Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Tips till dom som EJ vill ge upp! ;-)
. 1 . 2 . >>
Författare Meddelande
maccomplete
Medlem
#1 Skrivet: 4 Sep 2008 19:17

Har hört så mycket som spelare som vägrar att ge upp även om partiet redan är förlorat, bara för att dra ut på tiden exempelvis. Själv gör jag så att jag ger upp partierna på en gång när jag "har förlorat" eftersom min ranking då sjunker. I och med det så ökar ju min ranking desto mer vid nästa vinst!

Bara ett tips!

röding2
Medlem
#2 Skrivet: 4 Sep 2008 19:46

Två starka spelare. Typ Internationell klass.
1) De ser på själva ställningen när det är kört, även om materielet kan vara lika. Och ger upp. Därför att de vet att motståndaren kommer att utnyttja fördelen.
2) De inser att trots materiell fördel, att det är kört. Och ger upp av samma skäl.
3) De inser trots materiellt underläge att vinst finns inom räckhåll. Och fortsätter alltså.

Två caféspelare inser inte detta.

Man kan inte begära att spelare här på SO ska " inse när det är kört ". Det varierar med analysförmågan. Jag respekterar motståndarens rätt att spela vidare, även om jag själv VET att det liksom är ingen idé för denne.
Vi ser olika på partiet helt enkelt.
( såvida Du inte talar om typ : Helrensat hos den ene och allt kvar hos den andre, eller Kung mot en radda pjäser )
mvh Börje

Mauro_Mecano
Medlem
#3 Skrivet: 4 Sep 2008 19:48

Håller helt och hållet med!

maccomplete
Medlem
#4 Skrivet: 4 Sep 2008 20:04

Håller helt med dig Börje! Men nu menar jag de som inser att det är kört, men som envisas med att vänta 6 dagar och 23 timmar mellan dragen!

röding2
Medlem
#5 Skrivet: 4 Sep 2008 20:12

He he jag säger som Kay Pollack . De är utsända för att pröva mitt tålamod he he....

Linus-Eriksson
Medlem
#6 Skrivet: 4 Sep 2008 21:03

Bra tips maccomplete!

Rastignac
Medlem
#7 Skrivet: 4 Sep 2008 21:15

Jag har spelat ett flertal partier som skulle ha varit körda om man spelade mot spelare som var bra på riktigt (inget ont om spelarna här på SO, men dem som har under 2000 i ranking, och förmodligen även de flesta strax ovanför är inte bra på riktigt) men som (partierna alltså) istället har kunnat vändas och vinnas av mig. Helt enkelt av den enkla anledning att de gör misstag då och då.
Och för övrigt är det väl ändå inte hela världen om de väntar 6 dagar och 23 timmar mellan dragen.

maccomplete
Medlem
#8 Skrivet: 4 Sep 2008 21:21

Det är egentligen inte några problem för min del heller om min motståndare väntar 6 dagar och 23 timmar, jag ville helt enkelt bara lägga in ett tips för de spelare som helt enkelt bestämt sig för att inte ge upp för att inte förlora rankingpoäng!

Mauro_Mecano
Medlem
#9 Skrivet: 4 Sep 2008 21:53

Det som händer ibland som är ytterst irriterande att en del spelare börjar spela på tid när det spelmässigt är helt kört. Fuuuuuuuuuuuuuuuuuuuult ycker jag. Även om det funkar så i 7-dagars så är nog inte riktigt tanken att man skall spela på det sättet...

sture_lindberg
Medlem
#10 Skrivet: 5 Sep 2008 00:08

Jag kan hålla med om att det är lite fult att spela så.men o andra sidan,om man har 7 dagar på sej för hela partiet så gäller det ju att inte slösa på sin tid,så att man inte hamnar i sådan tidsnöd.eller hur?

CAQUELAQ
Medlem
#11 Skrivet: 5 Sep 2008 01:20 - Redigerad av: CAQUELAQ

Citerar: sture_lindberg, #10:
Jag kan hålla med om att det är lite fult att spela så.men o andra sidan,om man har 7 dagar på sej för hela partiet så gäller det ju att inte slösa på sin tid,så att man inte hamnar i sådan tidsnöd.eller hur?

Jag har inga betänkligheter att vinna på tid i 7-dagars, bara för att motståndaren inte kan hushålla med den - han får ju skylla sig själv.

