Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Vad är det med folk och inte ge upp?!
<< . 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 . 8 . 9 . >>
Författare Meddelande
Ilmi-G
Medlem
#121 Skrivet: 4 Apr 2008 09:39

Citerar: vilhelm, #124:
jag har ett ex just nu..fnittrig järnet,,motståndarn kanske tycker jag ska ge upp...2 bönder under!!nä! skulle inte tro det!

Dessutom är du i topp i statistiken vad gäller foruminlägg!!
Du ger aldrig upp!! Bra jobbat!!

Spencer
Medlem
#122 Skrivet: 4 Apr 2008 09:42

Jeg har et konto nummer 5640-8024 - men jeg skal jo også ha' bankens navn og stad.

Jeg gider ikke det andet alternativ - med registrering.

Hilsen fra Danmark.

röding2
Medlem
#123 Skrivet: 4 Apr 2008 09:43

Jo Stig, Stute mfl. Jag har stor förståelse för er frustration. Särskilt det som Stig skriver. Jag har argumenterat för respekt för den andres bedömning, analys och rätt att spela på den tid denne har till sitt förfogande....men
....visst fan kan det gå till överdrift också och jag förstår inte själva vitsen.
Jag känner med er.

ursusarctic
Medlem
#124 Skrivet: 4 Apr 2008 11:25

Det är bara gamla muppar som kräver att motståndaren ska ge upp i ett visst läge.
Vem säger att ni måste sitta vid datorn och vänta på den andres drag, timme efter timme ? Har ni inget annat för er? Besök en kompis, om ni har någon, och spela ett
parti luffarschack istället. Städa toaletten, eller gör något annat vettigt. Mycket bättre än att helt passivt sitta och vänta på att motståndaren ska dra.

Malvan
Medlem
#125 Skrivet: 4 Apr 2008 12:00

Det ligger onekligen något i vad du säger.

ChessGoth
Medlem
#126 Skrivet: 4 Apr 2008 12:10

Inte alls, alla ska alltid ge upp när dem spelar mot mig.

ursusarctic
Medlem
#127 Skrivet: 4 Apr 2008 13:38

Citerar: ChessGoth, #126:
Inte alls, alla ska alltid ge upp när dem spelar mot mig.

Instämmer med föregående "talare". Men jag vill gärna att motståndaren gör två drag
först, sen måste denne ge upp! Oetiskt annars och mycket dålig spelmoral.

sture_lindberg
Medlem
#128 Skrivet: 4 Apr 2008 14:37

Citerar: ursusarctic, #124:
et är bara gamla muppar som kräver att motståndaren ska ge upp i ett visst läge.
Vem säger att ni måste sitta vid datorn och vänta på den andres drag, timme efter timme ? Har ni inget annat för er? Besök en kompis, om ni har någon, och spela ett
parti luffarschack istället. Städa toaletten, eller gör något annat vettigt. Mycket bättre än att helt passivt sitta och vänta på att motståndaren ska dra.

Vem säger att jag sitter och "väntar" på drag?? Jag är aktiv schackspelare,bridgespelare IRL ! Dessutom är jag ungdomsledare inom schack.Så jag har verkligen ett liv utanför dataskärmen.Dessutom nybliven farfarI mitt aktiva schackspelande har jag aldrig stött på så många "segproppar" som här på schackonline.Och om jag då vill puffa för schacketik så tycker jag nog att jag har rätt till det.Utan att du kallar oss äldre spelare för muppar.

sture_lindberg
Medlem
#129 Skrivet: 4 Apr 2008 14:40

Citerar: sture_lindberg, #111:
Citerar: stig11, #110:
pelade 7dag/drag mot en som var fullständigt körd, han hade blivit av med båda tornen och damen plus massa andra pjäser, men körde vidare, ville förmodligen bli patt. Men det värsta var att han bara gick in var 6-7 dag och gjorde ett enda drag, partiet tog månader. Ville att han skulle ge upp men han spelade envist vidare. Jag kan kanske förstå att han stävade efter remi men att han drog ut på partiet gjorde mig galen. Nej fy f-n för segproppar.

