Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Närschack i Kristianstad
. 1 . 2 . 3 . >>
Författare Meddelande
nastyboy
Medlem
#1 Skrivet: 6 Apr 2008 21:24 - Redigerad av: nastyboy

I dag har första ronden i Söndagssteken spelats. Det blev remi mellan Johnny Myrberg och Jonny Sjöstedt. Johnny Myrberg spelar vit.

Titta igenom partiet och kom med frågor varför jag som svart spelade som jag gjorde! Föreslå också gärna alternativ! Gjorde jag rätt som spelade på remi? Finns det ett läge, där svart kan gå för vinst?

the-best
Medlem
#2 Skrivet: 6 Apr 2008 21:47 - Redigerad av: the-best

Tycker slut ställningen är mycket jämn så remi låter bra. Hittar inga större mistag som du gjorde. Men din motståndare kanske kunde spelat. Lxf6 på sitt 21 drag.

nastyboy
Medlem
#3 Skrivet: 7 Apr 2008 00:56

Jag gör mycket sällan allvarliga misstag. Du har rätt i att min motståndare kunde ha spelat 21. Lxf6 och det ser ut att vara en bra idé.

Svarts idé att avveckla damflygelbönderna istället för att utmana vit i centrum innebär att man tar det säkra före det osäkra. Först ser man till att ha allt under kontroll och sedan kan man möjligen vara öppen för att satsa på ett angrepp, men då måste vit först bli passiv.

Vits bonde på b5 är stark. Kanske kan vit behålla sina stödjepunkter genom att spela d3 tidigt, innan alla bönderna byts av. Vad ska svart göra då?

Lirare_7
Medlem
#4 Skrivet: 7 Apr 2008 02:02

vits största feldrag var väll det första och kommer dåligt ur öppningen men sen måste det vara vinst hela vägen????

ChessGoth
Medlem
#5 Skrivet: 7 Apr 2008 06:22

På 21.Lxf6 skulle jag spontant kolla på 21. - Lxh2+ 22.Kh1 gxf6 och om 23.g3 Lxg3 24.fxg3 Dxg3 med idén Dh3, Kh8 men det kanske inte funkar.
Borde inte vit ha något bättre än 25.Sxb6? T ex skulle jag kolla på 25.Sb2 med 26.Sc4.
Spelar inte svart ganska passivt i öppningen? Det känns som om vit tillåts att få en hygglig ställning efter den suspekta öppningen.

ChessGoth
Medlem
#6 Skrivet: 7 Apr 2008 06:34

Har inte Kristianstad KS någon hemsida förresten?

unikum
Medlem
#7 Skrivet: 7 Apr 2008 07:43

Jag tycker 21.Lxf6 är dåligt. Man byter inte av en stark löpare mot en springare i den ställningen. Förresten så åker bonden på h2.
Jag hade nog spelat 19. Tb1 istället för Se5.

the-best
Medlem
#8 Skrivet: 7 Apr 2008 16:01

Citerar: unikum, #7:
Jag tycker 21.Lxf6 är dåligt. Man byter inte av en stark löpare mot en springare i den ställningen. Förresten så åker bonden på h2.

Ja bonden åker på h2 men det är en fälla. . På Lxh2+ 22.Kh1 gxf3 23.g3 Lxg3 24.fxg3. Svart kan inte ta bonden på g3 för då spelar vit bara Rg1 och får damen. Så jag tycker vit står bättre efter Lxf6.

nastyboy
Medlem
#9 Skrivet: 8 Apr 2008 00:36 - Redigerad av: nastyboy

Jag håller inte med om att svarts spel i öppningen är passivt. Svart åstadkommer metodiskt steg för steg hela tiden något, vad det gäller att neutralisera vit. Vit får ju inte en lugn stund, eftersom svart byter ner pjäser hela tiden. Idén är att om alla bönderna är på samma sida kan svart inte förlora slutspelet. Därför vill svart avveckla alla bönderna på damflygeln.

Om svarts spel hade varit passivt, skulle vits spel ha renderat i en tydligt klar fördel.

Att sent utveckla springaren på b8 ser passivt ut, men det är det inte, därför att ett torn byts av på a-linjen. Svarts pjäser kan samverka. Utvecklas springaren på ett dåligt sätt kan den utgöra ett problem. Därför väljer svart, att först avveckla damflygelbönderna och sedan, när det inte längre är möjligt att skjuta upp det, utvecklas springaren och då till d7, där den håller ihop ställningen. Vit står OK, men svart spelar på ett sådant sätt, att vit inte ska komma tillräckligt mycket bättre för att kunna vinna. Vit kan t.ex. inte vinna i ett slutspel med springare mot löpare, även om vit skulle ha en bonde mer. Svart har helt enkelt sabbat allt spel för vit. På ett förtjänstfullt sätt, tycker jag. Remi med svart är ju helt OK.

ChessGoth
Medlem
#10 Skrivet: 8 Apr 2008 05:33

Citerar: nastyboy, #9:
Idén är att om alla bönderna är på samma sida kan svart inte förlora slutspelet. Därför vill svart avveckla alla bönderna på damflygeln.

Hela den idén är passiv. Tycker jag i alla fall. Jag brukar spela på vinst med både svart och vit. I synnerhet mot skumheter som 1.b4.

nastyboy
Medlem
#11 Skrivet: 9 Apr 2008 23:30

Det är inte bara öppningen det handlar om, utan vem det är man möter. Mot högre rankade spelare kan det vara mycket effektivt att inte försöka med något. Då måste de göra allt jobbet själva och man kan hoppas att de sätter bort sig. Eller så kan man komma ur ett bakhåll och överraska dem. Jag är kontringsspelare. Counter-attacker.

vilhelm
Medlem
#12 Skrivet: 9 Apr 2008 23:37

har skummat egenom ditt parti nu!Du har svart?..bra blockerat..men no way jose att det blir vinst..beror på vad du vill och vem du möter,...men en snygg remi...vill vara lie elak o kalla dig din fege..osv men det är inte lätt att sitta vid närschackbordet och vara per populär!inte ett dugg!så bra spelat tycker jag!!

