Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Medelmåtta vinner en simultan mot stormästare
Författare Meddelande
Smyrf
Medlem
#1 Skrivet: 28 Jul 2008 16:48

http://youtube.com/watch?v=evZmpsl3jI0

Stripes
Medlem
#2 Skrivet: 28 Jul 2008 17:31

Kul länk!

En medelmåttlig schackspelare måhända, men inte helt medelmåttligt att lyckas komma ihåg allt och hålla skenet uppe...

GM-DarkSide
Medlem
#3 Skrivet: 28 Jul 2008 22:21

Tror han hade lite tur ändå, när en bjöd remi så måste han gå till andra sidan och erbjuda remi själv och spelaren behöver inte ge svar direkt precis som han inte var tvungen själv... sen när han kommer tillbaka till den som bjöd remi så borde han inte få gå ett nytt varv för att få reda på om den han själv erbjöd remi antar det.
Dvs såvida han inte ville uppstäda konstigt måste han ha tagit risken av att anta remianbudet utan att veta om hans egna remianbud antas.

Stripes
Medlem
#4 Skrivet: 29 Jul 2008 16:24

Det var ju inte bara remin som innebar problem utan även sifferraden, som han ju nästan lyckades åstadkomma också...
Hur gick det till då?

Elrey
Medlem
#5 Skrivet: 29 Jul 2008 18:12

Det finns ett enda svar kanske? Alla var med. Regisserad show från början till slut?

GM-DarkSide
Medlem
#6 Skrivet: 29 Jul 2008 19:08

Matematik

Kan lista några mini faktorer som han eventuellt satte ihop till en lösning

1. Han behöver inte fråga efter deras pjäs-siffra i nummerordning, så han får själv bestämma vilket bord han vill att varje siffra ska överensstämma med.
2. Han är inte bra nog att se om han vinner, men han kan nog se när hans ställning är klart förlorad, därifrån kan han sluta härma och styra partiet/partierna mot en av hans bestämmda siffor
3. Mycket möjligt så fanns det regler åskådaren inte fick veta, i stil med "spelarna får ge upp sitt parti först när de ligger minst 3 pjäs-poäng under"
4. Eftersom de starka spelarna måste utgå från att de kommer spela bättre än honom så kommer eventuella remier uppkomma först när pjäs-antalet har sjunkit till den nivå att inga rimliga vinst chanser kvarstår
5. Eftersom de uppenbarligen var tvungna att sitta på sin stol under hela simultanen är det ännu mer troligt att de flesta partier kommer bli långa och därmed få lägre pjäs-antal.
6A. Eftersom de var kända spelare så kan han ta fram ett jämnförelse index för hur många pjäser de brukar ha i sina partier i slutet från databaser. Samt att han kan matcha två spelare som "gillar" remi vilket ökar chansen för remi i det partiet vilken i sin tur ökar chansen att han kan använda samma siffra på två bord.
6B. Eftersom de nu är så kända så är deras spelstil oxo känd i mest möjliga mån, finns det då en databas med jämnförelse index för hur matcher mellan olika/samma spelstil påverkar pjäs-antalet så är det tillräkligt för att göra en tabell.

Hur som helst så är det högst-troligt att man har utlämnat själva spelandet av fler orsaker än för att komma till poängen med videon.

Anspråkslös
Medlem
#7 Skrivet: 29 Jul 2008 19:09

Men han pillar på sifferaden innan han vecklar upp den. Räcker mer än väl för en skicklig trollkonstnär att byta ut numren

Elrey
Medlem
#8 Skrivet: 29 Jul 2008 19:50

Dessutom ser vi bar en del av vad som hände....

GM-DarkSide
Medlem
#9 Skrivet: 29 Jul 2008 20:19

okej, detta är bara en uppställning

Bord 1: 7 pjäser, remi, spela vit mot bord 5 - Graham Lee FM
Bord 2: 11 pjäser, förlora, spela vit mot bord 6 - John Emms GM
Bord 3: 7 pjäser, vann, spela vit mot bord 7 - Julian Hodgson GM
Bord 4: 10 pjäser, vann, spela vit mot bord 8 - Paul Littlewood IM
Bord 5: 6 pjäser, remi, spela svart mot bord 1 - Desmond Tan
Bord 6: 11 pjäser, vann, spela svart mot bord 2 - Jonathan Levitt GM
Bord 7: 8 pjäser, förlora, spela svart mot bord 3 - Chris Ward GM
Bord 8: 10 pjäser, förlora, spela svart mot bord 4 - Nathan Alfred FM
Bord 9: 5 pjäser, förlora , spela svart mot Derren - Robert Chan

Derren had förväntat sig att Graham skulle ha en pjäs mindre, vilket i sin tur ger total symetri.

jolo4
Medlem
#10 Skrivet: 30 Jul 2008 13:39

Det finns några som tror att han fuskar i sina trick och vissa som tror på dem. Om du söker på ryskrollet på youtube. Så ser du att han ska gissa i vilket nummer siffran är i. Men eftersom det här var illegalt så ´lyckades polisen spåra upp stället. Men Derren hade svarat att alla hade varit i säkerhet. Så fuskar han eller inte det är frågan.

