Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Om att lära barn schack
<< . 1 . 2 . 3 . 4 . >>
Författare Meddelande
Lirare_7
Medlem
#31 Skrivet: 5 Apr 2008 19:25

Jag förlorade nog mina 15-20 första partier...

röding2
Medlem
#32 Skrivet: 5 Apr 2008 19:25

Jag med och jäklar vad jag fick käka pjäser.

Malvan
Medlem
#33 Skrivet: 5 Apr 2008 19:26

Då hade nog jag frågat om vi inte kunde spela kort i stället.

röding2
Medlem
#34 Skrivet: 5 Apr 2008 19:32 - Redigerad av: röding2

Till slut frågade jag Benzel : kan vi byta pjäserna mot pralintoppar? Han bytte från trä- till metallpjäser !

andy__pandy
Medlem
#35 Skrivet: 5 Apr 2008 19:45

Låter smaskigt

sture_lindberg
Medlem
#36 Skrivet: 5 Apr 2008 19:58

Citerar: röding2, #34:
Till slut frågade jag Benzel : kan vi byta pjäserna mot pralintoppar? Han bytte från trä- till metallpjäser !

Och jag som aldrig tog några pjäser av min motståndare,utan mattade ändå....lärde mej att målet INTE är att ta pjäser.... utan att MATTA

röding2
Medlem
#37 Skrivet: 5 Apr 2008 20:01

Funkar ju bra mot nybörjare. Men utmana mej så får Du se om din teori häller.

2-stroke
Medlem
#38 Skrivet: 5 Apr 2008 20:08

Håller med Sture om att målet inte är att ta pjäser, utan att matta. Utöver detta vill jag dock tillägga att vägen dit ofta består just av att ta pjäser...

sture_lindberg
Medlem
#39 Skrivet: 5 Apr 2008 22:17

Citerar: röding2, #37:
Funkar ju bra mot nybörjare. Men utmana mej så får Du se om din teori häller.

Finns inget självändamål att ta pjäser.Målsättningen i schack är att matta.Och jag spelar som sagt mot de flesta här,bara till att utmana mej Röding om du vill ta ett parti.Men jag spelar bara 7dagars eller 15 dagars.På HELA partiet alltså..Sen om jag MÅSTE ta ett par pjäser av dej för att kunna matta dej är EN sak..Men det direkta målet kommer naturligtvis vara att matta dej

Paperino
Medlem
#40 Skrivet: 5 Apr 2008 22:18

Om han nu inte ger upp innan

sture_lindberg
Medlem
#41 Skrivet: 5 Apr 2008 22:24

Den risken får jag ta

sture_lindberg
Medlem
#42 Skrivet: 5 Apr 2008 22:29

Jag har skickat ut utmaning till dej Röding!

vilhelm
Medlem
#43 Skrivet: 5 Apr 2008 23:52

Citerar: sture_lindberg, #42:
Jag har skickat ut utmaning till dej Röding!

jo jag tackar jag!hehe...detta är oerhört intressant för oss andra...är det ok om vinnaren möter mig?

sture_lindberg
Medlem
#44 Skrivet: 6 Apr 2008 00:03

Jo då det går bra! Annars kan jag spela simultan mot er båda

DonJuan
Medlem
#45 Skrivet: 6 Apr 2008 00:56

Det är ett intressant ämne. Att lära ut schack till en grupp med så spridd ålder som 8-14 är ett väldigt svårt uppdrag om inte ungdomarna/barnen har inskaffat ett intresse redan. För dom lite äldre är det viktigt att det ska va roligt och givande på ett helt annat sätt, vinna brukar inte va lika viktigt (även om det har viss betydelse). Vi spelar mycket schack i skolan, kommer ihåg att ibörjan så vissade vi bara dom klassiska sakerna som centrum och lätta kombinationer som gaffel,bindning och kväv matt etc. Efter det lärde vi dom 2-3 väldigt lätta öppningar som t.ex 1c4 ? 2. g3 ? 3.Sf3 eller London 1.d4 ? 2.Lf4 ? 3.Sf3 ? 4. e3. Vi förklarade öppningar ifrån vad vi tidigare hade sagt och allt föll dom logiskt. Nu spelar nästan alla i klassen schack ungefär 20 av 24 brukar man se hammra pjäser på rasterna. Vi har också introducerat schock vilket har vart en otrolig "hit", men jag vill tilläga att även om vårat mål inte har vart att göra dom till några seriösa schack spelare så har vi ändå spart på schocken tills grunderna sitter. Schock är förövrigt schackligt utvecklande till en extremt hög nivå och samma sak slag schack osv även om jag tror att schock är den mest givande. Nu ska det sägas också att det är 16-17-18 åriga natur elever som det här handlar om och att dom givetvis har ganska lätt att se logiken i schack.

