Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Boxning + schack
<< . 1 . 2 .
Författare Meddelande
singing_scorpion
Medlem
#31 Skrivet: 15 Jul 2008 17:42

Rangvald: är osäker hur det är med den vanliga boxning men i just chackboxning har de satt gränsen på 35 (kanske maxålder för att börja sin kariär)

Dynamit: Får hoppas på plastpjäser eller att lindor obserberar all svett. "De nya schackboxningslindor, för dig som kräver maximal komfort"

shieldfire
Medlem
#32 Skrivet: 15 Jul 2008 17:46

Tror New In Chess hade artiklar (? ev bara en) om schackboxning för något år sedan. Du kan kolla med dem om du vill ha tag på mer info.

essal
Medlem
#33 Skrivet: 15 Jul 2008 23:19

Citerar: röding2, #29:
Utmana mej så får ni både boxning och schack på samma gång he he......

På samma gång?? Blir det inte svårt att flytta schackpjäser med boxhandskar på händerna?

röding2
Medlem
#34 Skrivet: 15 Jul 2008 23:28 - Redigerad av: röding2

boxas utan handskar he he....bare knuckle fighter ! Street fighting man ! Spelar schack på samma hårda villkor. Se upp ! Slår dock aldrig under bältet ! Rena, ärliga och justa tag, men hårda.....

singing_scorpion
Medlem
#35 Skrivet: 16 Jul 2008 00:50

shieldfire: tackar, ska kolla lite närmare på denna artikel! Har du några frågot eller fundering om sporten då?

röding2: Personligen föredrar jag 16 oz rosa, fuffiga handskar och samma stil har jag inom schack. Är det inte mjukt och fluffigt så är det ingen idé att fortsätta

röding2
Medlem
#36 Skrivet: 16 Jul 2008 11:30

Det " mjuka " spelet i schack är en säker väg till förlust. Så byt stil och varför inte också namn till " Stinging Scorpion "
B

singing_scorpion
Medlem
#37 Skrivet: 16 Jul 2008 12:14

Jag följer ju Alis taktik: fly like a butterfly, sing like a bee

palmann3
Medlem
#38 Skrivet: 16 Jul 2008 18:30 - Redigerad av: palmann3

Synger du også - under spelat? - Det er forbudt. ( psykologisk krigsførelse )

Nej - det du gør, det er: STING - like a bee !! - ( tempo, tempi )

Det gjorde Ali mod George Forman.

( Du kan se nogle af Muhammed Alis kampe på dansk tv - TV2 sport.

Omkring midnat. - ( Midnatstæsk )

shieldfire
Medlem
#39 Skrivet: 17 Jul 2008 07:57 - Redigerad av: shieldfire

Citerar: singing_scorpion, #35:
shieldfire: tackar, ska kolla lite närmare på denna artikel! Har du några frågot eller fundering om sporten då?

Mja, intresserar inte mig att kombinera schack och boxning. Men låt dom hållas de kanske är mestadel harmlösa.

Barbossa
Medlem
#40 Skrivet: 17 Jul 2008 15:23

Jag tror jag skulle vinna SM i schackboxning, faktiskt.

Linus-Eriksson
Medlem
#41 Skrivet: 17 Jul 2008 17:02

jag skulle gärna testa det, tror dock inte det är så stort i Dalarna...

Horndals_SK
Medlem
#42 Skrivet: 17 Jul 2008 17:34

Citerar: Linus-Eriksson, #41:
jag skulle gärna testa det, tror dock inte det är så stort i Dalarna...

I Bjurs är det väl stort?

Linus-Eriksson
Medlem
#43 Skrivet: 17 Jul 2008 17:48

njaa.. ;)
Om inte Farbror Pekka dragit igång en hemlig grupp i källaren! :P

vilhelm
Medlem
#44 Skrivet: 18 Jul 2008 22:10

Citerar: Barbossa, #40:
Jag tror jag skulle vinna SM i schackboxning, faktiskt.

mina takter...hehe...tycker att vi som har blomkålsöron som vet hur pjäserna flyttas ska ha en egen tävling

singing_scorpion
Medlem
#45 Skrivet: 18 Jul 2008 23:36

Citerar: vilhelm, #44:
tycker att vi som har blomkålsöron som vet hur pjäserna flyttas ska ha en egen tävling

Schackbrottning? Låter ifs ungefär lika galet som schackboxning och skonsammare för hjärnan, samtidigt finns det flera sätt att få kungen på fall

J.Nuoriegas
Medlem
#46 Skrivet: 19 Jul 2008 18:14 - Redigerad av: J.Nuoriegas

he he jag siktar mest på att få damerna på fall ! I vågrät position. Dock ej med boxning som metod. Ska man ha damen på fall måste lite mer sofistikerade metoder användas.

Spencer
Medlem
#47 Skrivet: 2 Aug 2008 18:32

boxning og schack !? - ( ?! ) - På samme tid ?

Indenfor schack er der bra verbal boxning. - Ganske rigeligt, endda !

mvh.

hosna
Medlem
#48 Skrivet: 3 Aug 2008 10:40

jojojojojojojojojo

singing_scorpion
Medlem
#49 Skrivet: 11 Sep 2008 14:58 - Redigerad av: singing_scorpion

Pga. återkommande hälsoproblem kommer jag inte kunna fullfölja mitt tänkta projekt men det vore synd om alla mina idéer och planer blir enbart bortkastad tid, så varför inte skriva alla detaljer jag hade tänkt mig och hoppas på att någon annan gymnasist blir inspirerad eller kanske tom tar åt sig hela idéen, vilket jag inte har något emot.

