Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Närschack i Kristianstad
<< . 1 . 2 . 3 . >>
Författare Meddelande
vilhelm
Medlem
#31 Skrivet: 12 Apr 2008 22:42

Citerar: Bartolomeus, #29:
Intuitivt utan att ha djupstuderat ställningen så känns det som att svart har bäst chanser.

ja...men detta är närschack,men det känns som du har chansen...jäfla svårt detta ang närschack..tycker fler skulle prova den diciplinen!...

KGB1
Medlem
#32 Skrivet: 12 Apr 2008 22:50

Jajo, man önskar ju att man fick shansen typp skansen hehe Men är man vilde så är man eller ?

nastyboy
Medlem
#33 Skrivet: 12 Apr 2008 23:02

I vilket läge ska jag blockera på d5? Och innan dess slå av med dxc4? I vilket drag? Idén är intresant. Jag antog istället pjäsoffret och offrade tillbaka för att tjäna ett viktigt tempo och inte bli överkörd.

vilhelm
Medlem
#34 Skrivet: 13 Apr 2008 00:55

Citerar: nastyboy, #33:
och inte bli överkörd.

synd för dig gosse...men jag skulle typ ätit upp dig..i min värld är du för blyg..alltså i närschackvärlden...du tänker remi för ofta istället för att vinna...remi kan du sutta på dano...fram med de vassa(huggtänderna)ärligt talat så hade du chansen..i bägge partierna....

vilhelm
Medlem
#35 Skrivet: 13 Apr 2008 01:03 - Redigerad av: vilhelm

emotsägelsefullt av rang det jag sagt innan...förvisso...men..visst du spelar för remi...har du respekt för den där jonny?
hade jag mött den där jonny..jag kan lova att han fick problem redan i hälsning stadiet...

Mufflan10
Medlem
#36 Skrivet: 13 Apr 2008 01:27

Sjöstedtarn tänk 1-0 istället för 0,5-0,5
Det sitter i huvudet.

vilhelm
Medlem
#37 Skrivet: 13 Apr 2008 01:39

din motståndare hade fått problem redan i hälsnings stadiet mot mig...grrr!närschack är grymt på alla sätt o vis

nastyboy
Medlem
#38 Skrivet: 14 Apr 2008 00:31 - Redigerad av: nastyboy

Som svart mot en högre rankad motståndare kan man vara nöjd med remi. Motståndaren är ju inte nöjd med att bara få remi mot mig, så då har jag ju åtminstone gjort honom besviken.

vilhelm

Apropå det där med psykningar i närschack, så kan det vara effektivt. Jag hade ett damslutspel mot en motståndare och han hade övertaget. Då bjöd han remi. Jag stirrade på honom lite med en störig min utan att säga ett knyst. Några drag senare darrade han och satte bort alltihop, trots att han hade bättre ställning.

En del brukar ta illa upp och säga typ: - Du hörde kanske inte vad jag sa? Vad ska man säga? Jag kan ju inte säga: - Jo, jag hörde dig, men jag sket i vad du sa. Att de bara orkar visa hänsyn och vara så väluppfostrade! Man spelar väl inte schack för att få vänner heller?

Sedan när det gäller Johnny Myrberg, så är han en garvad korrspelare. Han är gammelgäddan i leken helt enkelt. Jag gör mitt bästa och jag spelade på vinst mot honom under en del av det andra partiet jag har visat i den här tråden.

Carnicero
Medlem
#39 Skrivet: 14 Apr 2008 00:37

Citerar: nastyboy, #38:
En del brukar ta illa upp och säga typ: - Du hörde kanske inte vad jag sa?

Det finns ingen regel som säger att man måste svara med ord på ett remianbud. Antingen sträcker man fram näven = ja, eller så gör man sitt drag = nej.

nastyboy
Medlem
#40 Skrivet: 14 Apr 2008 00:50

Orkar ni ett remiparti till? Det är från i går!

Vit: Jonny Sjöstedt 1823
Svart: Max Valdén 1899

Max kom sent. Han tänkte tio minuter på sitt första drag, så e4 måste vara bra. Vi spelade teori utan att jag visste om det, tills han avvek med c5 i drag 8.

