Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Schacktävlingar
<< 1 ... 9 . 10 . 11 . 12 . 13 . 14 . 15 . 16 . 17 . 18 . 19 ... 20 . >>
Författare Meddelande
Falconetti
Medlem
#421 Skrivet: 30 Nov 2017 08:58

Hej
Jag pysslar med Rilton Cup, och där är vi nu uppe i 258 anmälda spelare, däribland den 12-årige indiern Praggnanandaa på jakt efter en stormästarinteckning.
Om du inte ska spela så kan du i år spela på Rilton Cup genom managerspelet Chessdraft. Det är gratis och det enda du behöver är att registrera dig. Där ska du ta ut 6 spelare och skapa dig ett eget Dream Team. Man kan dock inte bara ta ut de sex högst rankade eftersom man har en ratingbudget att tänka på (14 100 för sex spelare i Rilton Cup, snitt 2350 och 11 400 för sex spelare i Rilton ELO, snitt 1900).
Och ja, ska du spela i Cupen eller ELO så får du spela på dig själv
https://chessdraft.co/lobby

Stockholm98
Medlem
#422 Skrivet: 30 Nov 2017 14:42

Hela spelet kommer avgöras i vem som lyckas välja bäst indier

Falconetti
Medlem
#423 Skrivet: 30 Nov 2017 14:52

Meaning..?

HSK_Andreas
Moderator
#424 Skrivet: 30 Nov 2017 18:17

Citerar: Falconetti, #421:
Hej
Jag pysslar med Rilton Cup, och där är vi nu uppe i 258 anmälda spelare, däribland den 12-årige indiern Praggnanandaa på jakt efter en stormästarinteckning.

I

Kul! Bra jobbat!

2atuls
Medlem
#425 Skrivet: 30 Nov 2017 21:54

I egenskap av moderator så har jag omformulerar detta inlägg så det blir mycket trevligare. HSK_Andreas

Hur kommer det sig att ni lyckas få med så många starka spelare från Indien? Förtjänar svenska juniorer denna möjlighet att möta starkt internationellt motstånd?

Stockholm98
Medlem
#426 Skrivet: 30 Nov 2017 21:59

+1

quasparovv
Medlem
#427 Skrivet: 30 Nov 2017 23:13

+2

Falconetti
Medlem
#428 Skrivet: 4 Dec 2017 17:46 - Redigerad av: Falconetti

Ja, intresset bland indier (Indien har ju trots allt 1 miljard invånare) är nog främst att Rilton hamnat i en mycket lämplig Europaturné för indierna med start i Spanien (Sitges) precis före jul, sedan flyger alla till Stockholm och Rilton för att avsluta med Aeroflot i Ryssland och sedan hem igen.
Vi och Sitges har redan startat ett samarbete där vi tipsar "våra" anmälda spelare om varandras turneringar.
Sen har Rilton Cup ett väldigt bra rykte utomlands som förstärkts senaste åren. Det att Tore Rilton ville ge unga spelare chansen att möta hårt internationellt motstånd. Tore Riltons paroll har tagits emot väldigt bra utomlands. Det är just vad det står i Riltons testamente: "unga spelare", inte "unga svenska spelare" som jag trodde först.
Att det kommer så många indier är också att Stockholm är något väldigt exotiskt för många, trots vinterkylan! Närheten till vattnet är verkligen en USP (Unique selling point).
Vi har också förändrat vår marknadsföring med alla nyhetstexter på engelska samt riktade Facebook-kampanjer mot internationell publik. Detta samtidigt som vi förstås behåller den svenska marknadsföringen med annons i TfS etc. Svenska spelare och juniorer kommer alltid vara grundbulten för Rilton Cup.
Slutligen – ja, jag tycker att svenska juniorer förtjänar denna möjlighet. Verkligen! Att på nära håll få se vad det krävs att jaga GM-titlar som ung hoppas jag ska inspirera mer än att lägga extra vikt på juniorernas axlar.

