Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Schack som profession
<< . 1 . 2 .
Författare Meddelande
eva-marie
Medlem
#31 Skrivet: 22 Jun 2008 22:48

Ordet "faciell" används inte inom det svenska språket; inte ens inom journalskrivning. Däremot ordet facial.

MalmöLeif
Medlem
#32 Skrivet: 23 Jun 2008 00:26

Och det stavas samma både på svenska och engelska.

DavidLundberg
Medlem
#33 Skrivet: 24 Jun 2008 02:28

Ok tack då. Nu slipper jag ringa svenska akademien och fråga

Goldeneye
Medlem
#34 Skrivet: 24 Jun 2008 19:48

Slänga sej med fina ord från medicinjournaler som inte ens existerar,tragikomiskt!

Malvan
Medlem
#35 Skrivet: 25 Jun 2008 00:51 - Redigerad av: Malvan

Låt bli att anmärka på andra medlemmars språk.

sture_lindberg
Medlem
#36 Skrivet: 25 Jun 2008 01:23

Vore ju ifs bra om man använde ord som alla förstår.

Malvan
Medlem
#37 Skrivet: 25 Jun 2008 01:33

Det kan jag hålla med om, men jag tycker det är bättre att debatten inriktas på sakargument och inte formuleringar. Begriper man inte kan man ju fråga vad som menas.

Goldeneye
Medlem
#38 Skrivet: 27 Jun 2008 17:15

Intressant tråd startad av Lundberg,svårt att gissa på hur många som lever på schacket,men ett hett tips är någ att fortsätta att dela ut reklam o morgon tidningen eller va du sysslar/sysslat med Keep up the good work!

DavidLundberg
Medlem
#39 Skrivet: 27 Jun 2008 20:11

Personligen skulle jag vilja se dig mer aktiv i turneringar Goldeneye, det va ju länge sen man såg en 29-åring förlora mot Per Sundelius och brista i gråt...

DavidLundberg
Medlem
#40 Skrivet: 27 Jun 2008 20:13

Citerar: sture_lindberg, #36:
Vore ju ifs bra om man använde ord som alla förstår.

Ordbok eller wikipedia står dig till förfogande Sture. Och med tanke på hur du diskuterar (upprepar samma argument om och om igen och erkänner aldrig när du har fel) ska itne du kritisera min diskussionsstil.

andy__pandy
Medlem
#41 Skrivet: 27 Jun 2008 20:23

Citerar: DavidLundberg, #40:
Ordbok eller wikipedia står dig till förfogande

Wikipedia ger jag inte mycket för. Vem som helst kan skriva där. Jag tycker också att man ska vara noga med hur man skriver, så att man förstår varandra.

DavidLundberg
Medlem
#42 Skrivet: 27 Jun 2008 20:34

Ok låter vettigt... Vänta ska jag gå till bibblan och låna barnböcker och inte använda andra ord än de som står där....

Herregud! Jag kan väl för "¤#"#%"# inte veta vilka ord ni använder och inte?! Ni borde snarare vara glada över att jag använder ord som ni aldrig hört förut då det stimulerar er och leder till lingvistisk utveckling?!

F ö är wikipedia en bra infokälla anser jag. Det förekommer ibland fel men så fort nån ämneskunnig ser ett fel går han in och ändrar så fort han bara kan. De artiklar man ska betrakta med en nypa salt är oftast rubricerade med varningstexter.

Malvan
Medlem
#43 Skrivet: 27 Jun 2008 20:37

http://schackonline.com/forum/1_44254_0.html#msg99 442

andy__pandy
Medlem
#44 Skrivet: 27 Jun 2008 20:51

Citerar: DavidLundberg, #42:
Ok låter vettigt... Vänta ska jag gå till bibblan och låna barnböcker och inte använda andra ord än de som står där....

Det var inte så jag menade, vilket jag hoppas att du förstår. Tvärtom så bör du använda ett rikt språk, men om du använder ord som du inte förstår, eller stavar fel, blir det fel och oseriöst.

