Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Boxning + schack
. 1 . 2 . >>
Författare Meddelande
MalmöLeif
Medlem
#1 Skrivet: 13 Jul 2008 23:22

http://www.time.com/time/arts/article/0,8599,18216 39,00.html?cnn=yes

Smyrf
Medlem
#2 Skrivet: 14 Jul 2008 00:17

Coolt. Vad har dom för betänketid?

singing_scorpion
Medlem
#3 Skrivet: 14 Jul 2008 13:40 - Redigerad av: singing_scorpion

Är väl 6 ronder schack på 4 minuter och varje spelare har 12 minuter. Rätt intressant sport faktis. Man kan läsa mer på www.wcbo.org

Undrar också vad schackspelare tycker om denna sporten?

schackpojke
Medlem
#4 Skrivet: 14 Jul 2008 19:20

Barbossa
Medlem
#5 Skrivet: 14 Jul 2008 20:24

schackpojken hade varit inne på schackonline från datorn i lobbyn på mitt hotell under sm, undra vem det var.

singing_scorpion
Medlem
#6 Skrivet: 14 Jul 2008 20:40

ehum, hur tillfördet det något till tråden?

Barbossa
Medlem
#7 Skrivet: 14 Jul 2008 20:58

en rak höger i schackpojkens huvud?

singing_scorpion
Medlem
#8 Skrivet: 14 Jul 2008 21:01

Nej, TKO efter en olidlig svår rond av schack

Men lite allvarligare så skulle jag gärna veta vad folk tycker om sporten och hur ni tror det kan påverka det vanliga schacket i Sverige? Håller på med projektarbete om Schackboxning så vore kul att höra folks åsikter. Kommer även poste lite andra frågor och ni kan även ställa frågor som jag kan försöka svara på

andy__pandy
Medlem
#9 Skrivet: 14 Jul 2008 21:04

Boxning och schack är litet varandras motsatser. I boxning slår man bort hjärnceller, som är bra att ha kvar. Speciellt när man spelar schack.

singing_scorpion
Medlem
#10 Skrivet: 14 Jul 2008 21:11

Citerar: andy__pandy, #9:
Boxning och schack är litet varandras motsatser. I boxning slår man bort hjärnceller, som är bra att ha kvar. Speciellt när man spelar schack.

Just därför verkar det intressant! Först vill jag veta hur schack påverkar hjärnan men sedan får man även ta med i beräkningen att boxare med bra gaurd och bra fotarbete kommer ha fördel före vanliga rusha in och veva på typer, vill man ha kariär inom den sporten måste man tänka långsiktigt.

Sen kommer jag ihåg att en svensk undersökning om boxning visade att okrtare ronder och längre pauser minskar risken för hjärnskador då boxare inte är helt trötta och händerna är fortfarande där de ska vara.

andy__pandy
Medlem
#11 Skrivet: 14 Jul 2008 21:17

Finns det någon viktklassindelning i schackboxning, eller är alla i samma grupp?

singing_scorpion
Medlem
#12 Skrivet: 14 Jul 2008 21:19

Citerar: andy__pandy, #11:
Finns det någon viktklassindelning i schackboxning, eller är alla i samma grupp?

Här är jag lika frågande som dig, det är ju helt galet utan viktklasser. Så det tror jag att de har. Finns ju även en regel att varje boxare ska ha 1800 eller högre i elo så man slipper personer som försöker enbart vinna på boxningen utan att ens kunna spela schack

Thomson1
Medlem
#13 Skrivet: 14 Jul 2008 21:32

Enligt mig, och då enbart enligt mig, så är det varken boxare eller schackspelare som "kommit på" den här sporten, ingen av dessa grupper skulle komma på tanken, det här är enbart dumheter och strider mot schackets, såväl mot boxningens principer.
Kommersiellt trams enligt mig, OM man värnar on SCHACK, och om BOXNING, så startar man inte sånt här.

singing_scorpion
Medlem
#14 Skrivet: 14 Jul 2008 21:36

Thomson1 varför gillar du inte sporten? Jag förstår att du får gilla och ogilla vad du vill men ville bara veta vad du stiftade på. Vilka principer säger att boxare inte får spela schack och tvärt om?

