Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Schacktävlingar
<< 1 ... 9 . 10 . 11 . 12 . 13 . 14 . 15 . 16 . 17 . 18 . 19 ... 20 . >>
Författare Meddelande
quasparovv
Medlem
#451 Skrivet: 5 Dec 2017 17:10

Citerar: sture_lindberg, #480:
Vad är dessa normer bra för då

IM eller GM, för FM räcker ranking på 2300

Citerar: sture_lindberg, #480:
Och det viktiga i schack kan ju inte vara att bli FM eller IM så fort som möjligt...

För spelare som har styrkan i sig är det rätt viktigt. Titlarna ger flera fördelar som t.ex. fri startavgift i många turneringar (IM och GM). Och med tanke på hur få chanser det finns per år i Sverige blir varje möjlighet extra viktig.

Malvan
Medlem
#452 Skrivet: 5 Dec 2017 17:16

Redan 42 anmälda till Karlstad Open i mellandagarna! Klicka nedan och läs mer!

Inbjudan

Anmälda

Falkis
Medlem
#453 Skrivet: 5 Dec 2017 17:50 - Redigerad av: Falkis

Att bli stormästare i schack, eller i vissa fall även IM, är en grundförutsättning för att ens kunna på att leva som proffs. Det innebär att man får hotellrum, resor, arvoden etc. betalade av arrangörer, men har även möjligheten till att hålla privatlektioner eller ingå i andra kontrakt. Det är ungefär som att du ställer dig frågande till varför man ska ta körkort om man ska jobba som taxichaufför.

sture_lindberg
Medlem
#454 Skrivet: 5 Dec 2017 18:05 - Redigerad av: sture_lindberg

Jag förstår naturligtvis att det finns fördelar med att vara GM eller IM.

Vad jag vände mig emot var att några juniorer är rädda för att möta indiska juniorer.(för att de skulle vara underrankade )

Dom kommer ju stöta på dessa spelare för eller senare ändå..Eller ska dom undvika dessa indier även sen de blivit GM eller iM ?

Kan de inte skaffa sej normer för IM-nivå bara på grund av att Indiska juniorer är med i en turnering så kanske dom inte är värda att få någon inteckning.

Upp till var och en av dessa svenska juniorer om de vill deltaga eller ej.
Men att minska Indiska juniorers deltagande för att det ska passa svenska juniorer låter ju helt galet enligt mig.

greogorypeck
Medlem
#455 Skrivet: 5 Dec 2017 21:07

Citerar: sture_lindberg, #454:
Upp till var och en av dessa svenska juniorer om de vill deltaga eller ej.
Men att minska Indiska juniorers deltagande för att det ska passa svenska juniorer låter ju helt galet enligt mig.

Trevligt att Sture styrde upp den frågan på en normal nivå. Ett bra motstånd är rimligen det enda som kan sporra ungdomar att göra sitt bästa.

Vert
Medlem
#456 Skrivet: 5 Dec 2017 22:08

Det kan ju också - oberoende av spelarens härkomst - finnas ett värde i rättvisande ratingsystem. När jag en gång i tiden var junior brukade det sägas att stockholmare var underrankade jämfört med resten av landet (men då talar vi om en avsevärt lägre nivå). Skälet som nämndes då var att icke-stockholmare hade ett mindre utbud av tuffa motståndare och då kunde vinna många gånger mot samma spelare, lite som när någon amerikansk fängelseintern klättrade till topp tio i USA genom att sopa hem den ena fängelseturneringen efter den andra mot svagt motstånd.

Likaså verkar indier - att döma av inlagor ovan - vara underrankade och detsamma gäller väl för islänningar; inflödet av Elopoäng till Island under Reykjavik Open brukar vara stort. Att ratingtal inte ger en rättvisande bild av spelstyrkan orsakar ju trovärdighetsproblem för Fide och kan även i övrigt vara ett problem eftersom (rating)prispengar bygger på Elotalen. Inom schackets allsvenska seriesystem är det ju på modet att leja utländska spelare, så man undrar ju när någon tar steget och tar in ett par (förhållandevis) lågrankade indier som genom sina lägre ratingtal får göra rent hus på de lägre borden.

gubbengrå
Medlem
#457 Skrivet: 6 Dec 2017 07:43 - Redigerad av: gubbengrå

Citerar: Vert, #456:
Det kan ju också - oberoende av spelarens härkomst - finnas ett värde i rättvisande ratingsystem.

