Diskussionsforum

 - Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Hur lyder regeln?
. 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 . >>
Författare Meddelande
jage96a
Medlem
#1 Skrivet: 13 Sep 2008 22:34

Hejsan, idag spelade jag en turnering där följande inträffar :

Jag får tidsnöd och spelar snabbt, och vinner ett torn för ingen kompensation. När jag ska utföra gaffeln mellan tornet och kungen så flyttar min motståndare sin kung till en ruta som också vaktas av springaren, eftersom detta var en blixtturnering så ska feldraget vara förlust av partiet. Jag påpekade att det var feldrag och pekade på kungen och skulle just stanna klockan när min kläpp på klockan faller. Min motståndare påpekar det och säger att min kläpp föll före han utförde feldraget, vilket alltså inte är sant.

Hur lyder reglerna?

sture_lindberg
Medlem
#2 Skrivet: 13 Sep 2008 22:43

Skulle du hunnit stannat klockan innan du påpekade hans feldrag så hade du vunnit partiet.Men som det var nu så gjorde du ju inte det.Utan din kläpp föll.Därför så är det rätt att du förlorade partiet.

chessexplorer
Medlem
#3 Skrivet: 13 Sep 2008 22:48 - Redigerad av: chessexplorer

Jag håller inte med!

Om du är vid draget och din motståndares kung står i schack på grund av ett felaktigt drag vinner du.

Om din motståndare menar att han såg att din tid föll innan han utförde sitt drag måste han förklara varför han inte påpekade det i stället för att flytta.

jage96a
Medlem
#4 Skrivet: 13 Sep 2008 22:49

öh...okej...tack för svaret...

Precis innan första ronden började sade domaren sade han att man ska stanna klockan och påpeka det, men sedan sa någon spelare att man ska låta den gå, som bevis på att han har tryckt om klockan.

Men hursom helst vann jag partiet

sture_lindberg
Medlem
#5 Skrivet: 13 Sep 2008 23:13

Citerar: jage96a, #4:
Precis innan första ronden började sade domaren sade han att man ska stanna klockan och påpeka det,

Precis så:man ska stanna klockan.jag är utbildad schackdomare,så jag vet att det ska vara så.

Drotten
Medlem
#6 Skrivet: 13 Sep 2008 23:30

Jag skulle ha tagit hans kung med min springare.

sture_lindberg
Medlem
#7 Skrivet: 13 Sep 2008 23:33

Man kan aldrig ta en kung.Förut fanns det i blixtreglerna möjlighet att ta en kung .Men den regeln är numera borttagen.

Malvan
Medlem
#8 Skrivet: 13 Sep 2008 23:59

Det var bra att veta.

Allfader
Medlem
#9 Skrivet: 14 Sep 2008 00:09

Citerar: sture_lindberg, #2:
Skulle du hunnit stannat klockan innan du påpekade hans feldrag så hade du vunnit partiet.Men som det var nu så gjorde du ju inte det.Utan din kläpp föll.Därför så är det rätt att du förlorade partiet.


Om du är utbildad domare torde du känna till att det finns speciella blixtregler. Som de flesta schackspelare vet går matt före tid, men så gör även feldrag. Appendix C i Sveriges schackförbunds regler behandlar blixtregler. I C3 står det följande:

"C3. Ett ogiltigt drag är fullbordat så snart som motståndarens klocka har startats.
Motståndaren är nu berättigad att kräva vinst innan han gör ett eget drag. Men om
motståndaren inte kan sätta spelaren som fullbordat det ogiltiga draget matt med
någon som helst följd av regelrätta drag ens med det mest oskickliga motspel, är kravställaren
endast berättigad att kräva remi innan han gör ett eget drag. Sedan han gjort ett eget drag, kan
ett ogiltigt drag inte korrigeras."

Alltså vinst om feldrag. Det spelar ingen roll att du inte hinner stanna klockan.

chessexplorer
Medlem
#10 Skrivet: 14 Sep 2008 01:34

Citerar: sture_lindberg, #5:
Precis så:man ska stanna klockan.jag är utbildad schackdomare,så jag vet att det ska vara så.


