Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Vad är det med folk och inte ge upp?!
<< . 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 . 8 . 9 . >>
Författare Meddelande
sture_lindberg
Medlem
#151 Skrivet: 4 Apr 2008 16:34

Citerar: Gammelsmurf, #180:
illåt mig småle - du är lika klurig som vanligt...
Varför föregår du inte med gott exempel och ger upp. Precis som du förordar inom schack. Du har förlorat för länge sen men kan bara inte inse det...

Helt DIN tolkning ja.Men det finns andra som tycker lika som jagI alla fall de flesta seriösa spelare.

Gammelsmurf
Medlem
#152 Skrivet: 4 Apr 2008 16:38

Tillåt mig småle lite mer...till dina lättgenomskådliga basala ordvändningar utryckta spontant utan djupare eftertanke...

Progolfer
Medlem
#153 Skrivet: 4 Apr 2008 16:40

Citerar: sture_lindberg, #129:
#129 Skrivet: 4 Apr 2008 14:40 Citera

Citerar: sture_lindberg, #111:
Citerar: stig11, #110:
pelade 7dag/drag mot en som var fullständigt körd, han hade blivit av med båda tornen och damen plus massa andra pjäser, men körde vidare, ville förmodligen bli patt. Men det värsta var att han bara gick in var 6-7 dag och gjorde ett enda drag, partiet tog månader. Ville att han skulle ge upp men han spelade envist vidare. Jag kan kanske förstå att han stävade efter remi men att han drog ut på partiet gjorde mig galen. Nej fy f-n för segproppar.

Ett väldigt bra exempel på hur det kan gå, om man spelar schack efter" filosofin":"Låt alla själv bestämma hur länge dom vill spela och När dom vill ge upp".Tycker ni inte at Stigs motståndare borde få lära sej lite schacketik??? Har ni något bra svar på det Andy..Pandy,ursis arctik och andra likasinnade?
Och du har fortfarande inte kunnat svara på DETTA !!

Hur vet man som nybörjare vad som gäller när det handlar om kutym, sedvänja o "god" schacketik samt sportsmanship utan att bli slagen på fingrana av de som"vet hur allt ska vara"?

sture_lindberg
Medlem
#154 Skrivet: 4 Apr 2008 16:44

Bara att använda sitt sunda förnuft..Inget annat!

sture_lindberg
Medlem
#155 Skrivet: 4 Apr 2008 16:46

Citerar: Gammelsmurf, #152:
Tillåt mig småle lite mer...till dina lättgenomskådliga basala ordvändningar utryckta spontant utan djupare eftertanke...

jag står för mina åsikter.och håller inte på med ordförvrängningar.Raka rör brukar vara effektivast

A4H4
Medlem
#156 Skrivet: 4 Apr 2008 16:57

Citerar: sture_lindberg, #155:
jag står för mina åsikter.och håller inte på med ordförvrängningar.Raka rör brukar vara effektivast

Håller med om att raka rör brukar vara effektivast, men varför tjatar och gnatar du så mycket? Och inte tycker jag att du uppfyller det där med ordförvrängningar och raka rör inte...

sture_lindberg
Medlem
#157 Skrivet: 4 Apr 2008 16:59

Nej inte jag som står för ordförvrängningarna Finns andra som klarar det mycket bättre..

Larsa
Medlem
#158 Skrivet: 4 Apr 2008 17:15

Har märkt att "storspelare" som vunnit pjäs tror att partiet är vunnet... Ok... det är väl det...men märk väl...de slappnar av... och vipps så gick man ut på krogen med damen...

sture_lindberg
Medlem
#159 Skrivet: 4 Apr 2008 17:19

Citerar: Larsa, #158:
Har märkt att "storspelare" som vunnit pjäs tror att partiet är vunnet... Ok... det är väl det...men märk väl...de slappnar av... och vipps så gick man ut på krogen med damen...

EN pjäs går väl ann..Men när det börjar röra sej om 4-5 pjäser..Då tycker nog även DU det är dags att ge upp??

röding2
Medlem
#160 Skrivet: 4 Apr 2008 17:23 - Redigerad av: röding2

Citerar: sture_lindberg, #155:
.Raka rör brukar vara effektivast

Helrör !

Gammelsmurf
Medlem
#161 Skrivet: 4 Apr 2008 17:25

Citerar: röding2, #160:
Helrör !

Äntligen fredag-Jag blir hel(t) rör(d)

Larsa
Medlem
#162 Skrivet: 4 Apr 2008 17:25 - Redigerad av: Larsa

Håller med dig sturemannen att då är det nog dax att lämna skeppet... men det skulle farsan aldrig ha gjort... Slutar alltid med att sonen alltid har kvar allt och farsgubben sitter där med kungen och vrider på sig...patetiskt...

ursusarctic
Medlem
#163 Skrivet: 4 Apr 2008 17:28

Citerar: röding2, #160:
Helrör !

