Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Närschack i Kristianstad
<< . 1 . 2 . 3 .
Författare Meddelande
Mayo
Medlem
#61 Skrivet: 18 Apr 2008 14:08

Står inte bara svart bra i slutställningen Sjöstedt - Valden? Merbonde och om vit tar kvallen på b4 så får svart två förbundna fribönder som mycket väl kan vinna partiet. Svart har bra pjäser: två bra löpare och en springare som kan understödja fribönderna från c5 (ifall vit tar kvallen).

Jag hade aldrig bjudit remi som svart. Vits motchanser består i lite ruffel på kungsflygeln, men det bör kunna hanteras.

absintum
Medlem
#62 Skrivet: 18 Apr 2008 14:35

Ruffel med substans bör aldrig underskattas, tippar själv remi

Mayo
Medlem
#63 Skrivet: 18 Apr 2008 17:02

Hmm, sant. Efter 24.Sxb4 cxb4 25.Tb1 Ld7 har vit en intressant resurs i Sb3-a5 för att blockera svarts a-bonde. Svart står otympligt till för att få väck springaren från a5.

Tyckte först att får svart bara spela Ld7, a5 och Ta8 så vinner han "lätt" men man ska inte underskatta vits resurser.

sture_lindberg
Medlem
#64 Skrivet: 18 Apr 2008 19:37

Vit vinner rätt lätt detta enligt min åsikt.

andy__pandy
Medlem
#65 Skrivet: 18 Apr 2008 19:42

Vilket du redan har sagt! Inget mera tjat tack!

sture_lindberg
Medlem
#66 Skrivet: 18 Apr 2008 20:00

Hur halkade du in om detta då? Du har ju ingen åsikt alls om ställningen vad jag sett

andy__pandy
Medlem
#67 Skrivet: 18 Apr 2008 20:17

Citerar: sture_lindberg, #66:
Hur halkade du in om detta då? Du har ju ingen åsikt alls om ställningen vad jag sett

Om du bara är ute efter att vara spydig, så har du verkligen lyckats. Tur för dig att man inte får svära här.

sture_lindberg
Medlem
#68 Skrivet: 18 Apr 2008 21:15

Citerar: andy__pandy, #65:
Vilket du redan har sagt! Inget mera tjat tack!

varför går du in med detta inlägg då..snacka om spydigheter...

andy__pandy
Medlem
#69 Skrivet: 18 Apr 2008 21:17

Citerar: sture_lindberg, #68:
varför går du in med detta inlägg då..snacka om spydigheter...

Därför att jag tycker att det är tjatigt, när någon upprepar sig till tusen, vilket du gör. Är det bara för att få uppmärksamhet? Om inte, vad är problemet?

sture_lindberg
Medlem
#70 Skrivet: 18 Apr 2008 21:32

Vad DU tycker är tjatigt kan stå för dej.Skicka mej ett privat mejl om du har nått mera att tilläga.Att du tycker någon är tjatig kan ju knappast vara av allmänt intresse.....

zohar
Medlem
#71 Skrivet: 19 Apr 2008 11:56

Andy och Sture... sluta gå på varandra tack. Återgå till ämnet!

sture_lindberg
Medlem
#72 Skrivet: 19 Apr 2008 21:02

Jag höll mej till ämnet.Och vill gärna att det så ska vara också.

nastyboy
Medlem
#73 Skrivet: 20 Apr 2008 00:50 - Redigerad av: nastyboy

Jag låter inte de barnsligheter vissa har skrivit här hindra mig från att ta upp tråden igen. Det här är inget dagis.

Malvan, du gör en klok iakttagelse. Fritz 9 gör samma bedömning som du, att vit står lite lite bättre, men aktar sig för att prata om vinst redan.

Mayo, du har rätt i att svart har initiativet, men jag tror inte att din idé med Ld7 är det allra bästa. Svart tjänar ett viktigt tempo genom att låta löparen stå kvar på c8 och istället indirekt utveckla den genom att stöta med f5. Slår vit av exf kan svart slå med tempo, antingen med tornet eller löparen. Förmodligen är det bäst att slå med löparen. Från f5 kan den understödja a- och b-bönderna. Vit får då offra tillbaka kvallen och svart har en avlägsen fribonde att jobba med. Slår vit inte exf utan låter det bara stå gör han nog ett dåligt val. Svart kan då stöta vidare med f-bonden och spela över hela brädet.

Men, och det är ett viktigt men, vit ser ut, att med exakt försvar, kunna neutralisera svarts angrepp. Genom flexibla manövrer och bredvillighet att i rätt läge göra rätt materiella eftergifter rider vit ut stormen. Men vit måste hålla i hatten. Blir vit passiv är han rökt...

Vidare är jag mindre intresserad av åsikter utan motivering som inte backas upp av en logisk och väl genomtänkt argumentation. Det är en analys, inte en omröstning.

nastyboy
Medlem
#74 Skrivet: 20 Apr 2008 00:55

Citerar: sture_lindberg, #59:
Du ställde ju denna fråga själv.Om du bara vill försvara att du tog remi..då förstår jag inte varför du ställde frågan..