2atuls
Medlem
#429 Skrivet: 4 Dec 2017 18:00

Nu har jag blivit censurerad så att mitt budskap inte kom fram. Bra jobbat.

Nu har vi 31 indier anmälda till Rilton Cup. Av dessa är 26 juniorer.
Jämför det med 7 svenska juniorer.
Hur tror vi att det kommer gå för våra svenska juniorer? Någon som är villig att satsa emot ifall jag säger att de svenska juniorerna kommer underprestera?

Min fråga, ifall du nu hinner läsa den innan jag blir censurerad, är vad svenska juniorer gjort för att förtjäna ett sådant öde? Var inte Dr. Tore Riltons tanke att främja svenska juniorer? Inte indiska?

quasparovv
Medlem
#430 Skrivet: 4 Dec 2017 18:01

Citerar: quasparovv, #427:
+2

Uttryckte här att jag visade stöd för 2atuls ursprungliga inlägg. När det nu har blivit censurerat känner jag mig tvungen att berätta att jag inte längre håller med om det som någon annan har skrivit under hans namn. Hela betydelsen är i grunden ändrad numera.

HSK_Andreas
Moderator
#431 Skrivet: 4 Dec 2017 21:08

Ja, betydelsen är delvis ändrad. Ursprungsinlägget som jag skrev om var nedlåtande mot personer från indien, vilket bryter mot reglerna för detta forum. Som Falconetti redan skrivit så bra:
Det att Tore Rilton ville ge unga spelare chansen att möta hårt internationellt motstånd. Tore Riltons paroll har tagits emot väldigt bra utomlands. Det är just vad det står i Riltons testamente: "unga spelare", inte "unga svenska spelare" som jag trodde först.
.
Jag tror inte de svenska spelarna kommer underprestera. Bäste junior kan ju bli Seo Jung Min? Eller så blir det någon från något annat land. Det spelar väl ingen roll. Spelarna runt 2200 i ranking kommer såklart få svårt att ta lika många poäng som de som har 300 poäng högre rankingtal, men det betyder ju inte att de underpresterar. Om de underpresterar för att det fins många utländksa spelare med så blir det svårt att nå några högre mål med schacket. Kanske ska man då nöja sig med att spela SM...

Personligen tycker jag det sa bli intressant att följa 12 år gamla Praggnanandhaa som nyligen kom på 4:e plats i U20-VM! Kan han bli den yngste stormästaren genom tiderna och kanske ta den tredje inteckningen i Rilton? Jag hoppas det. Jag håller gärna ett öga på de svenska spelarna också.

2atuls
Medlem
#432 Skrivet: 4 Dec 2017 21:32

Då förstår jag.
R.I.P. Svenska juniorer

timmy
Medlem
#433 Skrivet: 4 Dec 2017 21:36

Kom med lite konstruktiv kritik istället.

HSK_Andreas
Moderator
#434 Skrivet: 4 Dec 2017 22:03

Ett alternativ är förstås att ta bort alla utländska spelare helt. Även alla seniorer. Då kommer de svenska juniorerna säkert inte underprestera. Eller vissa kommer överprestera och andra underpresterna, men i snitt blir det perfekt. När man ändå är igång så kan man väl också förbjuda utländska spelare i VM och EM. Då kan de svenska spelarna lyckas där också, Ett mer långsökt alternativ vore förstås att de svenska juniorerna siktade mot att nå samma höjd som de internationella, men det är som sagt långsökt och märkligt tänk.

timmy
Medlem
#435 Skrivet: 4 Dec 2017 22:06

...och varför inte köra samma långsökta tänk även på alla andra idrotter?

Scarlett
Medlem
#436 Skrivet: 4 Dec 2017 22:14

Går det instifta nån form av mentor-tjänst?
Varje lovande ungdom i Rilton Cup som spelar under svensk flagga får preppa eller/och analysera sina partier med en svensk GM som ändå är där.