Röding på Jämtlandsvis och ett helrör rödtjut!

sture_lindberg
Medlem
#164 Skrivet: 4 Apr 2008 17:28 - Redigerad av: sture_lindberg

han kanske gillar att vara självplågare Svar till Larsa alltså!

Larsa
Medlem
#165 Skrivet: 4 Apr 2008 17:30

dålig förlorare helt enkelt.. men det var han som lärde" upp mig... patetiskt även det...

Lirare_7
Medlem
#166 Skrivet: 4 Apr 2008 17:42

alla har väll rätt att spela till matt?

Larsa
Medlem
#167 Skrivet: 4 Apr 2008 17:51 - Redigerad av: Larsa

rätt och rätt... kan ju i många kretsar betraktas som ohövligt...

ETTA_på_STEGEN
Medlem
#168 Skrivet: 4 Apr 2008 17:59

Citerar: Lirare_7, #166:
alla har väll rätt att spela till matt?

Javisst, alla har rätt att spela till matt och jag ser inget fel med det.

Problemet är att det finns en del riktigt dåliga förlorare som när det börjar blir helt klart för dem att de kommer förlora partiet, börjar söla som tusan. Dessa ger inte upp och tackar för ett välspelat parti. Nej, de drar ut på dragen i ren djävulskap och så småningom låter det bli en tidsvinst utan att skriva och tacka för partiet. Det tycker jag är riktigt uselt.

Oskar_Pålsson
Medlem
#169 Skrivet: 4 Apr 2008 18:00

Tänk så lätt allt vore om man följde regelverket och slapp dessa diskussioner: Man har rätt att spela till dess att det är matt och vill man använda sin tid till att spela i en totalt förlorad ställning så får man göra det. Personligen anser jag att jag känner mig ännu sämre om jag spelar i en totalförlorad ställning än om jag ger upp i en mosad ställning.

Men så länge man har remimöjligheter ska man naturligtvis spela vidare.

Vore det inte idé att avsluta diskussionen och helt enkelt låta de som vill göra bort sig i form av att spela vidare i totala nederlagsmos, få göra detta, eftersom vi aldrig kommer att komma ifrån det, ändå?

Larsa
Medlem
#170 Skrivet: 4 Apr 2008 18:11

Bra! Sätt punkt för detta!! En hederssak att ge upp i tid, men dock,,,, inte för tidigt...

sture_lindberg
Medlem
#171 Skrivet: 4 Apr 2008 19:42

Citerar: Oskar_Pålsson, #169:
Men så länge man har remimöjligheter ska man naturligtvis spela vidare.

Självklart ska man det DÅ !Men vi pratar här om att ligga under med 4-5 pjäser..då är det väl en annan sak??

röding2
Medlem
#172 Skrivet: 4 Apr 2008 19:47

Jag har legat under med fyra pjäser ( Pjäser alltså, inte bönder ) och ändå vunnit. Motståndaren slog hej vilt och missade ett matthot. Vilseledande manöver kallar jag det.

sture_lindberg
Medlem
#173 Skrivet: 4 Apr 2008 19:51

Hehe...Väldigt vanligt förekommande

Gammelsmurf
Medlem
#174 Skrivet: 4 Apr 2008 20:04

dvs ge inte upp i förtid...men nu handlar det om 5 pjäser eller mer, eller?

Oskar_Pålsson
Medlem
#175 Skrivet: 4 Apr 2008 20:06

Skippa diskussionen nu, räcker så! Verkar som att alla är överens ändå!

sture_lindberg
Medlem
#176 Skrivet: 4 Apr 2008 20:20

Nej vi är INTE överensVissa tycker ju att man ska spela vidare med 4 pjäser under

Lirare_7
Medlem
#177 Skrivet: 4 Apr 2008 20:28

men va fan hur svårt är det? man får spela till matt inget någon kan göra något åt...

sture_lindberg
Medlem
#178 Skrivet: 4 Apr 2008 20:51

Nej man kan inte göra något åt det.Så riktigt.Men man kan tycka det är fel...Och är det inte riktigt att ha åsikter i trådarna?Vad ska annars trådarna vara till för?

röding2
Medlem
#179 Skrivet: 4 Apr 2008 21:14

he he jag har märkt det. På tal om motorer och maskiner så finns det åsiktsmaskiner också he heeee !
Citerar: sture_lindberg, #173:
Hehe...Väldigt vanligt förekommande

Spelar ju inte så stor roll hur vanligt det är, trots allt så händer det ! När ska man ge upp ?

sture_lindberg
Medlem
#180 Skrivet: 4 Apr 2008 21:17 - Redigerad av: sture_lindberg

Jo det händer ju att folk även får tegelstenar i huvudet när de går på en gata..Men inget som händer speciellt ofta det heller

<< . 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 . 8 . 9 . >>
Du måste logga in för att kunna posta!