Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Vad är det med folk och inte ge upp?!
<< . 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 . 8 . 9 . >>
Författare Meddelande
nastyboy
Medlem
#91 Skrivet: 3 Apr 2008 21:08

Citerar: Hjuling, #120:
En ovanligt naiv vinnarskalle med andra ord!

En motståndare som tror att han står på vinst när han står på förlust kan vinna ändå, för han har nytta av sin naivitet och lyckligt ovetande sida.

röding2
Medlem
#92 Skrivet: 3 Apr 2008 21:09

Blir ni stressade av att motståndaren vill spela vidare? Har ni ett sådant övertag som ni tjatar om så är det väl mycket nära till matt ? Så varför denna stress och upprördhet ?

tornet
Medlem
#93 Skrivet: 3 Apr 2008 21:26

Kloka ord av Röding2. Tålamod är en gåva...

vilhelm
Medlem
#94 Skrivet: 3 Apr 2008 21:32

jag har ett ex just nu..fnittrig järnet,,motståndarn kanske tycker jag ska ge upp...2 bönder under!!nä! skulle inte tro det!

sture_lindberg
Medlem
#95 Skrivet: 3 Apr 2008 21:46 - Redigerad av: sture_lindberg

Citerar: röding2, #92:
Blir ni stressade av att motståndaren vill spela vidare? Har ni ett sådant övertag som ni tjatar om så är det väl mycket nära till matt ? Så varför denna stress och upprördhet ?

kan ju ta ibland upp till 2 veckor att spela klart ett sådant parti..Då kan man ju inte spela mot andra.i och med man får högst spela 16 partier samtidigt.Och då sitta o gneta med ett parti man leder med en 4 --5 pjäser..Slöseri av tid..För BÅDA anser jagHandlar alltså inte alls om stress.

röding2
Medlem
#96 Skrivet: 3 Apr 2008 21:48 - Redigerad av: röding2

Du håller väl inte på i två veckor med alla 16 partier. Det lossnar väl eftersom kan jag tänka. Du kan ju inte ha sån otur att det är samma visa i alla 16 partierna? Och till sist : räcker det inte med 15 partier, tills något av dina partier spelas klart?

sture_lindberg
Medlem
#97 Skrivet: 3 Apr 2008 21:54

Nej men om vissa partier tar längre tid än nödvändigt.Då skulle jag ju kunna utmana andra på partier i stället för att sitta o gneta i meningslösa partier...

röding2
Medlem
#98 Skrivet: 3 Apr 2008 21:56

Anar en viss stress trots allt....

sture_lindberg
Medlem
#99 Skrivet: 3 Apr 2008 21:56

Ok,om du säger det så

röding2
Medlem
#100 Skrivet: 3 Apr 2008 21:58

Och Du Sture : Du är ju en duktig schackspelare som kan avgöra ganska enkelt om Du har ett sådant stort övertag... att Du anser att motståndaren skall ge upp. Så Då blir det ju inget " gnetande "
mvh Börje

andy__pandy
Medlem
#101 Skrivet: 3 Apr 2008 21:58

Citerar: sture_lindberg, #97:
Nej men om vissa partier tar längre tid än nödvändigt.Då skulle jag ju kunna utmana andra på partier i stället för att sitta o gneta i meningslösa partier...

Om det nu är så prekärt för dig, kan du alltid ge upp själv. Det löser dina problem och du kan utmana en ny motståndare.

cajjan
Medlem
#102 Skrivet: 3 Apr 2008 22:00

Det verkar inte som om spelare från lägre klubbnivå ända upp till världseliten riktigt har tagit till sig "aldrig ge upp"-tanken ännu.

sture_lindberg
Medlem
#103 Skrivet: 3 Apr 2008 22:10

Citerar: andy__pandy, #101:
Om det nu är så prekärt för dig, kan du alltid ge upp själv. Det löser dina problem och du kan utmana en ny motståndare.

