Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Resultat på intresseanmälan till mästerskap!
. 1 . 2 . 3 . >>
Författare Meddelande
erik
Moderator
#1 Skrivet: 19 Apr 2008 10:55

Här är resultatet på intresseanmälan som låg ute på Mina partier-sida under ett par dygn. Observera att endast en röst per dator (ip-adress) är räknad för att undvika de som röstat fler gånger med olika användare.

Resultat:
JA: 517
NEJ: 363

Det blir en ordentlig utmaning att få till ett mästerskap med 500+ deltagare. Hur vi löser detta diskuteras under sommaren i en liten grupp som gjorts för ändamålet bestående av mig, vilhelm, farbrorjo och asvo.

Har du nån bra idé om hur man på ett smidigt sätt kan utnämna en mästare av 500 personer? Skriv gärna tankar här

Trevlig helg!
Erik

andy__pandy
Medlem
#2 Skrivet: 19 Apr 2008 11:00

Hur många "slutspelsomgångar", hade du tänkt dig?

swiss_perfect
Medlem
#3 Skrivet: 19 Apr 2008 11:21

En A b c d e f g h osv grupper vinnarna går vidare till nästa omgång och tillslut när det är tillräckligt lite folk så kan man köra slutspel

Deltin2
Medlem
#4 Skrivet: 19 Apr 2008 11:53

Med kvalificering borde det handla om 4 steg. Cirka 60 grupper om nio deltagare i första omgången. De två första från varje grupp går vidare till andra omgången.

Det innebär cirka 13 grupper i andra steget. De två första går vidare till semifinal, cirka tre grupper. De tre bästa till final. Om man använder sig av 15 dagars tar det cirka 4 månader att klara av turneringen.

tornado
Medlem
#5 Skrivet: 19 Apr 2008 11:55

Kvalificeringsomgångar blir nog nödvändigt när det gäller en så här stor tävling.

pawn
Medlem
#6 Skrivet: 19 Apr 2008 22:57

Eller varför inte köra en "Monrad" baserat på rankingpoängen här? Säg att ni kör 10 omgångar och om ni vill ha olika grupper så är det bara att stycka upp listan efter det. Bara ett förslag från en som inte är med men har spelat en massa såna turneringar.

radarberget
Medlem
#7 Skrivet: 19 Apr 2008 23:09

Varför inte köra 3 dagars för tempots skull??? På denna nivå vet väl spelarna hur pjäser går och inte går så 15 dagars verkar prestigefullt och för seriöst, MVH R.B.

ilmigalicia
Medlem
#8 Skrivet: 20 Apr 2008 00:33

Citerar: radarberget, #7:
15 dagars verkar prestigefullt och för seriöst,

Det är väll meningen med ett mästerskap?

nastyboy
Medlem
#9 Skrivet: 20 Apr 2008 00:58 - Redigerad av: nastyboy

Låt tävlingen avgöras under semestern i sommar, så sjunker deltagarantalet som en sten och det blir mindre jobb för den som håller i det.

konstighaha
Medlem
#10 Skrivet: 20 Apr 2008 10:56

Om man vill snabba upp kvalificieringen kan ju bara vinnaren gå vidare första omgången. Då kommer dock lottningen spela stor roll.

Muamer
Medlem
#11 Skrivet: 21 Apr 2008 13:07

Man kan ju dela upp dom i 50 små turneringar(grupper som swiss_perfect redan nämnde) där två toppspelare fortsätter till nästa omgång, då har man ~100 spelare kvar, man kör samma grej en gång till (~10 spelare per turnering) och till slut har man ungefär 10 spelare kvar, det kan inte vara svårt att komma på ett bra sätt att hitta en MÄSTARE bland dom? Typ två grupper med 5 spelare där vinnarna möter varandra i finalen och spelar 4-6 partier mot varandra?? En riktig final som i the good old days med K vs. K

-Muamer

konstighaha
Medlem
#12 Skrivet: 21 Apr 2008 18:24

Alla finalpartier samtidigt antar jag.

zohar
Medlem
#13 Skrivet: 22 Apr 2008 07:46

Citerar: radarberget, #7:
Varför inte köra 3 dagars för tempots skull???

Suck... med denna tidsbegränsning har man uteslutit alla som inte hinner med att spela dygnet runt, på arbetet, i sängen, vid matbordet. Flera hundra användare som spelar på SO just för det lite långsammare tempot. Måste därför protestera. Möjligen 3 dagar/drag.

radarberget
Medlem
#14 Skrivet: 22 Apr 2008 09:01

Ett sätt är ju att utnyttja rankingen i kvalet intill huvudtävlingen. Grupp 1 Ranking 1700-1799- Grupp 2 1800-1899 osv osv. Kvalet spelas som cup. Säg att 10 spelare från varje grupp blir klara för huvudtävlingen.

Lottning sker i huvudtävlingen. Spelas som cup. När 12 spelare återstår spelas ett slutspel. 6 par som spelar 3 matcher mot respektive motståndare.

jerklaren
Medlem
#15 Skrivet: 22 Apr 2008 09:24

Jag håller med, att utnyttja rankingen vore en bra idé. Jag föreslår dock att man delar in grupperna längst hela rankingspannet. Har vi t.ex 50 grupper kan var 50 medlem i rangordningen vara med i samma grupp.

