Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Träna "djupsinnet".
. 1 . 2 . >>
Författare Meddelande
the-best
Medlem
#1 Skrivet: 4 Aug 2008 08:55

Jag är en av många som har ett mycket dåligt djupsinne (inte kan se så många drag fram). Max kanske 4 hel drag. Jag läste i min schackbok om hur man tränar det. Man kan spela ett parti som man först spelar säger dragen innan man gör det på brädet (som blindschack fast inte lika många). Motståndaren säger sitt drag och du gör ditt drag på brädet. Det här skulle ju också funka med fler drag 2,3,4,5 osv. Jag tänkte om det skulle kunna funka på den här sidan. Det skulle ju kunna funka i forumet men då skulle det bli för många poster. Så jag har två alternativ.
1.Att man skulle kunna göra diagram i PM.
2.Att man startar en ny funktion där man kan göra så att man bara ser dragen efter några drag (friviligt). På så sätt skulle en 2600 spelare här på So kunna vara lika bra som en 2100 spelare.

Nå vad tycker ni?

Lonewolf
Medlem
#2 Skrivet: 4 Aug 2008 10:54

va?

sture_lindberg
Medlem
#3 Skrivet: 4 Aug 2008 12:51

Säger också vaa??

shieldfire
Medlem
#4 Skrivet: 4 Aug 2008 13:04

Det är ett bra sätt att träna analysförmåga hemma eller på klubben. Men det kommer dessvärre inte att funka här eftersom man lika gärna kan ta fram ett bräde hemma eller använda analysfunktionen och "fuska" på det sättet.

Spencer
Medlem
#5 Skrivet: 4 Aug 2008 13:19

Bedste mand, du kan anvende oppningsbøger, så vil du overleve oppningen. Mange gør det her på sitet. Nogle er så dygtige, at de har oppningerne i hovedet. Erfarne mennesker.

Dernæst kan du bruge analysebrættet - under dit diagram. Lidt besværligt, ja - men det funker.

mvh.

Elrey
Medlem
#6 Skrivet: 4 Aug 2008 13:34

Citerar: Spencer, #5:

Bedste mand, du kan anvende oppningsbøger, så vil du overleve oppninge

Instämmer helt med föregående talaren!

Spencer
Medlem
#7 Skrivet: 4 Aug 2008 13:47 - Redigerad av: Spencer

Bra, Juan ...... du begyndte schack under en sygdom - og du er godt på vej opefter -
opad. Upp. - - ( Skåne - det er gammel dansk land ..... )

GM Bent Larsen, Danmark begyndte schack under en sygdom - og han blev mycket dygtig - MEN forlorade dog 0 - 6 ..... til Fischer!! - ( av, av, av )
derefter gik det down the road - for Bent Larsen. I dag har han 2475. ( ? )
Han bor i dag i Argentina - og er gift med en argentinsk kvinna.
( dét havde han ikke troet muligt, da han var 20 år gammel )

Bent Larsen KUNNE ha' opnået 2- 3 remiser ( remi ) mod Fischer - men han VILLE vinde ét parti mod Bobby. ----------> - ( tyvvar )

mvh.

HeyHoLetsGo
Medlem
#8 Skrivet: 5 Aug 2008 15:21

Jag tycker att kombinationer är en ganska fin träning.Man tränar:
1.Sitt kombinationssinne
2.Taktik
3.Räkning
4.Positionell omdömning
Och då ska man ta och köra 10 stycken varje dag i några månader.

Malvan
Medlem
#9 Skrivet: 5 Aug 2008 15:27

En utmärkt lärobok är "Du kan kombinera" av Bent Larsen. Den finns på många bibliotek.

Kullberg
Medlem
#10 Skrivet: 5 Aug 2008 15:33

Ja lösa kominationer är absolut bästa sättet att träna "djupsinne".
Kan också rekommendera larsens bok och aväen Test your chess IQ: som finns i tre svårighetsgradet. Den först är nog lagom för de flesta. Den sista "Grandmaster challenge är sjukt svår .

the-best
Medlem
#11 Skrivet: 5 Aug 2008 15:35

Citerar: Kullberg, #10:
Kan också rekommendera larsens bok och aväen Test your chess IQ: som finns i tre svårighetsgradet

Ungefär hur många "problem" får man?

Allfader
Medlem
#12 Skrivet: 5 Aug 2008 15:37

I "Test your Chess IQ- master challenge" finns det 448 problem.

sture_lindberg
Medlem
#13 Skrivet: 5 Aug 2008 15:40

Citerar: the-best, #1:
Max kanske 4 hel drag.

Kan du se 4 heldrag framåt i alla ställningar,så behöver du inte oroa dej.Då borde du snart bli världsmästareFinns ingen i världen iaf som klarar detta

Kullberg
Medlem
#14 Skrivet: 5 Aug 2008 15:43

Test your chess IQ (August Livshitz) innehåller runt 500 problem och en "träningsplanering" där du gör 6 problem på 45 minuter och får sedan poäng efter hur bra du klarar det. När man är färdig kan man översätta poängen till ett ungefärligt "taktiskt schack elo (ranking) tal"

För mig har dessa böcker lät varit den besta träningen i att "räkna varianter"

Kullberg
Medlem
#15 Skrivet: 5 Aug 2008 15:50

Citerar: sture_lindberg, #13:
Kan du se 4 heldrag framåt i alla ställningar,så behöver du inte oroa dej.Då borde du snart bli världsmästareFinns ingen i världen iaf som klarar detta