Tappar jag inte i rank då??????????????Om jag ger upp i vinstställningar

sture_lindberg
Medlem
#104 Skrivet: 3 Apr 2008 22:12

Citerar: röding2, #100:
ch Du Sture : Du är ju en duktig schackspelare som kan avgöra ganska enkelt om Du har ett sådant stort övertag... att Du anser att motståndaren skall ge upp. Så Då blir det ju inget " gnetande "
mvh Börje

ja jag ser ganska snart att jag leder skyhögt med en 4-5 pjäser ja..Undrar bara varför inte motståndarna också ser detta!

röding2
Medlem
#105 Skrivet: 3 Apr 2008 22:23

De har troligen inte samma kunskap som Du. De gör en annan bedömning. Eller vill de lära sig något av en kunnig spelare som Du. Hur Du spelar och sätter matt.

sture_lindberg
Medlem
#106 Skrivet: 3 Apr 2008 22:34

Citerar: röding2, #105:
De har troligen inte samma kunskap som Du. De gör en annan bedömning. Eller vill de lära sig något av en kunnig spelare som Du. Hur Du spelar och sätter matt.

HeheheMÅSTE nog vara så ja

Gammelsmurf
Medlem
#107 Skrivet: 3 Apr 2008 23:42

Citerar: röding2, #96:
Du håller väl inte på i två veckor med alla 16 partier. Det lossnar väl eftersom kan jag tänka. Du kan ju inte ha sån otur att det är samma visa i alla 16 partierna? Och till sist : räcker det inte med 15 partier, tills något av dina partier spelas klart?

Jo man kan hamna i såna situationer. Det har jag gjort vid ett flertal tillfällen. Det händer när du anmält dig till ett antal turneringar och helt plötsligt kan man ha upp till drygt 30 samtidiga partier - ett oerhört blixtschackande blir det under ett par dar - när sen dessa partier är över så är det i almänhet bara segpropparna kvar...

Men som sagt det är upp till motståndaren när han vill ge upp...eller hur segt denne vill spela...

ursusarctic
Medlem
#108 Skrivet: 4 Apr 2008 00:36

Citerar: Gammelsmurf, #107:
bara segpropparna kvar...

Segproppar som inte förstår att det "helt plötsligt" kan bli väldigt många partier
när man anmäler sig till flera olika turneringar.

sture_lindberg
Medlem
#109 Skrivet: 4 Apr 2008 00:40

nej segproppar som inte har förstånd att ge upp i tid

stig11
Medlem
#110 Skrivet: 4 Apr 2008 02:13

Spelade 7dag/drag mot en som var fullständigt körd, han hade blivit av med båda tornen och damen plus massa andra pjäser, men körde vidare, ville förmodligen bli patt. Men det värsta var att han bara gick in var 6-7 dag och gjorde ett enda drag, partiet tog månader. Ville att han skulle ge upp men han spelade envist vidare. Jag kan kanske förstå att han stävade efter remi men att han drog ut på partiet gjorde mig galen. Nej fy f-n för segproppar.

sture_lindberg
Medlem
#111 Skrivet: 4 Apr 2008 02:32 - Redigerad av: sture_lindberg

Citerar: stig11, #110:
pelade 7dag/drag mot en som var fullständigt körd, han hade blivit av med båda tornen och damen plus massa andra pjäser, men körde vidare, ville förmodligen bli patt. Men det värsta var att han bara gick in var 6-7 dag och gjorde ett enda drag, partiet tog månader. Ville att han skulle ge upp men han spelade envist vidare. Jag kan kanske förstå att han stävade efter remi men att han drog ut på partiet gjorde mig galen. Nej fy f-n för segproppar.

Ett väldigt bra exempel på hur det kan gå, om man spelar schack efter" filosofin":"Låt alla själv bestämma hur länge dom vill spela och När dom vill ge upp".Tycker ni inte at Stigs motståndare borde få lära sej lite schacketik??? Har ni något bra svar på det Andy..Pandy,ursis arctik och andra likasinnade?

Gammelsmurf
Medlem
#112 Skrivet: 4 Apr 2008 06:40

Att spela 7 dagars är ett sätt att skydda sig mot dessa situationer. Jag tar aldrig emot utmaningar från främmande personer om dom inte vill spela 7-dagars...enda nackdelen är att man själv kan få tidsbrist ibland...

tornet
Medlem
#113 Skrivet: 4 Apr 2008 07:18

Citerar: Gammelsmurf, #112:
Att spela 7 dagars är ett sätt att skydda sig mot dessa situationer.

Att blanda 7dagar/drag . 3dagar/drag . 7dagars gör att det inte blir helt stilla.

