Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Vad är det med folk och inte ge upp?!
<< . 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 . 8 . 9 . >>
Författare Meddelande
aholmst
Medlem
#31 Skrivet: 3 Apr 2008 13:19 - Redigerad av: aholmst

Citerar: sture_lindberg, #30:
Det är i sådana situationer som jag anser att spelaren bara spelar vidare i rent okynne.Det kan också beskrivas som dålig spelmoral..

Håller med.
Men vem vet, kanske motståndaren gör ett oväntat misstag som man kan utnyttja..

sture_lindberg
Medlem
#32 Skrivet: 3 Apr 2008 13:22

Citerar: aholmst, #31:
Men vem vet, kanske motståndaren gör ett oväntat misstag som man kan utnyttja..

Jag menar i sådana ställningar det inte finns den MINSTA chans..

RoyKazz
Medlem
#33 Skrivet: 3 Apr 2008 13:35

Citerar: HansGöran, #29:
Om jag hade haft en schackspelande son eller dotter skulle jag se det som MIN uppgift att lära honom/henne olika mattsättningar och diverse annat som hör spelet till, som t.ex. hur man uppför sig under ett parti.

Jag kan bara konstatera att du, HansGöran, inte verkar veta något om pedagogik och speciellt inte om hur unga lär sig.

Att du dessutom är respektlös i forumet gör att du inte kommer att åtnjuta min respekt framöver. Trist, men det verkar vara svårt att vara ödmjuk när man är så överlägsen som du!?

Gammelsmurf
Medlem
#34 Skrivet: 3 Apr 2008 13:37

Citerar: RoyKazz, #33:
Att du dessutom är respektlös i forumet gör att du inte kommer att åtnjuta min respekt framöver. Trist, men det verkar vara svårt att vara ödmjuk när man är så överlägsen som du!?

Håller med dig till 100%

Rovlund
Medlem
#35 Skrivet: 3 Apr 2008 13:39

Jag har nog bara haft en sådan motståndare på dryga 600 partier. Jag hade stort materiellt övertag, han/hon hade bara kungen kvar.

I det partiet gav jag upp själv, eftersom jag tröttnade på att vänta. Bättre att satsa sin energi på mer seriösa motståndare.

Däremot tycker jag att man kan kämpa vidare där man ligger i materiellt underläge och vid rätt spel bör förlora, men där det fortfarande finns möjlighet för den andre att göra en tabbe.

Gammelsmurf
Medlem
#36 Skrivet: 3 Apr 2008 13:43

Även om jag respekterar motståndarens beslut så är just beteendet att inte ge upp och dra sällan som fått mig att i princip aldrig spela annat än 7-dagars.

Malvan
Medlem
#37 Skrivet: 3 Apr 2008 13:46

Citerar: RoyKazz, #33:
pedagogik

Detta ämne diskuteras i en annan tråd. Välkomna med synpunkter.

Paperino
Medlem
#38 Skrivet: 3 Apr 2008 13:54

Citerar: Malvan, #37:
Detta ämne diskuteras i en annan tråd. Välkomna med synpunkter.

Så sant så sant-antar att det även gäller HG:s påhopp!?

asvo
Medlem
#39 Skrivet: 3 Apr 2008 14:00

Alla har inte föräldrar som kan undersvisa sitt barn i att spelar schack och oftast är en vuxen som börjar spela sämre att lära än barn .
Glöm inte detta är en sajt även för nybörjare .
Så jag har full förståelse för dem som inte ger upp , särskilt när jag ibland ser stormästare som har svårt för det .

Pjotski
Medlem
#40 Skrivet: 3 Apr 2008 14:01

Det är fröjdfullt att läsa hur folk kan snärja in små problem till allmängiltiga. Speciellt när man börjar dra in sina barn i diskussionen. Det är som att dra in alla handikappade till diskussionen varför det inte finns rulltrappor och hissar överallt. Jag kritiserar de personerna som är medvetna om sitt spel, som vet att de har förlorat men spelar vidare på grund av stolthet eller som ett resultat av dålig spelmoral.

Jag vill även passa på att säga till er med barn, även om det inte är direkt vidkommande, att ni måste sluta tro att alla älskar era barn så som ni.

2-stroke
Medlem
#41 Skrivet: 3 Apr 2008 15:26

Som jag ser på saken har man vunnit i schack när den andre är matt. Har man ett så himla stort övertag, klarar man nog av det...

När det sedan gäller figurer som jämt och ständigt erbjuder remi, alternativt flyttar precis innan tiden går ut bara för att dra ut på partiet så länge som möjligt, så är det egentligen deras problem. Man behöver ju inte spela mer med dem om man inte vill.

Mitt tips när det gäller sådana är att starta ett nytt parti med någon roligare spelare istället.

Spencer
Medlem
#42 Skrivet: 3 Apr 2008 15:46

Etik, var der een der skrev ............ hmm .......... hvor mycket etik( moral ) finder du i verden i dag? Guldkalven, egoismen rider den halve verden. Og lidt til.

Enhver skakspelar har ret til at spille helt ned til matt - om han, hun vil.
Er det forstået? - Det kan hverken DU eller Gud gøre noget ved.

Hvor kom Gud fra? -

ChessGoth
Medlem
#43 Skrivet: 3 Apr 2008 15:47

Citerar: 2-stroke, #41:
Som jag ser på saken har man vunnit i schack när den andre är matt. Har man ett så himla stort övertag, klarar man nog av det...

