Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Om att lära barn schack
. 1 . 2 . 3 . 4 . >>
Författare Meddelande
Malvan
Medlem
#1 Skrivet: 3 Apr 2008 11:43

Hur lär man bäst ut schack till barn? Jag spelar ibland med en nioåring och har funderat över detta. Det är svårt att spela på vanligt sätt, för han måste få vinna ibland, annars tröttnar han. Jag skulle kunna spela dåligt med flit, men tycker inte det är bra att visa upp dåliga drag i onödan. Ett sätt jag har prövat är att jag börjar med färre pjäser. Då blir spelet intressantare för mig också. När jag var liten spelade vi på ett annat sätt. När jag hade fått en dålig ställning och började ledsna, vände vi på brädet och jag fick överta den bättre ställningen. Vad tror ni? Finns det andra sätt som verkar bra?

KGB1
Medlem
#2 Skrivet: 3 Apr 2008 11:47

Jag brukar föröka förklara "varför" jag gör så, vid varje drag och sedan är det upp till dom att tänka ut hur lösa. Men det var kanske inte något bra då jag inte lyckas få någon av minna barn att bli intreserade av schack

Per_Lofstrand
Medlem
#3 Skrivet: 3 Apr 2008 12:26 - Redigerad av: Per_Lofstrand

Mina barn (7 och10) får spela PC-spelet "Lär Dig Schack med Fritz och Felix" (Ja, det är samma Fritz). De tycker det är kul, jag tycker det verkar bra, och har även fått detta rekommenderat av en bekant som bra läromedel för barn (nybörjare).

//P

kossanKlara
Medlem
#4 Skrivet: 3 Apr 2008 12:42

Jag tror inte man ska spela dåligt med flit - fast det har ju förstås aldrig varit något problem för mig, jag spelar dåligt helt naturligt. Inte heller att spela med kort tid för den som är bra, det blir för stressigt. Att spela med färre pjäser gjorde de ibland på schackklubben. Men att jag svarar på detta inlägg beror mest på att jag vill rekommendera andra schacklekar som chock, slagschack, laserschack och sånt. Pjäserna flyttar lika men reglerna är annorlunda. Man tränar på att se "slaglägen" men det är samtidigt väldigt roligt. Och den vuxne har ingen fördel för man är lite hämmad av att reglerna sitter stenhårt. Det finns många barn på denna sajten som kan reglerna på dessa lekar bättre än jag. /Ylva

Malvan
Medlem
#5 Skrivet: 3 Apr 2008 13:26

Dessa spel finns beskrivna i en annan tråd. Att spela med klocka har vi inte börjat med än. "Lär Dig Schack med Fritz och Felix" kan vara en idé.

sture_lindberg
Medlem
#6 Skrivet: 3 Apr 2008 14:52

Jag startade upp en ungdomsverksamhet i schack för 5 år sen.Träffade på barnen först på bibloteket där jag kunde få sitta med bräden och schackklockor.Efter ett tag så slussade jag dom vidare till vår schackklubb.Från 0 barn till 37 aktiva innan en månad=) Åldrarna på barnen var mellan 8 till 14 år.Träningen på schackklubben bestod FÖRST av att alla fick lära sej vad schack gick ut på.Alltså hur en matt SER UT,och enkla övningar med DAM/KUNG mot ensam kung.Senare TORN /KUNG mot ensam KuNG.När ALLA behärskade detta FULLKOMLIGT ..DÅ.. som först började vi spela turneringar..15 minuter per spelare.Sen efter ett tag så tog vi längre och längre tid på partierna.Jag har sett andra ungdomar i andra klubbar,där dom med överlägsna ställningar inte vet hur dom ska matta sina motståndare

Malvan
Medlem
#7 Skrivet: 3 Apr 2008 14:57

Tyvärr finns det ingen klubb i närheten av nioåringen, men han klarar i alla fall att sätta matt med kung och torn mot kung.

sture_lindberg
Medlem
#8 Skrivet: 3 Apr 2008 15:03

Citerar: sture_lindberg, #6:
rån 0 barn till 37 aktiva innan en månad=

Poängen med det jag skrev nyss är att MATTBILD och MATTSÄTTNINGEN måste prioriteras rätt snabbt i schackutbildningen

Malvan
Medlem
#9 Skrivet: 3 Apr 2008 15:12

Det skall jag tänka på.

the-best2
Medlem
#10 Skrivet: 3 Apr 2008 15:46 - Redigerad av: the-best2

Citerar: kossanKlara, #4:
Man tränar på att se "slaglägen" men det är samtidigt väldigt roligt. Och den vuxne har ingen fördel för man är lite hämmad av att reglerna sitter stenhårt. Det finns många barn på denna sajten som kan reglerna på dessa lekar bättre än jag. /Ylva

Finns det ingen risk att man blir sämre på vanlig schack då man måste ta bort sinna pjäser?
Själv bryckar jag träna mot mina kompisar Blindt (Jag säger bara notationen.) Jag ser inte brädet. Och dom ser partiet som vanligt bryckar bli mycket jämnt.

Malvan
Medlem
#11 Skrivet: 3 Apr 2008 18:16

Ja, att spela mot jämnåriga är nog inte dumt.