Ett väldigt bra exempel på hur det kan gå, om man spelar schack efter" filosofin":"Låt alla själv bestämma hur länge dom vill spela och När dom vill ge upp".Tycker ni inte at Stigs motståndare borde få lära sej lite schacketik??? Har ni något bra svar på det Andy..Pandy,ursis arctik och andra likasinnade?

Och du har fortfarande inte kunnat svara på DETTA !!

sture_lindberg
Medlem
#130 Skrivet: 4 Apr 2008 14:42

Citerar: Malvan, #125:
Det ligger onekligen något i vad du säger

Och du som är moderator ,tycker du det är RÄTT att folk ska bli kallade för muppar på grund av sin ålder??

Gammelsmurf
Medlem
#131 Skrivet: 4 Apr 2008 15:20

Citerar: sture_lindberg, #130:
Och du som är moderator ,tycker du det är RÄTT att folk ska bli kallade för muppar på grund av sin ålder??

Ingen skall behöva bli kallad mupp pga av sin ålder. Och Inte heller pga av att man är det...det är nedvärderande och srider mot sO:s regler.

sture_lindberg
Medlem
#132 Skrivet: 4 Apr 2008 15:30

Citerar: Gammelsmurf, #131:
Citerar: sture_lindberg, #130:

Ingen skall behöva bli kallad mupp pga av sin ålder. Och Inte heller pga av att man är det...det är nedvärderande och srider mot sO:s regle

Är DU moderator?Frågan jag ställde är till Malvan och ingen annan.

zohar
Medlem
#133 Skrivet: 4 Apr 2008 15:48

Sture:
Jag tror knappast att Malvans inlägg refererade till just "mupp", utan till ursusarctics resonemang i övrigt. Vilket handlade om att inte haka upp sig på att att motståndaren inte ger upp. Naturligtvis är "gammal mupp" inget trevligt epitet.

Gammelsmurf
Medlem
#134 Skrivet: 4 Apr 2008 15:50

Citerar: sture_lindberg, #132:
Är DU moderator?Frågan jag ställde är till Malvan och ingen annan.

Det ser du väl att jag inte är då hade det stått moderator under mitt username - nu vet du det.

Sen är forumet fritt - om du ställer en fråga direkt till en person så kan du ju använda medelandefunktionen-men de vet du väl antar jag.

ursusarctic
Medlem
#135 Skrivet: 4 Apr 2008 15:51

Hur kan ni tycka att det är nervärderande att bli kallad mupp ? En mupp är en rolig och trevlig figur. Kolla in The Muppet Show !

Kanske är det nervärderande att kalla någon för segpropp? Vad tycker ni ?

Gammelsmurf
Medlem
#136 Skrivet: 4 Apr 2008 15:52

För att inte tala om smurf

ursusarctic
Medlem
#137 Skrivet: 4 Apr 2008 15:59

Citerar: Gammelsmurf, #131:
Ingen skall behöva bli kallad mupp pga av sin ålder. Och Inte heller pga av att man är det...det är nedvärderande och srider mot sO:s regler.

Du är en kul figur, Smurfen, länge sedan jag fick ett så gott skratt.
Självironi är helkul. För det var det väl ?

Gammelsmurf
Medlem
#138 Skrivet: 4 Apr 2008 16:01

Typ - var det en (is)björntjänst du gjorde mig?

ursusarctic
Medlem
#139 Skrivet: 4 Apr 2008 16:03

Citerar: Gammelsmurf, #138:
Typ - var det en (is)björntjänst du gjorde mig?