Det här tillhör, tillsammans med ämnet man inte får nämna, en av de mer meningslösa diskussionerna på SO. Hur många gånger har vi hört alla argument redan?
Folk har olika skäl för (inte) ge upp. Get over it

sture_lindberg
Medlem
#44 Skrivet: 3 Apr 2008 16:05

Citerar: ChessGoth, #43:
Folk har olika skäl för (inte) ge upp. Get over it

Men har de BARA som skäl att dom spelar vidare, för att dom inte har vett att ge upp.Så finns det ju anledning att få dom att förstå att detta är fel.

Spencer
Medlem
#45 Skrivet: 3 Apr 2008 16:13 - Redigerad av: Spencer

Ja, Sture, om du kan.
Du bestemmer inte over din modstanders pjäser - kun over dine egne do. Doer.

Er du denne 3. manden i schack, som Piet Hein skrev om?

sture_lindberg
Medlem
#46 Skrivet: 3 Apr 2008 16:17

jag pratar inte om att bestämma något.Jag eftersträvar speletik.

andy__pandy
Medlem
#47 Skrivet: 3 Apr 2008 16:43

Citerar: sture_lindberg, #46:
jag pratar inte om att bestämma något.Jag eftersträvar speletik.

Målet är att sätta din motståndare matt. Om du(enligt dig själv) står så bra, torde det inte vara speciellt ansträngande att sätt motståndaren matt. Om han vill spela vidare är det upp till honom och det är på inget sätt oetiskt. Det är snarare oetiskt av dig som inte respekterar din motståndares rätt att bestämma när han, eller hon ger upp. Om tiden är så värdefull för dig, kan du faktiskt ge upp själv istället!

schnappi
Medlem
#48 Skrivet: 3 Apr 2008 16:53

Citerar: sture_lindberg, #46:
Jag eftersträvar speletik.

finns det regler för detta åsså

Hjuling
Medlem
#49 Skrivet: 3 Apr 2008 16:59 - Redigerad av: Hjuling

Jag brukar oftast ge upp så snart jag bedömer att jag inte har något motspel, att jag inte har någon chans. Att chansspela och hoppas att "kanske han sätter bort torn, dam och springare", lär mig ingenting om schack. Jag uppskattar när motspelare tänker på samma sätt. Är det en nybörjare försöker jag bjuda på att motspelaren fortsätter ända till matt. Är det däremot en bättre spelare och de fortsätter ändå så kan det kännas att de förnedrar mer sig själv genom att fortsätta i en forcerad, förlorad ställning än att det är förnedrande för mig. Närt jag kollar igenom mina partier kan det kännas ganska bra att, mot spelare X har jag en säker seger. Speciellt om det går lite tungt i andra partier för tillfället. Det ger även träning att slutföra det jag en gång har börjat, målet att vinna partiet.

Men att kräva av motståndaren att de ger upp om de inte har lust med det, det tänker jag inte göra. Vad jag sedan tänker för mig själv om det är en annan sak.

sture_lindberg
Medlem
#50 Skrivet: 3 Apr 2008 17:02

Citerar: andy__pandy, #47:
Om du(enligt dig själv) står så bra, torde det inte vara speciellt ansträngande att sätt motståndaren matt

vem säger att det är ansträngande då?? men det är" bortkastad" tid..Känns bara meningslöst..troligtvis för BÅDA .

Spencer
Medlem
#51 Skrivet: 3 Apr 2008 17:04 - Redigerad av: Spencer

Etik findes kun i små portioner, du, - i dagens Sverige ..... ja, i Norden.

sture_lindberg
Medlem
#52 Skrivet: 3 Apr 2008 17:04

Citerar: Hjuling, #49:
Men att kräva av motståndaren att de ger upp om de inte har lust med det, det tänker jag inte göra. Vad jag sedan tänker för mig själv om det är en annan sak.

VEM kräver???Iaf inte JAG.jag skriver om schacketik..

sture_lindberg
Medlem
#53 Skrivet: 3 Apr 2008 17:06

Citerar: Spencer, #51:
Etik findes kun i små mængder, du - i dagens Sverige ..... ja, i Norden.

Och med det menar du att det finns ingen anledning att skriva om etik??

ursusarctic
Medlem
#54 Skrivet: 3 Apr 2008 17:07 - Redigerad av: ursusarctic

Att ni orkar hålla på! Ni stångar era pannor blodiga. Spelets mål och mening är att sätta motståndaren i SCHACK OCH MATT !

Spencer
Medlem
#55 Skrivet: 3 Apr 2008 17:08

Jo, Sture, det er fint nok at skrive om etik, men hvor mange modtagere er der?
I dagens Sverige.

sture_lindberg
Medlem
#56 Skrivet: 3 Apr 2008 17:11

Citerar: Spencer, #55:
o, Sture, det er fint nok at skrive om etik, men hvor mange modtagere er der?
I dagens Sverige.

Det kan nog vara rätt dåligt ja.men det hindrar väl inte att åtminstonde inom schacket.det borde få förekomma

sture_lindberg
Medlem
#57 Skrivet: 3 Apr 2008 17:13

Citerar: ursusarctic, #54:
tt ni orkar hålla på! Ni stångar era pannor blodiga. Spelets mål och mening är att sätta motståndaren i SCHACK OCH MATT !

Tror nog att de flesta känner till DET ja

2-stroke
Medlem
#58 Skrivet: 3 Apr 2008 17:19

Personligen föredrar jag att spela mot folk som INTE ger upp...

sture_lindberg
Medlem
#59 Skrivet: 3 Apr 2008 17:20

Citerar: 2-stroke, #58:
ersonligen föredrar jag att spela mot folk som INTE ger upp...

du behöver träna på sätta matt menar du!!

2-stroke
Medlem
#60 Skrivet: 3 Apr 2008 17:23

Trodde att 61-åringar hade mer mognad än så?

<< . 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 . 8 . 9 . >>
Du måste logga in för att kunna posta!