GM-DarkSide
Medlem
#11 Skrivet: 30 Jul 2008 14:02

Ähhhh, vadå fusk, det är ju trix, ser de rätt ut så är de rätt.

Jag var och såg Cooperfield i globen, han fuska massor, hade folk som skulle flyga som egentligen låg på en glasskiva, burar och skåp som hade luckor etc etc, men det SÅG ut som de flög, de SÅG ut som folk skulle vara kvar i sina lådor... därmed fuska han inte

jolo4
Medlem
#12 Skrivet: 30 Jul 2008 14:31

Jo, men det jag menar är att han kanske hade kommit överens med dem (det man inte får se på TV).

GM-DarkSide
Medlem
#13 Skrivet: 30 Jul 2008 16:48

Simultan givaren ska i regel vara starkare än spelarna, så ska inte ligga i givarens intresse kopiera såhär, men framförallt brukar det vara god simultan sed att givaren spelar samma färg på alla bräden, vilket gör "tricket" omöjligt

Carnicero
Medlem
#14 Skrivet: 30 Jul 2008 19:04

De som spelade mot Derren borde blivit misstänksamma när han aldrig svarade på deras drag direkt vid brädet. Att hela tiden gå bort till ett annat bräde innan man kommer tillbaka för sitt svarsdrag är ju inte normalt beteende så att säga.

the-best3
Medlem
#15 Skrivet: 28 Sep 2008 15:19

Citerar: Carnicero, #14:
De som spelade mot Derren borde blivit misstänksamma när han aldrig svarade på deras drag direkt vid brädet. Att hela tiden gå bort till ett annat bräde innan man kommer tillbaka för sitt svarsdrag är ju inte normalt beteende så att säga

i alla fall i början

epeld
Medlem
#16 Skrivet: 28 Sep 2008 16:51

hur vann han över den lägst rankade? man vinner inte över en bra schackspelare i ett långparti om man inte själv är schackspelare

jage96a
Medlem
#17 Skrivet: 28 Sep 2008 17:12

Jag har tagit remi mot stormästare i simultan över 30 bord

kvarkarn_
Medlem
#18 Skrivet: 28 Sep 2008 17:44

hehe grattis jage

kvarkarn_
Medlem
#19 Skrivet: 28 Sep 2008 17:51

jag har vunnit över en im med min kompis trompan blev det

jage96a
Medlem
#20 Skrivet: 28 Sep 2008 17:55 - Redigerad av: jage96a

heh :P

Simultan ICC över 30 bord

Datum: 26 Juli 2008

Vit:GM Ronen Har-Zvi
Rating:2512
Land:Israel
Svart:jage96a
Rating: Mellan 1400-1450 , mer säger jag inte
Land:Sverige

kvarkarn..den kompisen råkar vara jag

trulpen
Medlem
#21 Skrivet: 28 Sep 2008 18:19

Citerar: Carnicero, #14:

De som spelade mot Derren borde blivit misstänksamma när han aldrig svarade på deras drag direkt vid brädet. Att hela tiden gå bort till ett annat bräde innan man kommer tillbaka för sitt svarsdrag är ju inte normalt beteende så att säga.

Jag tänkte likadant när jag såg videon. Klart uppgjord historia. De fattiga schackisarna fick sig väl några euro för att se ut som idioter.

machucado
Medlem
#22 Skrivet: 28 Sep 2008 19:35

9:e killen var en medelmåtta själv... inte svårt att hitta ett sätt att preppa ett parti mot en enda spelare, om det nu inte var en helt uppgjort med honom.

Malvan
Medlem
#23 Skrivet: 28 Sep 2008 19:39

Citerar: machucado, #22:
9:e killen var en medelmåtta själv...

Det var ett tag sedan jag såg filmen, men det tror jag stämmer.

epeld
Medlem
#24 Skrivet: 28 Sep 2008 20:47

tyckte de sa han var juniormästare eller något. Måhända är han ingen GM men svag spelare är man väl knappast om man är någon sorts "mästare" i schack. Så länge killen inte var en total nybörjare själv så har jag svårt att se hur man vinner ett parti sådär när man inte spelar schack själv. hans kommentar var "jag har spelat mot stormästare, och detta var definitivt i klass med en sådan" eller något liknande

machucado
Medlem
#25 Skrivet: 28 Sep 2008 20:52

Nja, det fanns en f.d. juniormästare, men den jag syftar på var bara ordförande i något förbund, universitetsförbund om jag förstått det rätt.

Du måste logga in för att kunna posta!