Om jag förstår det här rätt, så är indierna underrankade , eftersom de spelar mycket med varandra och inte lika mycket med utomstående.

Om de då kommer till Rilton och vinner mycket, så minskar de samtidigt missvisningen i rankingen. och det finns ju ett positivt värde i detta.

Det blir väl bra?

HSK_Andreas
Moderator
#458 Skrivet: 6 Dec 2017 09:01

Jag håller med Sture att om man inte klara nivån för att man får möta en underrankad spelare (kanske två, men kanske även någon överrankad) så kanske man inte är värd titeln ännu, utan får vänta lite.
Sen ställer jag mig lite frågande till vilka spelare det är som har en rimlig chans att ta in inteckning, som nu avstår från spel. Det är ju inte så att det kryllat av inteckningar tidigare år.

Och så kan man förstås undra hur många av de indiska juniorerna som är underrankade. Knappast spelaren som kanske tar sin tredje inteckning i Rilton. Vore det inte lite kul om han blev yngste GM genom tiderna genom att ta sista normen i Rilton?

LNO1
Medlem
#459 Skrivet: 6 Dec 2017 10:27

Citerar: sture_lindberg, #454:
Vad jag vände mig emot var att några juniorer är rädda för att möta indiska juniorer.(för att de skulle vara underrankade )

Dom kommer ju stöta på dessa spelare för eller senare ändå..Eller ska dom undvika dessa indier även sen de blivit GM eller iM ?

Du säger Sture att jag aldrig håller med dig, men det gör jag visst det ibland. Jag tycker dina argument håller bra!

Sedan är det så att den enskilde spelaren väljer vilka tävlingar han ställer upp i, är det dåligt för självförtroendet att spela mot indiska juniorer så bör man låta bli.

greogorypeck
Medlem
#460 Skrivet: 6 Dec 2017 11:37

Om svenskt tävlingsschack uppmuntrar ungdomarna att stirra på sina ratingtal istället för att möta så hårt motstånd som möjligt, så kan det bara gå utför.

sture_lindberg
Medlem
#461 Skrivet: 6 Dec 2017 13:48

Citerar: LNO1, #459:
Du säger Sture att jag aldrig håller med dig, men det gör jag visst det ibland. Jag tycker dina argument håller bra!

Där ser man

salemslot
Medlem
#462 Skrivet: 6 Dec 2017 13:49

Citerar: LNO1, #459:

Jag vet inte jag. Att hämta hem normeringar är ju inte lätt som det är så jag kan förstå varför man inte vill ge sig själv handikapp genom att möta spelare man vet är kraftigt underrankade.

När man väl bärgat titeln så riskerar man den inte genom att möta underrankade spelare så det argumentet förstår jag inte heller. Jag är inte på långa vägar nära några titlar men jag förstår absolut varför det inte är irrelevant vilken bokstav som står framför m:et och varför spelare som vill leva på schacket så snabbt som möjligt vill bärga sin titel.

gubbengrå
Medlem
#463 Skrivet: 6 Dec 2017 15:51

Efter vad jag förstått så skall rankingsystemet vara självreglerande. Med hänsyn till detta undrar jag hur stor katastrof det egentligen är med en tillfällig nedgång i rankingen, även om detta beror på underrankade indiska motståndare.

quasparovv
Medlem
#464 Skrivet: 6 Dec 2017 19:51

Citerar: gubbengrå, #463:
hur stor katastrof det egentligen är med en tillfällig nedgång i rankingen

Du har också missförstått problemet. Det handlar inte om ranking utan att det är katastrof för normchanser att möta underrankade spelare. Säg att alla du möter i en turnering är 100 p underrankade. Då måste du prestera 2550 i turneringen för att få en rankingprestation på 2450 vilket är vad som krävs för IM-norm

sture_lindberg
Medlem
#465 Skrivet: 6 Dec 2017 20:25

Citerar: salemslot, #462:
När man väl bärgat titeln så riskerar man den inte genom att möta underrankade spelare så det argumentet förstår jag inte heller.