Vill man slippa propparna helt så kör man 7dagars eller 15dagars för hela partiet

Om propparna inte vill spela på de villkoren så är saken klar

shieldfire
Medlem
#114 Skrivet: 4 Apr 2008 07:26

Citerar: sture_lindberg, #104:
ja jag ser ganska snart att jag leder skyhögt med en 4-5 pjäser ja..Undrar bara varför inte motståndarna också ser detta!

Citerar: röding2, #105:

Måste ju vara en sak jag håller med Sture om. Det är helt absurt att fortsätta spela med 4-5 pjäser mindre. Ofta ser man också att samma spelare alltid spelar vidare med 4-5 pjäser mindre eller dam under eller.... så hur man lär sig något är rätt oklart. Våra juniorer på klubben brukar lira på det här sättet och i tävlingar mot andra juniorer (vi snackar 8-9 åringar och uppåt här) blir motståndaren lika irriterad varje gång. (Eller i vart fall oftast).
Jag har väldigt svårt att tro att man lär sig något av att fortsätta spela med ett så markant underläge.

Ett exempel: Tänk dig att du har 3 pjäser och 5 mot 3 bönder mer (det är ofta lite bönder kvar också). Du kan sätta bort en pjäs per bonde och vinna i 99 fall av hundra ändå. Hur meningsfullt är detta egentligen?

Spencer
Medlem
#115 Skrivet: 4 Apr 2008 07:54

Du kan ikke t v i n g e din modstander ..... EGOERNE er så store i dag hos de mange.
Jow, ved du, hvad du kan - du kan sætte ham matt! - m/k

Kan du f.eks. sætte Eva-Marie matt?

Kriall
Medlem
#116 Skrivet: 4 Apr 2008 08:05

Hej!

Intressant diskussion och man kan naturligtvis med rätta diskutera att en spelare bör ge upp när situationen är ohållbar, samtidigt måste man acceptera att på en sajy som denna så kan man stöta på spelare som inte vill ge upp och då gäller det att gilla läget och ändå försöka göra det till en rolig match.

Kriall

Spencer
Medlem
#117 Skrivet: 4 Apr 2008 08:11

Lugna ned? - nej, jeg vil være kåd. ( altså på dansk: kåd )
Det er jo forår, Kriall ! - Så bliver vi så kåde i Danmark

Spencer
Medlem
#118 Skrivet: 4 Apr 2008 08:22

Jætta Hemsk bra skak-side, her. - Nordeuropas bedste. - Tak til Erik og co. !!

Jeg vil gerne betale ind 100 gode danske kroner, men jeg kan ikke få lov til det. (?) Jeg bruger ikke kontokort - pengekort. Jeg bruger kun kontanter. Stik mig et giro nr., så sender jeg 100 kr.

ursusarctic
Medlem
#119 Skrivet: 4 Apr 2008 08:33

Citerar: tornet, #113:
Vill man slippa propparna helt så kör man 7dagars eller 15dagars för hela partiet

Jag vill inte spela mot gamla sega proppar, vars tid håller på att rinna ut.
Tycker att de kan starta en egen förening. SEGpropparna, sen kan de sitta där och
säga åt varandra: - Hörredudu ! Nu är det väl ändå dags för dig att ge upp, jag har ju
tagit flera av dina pjäser. -Hallå! Hör du vad jag säger ? - Nähä, syster ni kan väl
hjälpa honom med hörapparaten!

zohar
Medlem
#120 Skrivet: 4 Apr 2008 09:30

Citerar: stig11, #110:
Nej fy f-n för segproppar

Frustrerande, men det finns ingen regel som tvingar motståndaren att ge upp. Sture nämner schacketik, men erfarenheten från klubbspel säger mig att det är si och så med den saken.

Citerar: Spencer, #118:
Jeg vil gerne betale ind 100 gode danske kroner, men jeg kan ikke få lov til det. (?) Jeg bruger ikke kontokort - pengekort. Jeg bruger kun kontanter. Stik mig et giro nr., så sender jeg 100 kr.

Detta har ju inte med trådens ämne att göra, men här är en länk:
http://schackonline.com/spela/?page=donera

<< . 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 . 8 . 9 . >>
Du måste logga in för att kunna posta!