Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / HUR KLANTIG FÅR MAN BLI????????
. 1 . 2 . >>
Författare Meddelande
DQueen
Medlem
#1 Skrivet: 13 Maj 2008 13:51

alltid tillräkligt mycket för att man ska kallar det otur!!!

zohar
Medlem
#2 Skrivet: 15 Maj 2008 10:11

Syftar du på schack så är det ju mer regel än undantag att vi medelmåttor säger att det är otur när det är ren och skär okunnighet . Jag brukar skylla på att glasögonen är felinställda, armarna för korta, luften för tunn, bordet för snett, stolen för gammal, kaffet för lättflytande. Finns ingen gräns för vad jag brukar ursäkta mig med när jag är som mest korkad i spel!

röding2
Medlem
#3 Skrivet: 15 Maj 2008 10:20

He he....Jag kör med att frun har lämnat mej, huset har brunnit, bilen är stulen, ungarna har börjat knarka och whiskeyn är slut.

heman_hunter
Medlem
#4 Skrivet: 15 Maj 2008 10:47

Jag är färgblind.

heman_hunter
Medlem
#5 Skrivet: 15 Maj 2008 10:52

Ser alltså inte skillnad på svart och vitt... men eftersom det verkar lite långsökt kör jag på: saknar lojalitet mot kungen (ner med tyrrannen), blir deprimerad av mittspel, huset har brunnit och knarket är slut.

shieldfire
Medlem
#6 Skrivet: 15 Maj 2008 12:06

Citerar: DQueen, #1:
whiskeyn är slut

Jag skulle bara bli glad om någon förbarmade sig över eländet.
Brukar köra den brutala varianten "Jag är väl för dum helt enkelt."

Narcissus
Medlem
#7 Skrivet: 15 Maj 2008 12:19

Det är spelets charm, nicht wahr? Man tycker att man spelat tillräckligt många partier för att inte göra just DET misstaget, men... Var inte för elak mot dig själv, schack är svårt. I synnerhet när man spelar över nätet; man har byggt upp en solid ställning, förbereder sig för att hugga, och så en dag när man är trött gör man vad man tycker är ett snyggt, läckert, självklart drag, och missar att... DAMN! Jag gör det, du gör det, alla gör det. Låt oss hylla klantskallen i oss. Han leve, hipp hipp HURRA HURRA HURRA HURRA!

Hammerman
Medlem
#8 Skrivet: 15 Maj 2008 12:39

Charmen med Schack är att jag kan vinna på ren tur men aldrig förlora på otur, då har jag satt bort mig i en vinnade ställning men det är inte otur utan ren klantighet, tar ut segern i förskott etc.Men i bland så står man på råtorsk och så sätter motståndaren bort sig och då är det ren tur.

Hej hopp

Christian

Elrey
Medlem
#9 Skrivet: 15 Maj 2008 15:16

Den stora finessen med schack är att man kan klanta till det och ha turen att motståndaren inte ser det!
För övrigt instämmer jag med Narcissus.

the-best
Medlem
#10 Skrivet: 15 Maj 2008 15:52

Citerar: zohar, #2:
Jag brukar skylla på att glasögonen är felinställda, armarna för korta, luften för tunn, bordet för snett, stolen för gammal, kaffet för lättflytande. Finns ingen gräns för vad jag brukar ursäkta mig med när jag är som mest korkad i spel!

Eller så kan man skylla på att brädet är för stort. Kommer ihåg en stormästare som ville att brädet storlek skulle minska med 3 milimeter

palmann3
Medlem
#11 Skrivet: 16 Maj 2008 02:57

Rigtigt, ja ..... man er blevet lurat ..... kort og godt. Det er så sundt at gøre den indrømmelse. Og det er slet ikke rart at vinde hele tiden, for så stiger man i rating, og så kommer man derop, hvor det gør rigtig ondt. Og det føles urart.

stefan67
Medlem
#12 Skrivet: 16 Maj 2008 08:50

Efter varje vinst kommer man närmare sin nästa förlust.

Elrey
Medlem
#13 Skrivet: 16 Maj 2008 11:01

Citerar: stefan67, #12:
#12 Skrivet: 16 Maj 2008 08:50 Citera

Efter varje vinst kommer man närmare sin nästa förlust.

Säg inte så! Det är därför jag försöker alltid spela för remi eller röra till det så att motståndaren ger upp. Sällan hittar jag dessa fantastiska kombinationer som leder till vinst.
Du har rätt och dessutom är just i dessa partier vi lärt oss något!

Ha det bra!

