Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Igen ........... og igen
. 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . >>
Författare Meddelande
palmann3
Medlem
#1 Skrivet: 29 Aug 2008 16:44

Igen er asvo nr.1 på stegen!

For asvo er en seriøs og en hemsk bra og jættefin schackspelar ...

Ohh, hvilken tålmodighed. Tålamod.

the-best2
Medlem
#2 Skrivet: 29 Aug 2008 16:48

Ja har man inget roligare liv än att att klättra på en stege och sedan ramla ner och sen klättra upp...?

palmann3
Medlem
#3 Skrivet: 29 Aug 2008 16:56 - Redigerad av: palmann3

the-best2. Vi du gerne være den bedste? - På schackonline.

Det er da kul, roligt at klättre. Du gør det selv ...
Og du kender ikke, inte asvos tanker. Dem kender han kun selv.

Også DU ønsker at være nr. 1 på stegen ..... det er bare så hemsk, hemsk svært
at blive nr. 1 - - - ( the winner takes its all -----> ABBA )

the-best2
Medlem
#4 Skrivet: 29 Aug 2008 17:11

Visst det kan vara kul att klättra på låg nivå men där upp måste du ha långa analyser. Varför göra så mycket jobb då? Roligare med rating för där kan man ta det lungt och gå långsamt upp.

palmann3
Medlem
#5 Skrivet: 29 Aug 2008 17:14 - Redigerad av: palmann3

Godt - og bra. Se - dét er DIN mening. Det dét er en god, bra analyse.
Og din mening respekteres.

Jeg tror, at jeg forstår dig. .... På top 5 ( 3? ) spelar de som " djævle " - - -

Erfaring!

the-best2
Medlem
#6 Skrivet: 29 Aug 2008 17:17 - Redigerad av: the-best2

Man ser ju inte om man utvecklas på stegen i alla fall i asvos fall.

palmann3
Medlem
#7 Skrivet: 29 Aug 2008 17:20 - Redigerad av: palmann3

Jeg ved det inte alls ..... men jeg tror, at asvo hele tiden lærer noget nyt. ( ? )

Danske GM Bent Larsen sagde: Man bliver aldrig færdig med dét spel !!

the-best2
Medlem
#8 Skrivet: 29 Aug 2008 17:26

Jag vet inte riktigt jag tycker han ligger ungefär på samma nivå hela tiden. Jag tycker han skall spela mer närschack

palmann3
Medlem
#9 Skrivet: 29 Aug 2008 17:39 - Redigerad av: palmann3

Du har ret, Benjamin!

Omkring de 2900 gør det mycket ondt. ( svært )

Kasparov vidste det - da han skulle gå forbi de 2800 ! ( real, rigtig rating )

I 1972 ( på Island ) havde Bobby 2775 - i rating. Ranking.

Senere kom Kasparov ( 1985 ? ) ... og han nåede vistnok op til 2805 ?

Og så sagde han farvel. - vel, fordi han vidste, at han næppe kunne komme
højere op. - ( ? )

the-best
Medlem
#10 Skrivet: 29 Aug 2008 17:47 - Redigerad av: the-best

För att komma upp till 2900 måste du vara i topform nästan hela tiden. Kasparov kom upp till 2850 men så var han ju också världens ungsta världsmästare. Ska bli spännande och se om Magnus Carlsen kan slå det. I live rating listan så var Magnus uppe vid 2800, en dag! Men det räknas ju inte.
Det finns ju topspelare som har en prestiations rating på över 3000 men som jag sa så är det bara när de är i form.

palmann3
Medlem
#11 Skrivet: 29 Aug 2008 17:58 - Redigerad av: palmann3

Kasparov ! - Var han helt oppe på 2850?

2850 ? - ( hoooold da op - som vi siger på dansk )

Om jeg havde været Kasparov, så havde jeg gjort stop ved de 2850 ...............

Men vi kommer vel i hu -----> Kasparov - Topalov. ( ? )

På Schackonline er det allerede mycket svært omkring de 2400 - 2500 - 2600 ................. ( og - - - asvo )

Magnus Carlsen har et stort potentiale. Helt klart. - Spændende - at følge ham.
Honnum.

mvh.

Special_Observer
Medlem
#12 Skrivet: 30 Aug 2008 11:26

Citerar: palmann3, #11:
Kasparov ! - Var han helt oppe på 2850?

2850 ? - ( hoooold da op - som vi siger på dansk )

Om jeg havde været Kasparov, så havde jeg gjort stop ved de 2850 ...............

Det gjorde han, 2849 för att vara exakt: http://ratings.fide.com/toplist.phtml?list=men

Randomize
Medlem
#13 Skrivet: 30 Aug 2008 12:38

Mina erfarenheter från stegen är att det är ganska tidskrävande och svårt att nå toppen, men har man väl hamnat på 1:a plats så är det "enkelt" att hålla sig kvar där. Skulle man halka ner till 2:a plats, återtar man ju 1:a platsen så fort man vinner över någon som ligger längre ner på stegen (ända ner till 20-30 plats tror jag)

Man behöver alltså inte strida mot de som ligger på toppen av stegen (som förmodligen är de starkaste spelarna) för att se till att man hamnar 1:a

Efter ca 2 månader på 1:a plats (2:a vid några kortare perioder) så tog motivationen slut och jag hoppade av.

Hoppas Ni inte tar detta som kaxigt ,, jag vill bara berätta om mina erfarenheter med stegen. Svårt att ta sig till 1:a plats, men lätt att hålla sig kvar pga de regler som gäller.

asvo
Medlem
#14 Skrivet: 30 Aug 2008 14:02

Citerar: Randomize, #13:
Mina erfarenheter från stegen är att det är ganska tidskrävande och svårt att nå toppen, men har man väl hamnat på 1:a plats så är det "enkelt" att hålla sig kvar där.