2-stroke
Medlem
#45 Skrivet: 27 Jun 2008 22:07

Är medlem på ett flertal internetforum, men ingen annan stans tjafsas och påhoppas det så mycket som här... Vad är problemet? Tror ni verkligen att det ni "diskuterar" är intressant eller överhuvudtaget relevant? Eller är det helt enkelt så att schackspelare är socialt underbegåvade töntar som till varje pris måste hävda sin löjliga lilla åsikt till fånighetens yttersta gräns?

Många inlägg har en minst sagt kvasi-intellektuell underton som i sin tur bemöts med en ännu mer kvasi-intellekuell lekskoleattityd.

Antar att min poularitet kommer att nå oanade höjder nu...

Thomson1
Medlem
#46 Skrivet: 27 Jun 2008 23:07

Hej, är ny i denna tråd.
Alla borde läsa första inlägget och hålla sig till ämnet...

Malvan
Medlem
#47 Skrivet: 28 Jun 2008 00:14

Citerar: Thomson1, #46:
Alla borde läsa första inlägget och hålla sig till ämnet...

Det var inte så dumt sagt.

zohar
Medlem
#48 Skrivet: 28 Jun 2008 12:59

En del inlägg är borttagna för att kunna hålla tråden öppen. Trådens ämne är:

Schack som profession

Personligen skulle jag inte ha något emot att leva på mitt spel... men det blir nog bara i cirkusform, med clownnäsa och där publiken slår vad om vem som flyttar fel först.

eva-marie
Medlem
#49 Skrivet: 28 Jun 2008 14:12

Beror ju på vad man menar. Finns ett antal personer anställda på t ex SSF:s kansli i Norrköping. Dessutom en hel del anställda på klubbkanslier som jobbar med administration och ungdomsverksamhet. Men att leva enbart på att spela schack i Sverige måste vara omöjligt?

iaguna
Medlem
#50 Skrivet: 28 Jun 2008 14:24

lever du i en folkvagnsbuss och åker europa runt så kanske ...

palmann3
Medlem
#51 Skrivet: 28 Jun 2008 15:00

Mange top-spillere i top 15 på verdensplan, de sidder 4-5-6 timer foran deres computer hver dag, blot for at være på forkant.

iaguna
Medlem
#52 Skrivet: 28 Jun 2008 19:12

Sen är det så att man får bealt efter intresse och prestation, och mig veterligen så är schack inte särskilt stor jämfört med andra stora idrotter och spel. (tävlingsnivå)
Det finns många genvägar i schack ( även om ja säkert trampar på ömma tår nu ) medans i ex fotboll så måse du ha både bra kondition som tar år och träna upp och god talang och stor vilja . Dock inget ont ment at schack är lätt. Men man får endå ta de för vad det är, E spel precis som ex poker .

sture_lindberg
Medlem
#53 Skrivet: 28 Jun 2008 19:21

Du måste ha en stor talang och god vilja även i schack,om du ska komma riktigt långt.

sture_lindberg
Medlem
#54 Skrivet: 28 Jun 2008 19:22

Citerar: eva-marie, #49:
Men att leva enbart på att spela schack i Sverige måste vara omöjligt?

5-6 stycken lever på det i Sverige som jag har skrivit förut..och runt 1000 i hela världen..

Ara95
Medlem
#55 Skrivet: 28 Jun 2008 19:52 - Redigerad av: Ara95

Citerar: sture_lindberg, #54:
5-6 stycken lever på det i Sverige som jag har skrivit förut..och runt 1000 i hela världen..

Undra om någon av de är medlem på SO, det vore väldigt coolt
Men känar de något?

sture_lindberg
Medlem
#56 Skrivet: 28 Jun 2008 21:01

Dom livnär sej iaf bara på att spela schack..Tror ingen finns här på schackonline nej

<< . 1 . 2 .
Du måste logga in för att kunna posta!