Vid en tvist skall man stanna klockan och tillkalla domaren. I det här fallet är det lite riskabelt att göra så eftersom det då blir svårt att bevisa att man är vid draget eller att motståndaren faktiskt fullgjorde det felaktiga draget genom att trycka på klockan efter att han hade ställt sig i schack.

sture_lindberg
Medlem
#11 Skrivet: 14 Sep 2008 02:17 - Redigerad av: sture_lindberg

Hur ska man annars kunna bevisa att man har tid kvar om man inte stannar klockan??och har man ingen tid kvar ,kan man inte vinna på vare sej feldrag eller på något annat sätt. (Förutom vid konstanterad mattsättning)Så det gäller att stanna klockan och att tillkalla domaren..annars är det förlust...helt givna regler detta..

jage96a
Medlem
#12 Skrivet: 14 Sep 2008 02:37

vänta lite här sture, jag måste hänga med här också, om han hade valt att inte ljuga för domaren och säga att min tid gick ut efter att han utfört feldraget, hade jag vunnit då?

chessexplorer
Medlem
#13 Skrivet: 14 Sep 2008 02:53

Om motståndaren är matt behöver man ingen tid kvar på klockan eftersom eftersom motståndaren inte har någon möjlighet att bevisa att tiden föll innan han blev matt.

I blixt gäller samma sak vid feldrag. Gör en spelare ett feldrag innan han upptäcker att motståndarens kläpp har fallit förlorar han om motståndaren påpekar feldraget.

Citerar: sture_lindberg, #7:
Man kan aldrig ta en kung.Förut fanns det i blixtreglerna möjlighet att ta en kung .Men den regeln är numera borttagen.


Eftersom jag inte vill gå och lägga mig riktigt än skulle jag vilja kommentera detta lite. Det har alltid varit ett feldrag att ta kungen i schack oavsett betänketid, det vill säga även i blixt. Att man faktiskt kunde ta kungen i blixt berodde på att ett drag inte är fullgjort förrän man har tryckt på klockan. När man tar kungen avslutar man partiet genom att påvisa att motståndaren har gjort ett feldrag. Man gör också själv ett feldrag men det spelar ingen roll eftersom draget ännu inte är fullgjort. Att man sedan trycker på klockan och fullgör draget spelar ingen roll eftersom det sker efter att partiet är avslutat.

För några år sedan bestämde sig regelmakarna för att det var förvirrande för juniorer, och mot spelets ide, att slå kungen i schack, så man totalförbjöd det. Jag förstår fortfarande inte riktigt hur man kan förlora på grund av något som händer efter att partiet är avslutat.

Om inlägget är rörigt beror det på att klockan är sen.

jage96a
Medlem
#14 Skrivet: 14 Sep 2008 02:57 - Redigerad av: jage96a

Citerar: chessexplorer, #13:
Gör en spelare ett feldrag innan han upptäcker att motståndarens kläpp har fallit förlorar han om motståndaren påpekar feldraget


Vart står detta egentligen?

Jag ska fråga Jonas Sandbom nästa gång jag ser honom



hehe lungt...vi kan säga att tråden är för Regelproblem.

chessexplorer
Medlem
#15 Skrivet: 14 Sep 2008 03:17

Det är paragraf C3 behandlar ogiltiga drag i blixt. Allfader har redan citerat den paragrafen.

För övrigt har jag gått TVÅ distriktsdomarkurser så jag måste var dubbelt så utbildad som Sture .

jage96a
Medlem
#16 Skrivet: 14 Sep 2008 03:18

Det är Sveriges Schackförbunds regler, vi körde med FIDEs regler, någon skillnad?

chessexplorer
Medlem
#17 Skrivet: 14 Sep 2008 03:24

Sveriges Schackförbunds regler är FIDEs regler översatt till svenska.

jage96a
Medlem
#18 Skrivet: 14 Sep 2008 03:26

jaha...vänta lite så ska jag läsa dem

jage96a
Medlem
#19 Skrivet: 14 Sep 2008 03:33 - Redigerad av: jage96a

Ett ogiltigt drag är fullbordat motståndarens klocka har startats. Motståndaren är nu berättigad att kräva vinst innan han gör ett eget drag.