Jaaaaaaaaa !

sture_lindberg
Medlem
#140 Skrivet: 4 Apr 2008 16:08

Citerar: sture_lindberg, #129:
Citerar: sture_lindberg, #111:
Citerar: stig11, #110:
pelade 7dag/drag mot en som var fullständigt körd, han hade blivit av med båda tornen och damen plus massa andra pjäser, men körde vidare, ville förmodligen bli patt. Men det värsta var att han bara gick in var 6-7 dag och gjorde ett enda drag, partiet tog månader. Ville att han skulle ge upp men han spelade envist vidare. Jag kan kanske förstå att han stävade efter remi men att han drog ut på partiet gjorde mig galen. Nej fy f-n för segproppar.

Ett väldigt bra exempel på hur det kan gå, om man spelar schack efter" filosofin":"Låt alla själv bestämma hur länge dom vill spela och När dom vill ge upp".Tycker ni inte at Stigs motståndare borde få lära sej lite schacketik??? Har ni något bra svar på det Andy..Pandy,ursis arctik och andra likasinnade?

har du något svar på detta Ursusarctic??

ursusarctic
Medlem
#141 Skrivet: 4 Apr 2008 16:13

Citerar: sture_lindberg, #140:
Jag kan kanske förstå att han stävade efter remi men att han drog ut på partiet gjorde mig galen. Nej fy f-n för segproppar.

Jag kan känna sympati för din ståndpunkt om det är någon som spelar vidare bara på pin kiv, men hur gå tillväga för att bevisa detta ?

sture_lindberg
Medlem
#142 Skrivet: 4 Apr 2008 16:14

Citerar: ursusarctic, #124:
Det är bara gamla muppar som kräver att motståndaren ska ge upp i ett visst läge.

Malvan
Moderator #125 Skrivet: 4 Apr 2008 12:00 Citera

Det ligger onekligen något i vad du säger.

Här höll malvan med i alltdär ingår det bland annat att jag blev kallad mupp

Gammelsmurf
Medlem
#143 Skrivet: 4 Apr 2008 16:15

Citerar: sture_lindberg, #142:
något

allt

sture_lindberg
Medlem
#144 Skrivet: 4 Apr 2008 16:17

Citerar: Gammelsmurf, #143:
något

allt

Väldigt intressenta citat du kommer med där...

asvo
Medlem
#145 Skrivet: 4 Apr 2008 16:17

Schacketik

Schacketik??? Vad är det och vad skulle det vara bra för? Etik är ett alltför omfattande ämne för att tas upp på en eller ett par sidor. I stort handlar det om vilka normer vi har, hur vi förhåller oss till varandra, om våra handlingar och vilka konsekvenser de får.

Vad som är viktigt är att etik och moral inte är något statiskt. Det förändras hela tiden och det gäller för oss att hänga med och vara delaktiga. Hur skall vi bete oss mot varandra och vad menar just jag med god etik och moral? Hur visar jag den för mina lagkamrater i min klubb? Hur fostrar vi våra juniorer? Hur vill jag själv bli behandlad och bemött? Det kanske är frågor som tål att tänkas på även för en schackspelare.

För några decennier sedan satte vår dåvarande ordförande upp några regler för MSS lagspelare. Tycka vad man tycka vill om regler men de finns där alltid. Om inte tryckta så finns de dolda under ytan, s k inofficiella. För min egen del så ser jag hellre att de kommer upp i ljuset så att alla kan få tillfälle att granska, diskutera och ta ställning till dem. För mig är det en bl a en demo-kratifråga och vår klubb skall ju ,som bekant, stå på en demokratisk grund.

Titta upp från brädet en stund. Vad tycker Du? Diskutera gärna med din

klubbkompis. Allt består inte enbart av rutor och pjäser.......

Efter att ha läst Eriks bud tyckte jag att de var värda att tryckas än en

gång. Våren-98 var ju inte någon större succé för MSS lagmaskin och en och annan har säkert att lära av Erik Börjessons gamla klokskap (Inte minst jag själv). Språket har några år på nacken så juniorerna kanske inte hänger med i "tugget". Därför har redaktören lagt till en och annan förklaring inom parentes. Läs nu och begrunda. Vad är Din åsikt ?

