Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Vad är det med folk och inte ge upp?!
<< . 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 . 8 . 9 . >>
Författare Meddelande
röding2
Medlem
#211 Skrivet: 6 Apr 2008 08:12

Härmed meddelas alla att de båda super-antagonisterna Sture Lindberg och Börje Lööw, nu möts för första gången ( ! ) över brädet ! I denna försoningens anda lovar jag att jag skall göra allt för att " käka upp honom " he hehhe

cajjan
Medlem
#212 Skrivet: 6 Apr 2008 09:43

Citerar: CRSXII, #208:

Dessutom: ni som kräver att man ska ge upp, det är väl upp till er att matta!

Det finns ingen som kräver att någon skall ge upp i en hopplös ställning, lika lite som någon kräver att en yngre frisk person på en buss reser sig för ex.vis. en äldre med handikapp. Det är bara en del av ett vardagligt socialt kitt som vuxit fram.

Rock_Ridge
Medlem
#213 Skrivet: 6 Apr 2008 12:18

Citerar: cajjan, #212:
Det finns ingen som kräver att någon skall ge upp i en hopplös ställning, lika lite som någon kräver att en yngre frisk person på en buss reser sig för ex.vis. en äldre med handikapp. Det är bara en del av ett vardagligt socialt kitt som vuxit fram.

Äh, det är väl som sagt bara att matta. Vad som helst kan hända.

theresemes
Medlem
#214 Skrivet: 6 Apr 2008 15:58

skulle vara bra att veta vad den andra vill innan man spelar, jag tänker nog fråga vad som gäller nästa gång

ursusarctic
Medlem
#215 Skrivet: 6 Apr 2008 16:18

Citerar: theresemes, #214:
skulle vara bra att veta vad den andra vill innan man spelar, jag tänker nog fråga vad som gäller nästa gång

Bra idé ! Mupparna vill nog att man ger upp efter tre drag. Sen måste de tillbaka till syretältet igen.

sture_lindberg
Medlem
#216 Skrivet: 6 Apr 2008 16:34

Citerar: röding2, #211:
Härmed meddelas alla att de båda super-antagonisterna Sture Lindberg och Börje Lööw, nu möts för första gången ( ! ) över brädet ! I denna försoningens anda lovar jag att jag skall göra allt för att " käka upp honom " he hehhe

Vi ska nog bli två som kommer att "käka"

sture_lindberg
Medlem
#217 Skrivet: 6 Apr 2008 16:38

Citerar: ursusarctic, #215:
Bra idé ! Mupparna vill nog att man ger upp efter tre drag. Sen måste de tillbaka till syretältet igen.

Nej Mupparna vill att man ska ge upp om man ligger under med så mycket ,så att man har en helt chanslös ställningDetta bygger på principen att Muppar gärna vill hinna med att spöa så många som möjligt.

ursusarctic
Medlem
#218 Skrivet: 6 Apr 2008 16:45

Citerar: sture_lindberg, #217:
Nej Mupparna vill att man ska ge upp om man ligger under med så mycket ,så att man har en helt chanslös ställningDetta bygger på principen att Muppar gärna vill hinna med att spöa så många som möjligt.

Inte lite kaxigt uttalande. Men du får nog däng du också emellan varven.

sture_lindberg
Medlem
#219 Skrivet: 6 Apr 2008 16:50

DEt får ju alla=)Men i princip så har jag motiverat varför Muppar tycker man borde ge upp i helt chanslösa ställningar! Inget annat

andy__pandy
Medlem
#220 Skrivet: 6 Apr 2008 17:09

Citerar: sture_lindberg, #219:
DEt får ju alla=)Men i princip så har jag motiverat varför Muppar tycker man borde ge upp i helt chanslösa ställningar! Inget annat

De allra flesta häe, för att inte säga alla, är väl införstådda var du står någonstans i frågan. Med andra ord, sluta älta det om och om igen!

sture_lindberg
Medlem
#221 Skrivet: 6 Apr 2008 17:12

Älta??? Detta är ju en tråd vi ska diskutera när/om man ska ge upp!Är du någon slags "domare"som kan bestämma när folk inte får skriva mer??

andy__pandy
Medlem
#222 Skrivet: 6 Apr 2008 17:21

Jag uttrycker min åsikt! Jag märker att din sociala kognition är bland dem lägsta jag någonsin har skådat, tyvärr!

ursusarctic
Medlem
#223 Skrivet: 6 Apr 2008 17:21

Citerar: sture_lindberg, #219:
Muppar tycker man borde ge upp i helt chanslösa ställningar! Inget annat

En chanslös ställning är för mig när det återstår för motståndaren att ställa mig
schack & matt, i princip. Även om läget i ett parti ser väldigt hopplöst ut, och motståndaren kanske tycker att man är en segpropp som inte lägger ner Kungen, kan det faktiskt hända att partiet får en ny vändning.