• Allmän fakta om Schackboxning: Hur det startades, vilka regler som finns, varför man använder pulsmätare vid schackronder osv. Målet är att ge en klar bild av hur sporten ser ut och vad den går ut på. Här kan man även passa på och ställa frågor som t.ex. om det går att anpassa tävlingar till amatör- (bara fyra ronder boxning) eller diplomnivå (bedömer själva tekniken och är inte fullkontakt) och ifall det går att ordna olika krav för A, B och C-matcher (kanske 1400 Elo för C, 1600 för B och 1800 för A) samt boll med tanken på motionsutövarna. Vissa äldre herrar och damer som man ser på boxningen kan säkerligen tänka sig att tävla under diplomregler så man slipper ha fullkontakt och vara i otroligt bra form.
• Träningsupplägget: Hur tränar man schackboxning? Antingen via e-post eller besöka någon av befintliga klubbar i Europa för att se hur träningen går till. Kör man mixträning från dag ett eller kör schack för sig, boxning för sig och har ett träningspass med båda när man redan kan grunder. Även se om det förekommer ett samarbete mellan boxnings och schackklubbar.
o Om samarbete förekommer eller kan förekomma får man undersöka om det kan gynna föreningslivet i Sverige. Hur ligger det till med medlemmar i schack och boxning, ökar dem eller minskar? En blankettundersökning bland några klubbar för att se om det finns intresse och försöka sammanställa ett möjligt framtidsscenario med hur många schackintresserade boxare börjar på en schackklubb och tvärtom. Kan det gynna de mindre etablerade klubbar och ge de starkare ekonomisk bas och bättre reklam?
• Fördomar: Är Boxning till för stora, dumma och våldsbenägna killar medan schack är bara töntar, nördar och utstötta som håller på med? Vilka fördomar finns det kring dessa sporter och kan schackboxning slå hål på dessa eller åtminstone få folk att ifrågasätta. Även här kan man göra blankettundersökning och sammanställa vad folk tycker, många lärare gillar blanketter.
• Medicin och Hälsa: Positiva och negativa effekter av båda sporterna. Här gäller det att hitta positiva sidor med båda delar (boxning ger en stark kropp medan schack tränar hjärnan), påpeka att en sund hjärna behöver en tränad kropp men även peka ut vilka risker som finns. Hjärnskador är vanliga inom boxning och här kontaktar man en idrottsläkare/neurolog som kan förklara lite mer, läser Kampidrott i Fokus som handlar bl.a. om skador i boxning och hur man kan förhindra dessa (med kortare ronder och längre vilotid då majoriteten av långsiktiga skador kommer då man är trött och tar emot smällar istället för gardera sig) och försöker se om reglerna inom schackboxning kommer hjälpa till för att minska skadorna samt om schackboxare kommer vara mera försiktiga iom att de även spelar schack på någorlunda hög nivå och inte har råd med skadad hjärna. Kan även ta anekdoter om gamla schackspelare som inte alltid framställs som sunda (alkoholproblem, hög stress, försöka skrämma motståndare är några saker jag åtminstone har hört om) för att visa att ingen sport är helt perfekt och därmed slippa se ut som om man försöker förmedla propaganda.
• Idrottslektion: när man har intervjuat SB klubben och fått veta hur träningen går till kan man även prova på att anordna egen lektion. Gå igenom grunderna och försöka göra det bästa av det. Lokal schackklubb och boxningsklubb kan säkerligen vara till hjälp
• Om man vill förmedla all denna information men inte känner sig sugen på att skriva en uppsatts lika lång som Krig och Fred så kan man alltid spela in alla intervjuer och förklara dessa punkter i form av dokumentärfilm. Utmärkt sätt att få med ännu ett moment som kan betygsättas och försöka göra det roligt, kanske avsluta med en debatt om fördelar och nackdelar eller visa sin elevlektion för att avrunda det hela. Kan bli som Rallarsving fast utan hotellbrottning.

Källor som kan användas i arbetet: Kampidrott i Fokus, Svenska Schack- och Boxningsföreningar, World Chess Boxing Organization, lämpliga idrottsläkare med kunskap i boxning, Kampsportdeklarationen, Fighter tidningar med artiklar om hjärnskador, en läkare/professor med kunskap om schack och dess påverka på hjärnan.

PS: det blev visst lite långt

Halvslak
Medlem
#50 Skrivet: 24 Sep 2008 08:34

Tycker Schack-Blottning skulle va nåt

- Pallar man att motståndarn näckar sig o kör helikoptern medans man klurar på en mattsättning, så ÄR man en mästare. Så är det bara

Den som påverkas minst av motståndaren i Adams-dräkt segrar !

Randomize
Medlem
#51 Skrivet: 24 Sep 2008 09:40

Det tror jag vi kvinnor skulle ha fördel av

trulpen
Medlem
#52 Skrivet: 24 Sep 2008 09:48

Schackblottning låter helt klart mer som min grej!

Tror inte att något kön har fördel. Särskilt inte som schack handlar om att ha kul.

Det är väl som vanligt, antar jag. Vid sitt eget drag får en tänka på det konkreta. Vid motståndarens går det bättre att fundera på planläggning och.. annat.

<< . 1 . 2 .
Du måste logga in för att kunna posta!