Vi har också vart ett gäng som har undervisat på en skola. Med åldrarna 6-10 och 12-16. Förrutsätningarna var inte dom bästa eftersom dom hade schack som tvång vilket inte många var så förtjusta över. Vi som lärde ut besatt och besitter ingen avancerad pedagogik för barn eller ungdommar heller för den delen även om dom är lättare att resonnera med. Men när det inte vart frivilligt märkte man snabbt att dom som vann sinna partier ofta var dom som vart intresserade och dom andra vart snabbt kritiska och mådde dåligt. Nu har IM poley tagit över schack undervisning och fått den att blomstra . Jag tror ni står inför ett lättare uppdrag än va vi gjorde men det är viktigt att fokusera på det roliga som Poley sa till oss: Först är man en lärrare som vill få eleven intresserad och man har som skyldighet att få eleven insatt i ämnet och visa dom ljusa sidorna inom ämnet. Därefter blir man eventuellt trännare och det är då den schackliga utvecklingen startar.

Låter ganska självklart kan jag hålla med om men det vart en "aha" upplevelse för oss som hade kört igång hårt och brutalt med matter,blockader,öppningar och övriga saker utan att äns visa det som gjorde att vi fastnat.

En sista sak tilll er som spelar med era barn. Ta bort pjäser är en jätte bra metod som vi också använder i skolan mot svagare spelare, spela blint tycker jag också är bra även om erat barn måste ha kommit betydligt längre i sin utveckling då?
Jag tyckte inte om ideén om att vända på brädet när man börjar få problem och att få spela den bättre ställningen det kommer troligtvis att förstöra mer än va det ger och jag tror inte det är lika kul heller. Att förklara va man tänker kan verka bra och det är det till viss del också men det blir en väldigt passiv inlärning som oftast inte funkar så bra på yngre spelare. Försök istället anpassa tränning åt det som dom upprepat vissar svagheter på eller fråga va händer på det här? va tänker du med det här draget? man behöver inte alls vara en stark spelare för att ha en plan. Men om alla svar du får är "dåliga" så får du nog ta och gripa in.

Min pappa var min trännare och jag har uppskatat det han har lärt mig. Hoppas ni också får bra respons för era insatser!

Malvan
Medlem
#46 Skrivet: 6 Apr 2008 01:08

Citerar: DonJuan, #45:
Ta bort pjäser är en jätte bra metod som vi också använder i skolan mot svagare spelare, spela blint tycker jag också är bra även om erat barn måste ha kommit betydligt längre i sin utveckling då?

Det första har jag prövat, men att spela blint går inte med nioåringen, för han har inte lärt sig notationen.

sture_lindberg
Medlem
#47 Skrivet: 6 Apr 2008 02:49

Citerar: sture_lindberg, #6:
Träningen på schackklubben bestod FÖRST av att alla fick lära sej vad schack gick ut på.Alltså hur en matt SER UT,och enkla övningar med DAM/KUNG mot ensam kung.Senare TORN /KUNG mot ensam KuNG.När ALLA behärskade detta FULLKOMLIGT ..DÅ.. som först började vi spela turneringar.

DETTA är det viktigaste när man ska lära ungdomar spela schack!

ursusarctic
Medlem
#48 Skrivet: 6 Apr 2008 10:31 - Redigerad av: ursusarctic

Citerar: sture_lindberg, #47:
Träningen på schackklubben bestod FÖRST av att alla fick lära sej vad schack gick ut på.Alltså hur en matt SER UT

Citerar: sture_lindberg, #47:
DETTA är det viktigaste när man ska lära ungdomar spela schack!