Menar du att man kan mista en titel som man har förskaffat sig ?

Är det så ,ni som vet?

salemslot
Medlem
#466 Skrivet: 6 Dec 2017 21:34 - Redigerad av: salemslot

Citerar: sture_lindberg, #465:
Menar du att man kan mista en titel som man har förskaffat sig ?

Är det så ,ni som vet?

Ber om ursäkt om jag formulerade mig slarvigt. Tvärtom var min poäng att det är riskfritt att spela när du väl fått din titel. Om någon verkligen är ute efter att ta en titel är det väl inte märkligt om man letar efter turneringar där förutsättningarna för en norm känns god? När titeln är i hamn kanske man inte längtar efter att möta underrankade indier men då är de åtminstone inte ett hinder i vägen för ens åtråvärda titel.

Falkis
Medlem
#467 Skrivet: 6 Dec 2017 21:53

För att ta en inteckning i GM krävs exempelvis att man tar 7/9 mot snitt på 2389 och bland dessa är minst 3 st stormästare och 5 st titelspelare. Lockande att ställa upp i en tävling där det kryllar av otitlad indiska juniorer runt 2200 som dessutom ofta spelar på en betydligt högre nivå än sin ranking? Faktum är att det rentav ofta är dåligt för en spelares möjlighet till norm att ens vinna ett sådant parti.

HSK_Andreas
Moderator
#468 Skrivet: 6 Dec 2017 21:59

Om man ska få en uppfattning av problemet storlek så behöver man ha lite koll på följande:

1. Hur mycket underrankade är indiska juniorer?
2. Är samtliga underrankade eller endast vissa?
3. Vilka svenska juniorer med realistiska normmöjligheter avstår från deltagande?

Vet man svaret på 1 och 2 så kan man göra en uppskattning enligt #464. Sannolikheten att man möter 9 indiska underrankade juniorer är rätt låg.

Falkis
Medlem
#469 Skrivet: 6 Dec 2017 22:10

Vad man kan säga är att sannolikheten att en svensk junior tar en norm om denne möter en klart underrankad indier minskar drastiskt, som du har konstaterat är ju inte utgångsläget redan innan det bästa.

sture_lindberg
Medlem
#470 Skrivet: 6 Dec 2017 23:28

Citerar: salemslot, #466:
Ber om ursäkt om jag formulerade mig slarvigt

Ursäkten godtagen

HSK_Andreas
Moderator
#471 Skrivet: 6 Dec 2017 23:32

Sannolikheten att någon tar en norm om de möter en klart underrankad är såklart lägre än om de inte möter någon underrankad.

Då återstår bara svaret på de tre frågorna för att kunna avgöra om det är ett stort problem eller ett litet.

Lite på skoj så tittade jag på de indiska spelarna som är anmälda.
Vi har en 18-årig GM på 2572 i ranking, en 12-åring IM på 2509 i ranking, en 13-åring (bara FM) med 2487 i ranking, 1 20-åring IM med 2442 i ranking. en 15-åring (titellös) med 2419 i ranking, en 16-åring (titellös) med 2367 i ranking etc.

Jag har hoppat övre de äldre spelarna. Haken skulle väl vara de två titellösa, samt spelaren med 2487 som bara är FM (dock med 3 IM-normer, den sista i februari 2017, så han borde vara IM).

Spelarna ovan borde ju inte vara något problem, såvida de inte borde ha 100-150 rankingpoäng högre, men det låter inte rimligt.

Sen finns det ett antal till med lägre tal, men möter man en sådan spelare så är det knappast så stor skillnad. Jag tror faktiskt inte problemet är så stort för de svenska juniorerna.