Men om motståndaren inte kan sätta spelaren som fullbordat det ogiltiga draget matt med någon som helst följd av regelrätta drag ens med det mest oskickliga motspel, är kravställaren endast berättigad att kräva remi innan han gör ett eget drag. Sedan han gjort ett eget drag, kan ett ogiltigt rag ej korrigeras

jage96a
Medlem
#20 Skrivet: 14 Sep 2008 03:34

Jo jag börjar luta åt ditt håll chessexplorer, sture, vad har du att säga till ditt försvar ?

chessexplorer
Medlem
#21 Skrivet: 14 Sep 2008 03:40 - Redigerad av: chessexplorer

Nu loggar jag ut för att sova.

jage96a
Medlem
#22 Skrivet: 14 Sep 2008 03:43

samma sak för mig snart också...mamma vaknar snart

sture_lindberg
Medlem
#23 Skrivet: 14 Sep 2008 16:53

Citerar: jage96a, #20:
Jo jag börjar luta åt ditt håll chessexplorer, sture, vad har du att säga till ditt försvar ?

Att det är som jag säger.Har man inte stannat klockan och därmed kan bevisa att man har tid kvar,så kan man ALDRIG vinna ett parti.Enda undantaget är då man har mattsatt sin motståndare.

sture_lindberg
Medlem
#24 Skrivet: 14 Sep 2008 16:55

Citerar: jage96a, #12:
vänta lite här sture, jag måste hänga med här också, om han hade valt att inte ljuga för domaren och säga att min tid gick ut efter att han utfört feldraget, hade jag vunnit då?

har du tid kvar,så kan ju aldrig sådana situationer uppstå..Det är ju därför man ska stanna klockan och tillkalla en domare

Allfader
Medlem
#25 Skrivet: 14 Sep 2008 17:02

Ett råd till dig Sture: Läs Appendix C i Sveriges schackförbunds regler. Där står allt du behöver veta, bland annat paragraf C3, som jag har citerat här ovan. I den står det klart och tydligt att feldrag förlorar. Det spelar ingen som helst roll att man inte har hunnit slå över klockan., eller om man utför draget efter att motståndarens tid är ute.

Blåsippan
Medlem
#26 Skrivet: 14 Sep 2008 17:03

Citerar: chessexplorer, #13:
Det har alltid varit ett feldrag att ta kungen i schack oavsett betänketid, det vill säga även i blixt.


Den regeln har jag spelat efter så sent som i fjol, men det är tydligen dags att sluta med det.

Dynamit
Medlem
#27 Skrivet: 14 Sep 2008 17:08

Jag har hört att man ska stanna klockan och säga att man tar kungen.

sture_lindberg
Medlem
#28 Skrivet: 14 Sep 2008 17:10

Citerar: Allfader, #25:
Ett råd till dig Sture: Läs Appendix C i Sveriges schackförbunds regler

Jag är schackdomare som sagt.har du ingen tid på din klocka så har du förlorat i alla varianter utom när du har mattsatt din motståndare.feldrag förlorar bara om motståndaren har tid kvar på sin klocka således.

Allfader
Medlem
#29 Skrivet: 14 Sep 2008 17:22 - Redigerad av: Allfader

Läs!
"C3. Ett ogiltigt drag är fullbordat så snart som motståndarens klocka har startats.
Motståndaren är nu berättigad att kräva vinst innan han gör ett eget drag. Men om
motståndaren inte kan sätta spelaren som fullbordat det ogiltiga draget matt med
någon som helst följd av regelrätta drag ens med det mest oskickliga motspel, är kravställaren
endast berättigad att kräva remi innan han gör ett eget drag. Sedan han gjort ett eget drag, kan
ett ogiltigt drag inte korrigeras."


Kan inte vara tydligare.

Barbossa
Medlem
#30 Skrivet: 14 Sep 2008 18:11 - Redigerad av: Barbossa

När ord står mot ord och det inte finns några vittnen har jag förstått att det inte finns några uppsatta regler utan att domaren måste komma på en egen lösning.
En lösning skulle kunna vara att motståndaren får göra om sitt drag och du får 1min till på klockan.

. 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 . >>
Du måste logga in för att kunna posta!
 

Powered by forum software miniBB™ © 2001-2006