Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Öppningar som leder till öppet spel?
. 1 . 2 . 3 . >>
Författare Meddelande
aos08
Medlem
#1 Skrivet: 2 Jul 2008 17:19

Jag har 1800 i rating på ICC. Min brist är öppningsteori. Jag trivs bäst i öppna ställningar. Skulle därför gärna få lite rekommendationer på öppningar som leder till tidiga bondeavbyten och öppet spel, som jag kan plugga in.

andy__pandy
Medlem
#2 Skrivet: 2 Jul 2008 17:26 - Redigerad av: andy__pandy

Helt klart är att du ska spela 1.e4
Öppet Sicilianskt och Pannovattacken mot Caro-kann är exempel på sådana öppningar. Även Skotskt, Skotsk gambit, Evans gambit är exempel på öppningar som du kanske tycker om i sådana fall.

Som svart ska du nog gå in på Volga gambit/Benoni och Botvinnikvarianten i slaviskt som svar på 1.d4 och Sicilianskt har många varianter med öppet spel som svar på 1.e4

Kipt
Medlem
#3 Skrivet: 2 Jul 2008 17:56

Alla 1. e4 e5 öppningar räknas som öppna spel.

Elrey
Medlem
#4 Skrivet: 2 Jul 2008 19:47

Citerar: aos08, #1:
Jag har 1800 i rating på ICC. Min brist är öppningsteori. Jag trivs bäst i öppna ställningar. Skulle därför gärna få lite rekommendationer på öppningar som leder till tidiga bondeavbyten och öppet spel, som jag kan plugga in.

Hej!
Om du pluggar vad andra tycker kommer du ingenstans... Spela och spela och analysera dina resultat, för statistik och upptäck vilka öppningar du trivs bäst med. Både som vit och som svart. Plugga på dessa. De öppningar du brukar förlora med... plugga HÅRD på dessa. Bästa sättet är kanske att gå med i någon klubb?

Elrey

aos08
Medlem
#5 Skrivet: 3 Jul 2008 00:26

Ok, tack för tipsen...Bara jag slipper långa bondekedjor brukar det gå bra...

stefan67
Medlem
#6 Skrivet: 3 Jul 2008 02:14

Citerar: Kipt, #3:
Alla 1. e4 e5 öppningar räknas som öppna spel.

Ooh!, en riktig schackspelare på sO! Naturligtvis ska det vara e4 i första drag som vit och möter man det som svart så ska man naturligtvis spela e7-e5!
(Se mitt 'statement' på min personliga sida.)
Öppna linjer och torn på öppna på e1/d1 alt. d8/e8.

Att hålla på att krångla till det på mitten...? Vad är vitsen med det?

palmann3
Medlem
#7 Skrivet: 3 Jul 2008 09:08

Spel gambitspel, så får du tempo og åbent spel. ( skarpt spel )

josef5555
Medlem
#8 Skrivet: 3 Jul 2008 11:13

Citerar: palmann3, #7:
Spel gambitspel, så får du tempo og åbent spel. ( skarpt spel )

Enligt modern teori så leder alla gambitar till utjämning eller fördel motståndaren. Spela sunda varianter istället, till exempel franskt, spanskt, najdorfvarianten i sicilianskt, nimzo-indiskt eller antagen damgambit.

Malvan
Medlem
#9 Skrivet: 3 Jul 2008 11:15

Här är Gambittråden:

http://schackonline.com/forum/1_44216_0.html#msg96 664

Dynamit
Medlem
#10 Skrivet: 4 Jul 2008 23:26

Citerar: josef5555, #8:
Enligt modern teori så leder alla gambitar till utjämning eller fördel motståndaren.

Det kan inte stämma

Viktor_Nyman
Medlem
#11 Skrivet: 5 Jul 2008 21:57

Det kan nog visst stämma. Vit kan nog inte få fördel i en gambit vid korrekt spel

Dynamit
Medlem
#12 Skrivet: 5 Jul 2008 22:25

Citerar: Viktor_Nyman, #11:
Det kan nog visst stämma. Vit kan nog inte få fördel i en gambit vid korrekt spel

Hört talas om cochranegambit?

1.Nf3
Medlem
#13 Skrivet: 6 Jul 2008 01:50

alla "gambitar" är dåliga om motståndaren spelar rätt

Dynamit
Medlem
#14 Skrivet: 6 Jul 2008 01:55

Citerar: 1.Nf3, #13:
alla "gambitar" är dåliga om motståndaren spelar rätt

Det säger sig sjävt att du har fel. Varför kan stormästare vinna mot andra stormästare med gambitar om gambitar är dåliga? Gambitar är bra.