Malvan
Medlem
#13 Skrivet: 9 Apr 2008 23:41

Citerar: ChessGoth, #10:
I synnerhet mot skumheter som 1.b4.

På det hade jag nog svarat Sf6.

nastyboy
Medlem
#14 Skrivet: 9 Apr 2008 23:43

Som svart ska man vara försiktig utan att bli passiv. Går man på för hårt kan man vara rökt. Bättre en fågel i handen än tio i skogen... Kallas det fegt? Nej! Förståndigt!

nastyboy
Medlem
#15 Skrivet: 9 Apr 2008 23:44

Citerar: Malvan, #13:
På det hade jag nog svarat Sf6.

Det gjorde jag ju. Ahhh! Upprättelse.

vilhelm
Medlem
#16 Skrivet: 9 Apr 2008 23:44

Citerar: nastyboy, #14:
Kallas det fegt? Nej! Förståndigt!

håller med dig...skojjade lite bara,,hehe...bra spelat!

nastyboy
Medlem
#17 Skrivet: 9 Apr 2008 23:53

Citerar: nastyboy, #15:
Det gjorde jag ju. Ahhh! Upprättelse.

KGB1
Medlem
#18 Skrivet: 10 Apr 2008 02:40

Själv tycker jag att det är dåligt att man inte är inbjuden Trodde att det klart och tydligt att jag var en sådan som inte häldre vill, en att få åka någonstans och spela live.

nastyboy
Medlem
#19 Skrivet: 10 Apr 2008 21:25 - Redigerad av: nastyboy

Vit: Johnny Myrberg LASK-ranking: 1886
Svart: Jonny Sjöstedt LASK-ranking: 1823

Precis som i förra partiet. Det här partiet innehåller kamp. Både vit och svart försökte vinna. Det blev remi ändå. Så är det ibland. Båda kan inte vinna.

Vit bjöd remi efter sitt 50:e drag. Svart avslog. Svart bjöd remi efter sitt 68:e drag. Vit accepterade.

Det går inte att säga hur mycket en viss LASK-ranking ska motsvara här.

Ser ni någonting? Finns någon vinnande kombination för endera parten? Ni bör hitta en vinst för vit i mittspelet!

Kramnik
Medlem
#20 Skrivet: 10 Apr 2008 23:37

Svart står helt och hållet på vinst redan efter öppningen...

nastyboy
Medlem
#21 Skrivet: 10 Apr 2008 23:40

Citerar: Kramnik, #20:
Svart står helt och hållet på vinst redan efter öppningen...

Motivera!

Kramnik
Medlem
#22 Skrivet: 10 Apr 2008 23:43

b4 är väll inte det bästa draget att börja med 3.b5 tror jag är dåligt med skulle föreslå a3 om du måste spela sånna öppningar sen kommer du så trångt

nastyboy
Medlem
#23 Skrivet: 11 Apr 2008 00:07

Jag spelar svart. Jag möter b4. Vissa spelare har en sådan spelstil att det är bättre för dem att spela b4. Men visst, du är objektiv. Man får nog tänka på överraskningsmomentet, psykologin osv. Den som spelar b4 kan bli underskattad. Dessutom kan vit ofta få bra bondeställningar med vinnande strukturer. Det var det jag förlorade på som svart mot b4 i många partier. Jag fick sämre bondeställning. Nu har jag utvecklats så pass mycket som schackspelare, att jag inte längre har de problemen.

the-best
Medlem
#24 Skrivet: 11 Apr 2008 21:22

Jag tycker att du hade en liten fördel men så spelade du f4 på dit 31a drag som jag tror var ett dåligt drag. Jag tycker att De4 ser bättre ut? Har jag fel? Sen efter f4 tycker jag det är remi hela vägen. Tycker annars att du spelar jämnt med inga stora mistag.

Fritz_9_1.09GHz
Medlem
#25 Skrivet: 12 Apr 2008 20:24

Jo, men hittar du ingen vinst för vit typ när vit gjorde 24. e7+ och 25. Td1?

I både de lägena har vit chansen. När man analyserar letar man inte bara efter vad man själv kunde gjort bättre, utan även vad motståndaren haft för möjligheter.

the-best
Medlem
#26 Skrivet: 12 Apr 2008 20:35

Citerar: Fritz_9_1.09GHz, #25:
Jo, men hittar du ingen vinst för vit typ när vit gjorde 24. e7+ och 25. Td1?

Nej vad tänkter du på?
Tycker svart står bättre.

Fritz_9_1.09GHz
Medlem
#27 Skrivet: 12 Apr 2008 20:46

24. d5! två förbundna fribönder, klar fördel för vit

25. La3 ger åtminstone lika spel

the-best
Medlem
#28 Skrivet: 12 Apr 2008 21:05

Du har så rätt så.

Bartolomeus
Medlem
#29 Skrivet: 12 Apr 2008 21:45

Intuitivt utan att ha djupstuderat ställningen så känns det som att svart har bäst chanser.

Bartolomeus
Medlem
#30 Skrivet: 12 Apr 2008 21:55

Kanske du skulle ha försökt att smälla in en blockadlöpare på d5 i något läge med i mina ögon väldigt bekvämt spel.

. 1 . 2 . 3 . >>
Du måste logga in för att kunna posta!