CAQUELAQ
Medlem
#224 Skrivet: 6 Apr 2008 17:25

Enligt mitt sätt att se på det, är det att ge upp i en förlorad ställning att visa RESPEKT för motståndarens styrka och förmåga att förvalta sitt övertag. Man visar också HÄNSYN så till vida att man inte upptar motståndarens tid genom att sega sig igenom 10-20 meningslösa drag i onödan när man klart står på förlust.

Och ärligt, hur kul är det att spela när alla chanser att vinna är förbi och chansen till remi är minimal? Bättre då att ge upp och spela på ett nytt parti istället.

Att nybörjare ofta gör misstag och med aldrig slocknat hopp gnetar på vad som än händer till det bittra slutet, det är förståeligt och det kan man ju ha överseende med, men när spelare över en viss skicklighetsnivå beter sig på detta schackligt omogna sätt, då är det verkligen inte kul längre...

ursusarctic
Medlem
#225 Skrivet: 6 Apr 2008 17:33 - Redigerad av: ursusarctic

Citerar: CAQUELAQ, #224:
Enligt mitt sätt att se på det, är det att ge upp i en förlorad ställning att visa RESPEKT för motståndarens styrka och förmåga att förvalta sitt övertag. Man visar också HÄNSYN så till vida att man inte upptar motståndarens tid genom att sega sig igenom 10-20 meningslösa drag i onödan när man klart står på förlust.
Även en överlägsen motståndare kan få en svacka under ett parti och göra ett oöverlagt drag eller två. Men det är klart, mot en maskinspelare är
man chanslös om man tappar för många pjäser. Därför vore det bra om maskinspelaren redan i inledningen av ett parti informerar om detta.

cajjan
Medlem
#226 Skrivet: 6 Apr 2008 17:58

Knepigt, finns det något annat ställe än detta inom schackvärlden där folk beter sig och resonerar såhär? En uppriktig fråga alltså.

sture_lindberg
Medlem
#227 Skrivet: 6 Apr 2008 18:02 - Redigerad av: sture_lindberg

Och ärligt, hur kul är det att spela när alla chanser att vinna är förbi och chansen till remi är minimal? Bättre då att ge upp och spela på ett nytt parti istället.

Att nybörjare ofta gör misstag och med aldrig slocknat hopp gnetar på vad som än händer till det bittra slutet, det är förståeligt och det kan man ju ha överseende med, men när spelare över en viss skicklighetsnivå beter sig på detta schackligt omogna sätt, då är det verkligen inte kul längre...

Bra skrivet

sture_lindberg
Medlem
#228 Skrivet: 6 Apr 2008 18:12

Citerar: cajjan, #226:
resonerar såhär?

Hur då menar du?

CAQUELAQ
Medlem
#229 Skrivet: 6 Apr 2008 18:13 - Redigerad av: CAQUELAQ

Citerar: ursusarctic, #225:
det är klart att mot en maskinspelare är
man chanslös om man tappar för många pjäser

Jag är nu inte maskinspelare, men visst - ligger jag 1-2 bönder under kanske jag stretar emot - men över 3 minusbönder, eller pjäs under, då är det kört till 99%. Det beror lite på ställningen i partiet oxo...
För mig, om jag har ett sådant överläge, är det bara en teknikfråga.

Och det i närschack, med max 6 timmar / spelare till partislut. Här på SO kan man om man vill grunna i flera dagar - och då tappar man INTE ett sådant övertag, om man utnyttjar den tiden till fullo. Tyvärr så gillar jag inte att grunna så länge, jag är hjärntvättad att spela på närschackets kortare betänketid, så nog gör jag ibland korkade drag...

Men med stort övertag forlorar jag normalt inte.

cajjan
Medlem
#230 Skrivet: 6 Apr 2008 18:33

Citerar: sture_lindberg, #228:
resonerar såhär?

Hur då menar du?

