Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Vad är det med folk och inte ge upp?!
<< . 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 . 8 . 9 . >>
Författare Meddelande
jolo4
Medlem
#61 Skrivet: 3 Apr 2008 17:24

Citerar: 2-stroke, #90:
Trodde att 61-åringar hade mer mognad än så?

Det finns dom som aldrig mognar.

sture_lindberg
Medlem
#62 Skrivet: 3 Apr 2008 17:27

Citerar: 2-stroke, #60:
Trodde att 61-åringar hade mer mognad än så?

Än vad?Omoget att skriva om etik menar du?

ursusarctic
Medlem
#63 Skrivet: 3 Apr 2008 17:33

Det är i högsta grad oetiskt att kräva av motståndaren att denne ska ge upp!
Jag baxnar! Men det förstås, börjar man bli till åren så kanske man inte har så mycket
tid kvar att spela med.

sture_lindberg
Medlem
#64 Skrivet: 3 Apr 2008 17:36

Citerar: ursusarctic, #63:
Det är i högsta grad oetiskt att kräva av motståndaren att denne ska ge upp!
Jag baxnar! Men det förstås, börjar man bli till åren så kanske man inte har så mycket
tid kvar att spela med.

Vem kräver att motsåndaren ska ge upp då????Här KRÄVS inget..Utan jag skriver om speletik..Håll dej gärna till fakta..

2-stroke
Medlem
#65 Skrivet: 3 Apr 2008 17:38

Citerar: sture_lindberg, #59:
du behöver träna på sätta matt menar du!!

Angående mognad...

sture_lindberg
Medlem
#66 Skrivet: 3 Apr 2008 17:40

ersonligen föredrar jag att spela mot folk som INTE ger upp...

han skrev ju så härsom du minns.

sture_lindberg
Medlem
#67 Skrivet: 3 Apr 2008 17:41

Då kom min kommentar:
Citerar: 2-stroke, #65:
du behöver träna på sätta matt menar du!!

Kriall
Medlem
#68 Skrivet: 3 Apr 2008 17:42

Men ni alla medlemmar i so - försök och skriv på ett sådant sätt att ni inte trissar uppstämningen i onödan, tycker det vore trevligt......

Kriall
Moderator

sture_lindberg
Medlem
#69 Skrivet: 3 Apr 2008 17:44

Helt rätt.Skulle vara bra om folk höll sej till sakfrågorna.

ursusarctic
Medlem
#70 Skrivet: 3 Apr 2008 17:47

Citerar: sture_lindberg, #64:
Vem kräver att motsåndaren ska ge upp då????Här KRÄVS inget..Utan jag skriver om speletik..Håll dej gärna till fakta..

Du fladdrar som en vindflöjel i din argumentation. Men du får gärna informera mig om de etiska reglerna i Schack, exempelvis var de finns nerskrivna.
Eller är det så att du tycker att det är din etik som är den enda acceptabla

sture_lindberg
Medlem
#71 Skrivet: 3 Apr 2008 17:55

Citerar: ursusarctic, #70:
Du fladdrar som en vindflöjel i din argumentation. Men du får gärna informera mig om de etiska reglerna i Schack, exempelvis var de finns nerskrivna.

Finns något som kallas för oskrivna lagar..Och en sådan är att ge upp när det är utsiktlöst att spela vidare..Jag har inga KRAV att någon ska ge upp som inte vill.Utan jag önskar bara att spelare kunde följa den oskrivna "etiklagen":Om du tycker detta enkla som jag här framhåller,borde liknas med en vindflöjel.så är det helt upp till dej att tycka så!

ursusarctic
Medlem
#72 Skrivet: 3 Apr 2008 18:25

Citerar: sture_lindberg, #64:

Hur ska jag tolka detta då Sture ?