Jag vill höra vilken ställningsbedömning ni gör av slutställningen. Visst står väl ändå svart OK med två förbundna fribönder om jag tar kvallen? Han har en bonde för kvallen och bättre figurspel. Jag tycker han gjorde fel som bjöd remi. Med tanke på att jag räknar med att han gör bra drag och att de två förbundna fribönderna kan komma stormande, så är ju spelet i fel riktning. Jag har inget motspel och tar gladeligen remi hellre än att bara stå och försvara mig.

nastyboy
Medlem
#41 Skrivet: 14 Apr 2008 00:54

Citerar: Carnicero, #39:
Det finns ingen regel som säger att man måste svara med ord på ett remianbud.

Nej, det handlar väl mer om sociala koder.

barr
Medlem
#42 Skrivet: 14 Apr 2008 01:00

Ja, men är det inte så att om man vill känna sig säker på att få ett remierbjudande antaget så ska man stå marginellt bättre. Står man marginellt sämre avslås erbjudandet.

barr

nastyboy
Medlem
#43 Skrivet: 14 Apr 2008 01:02 - Redigerad av: nastyboy

Citerar: barr, #42:
Ja, men är det inte så att om man vill känna sig säker på att få ett remierbjudande antaget så ska man stå marginellt bättre. Står man marginellt sämre avslås erbjudandet.

Håller med dig till fullo.
Förstår ändå inte vad du vill ha sagt med det. Syftar du på något? Var gärna lite mer konkret, är du snäll!

sture_lindberg
Medlem
#44 Skrivet: 14 Apr 2008 13:29

Skulle nog aldrig själv ta remi i en ställning när jag har kvalitet över..Tror nog att det går att "bromsa" upp de 2 bönderna ganska lätt i denna ställning!Vit "borde" vinna tycker jag..

Fritz_9_1.09GHz
Medlem
#45 Skrivet: 16 Apr 2008 02:26

Det finns tre Diagram i den här tråden. Har ni orkat bläddra fram till det tredje? Den här tråden handlar om schackpartier och inte om remi, som många verkar tro...

palmann3
Medlem
#46 Skrivet: 16 Apr 2008 08:17

Mange diagrammer indeholder F 9 og 11, og det koster at ligge på toppen. Begge maskiner kører vel den hele nat; hvor langt når de i ply? - 19? - 20? - 21?
De 2 motorer spiller remis. For de har deres sjæl at ta' hensyn til.

the-best
Medlem
#47 Skrivet: 16 Apr 2008 20:47

Jag börja från slutet och säga att jag inte tycker du skulle tagit remi. Efter Nxb4 tycker jag att du står lite bättre inte mycket men lite.
På drag 21 skulle nog svart spelat. Txb2!? 22.Txb2 Dxb2 och svart står något bättre.
Ditt 21 drag skulle du kanske spelat. 21.Dc2 a5 med lika ställning.
På ditt 20 drag kanske du skulle spelat Dc2 Sxb2 Bd2 med lite bättre spel för vit.

sture_lindberg
Medlem
#48 Skrivet: 16 Apr 2008 23:14

vit bör vinna i alla varianter!

barr
Medlem
#49 Skrivet: 16 Apr 2008 23:29

Citerar: nastyboy, #43:
Citerar: barr, #42:

Håller med dig till fullo.
Förstår ändå inte vad du vill ha sagt med det. Syftar du på något? Var gärna lite mer konkret, är du snäll!

Det var en kommentar till #40, där du undrade varför din motståndare bjöd remi. Han kanske tyckte att han bara stod marginellt bättre. (Jag har inte studerat ställningen själv)

nastyboy
Medlem
#50 Skrivet: 16 Apr 2008 23:39

Det är alltid svårt att avgöra om man står bättre eller sämre. Det är lättare att fråga sig vem som har spelet och initiativet. Tycker man då att man inte har motspel, utan bara står och försvarar sig, ja då kan man ta remi, såvida man inte har ett tillräckligt stort materiellt övertag för att spela på vinst.

sture_lindberg
Medlem
#51 Skrivet: 17 Apr 2008 00:54

Vit hade rätt stor ställningsfördel.

Hellmaister
Medlem
#52 Skrivet: 17 Apr 2008 10:51

Citerar: sture_lindberg, #51:

Ja det kan jag hålla med om Jag får känslan av att svarts löpare på c8 är helt ute och reser. Alla vits pjäser kan aktiveras och damen har hela tredje raden att åka runt på. Det känns inte som om svart står bra alls i ställningen. Jag hade inte heller tagit remi. Du kanske har för stor respekt för högt rankade motståndare och vågar kanske inte lita fullt ut på din egen förmåga. Kötta på och krossa är mitt motto. Vill du inte förtjäna ditt nick 'nastyboy'?