Thomson1
Medlem
#15 Skrivet: 14 Jul 2008 21:50

scorpion...

det är "sporten" som sådan,
det har inte alls att göra med om det är boxare som spelar schack, eller schackspelare som boxas, dom får göra vad dom vill,
det är företeelsen, att blanda boxning och schack.

Vad gäller principer, boxning är ju självförsvarets ädla konst, SÅ även schacket, OCH TVÄRTOM OM, I BÄGGE FALLEN, anfall är ett försvar också, men , enligt mig, så är det här en rent kommersiell företeelse som varken har med riktig schack, eller riktig boxning att göra.

singing_scorpion
Medlem
#16 Skrivet: 14 Jul 2008 21:58 - Redigerad av: singing_scorpion

Eftersom jag ser båda som sporter (nåväl, hjärnsport för schack) så är det bara ett nytt regelsystem, precis som MMA (hmm, fast än har de inte lagt poker i tävlingarna) så det hela med ädla konster känns väldigt avlägset.

Och minns jag inte fel att både schack och boxning minskar i både antal medlemmar och mediautrymme här i Sverige? Kanske inte helt fel med nytt blod. Frågan är om det skulle ta bort fördommar om korkade boxare och mesiga schackspelare eller om man inte vill förknippas med varandra

PS: här kan ni läsa mer om mitt projektarbet och kanske kan även hjälpa mig med frågor och förslag i denna tråd, verkar att jag får flera svar här. http://www.kampsport.se/forum/showthread.php?t=177 88

Tackar för hjälpen

Thomson1
Medlem
#17 Skrivet: 14 Jul 2008 22:13

Det jag säger är att enligt mig, så är det varken bra schack eller bra boxning, utan enbart kommersiell företeelse.
-------
Tittade på din tråd, det ligger oerhört långt från schack...och boxning...

Jag lämnar denna tråd nu, om scorpio, eller någon annan vill mig något så skicka PM.

singing_scorpion
Medlem
#18 Skrivet: 14 Jul 2008 22:28

Nu förstår jag iaf inte vad mitt projektarbete som handlar om schackboxning ska göra för att handla mer om båda sporterna men eftersom sporten har funnits sen 1993 (visserligen i form av en liten notis i en serietidning) så helt kommersiell är den väl inte?

Några andra med frågor och idéer? Än har jag inte kontaktat vare sig Schack- eller boxningsförbundet, kampsportsdelegationen eller ens träffat en idrottsläkare så jag får väl kolla vad alla andra tycker

schackpojke
Medlem
#19 Skrivet: 15 Jul 2008 11:23

zohar
Medlem
#20 Skrivet: 15 Jul 2008 12:17

Lite bizarr sport tycker jag, men företeelsen är ju inte speciellt originell vad gäller det "bizarra". Det finns fantastiskt många sporter som är skrattretande, en del är t.o.m. OS-grenar.

Det motsägelsefulla i det hela ligger bl.a. i att ungdomar ska utveckla en strategisk tankeförmåga, medan boxning per definition är att slå ut så många hjärnceller som möjligt. Det står ju på sidan ni hänvisade till, "combining chess and martial arts as a way to teach kids the importance of strategy".

Annars har ju självaste Kasparov gjort en parallell mellan dessa sporter förut, jag citerar; "Chess, like boxing, that other great blood sport, is about directly destroying your opponent" . Så det är väl bara att kompensera förlusterna med en välriktad höger

singing_scorpion
Medlem
#21 Skrivet: 15 Jul 2008 12:36

zohar: alla sporter kan inte falla i smaken för alla, frågan är om denna kommer vara givande för de som kanske vill kombinera sin intresse i både kampsport (boxning i det här fallet´) och schack.