Ja jag skulle tippa att det rör sig om ca 1 miljon varianter att hålla ihuvudet om man menar att man ska se alla möjligheter

röding2
Medlem
#16 Skrivet: 5 Aug 2008 18:56 - Redigerad av: röding2

I öppningen kan man se många drag farmåt, vilket beror på att de flesta öppningar är kända. I mittspelet begränsas möjligheterna att se framåt = Många pjäser och många varianter. I Slutspel med få pjäser så ökar överblickbarheten igen.
Jag håller inte riktigt med om det där med fyra drag.. Dert beror på.
mvh Börje

vilhelm
Medlem
#17 Skrivet: 5 Aug 2008 19:09

håller med börje...mittspelet är viktigast..det är där man ska vrida o vända på allt..prova komb. och analysera sånt som som vid en första överblick inte verkar intressant

Elrey
Medlem
#18 Skrivet: 6 Aug 2008 10:29

Pär Träff intervjuar Jonny Hector år 2002:

-Hur många drag framåt räknar du i en ställning? -Det varierar. Det var en ställning mot Vernersson i SM då jag räknade tjugosex drag framåt. I andra ställningar behöver man bara se ett enda drag. Ibland räcker det med att fatta att en viss pjäs ska stå på en viss ruta så fixar det sig.

Saxat ur: http://www.limhamnssk.m.se/klubbtidningen/0201-jon nyintervju.shtml

Protagonist
Medlem
#19 Skrivet: 6 Aug 2008 12:29

Det där är å andra sidan långt ifrån sant. 4 heldrag är bra räkneförmåga, men att ingen i världen skulle klara det är ju rent bull. Däremot är man ju selektiv i sitt räknande till skillnad från exempelvis en dator som egentligen räknar på allt. Så visst finns det massor av spelare som kan räkna 4 heldrag och fler framåt i de varianter som är värda att se.

sture_lindberg
Medlem
#20 Skrivet: 6 Aug 2008 12:36

Nu skriver jag om 4 heldrag i ALLA varianter under ett schackparti.Det lovar jag dej att ingen klarar av.

Allfader
Medlem
#21 Skrivet: 6 Aug 2008 12:38

Hur kan du vara så säker på det? Vad är det som talar för att du har rätt?

Kullberg
Medlem
#22 Skrivet: 6 Aug 2008 13:08

Om vi säger att båda parter har 30 drag att välja mellan så blir det (30*30) upphöjt till 4. detta ger 6.561x10 upphöjt till 11 varianter. det vill säga 65610000000000 varianter. Ganska mycket att hålla i huvudet. Det talar nog för att Sture har rätt och det med god med marginal.

I mitt förra inlägg om detta glömde jag att svart också ska dra och räknade bara 30 upphöjt till 4

Barbossa
Medlem
#23 Skrivet: 6 Aug 2008 13:14

I ett vanligt schackparti brukar det inte direkt finnas 30 drag som ens är värda att tänka på, jag brukar bara räkna på de väsentliga varianterna och då kan jag nog räkna upp till 20 heldrag om det skulle behövas, ibland glömmar man dock bort var en pjäs står och då får man börja om, Hehe.

sture_lindberg
Medlem
#24 Skrivet: 6 Aug 2008 14:00

Det är så klart att man kan räkna upp till 20 drag i VISSA ställningar.Självklart.Men jag skriver om 4 drag i varje ställning.Det kan inte någon människa göra.Du måste ju kalkylera även med motståndarens svarsdrag också.

sture_lindberg
Medlem
#25 Skrivet: 6 Aug 2008 14:03

Citerar: Protagonist, #19:
Så visst finns det massor av spelare som kan räkna 4 heldrag och fler framåt i de varianter som är värda att se.

Inte i alla ställningar under hela partiet nej. Finns inte en chans

Elrey
Medlem
#26 Skrivet: 6 Aug 2008 15:08 - Redigerad av: Elrey

Citerar: sture_lindberg, #20:
Nu skriver jag om 4 heldrag i ALLA varianter under ett schackparti.Det lovar jag dej att ingen klarar av.

Jag själv är glad när jag kan "se" 3 hela drag framåt och sedan se dessa i verkligheten inträffa i spelet. För det mesta går tankarna åt att hitta möjligheterna i varje ställning efter det som man lärt sig om kandidat draget o.s.v. o.s.v. Ibland gör jag som Mikail Tal hade gjort, gå på intuition.

sture_lindberg
Medlem
#27 Skrivet: 6 Aug 2008 16:58

Citerar: Elrey, #26:
Ibland gör jag som Mikail Tal hade gjort, gå på intuition.

Det gör också de flesta stormästare.Går inte att sitta och tänka på 4 heldrag i varje ställning.

the-best
Medlem
#28 Skrivet: 6 Aug 2008 17:10 - Redigerad av: the-best

Jag skrev inte i alla ställningar och så behöver man ju inte kolla alla dragen heller. Man får lov att gissa lite också.

Och för det andra kan man inte bli världsmästare om man BARA kan tänka 4 drag framot. Kolla bara på datorn Deep Blue. Den kunde tänka 200 000 000 ställningar i sekunden men ändå vann Kasparov.

sture_lindberg
Medlem
#29 Skrivet: 6 Aug 2008 18:19

Vann Kasparov??

sture_lindberg
Medlem
#30 Skrivet: 6 Aug 2008 18:23

Citerar: the-best, #1:
Jag är en av många som har ett mycket dåligt djupsinne (inte kan se så många drag fram). Max kanske 4 hel drag.

jag svarade om du kan se framåt 4 drag.så har du ett ENASTÅENDE schacksinne,och då behöver du inte träna alls

. 1 . 2 . >>
Du måste logga in för att kunna posta!