Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Träna "djupsinnet".
<< . 1 . 2 .
Författare Meddelande
Carnicero
Medlem
#31 Skrivet: 6 Aug 2008 18:23

Citerar: sture_lindberg, #29:
Vann Kasparov??

Kasparov vann den första matchen som spelades 1996. I en "revanschmatch" 1997 vann dock Deep Blue.

http://en.wikipedia.org/wiki/Deep_Blue_%28chess_co mputer%29

sture_lindberg
Medlem
#32 Skrivet: 6 Aug 2008 18:32

Ok,jag tänkte mest på den andra matchen,I den första var ju inte Deep Blue särskilt bra.

jolo4
Medlem
#33 Skrivet: 6 Aug 2008 18:43

Citerar: sture_lindberg, #32:
I den första var ju inte Deep Blue särskilt bra.

Tycker du inte att 200 000 000 ställningar i sekunder är mycket. Eller 40 Ply som det säges att den kom till i bland. 40 ply=20 heldrag.

sture_lindberg
Medlem
#34 Skrivet: 6 Aug 2008 19:11

Citerar: jolo4, #33:
Tycker du inte att 200 000 000 ställningar i sekunder är mycket. Eller 40 Ply som det säges att den kom till i bland. 40 ply=20 heldrag.

Nej den var bara på försökstadiet i den matchen.Inte helt färdig.

Schiller
Medlem
#35 Skrivet: 6 Aug 2008 19:29

Det er sandsynligt, at der var én eller to stormestre, der hjalp Deep Blue med at vinde over Kasparov, og dermed kan man sige, at matchen var et bedrag.

CAQUELAQ
Medlem
#36 Skrivet: 7 Aug 2008 08:07

Jag är själv dålig på att räkna varianter, och spelar mest med magkänslan och intuitionen. Jag har spelat schack i runt 30 år, och spelar efter mina erfarenheter.

Det kan jag göra eftersom jag har spelat länge. Efter ett tag märker man när man hamnar i särskilda ställningar som man känner igen och har spelat liknande förut. Då har man de tidigare erfarenheterna i ryggen och vet allmänt hur strategin och taktiken skall utformas.

Då behöver jag inte tänka så intensivt hela tiden utan kan slappna av lite, och sålunda spara på kraft och koncentration - jag "vet" redan ungefärligt var jag står i partiet och vad jag behöver göra för att åtminstone inte förlora.

Protagonist
Medlem
#37 Skrivet: 7 Aug 2008 08:34

Citerar: Kullberg, #22:
Om vi säger att båda parter har 30 drag att välja mellan så blir det (30*30) upphöjt till 4. detta ger 6.561x10 upphöjt till 11 varianter. det vill säga 65610000000000 varianter. Ganska mycket att hålla i huvudet. Det talar nog för att Sture har rätt och det med god med marginal.

Jag menar naturligtvis inte alla varianter 4 drag framöver, det finns ingen som helst poäng för en människa kunna detta. Tyckte jag påpekade att det jag åsyftade var en selektiv räkneförmåga där många spelare mycket väl kan klara av 4 heldrag i varianter värda att kolla på.

Kullberg
Medlem
#38 Skrivet: 7 Aug 2008 11:07 - Redigerad av: Kullberg

Citerar: Protagonist, #37:
Tyckte jag påpekade att det jag åsyftade var en selektiv räkneförmåga

Det gjorde du. Ursäkta min otydlighet, jag skulle citerat de jag svarade ,svaret var till de som forfarande inte läst vad Sture sa.

sture_lindberg
Medlem
#39 Skrivet: 7 Aug 2008 13:48

Citerar: Protagonist, #19:
Citerar: sture_lindberg, #13:
Kan du se 4 heldrag framåt i alla ställningar,så behöver du inte oroa dej.Då borde du snart bli världsmästareFinns ingen i världen iaf som klarar detta

Det där är å andra sidan långt ifrån sant. 4 heldrag är bra räkneförmåga, men att ingen i världen skulle klara det är ju rent bull. Däremot är man ju selektiv i sitt räknande till skillnad från exempelvis en dator som egentligen räknar på allt. Så visst finns det massor av spelare som kan räkna 4 heldrag och fler framåt i de varianter som är värda att se.

Jag skriver ju i mitt inlägg att ingen kan klara 4 heldrag i ALLA ställningar.Och då svarar du att det är långt ifrån sant.Det är ju DETTA saken gäller.sen skriver du"som är värda att se".Mitt konstaterande gäller alltså när det gäller 4 heldrag i VARJE ställning och inget annat!

Allfader
Medlem
#40 Skrivet: 7 Aug 2008 13:59

Inte ens en dator räknar på varje ställning, det behövs helt enkelt inte.

Malvan
Medlem
#41 Skrivet: 7 Aug 2008 14:01

Dessutom skulle datorn bli alldeles för långsam.

sture_lindberg
Medlem
#42 Skrivet: 7 Aug 2008 14:10

Citerar: Allfader, #40:
Inte ens en dator räknar på varje ställning, det behövs helt enkelt inte

Jag VET det. Men om en människa KUNDE detta,då skulle han/hon vara i princip oslagbar.