Erik Börjesons lagspelarkatekes

Första Budet

Har Du lovat att komma till en match och blir ur stånd att infria förbindelsen (hålla löftet), meddela detta i god tid. Kom alltid i god tid före matchens början. Tänk på den arme kamrat som offrar sig som lagledare. Han kanske även är tvungen att spela med i laget. Skall han då för Din skull tvingas låta tankarna ängsligt kretsa kring: Kommer? Kommer ej? Kan det bli så kringelikring i hans arma skallemeja att han inte förmår att göra sitt bästa vid brädet (Lagledaren tappar koncentration och riskerar att förlora sitt eget parti). I så fall är det DU, fastän indirekt, som har åsamkat laget försämrad poängskörd.

Andra Budet

Ha som utgångspunkt, när Du börjar ett parti, att Du skall vinna. Har Du en invecklad, svårbedömd ställning utan skönjbar avsevärd fördel och motståndaren bjuder remi, acceptera som regel. Om det inte är så att lagsegern hänger på att Du måste vinna. I så fall skall du svepa fram som en äkta lagpjäsare för fulla segel och söka föra skutan i hamn. (Istället för att ta remi skall Du ge järnet och försöka vinna ditt parti och säkra lagvinsten). Motståndaren får inte vinna !

Tredje Budet

Chansa aldrig. Kafélir och skojarpartier har sin stil, partier och lagmatcher sin. I förra fallet är man ute för att roa sig,. I det senare för att göra en arbetsprestation för klubben och laget. Du får inte räkna med annat än att motståndaren märker Dina planer och gör det bästa draget och att just det draget kan förvandla chansen till kullerbytta. Därav kan förutom Din egen kanske onödiga nolla även åstadkomma förlust även för lagkamraten som observerar Ditt elände och blir modstulen. De psykologiska faktorerna spelar stor roll i lagmatcher. Vet lagets medlemmar att de kan lita på varandra, får hela laget "råg i ryggen".

Fjärde Budet

I lagmatcher ger man inte upp ett parti förrän man satts matt. Detta är inte vackert men det tillhör lagspelets taktik. Hur dålig ställningen än är, kan det plockas fram en remi eller

rent av en vinst ur den. Gnugga, gno och gnid.

Femte Budet

Tag både vinst, remi och förlust med upphöjt lugn. Inget övermod i medgången, ingen ynkedom i motgången.

Sjätte Budet

Ekonomisera med tiden. Slösa inte tid på självklara drag och se noga till att Du inte då och då glömmer klockan. Tiden är ett viktigt och avgörande inslag i schackpartier. Betydelsen av rätta handhavandet av klockan kan icke för mycket belysas och predikas.

Sjunde Budet

Tro aldrig att Din vinst är klar, därför att Du har materiell övervikt eller tycker Du har en överlägsen ställning. Många, alltför många schackpartier har förlorats i onödan p g a den inställningen. Ett schackparti har vunnits först när motståndaren givit upp.

Eriks avslutningsord

Ett lag vars medlemmar ärligt och helt går in för att efterleva ovanstående självklara och ofrånkomliga budord, svetsar ihop sig till ett kämpande kamratgäng, där var och en litar på sig själv och de andra, i vetskap om att var och en gör så gott den kan. Ett sådant lag är effektivt och farligt för sina motståndare.

Kloka ord av en hedersman !! (GS)

Korta etiska regler för schackspelare

Tänk på ditt uppförande. Var alltid ärlig och artig mot din motståndare.
Rör aldrig vid en pjäs innan Du flyttar. Rörd pjäs är alltid förd pjäs.
Måste Du ställa en pjäs tillrätta, säg alltid i förväg "j´adoube"(Franska "jag rör")
Låt bli att peka på rutorna medan Du tänker. Det stör motståndaren.
Ta aldrig tillbaka drag. Be aldrig Din motståndare att få göra om draget.
Lämna inte remibud i tid och otid. Man får lämna högst tre remibud/parti.
Visa inte Din motståndare att Du är otålig även om han/hon tar lång tid på sig. Sitt lugnt kvar eller lämna bordet försiktigt.
Beklaga Dig inte eller kom med bortförklaringar om du förlorar. Skaka hand med Din motståndare och gratulera till vinsten.
Sitt inte och vagga med kroppen eller gör något annat som kan störa Din motståndare.
Kommentera inte partiet under spelets gång.
Var tyst eller tala lågmält i alla spellokaler.
Ställ alltid upp pjäserna på sina platser efter avslutat spel.
Fuska aldrig. Ge aldrig eller ta emot råd ifrån andra under partiets gång. Det är absolut förbjudet att använda schackböcker, tidningar,