Det är ställningen du ska analysera och inte mig och varför jag gör det jag gör. Vill jag det kan jag gå till en psykolog istället.

A4H4
Medlem
#75 Skrivet: 20 Apr 2008 03:22

Skit i Stures kommentarer alla vet ju hur han gödslar hejvillt. Ibland blir det träff ibland inte...mest blir det tjat...

sture_lindberg
Medlem
#76 Skrivet: 20 Apr 2008 13:08

Jag skriver bara att det är klar vinst för vit,vad är det för tjatigt med det?Och jag HAR analyserat ställningen.

nastyboy
Medlem
#77 Skrivet: 20 Apr 2008 21:46

Citerar: sture_lindberg, #76:
Jag skriver bara att det är klar vinst för vit,vad är det för tjatigt med det?Och jag HAR analyserat ställningen.

Sture, har du hört talas om uttrycket: Har man sagt A måste man säga B!? Jag ser fram emot att du delar med dig av dina analyser. Det är ingen som bryr sig om en argumentation om man inte motiverar.

vilhelm
Medlem
#78 Skrivet: 29 Apr 2008 23:51

detta är ju närschack!!Jag är sjukt impad av nasty om han tänkte så under partiets gång...ge dig!en efterhandskonsruktion??din räv..hehe...hur som helst sitter man under klockans tickande i en måste dragföljd,...det går alltså inte gå o lägga sig!o vänta i 3 dar ...att säga att det är klar vinst för vit är att ta i tycker jag,,menar då i gällande läge

nastyboy
Medlem
#79 Skrivet: 30 Apr 2008 00:38

Citerar: vilhelm, #78:
impad av nasty om han tänkte så under partiets gång

det gjorde jag inte

under partiet tänkte jag på att gillra fällor, räkna varianter och leta efter kombinationer

när jag gjorde min ställningsbedömning övervärderade jag svarts ställning samtidigt som jag inte såg vits korrekta försvar, som går ut på att offra tillbaka kvallen och få tillbaka bonden

därför övervägde jag att inte ta kvallen och det fick mig att anta remianbudet

ställningen är ju av typen det positionella kvalitetsoffret

men att ta kvallen är det bästa

nastyboy
Medlem
#80 Skrivet: 30 Apr 2008 00:41

låt Fritz spela ut slutställningen mot sig själv, så ska ni se att det blir remi!

nastyboy
Medlem
#81 Skrivet: 30 Apr 2008 00:55

Citerar: vilhelm, #78:
att säga att det är klar vinst för vit är att ta i tycker jag

ja alltså det är en viktig poäng du gör detta att man måste ha i åtanke vad det är man analyserar

att analysera ett närschacksparti som ett korrparti är ju faktiskt inte rättvist

i närschack kan man komma undan med mycket mer

och att spela korr är ju egentligen att analysera mer än att spela

i närschack är det man mot man och det kommer in helt andra aspekter som t.ex. hur bra är motståndaren?

är man klar favorit enligt ratingen i närschack tutar man och kör

är man jämnstarka känner man på varandra lite och partierna präglas ofta då mer av ömsesidig respekt

ofta tar man remi för att man är goda vänner

när allt summeras förefaller Stures kommentarer malplacerade

sture_lindberg
Medlem
#82 Skrivet: 30 Apr 2008 01:10

Citerar: nastyboy, #1:
Gjorde jag rätt som spelade på remi?

Du ställde ju denna fråga..Och jag svarade att vit står på vinst.Vad är problemet?

vilhelm
Medlem
#83 Skrivet: 30 Apr 2008 18:21

Citerar: sture_lindberg, #82:
Vad är problemet?

tror nog nasty är ute efter att du förklarar varför?..Ett problem med närschack är att man bedömer ställningen fel...dvs det är lätt att tycka att någon står på vinst efter en snabb över blick..har många ggr fått kommentarer varför gjorde du inte si o så?När man suttit typ 4timmar o gjort allt man kunnat o försökt tänkt på "allt"..hur irriterande som helst..det höll inte därför att !osv osv...men visst det har även hänt att man blivit röd i fejjan vid sådana kommentarer..puh..det är svårt med närschack man har inte tid att gå undan o andas lite o rensa skallen

nastyboy
Medlem
#84 Skrivet: 26 Okt 2008 14:22 - Redigerad av: nastyboy

Vit: Jonny Sjöstedt 1902 Kristianstads SK
Svart: Patrik Verting 1697 Åhus SK

Det här partiet spelades i Åhus, en liten by i Kristianstads kommun.

Jag var ganska taggad när jag kom till spellokalen, så jag satte mig själv på förstabordet och tänkte att motståndarna kan komma med den tuffaste de har.

<< . 1 . 2 . 3 .
Du måste logga in för att kunna posta!