Däremot är det mycket oetiskt och fult att göra ett drag i 7-dagars när motståndaren sover för att spela på dennes tid och låta hans klocka ticka iväg under natten. Jag är förtidspensionär och kan spela i princip vilken tid på dygnet som helst, men jag gör mina drag mellan 06.00-22.00 om min motståndare inte är on-line. Det är fair-play, inte fusk, som gäller för min del.

sture_lindberg
Medlem
#12 Skrivet: 5 Sep 2008 02:50 - Redigerad av: sture_lindberg

Hur det än är,så måste ju NÅGON av spelarna göra det "sista" draget för kvällen/natten.Att du kanske gör ditt drag klockan 6 på morgonen när din motståndare inte har vaknat,gör ju så att HANS tid går.Måste ju vara precis lika illa som att din motståndare gör sitt drag klockan 23 på kvällen .Ska det vara helt rättvist så ska i så fall BÅDA klockorna stanna under natt-tid.En fråga för Erik i så fall.

tornado
Medlem
#13 Skrivet: 5 Sep 2008 05:37 - Redigerad av: tornado

Beror väl också på vilken tid man väljer,7-dagars parti kan det bli ont om tid. Tar man 7 dagar per drag eller 3 dagar per drag så ska det inte bli någon tidsnöd .

Mauro_Mecano
Medlem
#14 Skrivet: 5 Sep 2008 06:45

När en spelare är inloggad och gör draget strax efter man loggat ut upprepade gånger är situatonen jag pratar om. Det kan vara så att båda spelarna är nere i ca 1 dag var och det kanske är 15 drag kvar till matt...

CAQUELAQ
Medlem
#15 Skrivet: 5 Sep 2008 07:06 - Redigerad av: CAQUELAQ

Citerar: sture_lindberg, #12:
Hur det än är,så måste ju NÅGON av spelarna göra det "sista" draget för kvällen/natten.Att du kanske gör ditt drag klockan 6 på morgonen när din motståndare inte har vaknat,gör ju så att HANS tid går.Måste ju vara precis lika illa som att din motståndare gör sitt drag klockan 23 på kvällen .Ska det vara helt rättvist så ska i så fall BÅDA klockorna stanna under natt-tid.En fråga för Erik i så fall

Jo, du har rätt där Sture. Men min tanke är att de flesta går och lägger sig runt 10 på kvällen, sover på natten, och stiger upp tidigt på morgonen för att gå till jobbet. Jag försöker sålunda spela och göra mina drag under dagen på folks normala vakna tid mellan 6:00-22:00.

7-dagars ÄR kort tid, det går inte att komma ifrån, och tiden är ett problem, men jag tror att detta är så rättvist jag kan göra det. Om jag ser att någon är utloggad vid mitt drag mycket sent på kvällen, så håller jag inne med draget till påföljande morgon. Jag tycker nog att jag har satt en rimlig gräns.

I värsta nödfall kan jag ju alltid kontakta min motspelare och påminna om hans tidsbrist, och komma överens med honom att spela färdigt partiet under en spelkväll.

CAQUELAQ
Medlem
#16 Skrivet: 5 Sep 2008 07:13

Citerar: Mauro_Mecano, #14:
När en spelare är inloggad och gör draget strax efter man loggat ut upprepade gånger är situatonen jag pratar om. Det kan vara så att båda spelarna är nere i ca 1 dag var och det kanske är 15 drag kvar till matt...

Ja, det är fult. Mycket osportsligt. Men möter man en sådan motståndare så vet man vem man inte ska spela några partier mot i fortsättningen. Sådana tarvligheter hör inte hemma bland hederligt folk. FY för sådant uppförande!!!

tornado
Medlem
#17 Skrivet: 5 Sep 2008 08:20 - Redigerad av: tornado

Om man blir utmanad på 7-dagars så kan man nobba , meddela utmanaren att du vill hellre spela 3 dagar per drag eller 7 dagar per drag . Då blir det inte så ont om tid.

röding2
Medlem
#18 Skrivet: 5 Sep 2008 08:24

Ähum Sture....skiftarbetare som sover efter natt till kl 14 på dagen då...? Nä, sluta dribbla med nya regler.

CDSJ
Medlem
#19 Skrivet: 5 Sep 2008 08:48

I min enfald så trodde jag att min motspelare blev besviken om jag gav upp och snuvar honnom på chansen att få matta, men då tillhör jag inte heller dem som är duktiga på riktigt och själv behöver jag träna på att få matta även om jag har stort övertag vad gäller pjäser. Vill gärna veta om vilken inställning som är vanligast; besvikelse när motståndaren ger upp eller irritation när han stoiskt lider ett förutsägbart och totalt nederlag? Är det helt enkelt en smaksak eller kan inställningen kopplas till nivån på spelare som Röding 2 antyder?