Visst är det så , själv tycker jag det skulle vara kortare tid 15-30 dagars .
Kanske skulle den som utmanar ( utmanas ) underifrån få passera även vid remi ?

tornado
Medlem
#15 Skrivet: 30 Aug 2008 20:27

Citerar: asvo, #14:
Visst är det så , själv tycker jag det skulle vara kortare tid 15-30 dagars .

En intressant och tilltalande teori-om en mindre bra spelare lyckas spela remi mot en etablerad så borde det belönas på något sätt.

jonesy
Medlem
#16 Skrivet: 31 Aug 2008 08:41

Hm nja jag vet inte grabbar. Vad är det engentligen som säger att den som utmar underifrån är en mindre etablerad spelare?

the-best
Medlem
#17 Skrivet: 31 Aug 2008 11:29

Citerar: asvo, #14:

Kanske bara halva vägen upp till spelaren?

Randomize
Medlem
#18 Skrivet: 31 Aug 2008 11:51

Citerar: the-best, #17:
Kanske bara halva vägen upp till spelaren?

Bra förslag !

the-best
Medlem
#19 Skrivet: 31 Aug 2008 11:58

Citerar: Randomize, #18:
Bra förslag !

Problemet blir att när man bara är ett steg under ska man få stanna kvar eller skall man få gå upp?

Randomize
Medlem
#20 Skrivet: 31 Aug 2008 12:23

Citerar: the-best, #19:
Problemet blir att när man bara är ett steg under ska man få stanna kvar eller skall man få gå upp?

Ser inte detta som något problem.
Det handlar bara om att bestämma och formulera entydiga regler.

Exempelvis så här: Vid remi på stegen

Om det är ett udda antal personer mellan spelarna flyttas den undre spelaren till platsen över DEN som ligger i mitten..

Om det är ett jämt antal personer mellan spelarna flyttas den undre spelaren till platsen över DE TVÅ som ligger i mitten.

Med denna definition kommer spelaren i Ditt specifika fall att gå upp.

Om man byter ut ordet "över" till "under" i definitionen ovan, kommer spelaren i Ditt exempel att stå kvar.

Sedan är det bara att bestämma sig hur man vill ha det. Personligen tycker jag det !.a förslaget är bäst, för då belönas remi underifrån i alla lägen.

sture_lindberg
Medlem
#21 Skrivet: 2 Sep 2008 15:57

Om man får avancera efter en remi så finns ju förståss risken att det kan bli många kompisremier.Så jag tycker det är ett dåligt förslag.

tornado
Medlem
#22 Skrivet: 2 Sep 2008 20:16

Förstår inte vad du menar? Kompisremier? I så fall finns den risken redan nu. Tycker att Randos förslag är bra. Frågan är om erik vill genomföra förslaget.Om det är möjligt ?

Horndals_SK
Medlem
#23 Skrivet: 2 Sep 2008 21:47

Varför ändra på nåt som fungerar jättebra som det är nu?

sture_lindberg
Medlem
#24 Skrivet: 2 Sep 2008 23:14 - Redigerad av: sture_lindberg

Citerar: tornado, #22:
Förstår inte vad du menar? Kompisremier? I så fall finns den risken redan nu.

Ska man börja uppmuntra remipartier???Trodde att meningen med schack var att spela på vinst.Nog det sämsta förslaget som inkommit här på schackonline.

Randomize
Medlem
#25 Skrivet: 2 Sep 2008 23:36

Ja, det var nog inte så väl genomtänkt.

RoyKazz
Medlem
#26 Skrivet: 3 Sep 2008 11:16

Klart bra förslag att placeringen på stegen ska påverkas av remi. Ranking påverkas av remi, då bör även placeringen göra det, tycker jag.

Förstår inte Stures påstående att remier uppmuntras??? Randomize förslag är att remier INTE ger lika stor utdelning som vinst, såååå vinst är alltid bättre än remi (åtminstånde om ordet "under" används)!

Randomize, jag tycker det var mycket genomtänkt

En utökning av Randomize förslag skulle kunna vara att förlust gör att man går ner 2 steg och vid remi går man ner 1 steg... (motverkar kompisremier något kanske?)

sture_lindberg
Medlem
#27 Skrivet: 3 Sep 2008 13:41

Citerar: RoyKazz, #26:
Förstår inte Stures påstående att remier uppmuntras???

Ett remiparti kan vara avslutat efter ETT drag av vardera spelaren.Ska sådant ge avancemang på stegen?? Rent löjligt.

Allfader
Medlem
#28 Skrivet: 3 Sep 2008 13:44

Samma gäller i sådana fall också för ett förlustparti. Som det är nu kan man alltså "förlora" och ge sin kompis möjligheten att avancera.

sture_lindberg
Medlem
#29 Skrivet: 3 Sep 2008 13:51

Citerar: Allfader, #28:
Samma gäller i sådana fall också för ett förlustparti. Som det är nu kan man alltså "förlora" och ge sin kompis möjligheten att avancera.

Vid ett förlustparti inom några drag kan man iaf ge spelarna en tillrättelse eller varning i detta läge.Men om båda bara vill spela ett drag vardera och sedan ta remi,vad kan man göra åt detta?

Smyrf
Medlem
#30 Skrivet: 3 Sep 2008 13:53

Citerar: sture_lindberg, #29:
Vid ett förlustparti inom några drag kan man iaf ge spelarna en tillrättelse eller varning i detta läge.Men om båda bara vill spela ett drag vardera och sedan ta remi,vad kan man göra åt detta?

Kanske inte går men en ide är att ta bort funktionen bjud remi från stegpartierna

. 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . >>
Detta ämne är stängt. Du kan inte skicka svar.