Ilmi-G
Medlem
#14 Skrivet: 16 Maj 2008 11:03

Ja, själv är jag avsiktligt vårdslös. Annars har jag ju inget att skylla på...

zohar
Medlem
#15 Skrivet: 17 Maj 2008 12:09

Citerar: heman_hunter, #5:
lojalitet mot kungen (ner med tyrrannen), blir deprimerad av mittspe

Är böjd att hålla med om att det stundvis är sjukt tråkigt med mittspel, speciellt sådant som kräver full koncentration. Då trillar jag av stolen likt en ettåring. Har inte det tröga temperament som avkrävs. Vill få fart på spelet, och om motståndaren inte rör sig ur fläcken så är jag också lockad att överge kung och fosterland och promenera iväg och offra lite helt vellöst och oplanerat. Sen säger jag att det är någon annans fel. Vilket det är naturligtvis.

Spencer
Medlem
#16 Skrivet: 17 Maj 2008 13:11

zohar komponerede en bra prosa, her. - ( www.digte.dk )

DQueen
Medlem
#17 Skrivet: 17 Maj 2008 16:38

bara undanflyckter!!!
men roliga!

stuosc
Medlem
#18 Skrivet: 18 Maj 2008 20:01

Äh, lägg av lilla C!

DQueen
Medlem
#19 Skrivet: 18 Maj 2008 20:25

STUOSC!!!!!!!!!!!
DIN FÖRFALSKADE PLASTMAPP!!!!!!!!

DQueen
Medlem
#20 Skrivet: 18 Maj 2008 21:50

eller rättare sagt- låt mig vara!!!

MalmöLeif
Medlem
#21 Skrivet: 31 Jul 2008 03:01

Absolut värsta feldragen:

http://www.xs4all.nl/~timkr/chess2/diary_17.htm

Läs punkt 334!

Schiller
Medlem
#22 Skrivet: 31 Jul 2008 06:56 - Redigerad av: Schiller

der er skakopgaver under værste feldragen, og det får mig til at tænke på at alle skakspillere bør konstruere mindst én opgave i deres liv, fordi en opgave lever videre, når man går bort, man bliver nærmest udødelig, skakligt set, når man har gjort opgaver, upgifter, men det skal være gode opgaver; helst så gode at mundvandet løber, når man finder løsningen på opgaven

Ratchet
Medlem
#23 Skrivet: 7 Aug 2008 20:51

jag brukar göra många fel jag är rättså ny på det här med schack

jonesy
Medlem
#24 Skrivet: 10 Aug 2008 09:56

Hm en liten fråga bara. Hur kan man förlora på tid om motståndaren bara har kungen kvar? :S Är inte det remi?

Schiller
Medlem
#25 Skrivet: 10 Aug 2008 10:22

Alt i denne verden går på tid. - Og tid er penge. - Verden er guldkalv. - Og altfor
lidt, for lidt kærlighed. Verden er et mess.

Elrey
Medlem
#26 Skrivet: 10 Aug 2008 10:35

Citerar: jonesy, #24:
Hm en liten fråga bara. Hur kan man förlora på tid om motståndaren bara har kungen kvar? :S Är inte det remi?

Hm... din återstående tid har ingenting att göra med det antal pjäser din motståndaren har kvar eller?

Malvan
Medlem
#27 Skrivet: 10 Aug 2008 11:01 - Redigerad av: Malvan

Citerar: jonesy, #24:
Hur kan man förlora på tid om motståndaren bara har kungen kvar? :S Är inte det remi?

Det är remi. Jag föreslår att du klickar på Felrapportering under diagrammet, så får Erik döma.

Så här står det i FIDE:s regler:

"Except where Articles 5.1 or one of the Articles 5.2 (a), (b) and (c) apply, if a player does not complete the prescribed number of moves in the allotted time, the game is lost by the player. However, the game is drawn, if the position is such that the opponent cannot checkmate the player`s king by any possible series of legal moves, even with the most unskilled counterplay." (regel 6.10)

Källa: http://www.fide.com/info/handbook?id=124&view=arti cle

Sammanfattningsvis betyder detta att man inte kan vinna på tid om det är omöjligt att sätta matt.

schackpojke
Medlem
#28 Skrivet: 10 Aug 2008 18:40

är det mellan torn och torn mot dam?????

Malvan
Medlem
#29 Skrivet: 10 Aug 2008 19:07 - Redigerad av: Malvan

Så länge alla dessa pjäser är kvar är det ju möjligt att sätta matt.

Det kan bli remi av fem andra orsaker:

1) Genom överenskommelse
2) Genom patt (vilket innebär att spelaren vid draget inte kan flytta)
3) Om ingen bonde flyttats och ingen pjäs slagits på 50 drag
4) Om samma ställning uppkommit tre gånger (som inte behöver vara i följd)
5) Genom domarens beslut

Det händer att programmet inte upptäcker detta och då får man felrapportera.

johan607
Medlem
#30 Skrivet: 31 Aug 2008 15:46

Jag slarvade bort damen på ett ytterst klantigt sätt så min motspelare bara kunde äta upp den.

. 1 . 2 . >>
Du måste logga in för att kunna posta!