2atuls
Medlem
#437 Skrivet: 4 Dec 2017 22:49

Nu är det inte ett problem med internationellt motstånd generellt sett, utan specifikt att det kommer så pass många från ett och samma land som snarare upptäckt hur underrankade de är.

Jag tycker det låter fel när det är 26 indiska juniorer och 7 svenska juniorer i en svensk turnering. Men ifall syftet var att stötta juniorer generellt sett och inte svenska juniorer, så för all del.

2atuls
Medlem
#438 Skrivet: 4 Dec 2017 22:50

Citerar: Scarlett, #436:
Varje lovande ungdom i Rilton Cup som spelar under svensk flagga får preppa eller/och analysera sina partier med en svensk GM som ändå är där.

Eller varje lovande ungdom i Rilton Cup som spelar under svensk flagga får preppa eller/och analysera sina partier med en indisk 10-åring som ändå är där?

quasparovv
Medlem
#439 Skrivet: 4 Dec 2017 23:04

Citerar: HSK_Andreas, #431:
Ursprungsinlägget som jag skrev om var nedlåtande mot personer från indien

Var det? Genom att uttrycka att indiska juniorer är väldigt talangfulla i schack. Förlåt mig men jag förstår inte hur det är nedlåtande.

Citerar: HSK_Andreas, #434:
Ett alternativ är förstås att ta bort alla utländska spelare helt.

Det här verkar som ett väldigt destruktivt förslag för turneringen. Då går det ju inte att ta några normer alls vilket ändå måste anses vara ett av de stora målen för svenska juniorer som ställer upp i turneringen.

Falkis
Medlem
#440 Skrivet: 4 Dec 2017 23:12

Det olustiga ligger givetvis i att det har visat sig åtskilliga gånger hur unga indier verkar vara klart underrankade i jämförelse med Europeiska spelare. Man behöver inte förbjuda dessa för att spela men det finns helt klart anledning att inte premiera dessa för att deltaga. En svensk arrangör som vill underlätta för framgångar hos svenska juniorer borde snarare head-hunta ett gäng före-detting-stormästare med låga ekonomiska krav från forna Sovjet eller Jugoslavien.

HSK_Andreas
Moderator
#441 Skrivet: 4 Dec 2017 23:31

Citerar: quasparovv, #439:
Var det? Genom att uttrycka att indiska juniorer är väldigt talangfulla i schack. Förlåt mig men jag förstår inte hur det är nedlåtande.

I inlägget stod inte ett ord om talang, spelstyrka eller ranking. Däremot stod det "alla jävla" ...

Det är väl fullt tillåtet för fler svenska juniorer att anmäla sig om de har tillräckligt högt rankingtal och om de vill?

sture_lindberg
Medlem
#442 Skrivet: 4 Dec 2017 23:52

Citerar: HSK_Andreas, #441:
Det är väl fullt tillåtet för fler svenska juniorer att anmäla sig om de har tillräckligt högt rankingtal och om de vill?

ja så vad är egentligen problemet.

Falkis
Medlem
#443 Skrivet: 5 Dec 2017 10:02

Problemet är att schackspelare som planerar sina strider (tävlingar) väl väljer ofta dessa utifrån anmälningslistan. Svenska juniorer (och schackspelare i allmänhet) är väl medvetna om fenomenet med de indiska juniorerna som överepresenterar något otroligt i Europeiska tävlingar. Detta leder i bästa fall till att de väljer bort till exempel Rilton för en annan tävling med mer rättvist motstånd, och i värsta fall att de ställer upp.

HSK_Andreas
Moderator
#444 Skrivet: 5 Dec 2017 13:29

Vilket väl egentligen betyder att målsättning endast är att vinna något nu, inte att bli bättre på sikt?