Precis! Varför ska man då begära av dem att de ska ge upp i ett visst läge?
Tänk om man i andra sammanhang skulle resonera som du gör!
Fotbollsetik: Ge upp när du ligger under med två mål eller mer!?
Ishockey, same,same. Fia med knuff o s v ....

sture_lindberg
Medlem
#49 Skrivet: 6 Apr 2008 19:53

Nej du kan mera ta det som en liknelse att ett lag kunde bara skrapa ihop 5 spelare..då är det bättre att ge upp,än att spela..Rätt osortsligt både mot det egna,och motständarlaget,att spela ändå!

röding2
Medlem
#50 Skrivet: 6 Apr 2008 19:56

he he ....det beror ju på hur många spelare det andra laget skrapade ihop. Det framgår inte.

sture_lindberg
Medlem
#51 Skrivet: 6 Apr 2008 19:58

Utgår från att det andra laget har 11 spelare så klart.Var jag tvungen att skriva ut det?

röding2
Medlem
#52 Skrivet: 6 Apr 2008 19:59

He he det är ju fotboll det. Handboll? Basket?

sture_lindberg
Medlem
#53 Skrivet: 6 Apr 2008 20:01

11 mot 5 det är vad saken gäller.spelar det stor roll om det är i fotboll eller bandy enligt dej?

röding2
Medlem
#54 Skrivet: 6 Apr 2008 20:03

he he försök med 11 mot 5 i handboll.

sture_lindberg
Medlem
#55 Skrivet: 6 Apr 2008 20:09

Jaja..detta var ett försök till en LIKNELSE bara..sen vilken sport är ovidkommande.Men säg att det var fotboll då-Om ett lag bara ställer upp med 5 spelare i en match..Rätt osportsligt skulle nog de flesta tycka..BÅDE mot sina egna spelare OCH mot motståndarlaget!

röding2
Medlem
#56 Skrivet: 6 Apr 2008 20:10

he he varför går Du igång på allting ? Ta det cool och se skojet i inläggen. Varva ner.

sture_lindberg
Medlem
#57 Skrivet: 6 Apr 2008 20:13

var finns skojet när du inte vill försöka förstå liknelsen? Och för att du försöker göra dej lustig?
Citerar: röding2, #50:
he he ....det beror ju på hur många spelare det andra laget skrapade ihop. Det framgår inte.

Citerar: röding2, #52:
He he det är ju fotboll det. Handboll? Basket?

Citerar: röding2, #54:
he he försök med 11 mot 5 i handboll.

Citerar: röding2, #56:
he he varför går Du igång på allting ? Ta det cool och se skojet i inläggen. Varva ner.

andy__pandy
Medlem
#58 Skrivet: 6 Apr 2008 20:15

Citerar: sture_lindberg, #55:
Jaja..detta var ett försök till en LIKNELSE bara..sen vilken sport är ovidkommande.Men säg att det var fotboll då-Om ett lag bara ställer upp med 5 spelare i en match.

Sporten spelar ingen roll säger du. Tänk om det vore handboll då, eller ishockey. Jag tycker det är en dålig liknelse. I schack har båda spelarna 16 pjäser var. Under normala förhållanden har varje lag i handboll 6 spelare, i fotboll 11 o.sv. Det händer att spelare utvisas. Det har hänt att lag spelat med både 9 och 8 spelare, mot motståndarnas 11. I andra idrotter ger man inte upp, man fortsätter tills slutsignalen.

sture_lindberg
Medlem
#59 Skrivet: 6 Apr 2008 20:17

Men att man kommer till matchen med bara 5 spelare skriver jag om..Vad har det med utvisningar att göra?

andy__pandy
Medlem
#60 Skrivet: 6 Apr 2008 20:19

Citerar: sture_lindberg, #59:
Men att man kommer till matchen med bara 5 spelare skriver jag om..Vad har det med utvisningar att göra?

Därför att man i schack har 16 pjäser från början, såvida inte någon är sjuk . Annars händer det aldrig att någon har fler pjäser än den andre vid starten.

<< . 1 . 2 . 3 . 4 . >>
Detta ämne är stängt. Du kan inte skicka svar.