Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / självspelande spelare
. 1 . 2 . >>
Författare Meddelande
brander
Medlem
#1 Skrivet: 2 Jul 2008 14:34

så har vi någon som spelar mot sig själv igen. vill moderatorerna att man säger till om detta eller är det oviktigt?

Dess
Medlem
#2 Skrivet: 2 Jul 2008 15:13

skicka ett medelande till erik c

tornet
Medlem
#3 Skrivet: 2 Jul 2008 15:28

Och så kan du avslöja personen ifråga , den får skylla sig själv .......

mevensso
Medlem
#4 Skrivet: 2 Jul 2008 17:10 - Redigerad av: mevensso

Knepigt att folk kan vara så rankingkåta så att man måste göra på det sättet. Eller har det andra grunder? Tycker det är otroligt intressant ur ett psykologist perspektiv varför man gör sånt.

tornet
Medlem
#5 Skrivet: 2 Jul 2008 19:02

Om någon spelar mot sig själv men gör det utan rating så kan väl ingen hindra det.Om någon däremot försöker höja sin rating genom att spela mot sig själv är det fusk. Fusk måste bekämpas,det tillåts inte på andra sajter heller.
Om någon upptäcker sådant så är det bara att namnge personen och även anmäla ....

andy__pandy
Medlem
#6 Skrivet: 2 Jul 2008 19:04

Fast det är svårt att bevisa. Han kanske spelar mot sin bror.

Anspråkslös
Medlem
#7 Skrivet: 2 Jul 2008 19:17

Vem fan bryr sig. De högst rankade på Schackonline är ju ändå halvsopor som använder dator.

andy__pandy
Medlem
#8 Skrivet: 2 Jul 2008 19:19

Jag tror inte du vet vad du talar om.

tornado
Medlem
#9 Skrivet: 2 Jul 2008 19:21

Citerar: andy__pandy, #6:
Fast det är svårt att bevisa. Han kanske spelar mot sin bror.

Om misstanke uppstår så kan admin kolla om det stämmer.

andy__pandy
Medlem
#10 Skrivet: 2 Jul 2008 19:23

Citerar: tornado, #9:
Om misstanke uppstår så kan admin kolla om det stämmer.

Hur skulle det gå till? Ska han banka på dörren och fråga ut dem eller? Om han och brodern spelar här och använder samma dator, kommer den att registrera samma IP-nummer. Omöjligt att bevisa om jag inte missar något.

Dess
Medlem
#11 Skrivet: 2 Jul 2008 19:33 - Redigerad av: Dess

förstår inte eran diskution låt Erik ta det beslut som han vill, vi kan inte göra mer än vänta, tack för mig.

tornado
Medlem
#12 Skrivet: 2 Jul 2008 19:49

Citerar: Dess, #11:
förstår inte eran diskution låt Erik ta det beslut som han vill, vi kan inte göra mer än vänta, tack för mig.

Jag instämmer.

Malvan
Medlem
#13 Skrivet: 2 Jul 2008 20:13

Upplysningar om spelare som spelar mot sig själva kan skickas i ett meddelande till en moderator, så undersöker vi saken.

Elrey
Medlem
#14 Skrivet: 2 Jul 2008 20:17

Hm... Brander slänger ett påstående och det startar en diskussion.
Sedan försvinner han.

Hur kan man någon annan än den som berörs veta att en spelare spelar mot sig själv här?

Jag har spelat här mot en som har två identiteter här och anser det inte vara konstigt, många gör så för att samla sina partier efter ett tema. Så det finns säkert medlemmar med tre eller fyra olika identiteter.
Om det nu skulle man låta en dator gå igenom ALLA sparade partier här i SO, skulle man upptäcka många som man skulle misstänka att man spelat mot sig själv.
Observera, misstänka, för schackspelet till sin natur innehåller ett begränsat antal kombinationer av drag.
Samma parti skulle hittas flera gånger, spelat av helt olika personer.
Och samma sätt att spela finns hos flera medlemmar.

Att hitta alla som har använd motor är däremot fullt möjligt, det tar tid och resurser, dock det går.

När det gäller rating... den rating vi har här gäller bara här.
Jag spelar i www.queenalice.com och där har jag 2014 som högst.
Är helt säker på att det skulle vara lägre om jag spelade i klubb.

brander
Medlem
#15 Skrivet: 2 Jul 2008 20:19

Redan gjort. ( till Erik )

ChessGoth
Medlem
#16 Skrivet: 3 Jul 2008 06:56

Citerar: Elrey, #14:
Jag spelar i www.queenalice.com och där har jag 2014 som högst.
Är helt säker på att det skulle vara lägre om jag spelade i klubb.

Vet inte hur det är där, men här skulle jag gissa att 2014 motsvarar c 1500 bland klubbspelare. Så att jaga ranking genom fusk här (där det finns många klubbspelare som ser standardskillnaden) är lätt tragiskt.

brander
Medlem
#17 Skrivet: 3 Jul 2008 11:51 - Redigerad av: brander

Till Elrey vill jag bara säga att jag ställde en enkel fråga eftersom ingen av moderatorerna var inloggade, avsikten var inte att starta en diskussion. Vi pratar till viss del om olika saker- i detta fall handlade det om att gång på gång ge upp utan anledning efter ca tre drag. Alla hade olika användarnamn, men samma "riktiga" namn (som bara var något nonsens) Kan inte påstå att jag bryr mig jättemycket, men tycker att det är bra om det är så många seriösa användare här som möjligt.

mevensso
Medlem
#18 Skrivet: 3 Jul 2008 12:10

Citerar: Anspråkslös, #7:
Vem fan bryr sig. De högst rankade på Schackonline är ju ändå halvsopor som använder dator.