HSK_Andreas
Moderator
#445 Skrivet: 5 Dec 2017 13:49

Citerar: Scarlett, #436:

Idén är intressant. Jag tror dock att spelande stormästare vill fokusera på tävlingen då deras inkomst delvis baserad på den. Kanske kan man få någon sponsring så att icke-spelande stormästare eller IM kan få en slant för att hjälpa till.

Falkis
Medlem
#446 Skrivet: 5 Dec 2017 14:28

Det finns ingen motsättning i att välja tävling utifrån motstånd och hur mycket man förbättras. Du gör misstaget att tolka det som att man söker tävlingar med så svagt motstånd som möjligt. Det handlar istället om att man vill spela tävlingar där folk har rättvisa rankingtal, eller är sk. "överrankade". Hittar man en bra tävling är det troligtvis starkare än rilton, men man duckar även partier mot underrankade indiska juniorer. I det ena fallet kan du förlora mot en indisk junior på 2140 som spelar på 2300-nivå, och i andra fallet kan du förlora mot en fallen stormästare på 2340, vad tror du känns bäst både för självförtroendet och elo-banken?

sture_lindberg
Medlem
#447 Skrivet: 5 Dec 2017 14:40 - Redigerad av: sture_lindberg

Citerar: Falkis, #443:
väl väljer ofta dessa utifrån anmälningslistan.

Hårt motstånd är väl bra för deras utveckling, Och vad gör det då om det är från Indien ? Är de så rädda att förlora lite i rating menar du ?

Är man räddhågsen ska man nog syssla med något annat än schack.

Huvudsaken måste ju vara att få möta tufft motstånd.Och då kan det inte ha någon som helst betydelse var motståndarna kommer från för land.
Och även om dessa spelare från Indien är "underrankade " så bör man inte vara rädd att möta dom. Att hela tiden bevaka sin rating gör inte att en junior blir bättre som spelare.Tvärt om...

quasparovv
Medlem
#448 Skrivet: 5 Dec 2017 16:25

Citerar: HSK_Andreas, #441:
I inlägget stod inte ett ord om talang, spelstyrka eller ranking. Däremot stod det "alla jävla" ...

Ja med betydelsen underrankad, talangfull och med förmågan att förstöra en hel turnering för dig (chans på norm). Inlägget är inte det minsta nedlåtande mot indier, utan hyllar dem. Snarare är det nedlåtande mot svenska juniorer som framstår som betydligt mindre talangfulla när de jämförs med indiska.

quasparovv
Medlem
#449 Skrivet: 5 Dec 2017 16:31

Citerar: sture_lindberg, #447:
Hårt motstånd är väl bra för deras utveckling, Och vad gör det då om det är från Indien ? Är de så rädda att förlora lite i rating menar du ?

Du har missat grundproblemet här, att de ofta är underrankade. Självklart är hårt motstånd inte bara bra för utvecklingen utan helt nödvändigt. Men för schackspelare i Sverige finns det få chanser att, inom Sverige, ta normer och Rilton är en av dem (Elitserien, SM-gruppen och inbjudningsturneringar utgör resten). Eftersom normer utgår ifrån prestationsranking är det då mycket illa att möta någon som spelar kanske 200p starkare än sitt rankingtal.

sture_lindberg
Medlem
#450 Skrivet: 5 Dec 2017 16:42

Vad är dessa normer bra för då ? Att de ska kunna titulera sig FM eller IM ?

Då kanske det vore bättre att de spelade emot äldre spelare på nedgång om det är det enda syftet med deras deltagande.¨Kanske kan de söka dispens att få deltaga i Veteran -SM..Där borde det inte finnas så många som är underrankade

Skämt åsido : Tuffa partier(även mot underrankade indier ) ger ökad spelstyrka.Och det viktiga i schack kan ju inte vara att bli FM eller IM så fort som möjligt...

<< 1 ... 9 . 10 . 11 . 12 . 13 . 14 . 15 . 16 . 17 . 18 . 19 ... 20 . >>
Du måste logga in för att kunna posta!