2atuls
Medlem
#472 Skrivet: 7 Dec 2017 00:01

Tog mig friheten att titta på lite statistik. Förra året deltog 6 indiska juniorer, endast 2 av dessa tog IM-norm. 13-årige Sankalp Gupta hade 2093 i ELO och presterade 2489, + 156,4 i ELO. Samtliga som möter en sådan spelare har fått sin turnering förstörd om man har ambitionen att ta norm själv.

Tittade även på Sitges-turneringen, som ingår i "rutten" som många indiska spelare tar kring december/januari.

Av de unga indiska spelarna var det 10 av 12 indier som gick upp i rating. Endast 2 av dessa lyckades ta IM-norm, men flera gick upp närmare 100 i rating.

Jag tycker absolut det är rimligt att anta att de är underrankade med minst 100-150 rankingpoäng.

sture_lindberg
Medlem
#473 Skrivet: 7 Dec 2017 00:09

Citerar: HSK_Andreas, #471:
Jag tror faktiskt inte problemet är så stort för de svenska juniorerna.

Tror faktiskt inte jag heller.
Vill de inte spela så får de väl avstå.

Falkis
Medlem
#474 Skrivet: 7 Dec 2017 02:15

Ja, då får de avstå. Har du först nu förstått pudelns kärna?

sture_lindberg
Medlem
#475 Skrivet: 7 Dec 2017 03:04 - Redigerad av: sture_lindberg

Nej det har jag tyckt hela tiden . att de bör avstå om de inte vill spela

Det får väl alla schackspelare välja emellan. Varför ska det daltas extra med juniorer ?

Scarlett
Medlem
#476 Skrivet: 7 Dec 2017 03:28

Det skall daltas med juniorer därför att ifall man ska ta ett intresse och satsa på att utöva intresset på en hög nivå bör man nått mer eller mindre sin topp nivå senast vid 25 års ålder.
Att börja satsa när man själv får välja det vid 18 års ålder (i värsta fall) är för sent både tidsmässigt och att skolan börjar ta mycket plats i vardagen.

Därför behövs det att man kan bevisa för föräldrar att de ska investera i sitt barns intresse på en hög nivå tidigt. Då kan det behövas att resultat och lovord kommer regelbundet eftersom en förälder i de flesta fallen inte själva kan förstå nivån på spelet.

Går det inte bra i exempelvis Rilton så kan nästa års mål kanske sättas till just att göra bättre i tävlingen nästa år, medan om det går bra kanske det finns underlag att övertyga såpass förälder som barn att de börja åka utomlands och verkligen satsa. Kan göra enorm skillnad i längden och kanske ändra deras liv.
Därför kan det vara värt dalta med ungdomen.

timmy
Medlem
#477 Skrivet: 7 Dec 2017 09:47

Citerar: Scarlett, #476:
förälder som barn att de börja åka utomlands och verkligen satsa. Kan göra enorm skillnad i längden och kanske ändra deras liv.
Därför kan det vara värt dalta med ungdomen.

Risken blir ju då att väl utomlands märker de att det var en jävla skillnad på motstånd och får åka hem igen? Bara en tanke från min sida som inte har någon insikt i hur det är att spela schack professionellt i världen.

sture_lindberg
Medlem
#478 Skrivet: 7 Dec 2017 18:24 - Redigerad av: sture_lindberg

Ja kan de inte tåla att möta indiska juniorer på hemmaplan (vare sig de är över eller underrankade ),hur ska det då gå sedan med deras schackkariärer ?

sture_lindberg
Medlem
#479 Skrivet: 9 Dec 2017 18:30

Citerar: timmy, #477:
Risken blir ju då att väl utomlands märker de att det var en jävla skillnad på motstånd och får åka hem igen?

Exakt ... Därför kan det ju vara bra att ha härdats lite på hemmaplan innan med att möta några Indiska juniorer

Catweazle
Medlem
#480 Skrivet: 10 Dec 2017 17:03

Så vitt jag kan begripa så finns det bara en lösning på problemet... lira indiskt!

<< 1 ... 9 . 10 . 11 . 12 . 13 . 14 . 15 . 16 . 17 . 18 . 19 ... 20 . >>
Du måste logga in för att kunna posta!