem
#49 Skrivet: 14 Sep 2008 19:11

Citerar: Barbossa, #45:

Fel! Vid patt gäller exakt samma regel.

Patt räknas än så länge inte som VINST väl ?

Allfader
Medlem
#50 Skrivet: 14 Sep 2008 19:13

Citerar: jage96a, #48:
Jag vill bara lära mig reglerna så att det inte händer igen.

Jag ska just skicka ett mejl till Jonas Sandbom är detta OK att skicka?


Bra initiativ

sture_lindberg
Medlem
#51 Skrivet: 14 Sep 2008 19:14

Citerar: jage96a, #48:
man ska påpeka det istället för att göra ett feldrag.

Man ska stanna klockan INNAN sin egen tid går ut.Och SEDAN tillkalla domaren.

jage96a
Medlem
#52 Skrivet: 14 Sep 2008 19:16 - Redigerad av: jage96a

Kan man inte lika gärna bara trycka på klockan och trycka hårt på den tills att motståndarens tid går ut så att motståndaren inte kan trycka över den eller stanna den? Lika regelvidrigt

P.S. Alltså spelare B

Allfader
Medlem
#53 Skrivet: 14 Sep 2008 19:18

Jag är djupt imponerad av din kunskap om schackreglerna Sture. Varför inte arrangera kurser om dem?

jage96a
Medlem
#54 Skrivet: 14 Sep 2008 19:18 - Redigerad av: jage96a

Jag tror Sture har sagt samma sak i 5 inlägg nu eller nåt sånt



wow, denna tråd har till och med startat snabbare än Associationsleken

cymantex
Medlem
#55 Skrivet: 14 Sep 2008 19:19 - Redigerad av: cymantex

Att göra ett feldrag i blixt är egentligen samma sak som att gå in i en matt?
Om det är matt så spelar det ingen roll om tiden har gått ut eller inte?

sture_lindberg
Medlem
#56 Skrivet: 14 Sep 2008 19:19

Nej man stannar båda klockorna,ganska enkelt.varför krångla till det?

Allfader
Medlem
#57 Skrivet: 14 Sep 2008 19:23

Citerar: jage96a, #54:
Jag tror Sture har sagt samma sak i 5 inlägg nu eller nåt sånt


Litet av hans mentalitet.

jage96a
Medlem
#58 Skrivet: 14 Sep 2008 19:30 - Redigerad av: jage96a

Citerar: sture_lindberg, #2:

Skulle du hunnit stannat klockan innan du påpekade hans feldrag så hade du vunnit partiet.Men som det var nu så gjorde du ju inte det.Utan din kläpp föll.Därför så är det rätt att du förlorade partiet.



Citerar: sture_lindberg, #23:
Har man inte stannat klockan och därmed kan bevisa att man har tid kvar,så kan man ALDRIG vinna ett parti.



Citerar: sture_lindberg, #24:
Det är ju därför man ska stanna klockan



Citerar: sture_lindberg, #5:
Precis så:man ska stanna klockan



Citerar: sture_lindberg, #51:
Man ska stanna klockan INNAN sin egen tid går ut.



Citerar: sture_lindberg, #38:
Man ska stanna klockan och visa att man har tid kvar


Citerar: sture_lindberg, #56:
Nej man stannar båda klockorna



Citerar: sture_lindberg, #89:
Utan det gäller att stanna klockan INNAN sin tid gått ut


sture_lindberg
Medlem
#59 Skrivet: 14 Sep 2008 19:31

Ja lite jobbigt att behöva säga samma sak 6 gånger,men verkar behövas.Men nu så ska jag inte skriva mera .Reglerna är helt klara.Om man inte har någon tid på sin klocka,så kan man inte kräva att vinna på något vis.Utan det gäller att stanna klockan INNAN sin tid gått ut,Först DÅ kan man hämta en domare och kräva vinst över motståndarens feldrag..Nu slutskrivit för min del i denna tråd.Mejla mej gärna om ni vill ha svar på andra schackregler!!

jage96a
Medlem
#60 Skrivet: 14 Sep 2008 19:33

7 gånger nu. Men aja...jag har mejlat Jonas Sandbom

<< . 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 . >>
Du måste logga in för att kunna posta!
 

Powered by forum software miniBB™ © 2001-2006