Det ger de högrankade en ökad chans att gå vidare i början. Det känns inte rättvist att de ska bli utslagna bara för att de tvingas spela med andra högrankade redan inledningsvis.

ETTA_på_STEGEN
Medlem
#16 Skrivet: 22 Apr 2008 10:06

Citerar: jerklaren, #15:
Har vi t.ex 50 grupper kan var 50:e medlem i rangordningen vara med i samma grupp

Detta verkar vettigt.

Då finns det givetvis två stora favoriter i varje grupp, men på detta sätt kommer de bästa att nå slutspelet.

KGB1
Medlem
#17 Skrivet: 22 Apr 2008 10:26

Om jag förstod det hela rätt så skulle ju Friz få vara med och då lär nog inte ranking spela någon roll

ETTA_på_STEGEN
Medlem
#18 Skrivet: 22 Apr 2008 10:38

Citerar: KGB1, #17:
Om jag förstod det hela rätt så skulle ju Friz få vara med och då lär nog inte ranking spela någon roll

Visst gör den det. Men den diskussionen kanske vi inte ska dra igång eftersom den tråden (om schackmotorer) spårade ur och stängdes/förbjöds.

Leif_Cederlöf
Medlem
#19 Skrivet: 22 Apr 2008 13:45

Beror på hur seriöst ett sO-mästerskap det ska vara. Ska det vara på allvar ska det spelas "seriemässigt" tills man får fram t.ex. 9 finalister som kan mötas. Ett enklare alternativ är att dela alla i rankingmässigt jämna grupper där vinnarna går vidare semi/kvart/final i en form av Cup-spel. Ska det vara på allvar ska också betänketiden vara minst 3, helst 7 dagar/drag. Det något lugnare tempot tycker jag är ett av sO:s signum! Den som vill spela snabbare kan leta sig till andra sidor.

sture_lindberg
Medlem
#20 Skrivet: 22 Apr 2008 13:52

60 grupper om 9 spelare i varje grupp.Grupperna seedade. DE 2 bästa i varje grupp vidare till nästa omgång.Då 120 spelare kvar.Sedan12 -13 grupper med 9 spelare i varje grupp igen.2 bästa vidare igen! då ca 24 spelare kvar i tävlingen.Sen 4 grupper med ca 6 spelare i varje grupp,2 vidare även från dessa grupper,Då 8 spelare kvar.Dessa 8 spelar sedan en turnering där ettan och 2an får göra upp om Titeln ..Förslagvis ..med 4 partier.Förslag till betänketid; 15 dagar för hela partiet.. Inte 3 dagar per drag..då kommer partierna att dra ut i det OÄNDLIGA ! Sture

KarlXII
Medlem
#21 Skrivet: 22 Apr 2008 13:59

Undersökningen grundades på 30 dagars betänketid. Av den anledningen kan det knappast vara aktuellt med kortare betänketid än så(t.ex 15 dagars betänketid).

radarberget
Medlem
#22 Skrivet: 22 Apr 2008 14:12

Håller med tankarna hos Cederlöf!! R.B

sture_lindberg
Medlem
#23 Skrivet: 22 Apr 2008 16:56

3 dagar per drag--då blir det maratonpartier

KarlXII
Medlem
#24 Skrivet: 22 Apr 2008 17:20

Då tycker jag att du ska spela någon annanstans.

sture_lindberg
Medlem
#25 Skrivet: 22 Apr 2008 17:21

Varför det? Vi skriver ju här vad vi tycker är lämpliga förslag.

KarlXII
Medlem
#26 Skrivet: 22 Apr 2008 17:23

Försök då med någon form av argumentation.

sture_lindberg
Medlem
#27 Skrivet: 22 Apr 2008 17:24

Citerar: sture_lindberg, #20:
Förslag till betänketid; 15 dagar för hela partiet.. Inte 3 dagar per drag..då kommer partierna att dra ut i det OÄNDLIGA ! Sture

Här finns min argumentation:Missade du den?

KarlXII
Medlem
#28 Skrivet: 22 Apr 2008 17:28

Citerar: sture_lindberg, #27:
Här finns min argumentation:Missade du den?

Nej!
Men du går gärna ha med en argumentation på dina senare inlägg också! Det är annars ingen idé att läsa dina inlägg, ty de saknar substans!

Men som svar på din tidigare argumentation ska jag förklara för dig att undersökningen gjordes med reservationen att betänketiden för partierna skulle vara 30 dagar per parti, inget annat!

sture_lindberg
Medlem
#29 Skrivet: 22 Apr 2008 17:33

30 dagar per parti är nog den längsta betänketiden man kan ha ja..för att inte det ska bli för långa partier.Men 3 dagar per drag tror jag inte alls skulle fungera.

Kramnik
Medlem
#30 Skrivet: 22 Apr 2008 17:36

15dgr eller 30 3dgr drag så kan det ju ta hur lång tid som hellst

. 1 . 2 . 3 . >>
Du måste logga in för att kunna posta!