Att det kan anses vara försvarbart att spela i hopplösa ställningar.

the-best
Medlem
#231 Skrivet: 6 Apr 2008 18:46

Nybörjare vet inte vilka ställningar som är dåliga. Men det finns bra spelare som inte ger upp. Det var en titel spelare som sa. "Det är svårt att vinna ett uppgivet parti".

ursusarctic
Medlem
#232 Skrivet: 6 Apr 2008 19:03

Citerar: the-best, #231:
Nybörjare vet inte vilka ställningar som är dåliga. Men det finns bra spelare som inte ger upp. Det var en titel spelare som sa. "Det är svårt att vinna ett uppgivet parti".

Folket jublar och applåd-åskorna dånar.

Rock_Ridge
Medlem
#233 Skrivet: 6 Apr 2008 19:12

Bla bla, som sagt: http://schackonline.com/spela/chess/replay.php?gam eid=322206

CAQUELAQ
Medlem
#234 Skrivet: 6 Apr 2008 22:49

Jag säger nu inte att jag är ofelbar - naturligtvis har också jag tappat övertag på grund av övermod genom rena idiotdrag - och fått sitta där som en idiot och undra va 17 jag håller på med, och högröd i ansiktet som en övergödd julgris sitta och skämmas...

Men om jag har pjäsövertag, och motståndaren inte ger upp, trots att alla vinstchanser är borta, då får vederbörande finna sig i att bli förnedrad då jag på pin kiv rensar brädet på alla pjäser och bönder han har som katten leker med råttan... ibland är det kul att vara elak, hehehe...

ursusarctic
Medlem
#235 Skrivet: 6 Apr 2008 23:03

Citerar: CAQUELAQ, #229:
det är klart att mot en maskinspelare är
man chanslös om man tappar för många pjäser

Jag är nu inte maskinspelare

CAG, det var aldrig min avsikt att få dig att framstå som en maskinspelare.
Tror heller inte att du är någon sådan, i realiteten.

vilhelm
Medlem
#236 Skrivet: 6 Apr 2008 23:19

det händer ytterst sällan i närschack att någon låter klockan gå ut istället för att ge upp ett hopplöst underläge...däremot är såkallade hämdschackar vanliga hehe..alltså att man schackar motståndarens kung i vanmakt och sen ger upp..Detta spel är för känsligt för det personliga egot för många,man kanske inbillar sig att man är dum eller nått? och blir blockerad och därmed beteer sig konstigt ..troligtvis så underskattar man spelets vidd,schack är en vetenskap av rang.År av träning,studier ,tålamod krävs för att ens ha en bra chans att klara sig i klubbspel på låg nivå. med åren lär man sig när hoppet är ute men givetvis handlar det också om vem man möter,det är inte säkert jag ger upp om jag schabblat när jag vart på lyset eller nån annan anledning,känslan,dragen,partiet för övrigt talar om det för mig alltså om det finns hopp eller inte

sture_lindberg
Medlem
#237 Skrivet: 6 Apr 2008 23:22

Citerar: cajjan, #230:
Citerar: sture_lindberg, #228:
resonerar såhär?

Hur då menar du?

Att det kan anses vara försvarbart att spela i hopplösa ställningar.

Klart man kan spela vidare i "hopplösa" ställningar! Men jag fattar inte vitsen med att spela vidare i 100 procent förlorade ställningar!!!

CAQUELAQ
Medlem
#238 Skrivet: 7 Apr 2008 01:06

Citerar: ursusarctic, #235:
CAG, det var aldrig min avsikt att få dig att framstå som en maskinspelare.
Tror heller inte att du är någon sådan, i realiteten.

Det trodde jag inte heller att du trodde, farbror isbjörn... men alla vet ju inte det, så jag ville bara förtydliga detta faktum - jag kan gå för full maskin, men jag spelar inte med maskin, om man så säger...

CAQUELAQ
Medlem
#239 Skrivet: 7 Apr 2008 01:19

Men nu ska vi inte in i DEN diskussionen - den har förts till leda. Min åsikt är klar : inser man att ställningen är hopplöst förlorad, så ger man upp - och detta är att visa repekt och hänsyn till motståndaren! Man erkänner att denne är så skicklig att han inte släpper övertaget. En finare komplimang än så kan man inte få som schackspelare!

sture_lindberg
Medlem
#240 Skrivet: 7 Apr 2008 03:57

Bra skrivet!

<< . 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 . 8 . 9 . >>
Du måste logga in för att kunna posta!