# 12 "Verkar vara en svår konst att kunna ge upp i tid."
# 17 "Att man har respekt för sin motståndare ... Och ger upp när slaget är förlorat."
# 21 ", när spelare ligger under med flera pjäser och inte ger upp. .... rent okynne."
# 30 ".. spelaren bara spelar vidare i rent okynne. Det kan också beskrivas som dålig
spelmoral."

Ovan, citat ur dina inlägg i frågan. Du menar att det är oetiskt och dålig spelmoral att
inte ge upp. Och att det strider mot oskriven lag att inte ge upp. Jag tolkar dina inlägg som att du "kräver" att motståndaren ska ge upp i en viss situation I annat fall är denne oetisk och har dålig spelmoral. I min värld har en människa som inte ger upp, även om läget synes vara svårt hög moral.

sture_lindberg
Medlem
#73 Skrivet: 3 Apr 2008 18:33

Citerar: ursusarctic, #72:
I min värld har en människa som inte ger upp, även om läget synes vara svårt hög moral.

I många fall så är det inte rätt att ge upp.Men om man är skoningslöst förlorad i schack så är det slöseri med tid.Framför allt mot den spelare som ÄNDÅ måste vinna partiet.Och DÅ är det både nonchalant och oetiskt att inte ge upp i tid.Kom inte med ordet"kräv" igen tack.För det ordet har inte JAG använt..Bara DU!Och alla dom citaten som du har gjort av mej..Står för varje mening,gör jag där..Annars hade jag väl knappast skrivit dom???

andy__pandy
Medlem
#74 Skrivet: 3 Apr 2008 18:47

Citerar: sture_lindberg, #73:
Kom inte med ordet"kräv" igen tack.För det ordet har inte JAG använt

Om man inte förstår vad du egentligen menar med din argumentation, så har man inte läst tillräckligt noggrant. Jag kan därför klargöra, för dem som inte har läst dina inlägg, att du menar att du kräver att motståndaren skall ge upp i tid. Det kan vem som helst räkna ut. Varför erkänner du inte det istället? Nu handlar debatten istället om din argumentation istället för vad den från början handlade om. Är det så farligt att erkänna vad man tycker?

ursusarctic
Medlem
#75 Skrivet: 3 Apr 2008 18:51

Citerar: sture_lindberg, #73:
Kom inte med ordet"kräv" igen tack.För det ordet har inte JAG använt.

Jag har heller aldrig påstått att du använt det ordet i din argumentation.
Däremot menar du att de som inte ger upp, när din etik så kräver, har dålig moral och att de är oetiska.

vilhelm
Medlem
#76 Skrivet: 3 Apr 2008 19:21

var o en gör som de vill,man får räkna med att vissa inte förstår hur illa till de än ligger..sen finns de som har hopp..pga misstanke att de som leder inte har förståelse pga man gjort nått idiotmisstag osv osv...Den enklaste grejj om man tänker efter...vad gör det om du vinner idag eller om 3 veckor när allt kommer omkring??däremot kan det vara ypperligt irriterande...samt att man tycker motståndet är oförskämt...men??huvudsaken är att du vinner tycker jag

A4H4
Medlem
#77 Skrivet: 3 Apr 2008 19:30

"ursusarctic och sture" ge upp nu - ni har ju bägge förlorat för länge sen. Att ni inte inser det tycker jag är rent oförskämt

sture_lindberg
Medlem
#78 Skrivet: 3 Apr 2008 19:32

Citerar: andy__pandy, #74:
Jag kan därför klargöra, för dem som inte har läst dina inlägg, att du menar att du kräver att motståndaren skall ge upp i tid

Du kan inte klargöra något alls från mej..speciellt som det inte är sant.Är du något sorts språkrör för mej?tror knappast jag behöver något sådant

sture_lindberg
Medlem
#79 Skrivet: 3 Apr 2008 19:36

Citerar: ursusarctic, #75:
Däremot menar du att de som inte ger upp, när din etik så kräver, har dålig moral och att de är oetiska.