ChessGoth
Medlem
#12 Skrivet: 4 Apr 2008 06:14

Att spela. .
Det är en bra träning. Mycket och allt.
Gärna mot ungefär lika starkt motstånd i början, men gärna också mot lite bättre så man utvecklas.

Larsa
Medlem
#13 Skrivet: 4 Apr 2008 18:03

Min flickunge är 3.5 år... Hon ser att jag lirar här... Berättade ena dagen att den pjäsen heter si och den heter så... Dagen efteråt kunde hon nästan alla namnen utan upprepning... Otroligt vad ungar kan lära sig... Hoppas bara att hon inte får mitt vattensåll till minne när hon blir äldre..

Hans_Malm
Medlem
#14 Skrivet: 4 Apr 2008 18:45

Jag lärde min flicka på nu 7 att spela förra året. Jag funderade ju inte speciellt hårt innan jag drog men fokuserade på att hela tiden uppmana till att se upp och förklara hur man skulle tänka. jo.. jag spelade dåligt medvetet.. ok. Men so what? Hon tyckte det var stenkul och då måste det vara rätt. Problemet blev ju bara att då hon nu spelade mot sin kusin som inte fått annan träning än mot jämnåriga på fritids så fick hon ju dyngstryk p.g.a. att det inte var någon som varnade då det fanns en fara.. Så nu tränar vi på "se upp-schack", d.v.s jag varnar inget men förklarar vad som gick fel då hon ställer bort eller missar. Och jag spelar med mindre pjäser.. Jag har nu bönder, kung, och en springare och får stryk rätt hårt flera gånger i följd. Då sätter man på en till pjäs till dess det är jämnt. Så lärde min morfar mig.. Så har vi också tränat på "schackmatt-schack" med torn och kung mot kung. Det huvudsakliga är att det är roligt för barnet annars spelar det nog ingen roll vad man tar till för tricks.. Att du som lär ut skall ha roligt i spelet som sådant kan man nog glömma.. Det roliga för oss består i att se utveckligen..

Hans_Malm
Medlem
#15 Skrivet: 4 Apr 2008 18:49

Nu minns jag också att det som var svårt i början, kanske för att man är liten, det var att se hela brädet. Så med det i åtanke kanske man ska spela med färre pjäser för båda i början..

röding2
Medlem
#16 Skrivet: 4 Apr 2008 21:41

he he Kanske bara kung mot kung. Kul.

the-best2
Medlem
#17 Skrivet: 4 Apr 2008 21:43

det låter lagom röding sen kan man lägga till en bonde.

röding2
Medlem
#18 Skrivet: 4 Apr 2008 21:44

Citerar: the-best2, #17:
lägga till en bonde.

...som söker dam?

the-best2
Medlem
#19 Skrivet: 4 Apr 2008 21:45

ja man lär sig sakta men säkert.

Malvan
Medlem
#20 Skrivet: 4 Apr 2008 21:54

Citerar: Hans_Malm, #14:
Det huvudsakliga är att det är roligt för barnet annars spelar det nog ingen roll vad man tar till för tricks..

Jag tror du har rätt.

Leo_fågelskådaren
Medlem
#21 Skrivet: 5 Apr 2008 17:36

Hehe, jag kan i alla fall berätta hur min pappa gjorde när jag skulle lära mig för ett par år sedan; han spelade med flit sämre helt enkelt.

Med vänliga hälsningar
Leo

röding2
Medlem
#22 Skrivet: 5 Apr 2008 17:38 - Redigerad av: röding2

Min pappa Benzel, tvingade mej att äta upp varje schackpjäs jag förlorade. Jag blev så rädd att förlora en pjäs att jag gav mej fan på att vinna.

sture_lindberg
Medlem
#23 Skrivet: 5 Apr 2008 18:11

Och min pappa Ragnar tvingade mej att äta upp mina MOTSTÅNDARES pjäser.Det är därför jag går in för at försöka sätta snabba matter även nu.

röding2
Medlem
#24 Skrivet: 5 Apr 2008 18:12

he he helst utan att ha tagit en enda motståndarpjäs hehe

sture_lindberg
Medlem
#25 Skrivet: 5 Apr 2008 18:58

Precis

röding2
Medlem
#26 Skrivet: 5 Apr 2008 19:03 - Redigerad av: röding2

Verkar som en dålig taktik. Att vara ängslig för att slå motståndarens pjäser. Nä då hade the Old Man en bättre pedagogik vilken gjorde mej till mästare !

Malvan
Medlem
#27 Skrivet: 5 Apr 2008 19:05

Ja, du blev rätt bra.

sture_lindberg
Medlem
#28 Skrivet: 5 Apr 2008 19:12

Citerar: röding2, #26:
Att vara ängslig för att slå motståndarens pjäser.

Ängslig? Nää.Lite "fegt" kanske

röding2
Medlem
#29 Skrivet: 5 Apr 2008 19:17

Jugo al ajedrez en el club de Ajedrez del Habana.

chessexplorer
Medlem
#30 Skrivet: 5 Apr 2008 19:20

Jag vann det första partiet jag spelade direkt när jag hade lärt mig reglerna. Menar ni att det finns risk att min motståndare och lärare förlorade med flit???

. 1 . 2 . 3 . 4 . >>
Detta ämne är stängt. Du kan inte skicka svar.