röding2
Medlem
#20 Skrivet: 5 Sep 2008 09:26

PÅ den nivå jag spelat, är det en slags gentlemens ( och kvinnors ) agreement. Man ger upp och samtidigt visar man respekt för sin motståndares skicklighet och kapacitet att utnyttja den fördel som uppstått.
Här på SO spelar alla möjliga. Gröna nybörjare som knappt vet hur pjäserna går och etablerade storspelare. Det är klart att vi inte ser samma saker, analyserar olika och kommer fram till olika beslut. Ha respekt för din motståndare och tålamod ( vilket är den viktigaste grundeegenskapen hos en bra schackspelare )

vilhelm
Medlem
#21 Skrivet: 5 Sep 2008 17:06 - Redigerad av: vilhelm

Sunt förnuft..en del spelar faktiskt med liknelsen 3 mot 11 i fotboll..eller 2 mot fem i hockey?...skillnaden att fortsätta i sådana lägen är att i schack stannar siffrorna på 0-1...istället för 0-32 som i det nämda fallet i hockey....förödmjukelsen blir aalltför stor i nämda sport . dock inte i schack för man förstår inte underläget

sture_lindberg
Medlem
#22 Skrivet: 5 Sep 2008 18:27

Citerar: tornado, #13:
Beror väl också på vilken tid man väljer,7-dagars parti kan det bli ont om tid. Tar man 7 drag per dag eller 3 drag per dag så ska det inte bli någon tidsnöd .

Jag skriver just om 7 dagar för vardera spelarna för hela partiet

sture_lindberg
Medlem
#23 Skrivet: 5 Sep 2008 18:34

Citerar: röding2, #18:
Ähum Sture....skiftarbetare som sover efter natt till kl 14 på dagen då...? Nä, sluta dribbla med nya regler.

jag säger ju att det inte går att få detta helt rättvist.Bara det faktum att vem som än gör sista draget före kvällens slut,så går ju den andras tid.Och jag förespråkar INTE några nya regler.Utan försöker bara förklara det hela på ett mycket enkelt sättSpela 3 dagar ,eller 7 dagar per drag ni som brukar komma i tidsnöd på 7-dagars.helt frivilligt vilken tidsgräns ni föredrar.Men klaga inte efteråt bara

CAQUELAQ
Medlem
#24 Skrivet: 6 Sep 2008 09:21 - Redigerad av: CAQUELAQ

Citerar: sture_lindberg, #23:
Spela 3 dagar ,eller 7 dagar per drag ni som brukar komma i tidsnöd på 7-dagars.helt frivilligt vilken tidsgräns ni föredrar.Men klaga inte efteråt bara

Självklart inte - "den som sig in i leken ger..." och så vidare. Men som jag skrev i mitt inlägg

Citerar: CAQUELAQ, #15:
I värsta nödfall kan jag ju alltid kontakta min motspelare och påminna om hans tidsbrist, och komma överens med honom att spela färdigt partiet under en spelkväll.

I problemet med korta 7-dagars partier så tycker jag nog att det är en fråga om normal artighet och sann sportsmannaanda, helt enkelt. Är man så himskans sugen på att vinna till varje pris som helst, så har man nog missat lite av tanken med att spela schack här på sO - att ha social kontakt med människor som delar samma intresse, och framför allt - ATT HA ROLIGT!!!

Mauro_Mecano
Medlem
#25 Skrivet: 6 Sep 2008 09:28

Citerar: CAQUELAQ, #15:

Så har jag gjort med flera spelare. Då blir det skön stämmning...

Mauro_Mecano
Medlem
#26 Skrivet: 6 Sep 2008 09:32

Citerar: CDSJ, #19:
I min enfald så trodde jag att min motspelare blev besviken om jag gav upp och snuvar honnom på chansen att få matta

Jag brukar låta motståndern matta för jag vet hur kul det är själv. Jag känner mig lite snuvad på konfekten om partiet är avgjort när det är 5-6 drag kvar och sen motståndaren ger upp när det bara är ett drag kvar till matt.

Sen har jag råkat ut för spelare som vägrar göra sitt sista drag och väljer att förlora på tid...det kan då ta ett antal dagar innan man får möjlighet att spela ett annat part (pga av 16 partis-regeln). Men man lär sig alteftersom vilka som är justa här på sO - det är dom flesta faktiskt...

Nattpoet
Medlem
#27 Skrivet: 7 Sep 2008 23:08

Inte för att vara sånt men även om man hamnar i underläge pga av en miss eller pga den andras skicklighet så finns det kanske möjlighet att ställa partiet i patt och få med sig en halv poäng i den andras forsering mot matt. Kan vara värt att gå ner stridande och då och då få en remi med sig.

Dynamit
Medlem
#28 Skrivet: 7 Sep 2008 23:47

Citerar: Nattpoet, #27:
Kan vara värt att gå ner stridande och då och då få en remi med sig.

Chansen att patt inträffar i ett underläge är ganska liten

Linus-Eriksson
Medlem
#29 Skrivet: 8 Sep 2008 10:15

Citerar: Dynamit, #28:
Chansen att patt inträffar i ett underläge är ganska liten

Chansen för patt är väl alltid liten egentligen...

Sen finns det ju många skumma slutspel som är remi, även om de inte är pattställningar, som man kan hoppas på.

johan607
Medlem
#30 Skrivet: 8 Sep 2008 10:54

Jag förstår inte problemet. Vad gör det om man gör ett drag på natten? Man är ju inte skyldig.

. 1 . 2 . >>
Du måste logga in för att kunna posta!