Att boxning kan orsaka hjärnskador är inget nytt, frågan är om dessa nya regler kommer ha en positiv påverkning iom att man har längre pauser och att utövare måste faktis boxas smartare för att inte slå ut alla kunskap om schack i första ronden

Sen förekommer ju strategi och planering inom de flesta sporte, ja i det mesta av livet också för den delen. Om någon är sugen på läsa http://www.regeringen.se/content/1/c4/04/27/0c6eb2 3d.pdf Kampidrott i fokusfinns det en avdelning som handlar om just hjärnskador och hur man kan försöka undvika dessa. Kanske dags att verkligen prova på mer förebyggande metoder?!

zohar
Medlem
#22 Skrivet: 15 Jul 2008 12:45 - Redigerad av: zohar

Citerar: singing_scorpion, #21:
Att boxning kan orsaka hjärnskador är inget nytt, frågan är om dessa nya regler kommer ha en positiv påverkning iom att man har längre pauser och att utövare måste faktis boxas smartare för att inte slå ut alla kunskap om schack i första ronden

Hehe , ja du, jag kan iallafall inte se hur man kan bli smartare av att skada huvudet . Men skämt åsido, jag håller med dig om att kampsporterna måste fokusera mer på tanke än på muskelarbete, det är ju 99% av striden som någon Kung-Fu-guru uttryckte det. Och då är väl schack lämpligt.

Annars går det ju kombinera snygg muskelvrickning och schackprogram:
"En dator besegrade mig i schack. Men den var inga problem i kickboxning"
(Emo Philips)

singing_scorpion
Medlem
#23 Skrivet: 15 Jul 2008 12:51

Tro mig, man behöver inte gå längre än våra hederliga, västerländska kampsporter för att märka att allt inte handlar om veva på. Vore dock intressant att se om läkare (idrottsläkare som insatt i boxning och neurologer) kan finna något positivt att en boxare håller på med schack, kanske inte bättre än att inte boxas men om det är en förbättring i jämförelse med det vanliga så är det väl bara bra.

Nu ska jag ta en liten paus i tråden så att andra kan skriva utan att jag fyller varannat inlägg.

essal
Medlem
#24 Skrivet: 15 Jul 2008 15:48

Hur är det med åldersgränser?
Jag har för mej att det finns både övre och nedre åldersgränser för att få gå en boxningsmatch, åtminstone i Sverige.
Jag har fyllt 71.
Kan det vara så illa att jag är för gammal för att satsa på denna sport?

singing_scorpion
Medlem
#25 Skrivet: 15 Jul 2008 16:08

essal, ansökning om att tävla som schackboxare kräver att man har erfarenhet av boxning,elo 1800 eller mer och under 35 år så det kan nog vara lite kört. Frågan är om man skulle kunna träna på hobbynivå, som många andra tränar boxning på hobby nivå

essal
Medlem
#26 Skrivet: 15 Jul 2008 16:14

Vi som spelar turneringar här på schackonline skulle ju kunna träffas någon gång för att slåss lite grand.

Ragnvald
Medlem
#27 Skrivet: 15 Jul 2008 16:40

Citerar: essal, #26:
#26 Skrivet: 15 Jul 2008 16:14 Citera

Vi som spelar turneringar här på schackonline skulle ju kunna träffas någon gång för att slåss lite grand.

Amatörboxare tror jag är flyttad från 34 till 32år. Vem som helst kan träna
boxning. Du avgör själv hur trött du vill bli.

Dynamit
Medlem
#28 Skrivet: 15 Jul 2008 16:43

Ruttnar schackpjäserna av handsvetten som spelarna får under boxningen?

röding2
Medlem
#29 Skrivet: 15 Jul 2008 17:01

Utmana mej så får ni både boxning och schack på samma gång he he......

Spencer
Medlem
#30 Skrivet: 15 Jul 2008 17:24

Fin, bra humor, röding!

. 1 . 2 . >>
Du måste logga in för att kunna posta!