fusklappar eller datorer under partiets gång.

Lär Dig spelreglerna och följ dem.
Skräpa inte ner i spellokalen utan plocka upp efter Dig. Det är väl inte meningen att någon annan skall plocka upp skräpet efter Dig?

Hur behandlar vi nykomlingar?

Detta är en sann historia om MSS, hösten -98. Jag hörde den av en bekant som i sin tur hade en vän som sökt sig ner till klubben.

"Kompisen hade lust att börja att spela i en schackklubb. Han hade fått nys om MSS och tog mod till sig och gick ner en höstkväll. Inne i lokalen var det fullt med folk som analyserade partier och pratade med varandra. Nykomlingen vandrade runt och småkikade. Han sa inget, för han ville inte störa och ingen talade med honom heller. Alla var bara intresserade av rutor och pjäser.

Nykomlingen kände sig inte speciellt välkommen och försvann ifrån lokalen."

Det känns inte speciellt bra att höra sådana här saker. Borde vi inte bli bättre på att ta hand om nya medlemmar eller andra som söker sig till klubben? Hur vill Du bli bemött?

Nästa gång Du ser ett nytt ansikte på klubben: Visa omtanke !!!

Titta upp ifrån brädet, presentera Dig och önska personen välkommen!
Se till att han/hon får någon att spela med. Informera personen om verksamheten.
Alla skall känna sig välkomna !

asvo
Medlem
#146 Skrivet: 4 Apr 2008 16:19

Fjärde Budet

I lagmatcher ger man inte upp ett parti förrän man satts matt. Detta är inte vackert men det tillhör lagspelets taktik. Hur dålig ställningen än är, kan det plockas fram en remi eller

rent av en vinst ur den. Gnugga, gno och gnid.

Gammelsmurf
Medlem
#147 Skrivet: 4 Apr 2008 16:19

Citerar: sture_lindberg, #144:
Väldigt intressenta citat du kommer med där...

Det visar tydligt på hur du förfränger vad andra skriver. Det tycker jag är väldigt tråkigt av dig. Det är nog oxå en av anledningarna till att du ofta hamnar i dessa tuppfäktningssituationer...

sture_lindberg
Medlem
#148 Skrivet: 4 Apr 2008 16:26

Och vad gör det att jag hamnar i "tuppfäktningssituationer" ?Jag är Bra på att fäktasmen jag gör ju inte iaf som du.Kommer med lösryckta citat som helt saknar mening

sture_lindberg
Medlem
#149 Skrivet: 4 Apr 2008 16:30

Citerar: ursusarctic, #141:
Citerar: sture_lindberg, #140:
Jag kan kanske förstå att han stävade efter remi men att han drog ut på partiet gjorde mig galen. Nej fy f-n för segproppar.

Jag kan känna sympati för din ståndpunkt om det är någon som spelar vidare bara på pin kiv, men hur gå tillväga för att bevisa detta ?

Finns inget att bevisa.Utan det finns bara att få dom att fatta meningen med speletik.

Gammelsmurf
Medlem
#150 Skrivet: 4 Apr 2008 16:32

tillåt mig småle - du är lika klurig som vanligt...
Varför föregår du inte med gott exempel och ger upp. Precis som du förordar inom schack. Du har förlorat för länge sen men kan bara inte inse det...

<< . 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 . 8 . 9 . >>
Du måste logga in för att kunna posta!