Ja det är ju vad jag skriver.De saknar insikten om speletik.Sen vad du menar med "min" etik kan man ju fråga sej??Denna schacketiska "regel" är vedertagen i de flesta schackkretsar vill jag nog fasthålla.Att man ska vara "genleman " och ge upp i helt förlorade ställningar,helt utan möjligheter att kunna vända partiet.

biggles
Medlem
#80 Skrivet: 3 Apr 2008 19:42

Det finns ju många aspekter på detta.Just nu har jag ett parti där jag omöjligen kan förlora.Problemet är att jag har bara 2.33 timmar kvar och min motståndare har tre dagar kvar.Han kan ju spela på min tidsnöd,göa ett drag klockan 01.30 i natt ,så är det kört.det är ju inte min motståndares fel att jag har så dålig tid.Varför skall man ge upp,när man kan vinna på tid?men jag kommer att ladda upp med kaffe,red bull ,jag får skylla migsjälv.Det blir en lång natt!

sture_lindberg
Medlem
#81 Skrivet: 3 Apr 2008 19:46

Ok,men denna situation har du ju satt dej själv i.eller hur?Det är ju klart att han då har rätt att spela på tid.Men lycka till iaf!!men däremot spelare som inte ger upp fast de kan ligga flera pjäser under..Då ligger ju mera problemet på det etiska planet!

Gammelsmurf
Medlem
#82 Skrivet: 3 Apr 2008 19:57

biggles! Du kan ju alltid bjuda remi eller komma överens med motståndaren att spela klart partiet under ett speciellt tidsintervall. Kopparn är en av dom justaste spelarna här på sO...

Hjuling
Medlem
#83 Skrivet: 3 Apr 2008 20:29

At ge upp i rätt tid har det talats om. Det kan ju vara helt olika beroende på spelarens förmåga och erfarenhet. En nybörjare bedömer en ställning på ett sätt, en person som har spelat i fem år bedömer den på ett helt annat sätt.

Så att ge upp vid rätt tillfälle kan ju vara mycket relativt .

vilhelm
Medlem
#84 Skrivet: 3 Apr 2008 20:40

Citerar: Hjuling, #83:
Så att ge upp vid rätt tillfälle kan ju vara mycket relativt .

ja det har jag ju märkt!

Fritz_9_1.09GHz
Medlem
#85 Skrivet: 3 Apr 2008 20:44

Jag tycker det är oetiskt att inte ge upp. Framförallt när ni möter en motor som mig. Då kan ni ge upp med en gång.

the-best3
Medlem
#86 Skrivet: 3 Apr 2008 20:49

Det finns dom som tycker att man ger upp för tidigt.

biggles
Medlem
#87 Skrivet: 3 Apr 2008 20:52

Det är just ett parti mot Kopparn som jag refererade till.för mig känns det "fegt" att bjuda remi.Det är mitt eget fel att jag ligger så dåligt till i tid.Vill han spela på min taskiga tid,så för mig är han inte ojust på något vis.Han har inte spelat ojust, han har inte brutit mot några schackregler,varför skall man bjuda remi,när man helt klart kan vinna?Jag får helt enkelt skylla mig själv.Ger man sig in i leken får man leken tåla,så enkelt är det.

Hjuling
Medlem
#88 Skrivet: 3 Apr 2008 20:57

Citerar: vilhelm, #84:
ja det har jag ju märkt!

Tack för den, vilhelm! Har jag gett upp nån gång mot dig...?

vilhelm
Medlem
#89 Skrivet: 3 Apr 2008 20:58

Citerar: Hjuling, #88:
Tack för den, vilhelm! Har jag gett upp nån gång mot dig...?

alttför sällan kan jag säga!lite naiv är du hjuling!

Hjuling
Medlem
#90 Skrivet: 3 Apr 2008 21:00

En ovanligt naiv vinnarskalle med andra ord!

<< . 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 . 8 . 9 . >>
Du måste logga in för att kunna posta!