Malvan
Medlem
#15 Skrivet: 6 Jul 2008 01:58

Åtminstone råder det väl inget tvivel om att damgambit är en sund öppning.

Anspråkslös
Medlem
#16 Skrivet: 6 Jul 2008 02:18

Nej Dynamit, du har naturligtvis helt fel. Men du kommer inte förstå varför om vi förklarar för dig, kanske inte någonsin

Generalen
Medlem
#17 Skrivet: 6 Jul 2008 02:34

Dynamit Damgambit räknas inte som en gambit eftersom man alltid får tillbaka bonden, en gambit är i regel dålig, vilken gambit spelar stormästare hela tiden förutom damgabit?

Dynamit
Medlem
#18 Skrivet: 6 Jul 2008 02:44

Citerar: Anspråkslös, #16:
Nej Dynamit, du har naturligtvis helt fel. Men du kommer inte förstå varför om vi förklarar för dig, kanske inte någonsin

Du har fel och det måste du inse. Finns det något som talar för att du har rätt?

Dynamit
Medlem
#19 Skrivet: 6 Jul 2008 02:56

Citerar: Generalen, #17:
Dynamit Damgambit räknas inte som en gambit eftersom man alltid får tillbaka bonden, en gambit är i regel dålig, vilken gambit spelar stormästare hela tiden förutom damgabit?

Hela tiden har jag aldrig sagt men gambitar som stormästare spelar bra med är albins motgambit, evansgambit, smith morragambit, benkogambit och säkert andra också.

Generalen
Medlem
#20 Skrivet: 6 Jul 2008 02:57

Han är en mycket stark schack spelare om du kollar på dem bästa i världen så spelar dem aldrig gambitar, det är ALDRIG bra att offra bönder i öppningen

Generalen
Medlem
#21 Skrivet: 6 Jul 2008 02:58

Albins spelar aldrig några stormästare inte ebans heller och absolut inte morra

Generalen
Medlem
#22 Skrivet: 6 Jul 2008 02:59

spelar du ens i någon klubb?

Dynamit
Medlem
#23 Skrivet: 6 Jul 2008 03:04

Citerar: Generalen, #21:
Albins spelar aldrig några stormästare inte ebans heller och absolut inte morra

Ska vi sluat diskussionen och säga sanningen, nämligen att du har fel eftersom jag kan bevisa att gambitar spelas av stormästare? Rustam Kasimdzhanov är en av stormästarna som spelar albins motgambit.

Falconetti
Medlem
#24 Skrivet: 6 Jul 2008 09:19 - Redigerad av: Falconetti

Magnus Carlsen fick en läsarfråga på NettAvisen om han spelade Morragambiten som vit.
- Nä, man förlorar ju en bonde...

I samma frågestund fick Carslen frågan:
- Är du autistisk?

Varpå Carlsen svarade:

- Ja, er ikke det ganske åpenbart.

Men där är vi utanför ämnet i den här tråden.
Läsarnas frågor till Carlsen finns här om du inte redan läst det:
http://www.nettavisen.no/sjakk/article1599185.ece

Dynamit
Medlem
#25 Skrivet: 6 Jul 2008 12:02

Citerar: Generalen, #22:
spelar du ens i någon klubb?

Ja det gör jag. Finns det något som talar för att du har rätt?

Horndals_SK
Medlem
#26 Skrivet: 6 Jul 2008 12:38

Pajkastningar igen..håll er till forumets tråd plz

Generalen
Medlem
#27 Skrivet: 6 Jul 2008 14:36

Ingen ide att vi fortsätter eftersom du ALDRIG kommer fatta. man förlorar bonde/bönder oftast på gambitar vill du bli av med pjäserna? kolla på topp-10 i världen varför spelar dem aldrig gambitar om det finns gambitar som är bra för vit/svart eftersom det alltid är så jämna partier där? hur fan orkar du? lär dig spelet.

Malvan
Medlem
#28 Skrivet: 6 Jul 2008 14:40 - Redigerad av: Malvan

Även om en öppning inte kan bevisas ge fördel mot bästa försvar, kan den ändå leda till vinst i praktiskt spel. Motståndaren är rimligen sämre förberedd på en ovanlig öppning, och jag tror inte på att alla gambitar är vederlagda.

andy__pandy
Medlem
#29 Skrivet: 6 Jul 2008 14:51

Citerar: Malvan, #28:
och jag tror inte på att alla gambitar är vederlagda.

Stämmer. Ta t.ex Volga gambit.

knightrider
Moderator
#30 Skrivet: 6 Jul 2008 14:51

Eller möjligen damgambit?

. 1 . 2 . 3 . >>
Du måste logga in för att kunna posta!