Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Vad är det med folk och inte ge upp?!
<< . 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 . 8 . 9 .
Författare Meddelande
sture_lindberg
Medlem
#241 Skrivet: 7 Apr 2008 15:44

Citerar: CAQUELAQ, #239:
Men nu ska vi inte in i DEN diskussionen - den har förts till leda. Min åsikt är klar : inser man att ställningen är hopplöst förlorad, så ger man upp - och detta är att visa repekt och hänsyn till motståndaren! Man erkänner att denne är så skicklig att han inte släpper övertaget. En finare komplimang än så kan man inte få som schackspelare!

Mycket bra skrivet=)

ursusarctic
Medlem
#242 Skrivet: 7 Apr 2008 20:47

Citerar: sture_lindberg, #241:
Min åsikt är klar : inser man att ställningen är hopplöst förlorad, så ger man upp - och detta är att visa repekt och hänsyn till motståndaren! Man erkänner att denne är så skicklig att han inte släpper övertaget. En finare komplimang än så kan man inte få som schackspelare!
Mycket bra skrivet=)

Never ever give up! Aldrig, aldrig, aldrig ger vi upp ......

Malvan
Medlem
#243 Skrivet: 7 Apr 2008 20:52

Fast ibland förlorar man fast man inte gett opp...

ursusarctic
Medlem
#244 Skrivet: 7 Apr 2008 21:11

Citerar: Malvan, #243:
Fast ibland förlorar man fast man inte gett opp...

Så sant som det är sagt, men det är bättre att falla med flaggan i topp. Ge upp!
Det var det värsta jag hört. Uttrycket fanns inte i min vokabulär innan jag såg alla inlägg på SO. Tänk om alla skulle ge upp? Vilka tråkiga partier det skulle bli.
Måste vara ena konstiga Jeppar som infört en sådan etik inom Schack. Detta är ursprungligen ett krigsspel (taktisk planering). Säg till ditt krigsbefäl att du vill ge
upp bara för att några infanterister (bönder) har stupat!? Vilket blir svaret?
Du kan skatta dig lycklig om befälet nöjer sig med att anmäla dig inför krigsrätt.

Spelet går ut på att sätta motståndaren i Shack & Matt! Det säger i alla fall Sture L
till sina lärjungar.
I´t aint over before the Fat Lady sings the Blues.

sture_lindberg
Medlem
#245 Skrivet: 7 Apr 2008 21:12

Citerar: ursusarctic, #242:
Never ever give up! Aldrig, aldrig, aldrig ger vi upp

Oartigt som sagt..och dessutom spar man både på sin egen o motståndarens dyrbara tid med att ge upp..När man iaf MÅSTE förlora..Det är ju i sådana ställningar man ska ge upp.Om man har den minsta lilla chans....så ska man så klart spela vidare..det säger ju sunda förnuftet!

ursusarctic
Medlem
#246 Skrivet: 7 Apr 2008 21:23

Citerar: sture_lindberg, #245:
Om man har den minsta lilla chans....så ska man så klart spela vidare..det säger ju sunda förnuftet!

Ok! Äntligen är vi där, Sture och jag är överens!! Det måste firas.

sture_lindberg
Medlem
#247 Skrivet: 7 Apr 2008 21:34

jag har hela tiden skrivit om helt förlorade ställningar..Att man ska ge upp bara där..Så detta är inget nytt från min sida

röding2
Medlem
#248 Skrivet: 7 Apr 2008 21:44

hehe ....för att återknyta till trådens ämne : ja vad är det egentligen med folk som aldrig ger upp ?

ursusarctic
Medlem
#249 Skrivet: 7 Apr 2008 22:47

Citerar: röding2, #248:
hehe ....för att återknyta till trådens ämne : ja vad är det egentligen med folk som aldrig ger upp ?

Det är bl a de som vinner OS- och VM-GULD för Tre kronor. Det är de som vinner
i längden ...

sture_lindberg
Medlem
#250 Skrivet: 7 Apr 2008 23:59

Inte i schack..där ger alla storspelare upp om de i princip färlorar en pjäs bara

ursusarctic
Medlem
#251 Skrivet: 8 Apr 2008 00:30

Citerar: sture_lindberg, #250:
Inte i schack..där ger alla storspelare upp om de i princip färlorar en pjäs bara

Bra Sture! Sov så gott och dröm om Muppar.

sture_lindberg
Medlem
#252 Skrivet: 8 Apr 2008 00:33

Nej jag ska försöka drömma om schacksplare som ger upp i tid

radarberget
Medlem
#253 Skrivet: 8 Apr 2008 12:43

Trötta på att vara tennsoldater.

<< . 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 . 8 . 9 .
Du måste logga in för att kunna posta!