Håller delvis med, varför bry sig när rankingsystemet på SO inte är som i verkliga livet. Eftersom detta är en av världens bästa siter för att spela schack på så skiter jag fullständigt om någon mår bättre av att ha 2800 med motor eller genom att spela mot sig själv men som skulle stortorska om de mötte mig som är en 1700 spelare i verkliga livet?

Ha roligt, det är det viktigaste. Spela bollen, saft i halvtid!

Knappen
Medlem
#19 Skrivet: 3 Jul 2008 17:00

håller med sista talaren

Knappen
Medlem
#20 Skrivet: 3 Jul 2008 17:02

gällerjuintevm

pia_c
Medlem
#21 Skrivet: 3 Jul 2008 19:27

Citerar: Anspråkslös, #7:

Hårda ord herr Anspråkslös. Använder du liknande kriterier när du spelar närschack? Var går gränsen för "halvsopa" där? 1700-spelare? Jag tror inte att det befrämjar schacket i Sverige att ha en sådan inställning till sina motspelare. Rätta mig om jag har fel?

Dess
Medlem
#22 Skrivet: 3 Jul 2008 19:32

bla bla bla när skall ni tänka possitivt och inte hänga upp er på allt här i livet

Knappen
Medlem
#23 Skrivet: 4 Jul 2008 10:36

OlaL
Medlem
#24 Skrivet: 4 Jul 2008 11:08

Vilket är problemet? Om någon vill fuska upp sig till jätteranking - vem störs av det?

Rankingen på S.O. är väl bara för att man ska få en möjlighet att kunna möta ungefärligen jämnspelta spelare? Om någon nu skaffar sig ranking på 2500+ och sedan utmanar en 1000 spelare och förlorar så blir det en liten förskjutning i systemet men det jämnar ändå ut sig i längden.

Jag ids inte ens irritera mig på något sådant, även om jag faktiskt anser att det är rätt patetiskt att spela läggmatcher mot sig själv.

Knappen
Medlem
#25 Skrivet: 4 Jul 2008 15:12

vem fanbryrsig om ranking

Horndals_SK
Medlem
#26 Skrivet: 4 Jul 2008 15:16

Citerar: Knappen, #25:
vem fanbryrsig om ranking

Tävlingsmänniskor skulle jag tro gör det

Malvan
Medlem
#27 Skrivet: 4 Jul 2008 16:23 - Redigerad av: Malvan

Dessutom gör ratingen det lättare att välja jämnstarka motståndare och då blir det roligare partier.

CAQUELAQ
Medlem
#28 Skrivet: 4 Jul 2008 16:41 - Redigerad av: CAQUELAQ

Jag vill härmed göra klart för alla och envar, att jag går under flera olika nick - men det är inte för att fuska, utan att för att jag ska kunna arrangera många turneringar samtidigt i min Turneringsserie CAISSA OPEN, som ingår i CaissaOrden, samt snart kommande PALADIN CUP (enbart för Paladiner från CAISSA OPEN) samt efterföljande CAISSAS HIERARKER (för de som tar sig igenom PALADIN CUP).

Nicken är CAQUELAQ, PIZZAN, IOUCOUNOU, samt MUSUMICI - och jag spelar endast som CAQUELAQ, och ALDRIG som de övriga! Mitt riktiga namn är Méres Dahlstedt från Nässjö.

Sådär, nu undviker jag misstankar - samtidigt som jag promotar för min turneringsserie... Snacka om PR-kupp!!!

Fiedel
Medlem
#29 Skrivet: 4 Jul 2008 23:13

Att spela under flera nickar tycker jag är oförargligt, dock inte att spela mot sig själv. Jag har själv fyra nickar essal, Fiedel, atsög och Sylvan. För att allt ska vara öppet och tydligt så står detta också på samtliga personsidor där också namn, bostadsort och ålder finns att läsa. Jag har dessa fyra för att jag gärna vill spela mycket turneringsspel. Ofta kan det ju vara så att ett eller två partier dröjer av lite extra och hindrar anmälan till ny turnering. Då kan det vara bra att ha någon nick som har plats. Det skulle dock aldrig falla mig in att spela mot mig själv för att införskaffa en rating som jag sedan inte kunde leva upp till.

Pockis
Medlem
#30 Skrivet: 5 Jul 2008 02:57

En liten teknisk fråga bara:
Är det tekniskt sett Möjligt att slå upp sin rating till en 2500 genom att bara spela mot sig själv?

Jag menar. Om någon startar tre konton med den avsikten så ligger alla på.. var det 1400 man började med?

När ett av dom "spöat" dom andra två tillräckligt mycket och kommit upp till, säg 2000, så lär han väl inte få speciellt mycket högre rating av att slå sitt 1400-konto? Eller?

I övrigt så håller jag med om ratingsystemet är till för att vi ska kunna möta motståndare som är ungefär lika bra, och inte en symbol för hur bra man är, och vill man "fuska upp" sin rating så kan man lika gärna använda motor, det förenklar det till och med.

Så, om man får låta en dator spela partierna åt en, varför skulle man då inte få spela med sig själv? Det är näst intill löjligt. ^^

. 1 . 2 . >>
Du måste logga in för att kunna posta!