Malvan
Medlem
#53 Skrivet: 17 Apr 2008 10:56 - Redigerad av: Malvan

Om jag hade tagit remi vet jag inte, men jag spelar hellre vit. Dessutom är ställningen rätt intressant, så jag hade nog gärna velat se slutet på partiet.

nastyboy
Medlem
#54 Skrivet: 18 Apr 2008 00:53

Svart har inga problem med löparen på c8. Tar vit kvallen har svart två förenade fribönder. Dessa förlamar vit. Vit måste försvara sig. Medan svart kan göra inexaktheter och ändå klara sig är vit rökt så fort han gör ett fel.

Spelet är riktat mot vits kung. Vit är under belägring!

Spelar Fritz ställningen mot sig själv tar han också en fegisremi efter några få drag. Jag har testat.

En variant:
24. Sxb4 cxb4 25. Tb1 f5 (aktiverar Lc8) 26. Sb3 Lc3 27. exf5 Txf5 28. Tc1 e6

nastyboy
Medlem
#55 Skrivet: 18 Apr 2008 01:00

Citerar: the-best, #47:
På drag 21 skulle nog svart spelat. Txb2!? 22.Txb2 Dxb2 och svart står något bättre.

Det är närschack det är fråga om. Jag hade bättre betänketid. Något du inte ser. Och jag lockade fram det här allvarliga misstaget av svart. Idén att slå med löparen ser bra ut, men så kommer jag ur ett bakhåll med hotet mot tornet på b4, som helt plötsligt saknar reträttfält. Jag hade fuffens för mig, men svarts remianbud är som en fråga: - Har du någon plan? Vet du hur du ska spela den här ställningen? I närschack kan man få för sig vad som helst. Och hur lätt är det att bedöma hur starka svarts a- och b-bönder är? I närschack? Utan motorer och annan doping!

sture_lindberg
Medlem
#56 Skrivet: 18 Apr 2008 01:11

Citerar: sture_lindberg, #51:

Citerar: sture_lindberg, #48:
vit bör vinna i alla varianter!

som sagt var!

nastyboy
Medlem
#57 Skrivet: 18 Apr 2008 01:35

det är lätt att säga tulipanaros, Sture! framför allt i en analys, där man inte behöver ta ansvar genom att spela

nastyboy
Medlem
#58 Skrivet: 18 Apr 2008 01:41

Citerar: Malvan, #53:
Om jag hade tagit remi vet jag inte, men jag spelar hellre vit. Dessutom är ställningen rätt intressant, så jag hade nog gärna velat se slutet på partiet.

Ja, visst! Intressant synpunkt. Desto viktigare då att kunna behärska sig så mycket för att anta anbudet. I praktiskt spel är det ganska jämnt och remi är faktiskt ett troligt slutresultat i närschack. Det är fråga om vilken nivå man håller.

Schack är inte roligt. Självbehärskning! Låt det klia hur mycket det vill i fingrarna. Det kommer fler partier och fler goda ställningar. Att ta remi är bara att uppskjuta vinstförsöken tills nästa gång man möter samma motståndare. Det gäller att välja sina strider.

sture_lindberg
Medlem
#59 Skrivet: 18 Apr 2008 02:32 - Redigerad av: sture_lindberg

Citerar: nastyboy, #40:
Jag vill höra vilken ställningsbedömning ni gör av slutställningen. Visst står väl ändå svart OK med två förbundna fribönder om jag tar kvallen? Han har en bonde för kvallen och bättre figurspel. Jag tycker han gjorde fel som bjöd remi. Med tanke på att jag räknar med att han gör bra drag och att de två förbundna fribönderna kan komma stormande, så är ju spelet i fel riktning. Jag har inget motspel och tar gladeligen remi hellre än att bara stå och försvara mig.

Du ställde ju denna fråga själv.Om du bara vill försvara att du tog remi..då förstår jag inte varför du ställde frågan..Från både mej och Malvan har du nu fått svaret att VI iaf inte hade tagit remi i denna ställning....Som VIT alltså....Jag tycker alltså att det var DU som gjorde fel som tog remi..Inte svartspelaren!

Malvan
Medlem
#60 Skrivet: 18 Apr 2008 06:16 - Redigerad av: Malvan

Citerar: sture_lindberg, #59:
Från både mej och Malvan har du nu fått svaret att VI iaf inte hade tagit remi i denna ställning

För min del var jag inte helt säker. Vit har fördel, men jag kan inte säga om den räcker till vinst.

<< . 1 . 2 . 3 . >>
Du måste logga in för att kunna posta!