Malvan
Medlem
#43 Skrivet: 7 Aug 2008 14:35 - Redigerad av: Malvan

Motståndaren kan ju ha hittat en kombination på fem drag, så en spelare som aldrig såge mer än fyra drag framåt vore inte oslagbar.

sture_lindberg
Medlem
#44 Skrivet: 7 Aug 2008 14:46

Jo om han kunde det i varje drag såså skulle det räcka och bli överoch kan denna människa som kan 4 drag i alla varianter,så finns ju även möjligheten att han kan klämma in ett 5e drag också

Allfader
Medlem
#45 Skrivet: 7 Aug 2008 14:56

Är du medveten om att antalet varianter som han måste hålla i huvudet ändras med en faktor på 900. Så jag skulle säga nej!

Malvan
Medlem
#46 Skrivet: 7 Aug 2008 15:01

Fast möjligheten finns ju, som Sture säger. Denna övermänniska kan ju ha tur och välja rätt femte drag.

sture_lindberg
Medlem
#47 Skrivet: 7 Aug 2008 15:15

Citerar: Malvan, #46:
Denna övermänniska

Just det........."Denna övermänniska"som kan 4 drag i varje ställning..Huvudet på spiken.

Protagonist
Medlem
#48 Skrivet: 7 Aug 2008 15:45

Citerar: sture_lindberg, #39:
Jag skriver ju i mitt inlägg att ingen kan klara 4 heldrag i ALLA ställningar.Och då svarar du att det är långt ifrån sant.Det är ju DETTA saken gäller.sen skriver du"som är värda att se".Mitt konstaterande gäller alltså när det gäller 4 heldrag i VARJE ställning och inget annat!

Haha, ja det gör men det är å andra sidan ingen som påstått att de kan se 4 heldrag i alla varianter vilket du antyder i ditt inlägg gentemot the-best. Därav förvirringen, det verkar ju onödigt att påpeka något så uppenbart när du inte ens motsäger ett tidigare påstående. Är ungefär som att jag helt plötsligt skulle få för mig att konstatera att solen är alldeles för varm för att jogga på.

Malvan
Medlem
#49 Skrivet: 7 Aug 2008 15:50

Huvudsaken är i alla fall att alla tycks vara överens när allt kommer omkring.

sture_lindberg
Medlem
#50 Skrivet: 7 Aug 2008 15:51

Citerar: the-best, #1:
Jag är en av många som har ett mycket dåligt djupsinne (inte kan se så många drag fram). Max kanske 4 hel drag.

Här skriver den gode Best att han max kan se 4drag framåt.och jag påpekar då att om han kan se 4 drag framåt så har han inget att oroa sej för.Utan han är ett världsmästarämne om han kan se 4 drag framåt.

Protagonist
Medlem
#51 Skrivet: 7 Aug 2008 16:01

Citerar: sture_lindberg, #50:
Här skriver den gode Best att han max kan se 4drag framåt.och jag påpekar då att om han kan se 4 drag framåt så har han inget att oroa sej för.Utan han är ett världsmästarämne om han kan se 4 drag framåt.

Vem har sagt något om att han menar 4 drag framåt i alla ställningar? 4 heldrag säger väl ingenting om mängden varianter, kan ju i teorin betyda 4 heldrag framåt i den allra simplaste av ställningar. Känns som att du sparkar in en öppen dörr.

sture_lindberg
Medlem
#52 Skrivet: 7 Aug 2008 16:11

Han skriver att han kan se max 4 drag framåt.Han har INTE påpekat att det bara gäller i de "simplaste" ställningarna.eller hur?? Varför jag svarade honom på hans inlägg berodde på att jag ville tala om för honom att med denna kunskap(att kunna "se" 4 drag framåt) så hade han inget att oroa sej för baraSen att DU tycker att jag sparkar in dörrar eller så,är helt ovidkommande i denna fråga.Jag var endast ute för att ge Best all stöd i hans dåliga självförtroende när det gäller att kunna beräkna dragserier..Och kan han räkna hela 4 drag framåt så klarar han sej alldeles utmärkt

canyoubeatme
Medlem
#53 Skrivet: 7 Aug 2008 17:08

jag kan se ett drag framåt siktar mot sjärnorna

sture_lindberg
Medlem
#54 Skrivet: 7 Aug 2008 18:41

Citerar: canyoubeatme, #53:
jag kan se ett drag framåt siktar mot sjärnorna

Iaf mera än vad många klarar av

the-best
Medlem
#55 Skrivet: 7 Aug 2008 19:42

Citerar: sture_lindberg, #52:
fråga.Jag var endast ute för att ge Best all stöd i hans dåliga självförtroende när det gäller att kunna beräkna dragserier

Citerar: sture_lindberg, #52:
Varför jag svarade honom på hans inlägg berodde på att jag ville tala om för honom att med denna kunskap(att kunna "se" 4 drag framåt) så hade han inget att oroa sej för bara

Tack så mycket Sture!

sture_lindberg
Medlem
#56 Skrivet: 7 Aug 2008 21:26

Så lite så min bästa Best

Elrey
Medlem
#57 Skrivet: 8 Aug 2008 13:47 - Redigerad av: Elrey

Black to play
Von Popiel - Marco
Monte Carlo 1902

This is the earliest, the most famous, and still the clearest example of this blunder. Black resigned because he saw he was going to lose the Bd4. He could have won on the spot with 36...Bg1

Elrey
Medlem
#58 Skrivet: 8 Aug 2008 15:01

Ni får alla ursäkta att jag inte kunde lägga till bilden på ställningen.
Nu efter flera minuter surfande har jag hittat den hemsidan som visar det jag ville visa här, apropå "djupet".
Man skall i alla fall kunna se två drag framåt, annars...

http://www.xs4all.nl/~timkr/chess2/resigntxt.htm

<< . 1 . 2 .
Du måste logga in för att kunna posta!