Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Vad är det med folk och inte ge upp?!
. 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 . 8 . 9 . >>
Författare Meddelande
Pjotski
Medlem
#1 Skrivet: 2 Apr 2008 17:48

Varför spelar alla in i sista sekunden? Ge upp istället! Det
spelar väl ingen roll! Det är ju inte direkt så att man måste
behålla stoltheten i schack.

kennynorr
Medlem
#2 Skrivet: 2 Apr 2008 17:49

finns trådar i ämnet men varför ge upp? så länge det finns liv finns det hopp

the-best
Medlem
#3 Skrivet: 2 Apr 2008 17:51

Att dom inte ger upp bryr jag mig inte så mycket om. Men att dom bjuder remi varjedrag tycker jag är rätt jobbigt för då måste man trycka bort det varje drag. Och sen om partiet varar i 50 drag så blir man rätt trött på det.

Malvan
Medlem
#4 Skrivet: 2 Apr 2008 18:14 - Redigerad av: Malvan

En vettig motståndare vet när det finns chans till remi och likaså när det är dags att ge upp.

ursusarctic
Medlem
#5 Skrivet: 2 Apr 2008 18:28

Never ever give up ! Fritt citerat efter Winston Churchill.

Malvan
Medlem
#6 Skrivet: 2 Apr 2008 18:52

Fast han var väl ingen schackspelare...

ursusarctic
Medlem
#7 Skrivet: 2 Apr 2008 19:05

Citerar: Malvan, #6:
Fast han var väl ingen schackspelare...

Jag är övertygad om att han har flyttat schackpjäser en och annan gång. Men såtillvida har du rätt, han var ingen känd schackspelare. Han var mest känd för sina cigarrer och sitt ständiga krökande. Naturligtvis var han även känd som politiker.
Bulgarisk ecklesiastikminister var han under många år. Det är jag tvärsäker på.

Pjotski
Medlem
#8 Skrivet: 2 Apr 2008 19:48

känns som att vissa tror att man ska sätta de i patt. men då tror de fel =)

Carnicero
Medlem
#9 Skrivet: 2 Apr 2008 19:58

Citerar: Pjotski, #8:
känns som att vissa tror att man ska sätta de i patt. men då tror de fel =)

Jo, men ibland så har man oförtjänad tur.... http://schackonline.com/spela/chess/replay.php?gam eid=99168

Malvan
Medlem
#10 Skrivet: 2 Apr 2008 20:51

Citerar: ursusarctic, #7:
Bulgarisk ecklesiastikminister var han under många år. Det är jag tvärsäker på

Vi kommer ifrån ämnet, men detta var en nyhet för mig.

Haken
Medlem
#11 Skrivet: 2 Apr 2008 21:56

Förr var det altid en oskriven regel att man inte bjuder remi när man ligger i underläge,
men moralen är visst inte lika hög längre !

sture_lindberg
Medlem
#12 Skrivet: 2 Apr 2008 22:25

verkar vara en svår konst att kunna ge upp i tid

röding2
Medlem
#13 Skrivet: 2 Apr 2008 22:42

Respekt är också en svår konst
Respektera motståndarens rätt till den betänketid denne har till sitt förfogande.
Respektera att din motståndare gör en annan bedömning än den du gör.
Orsakerna kan vara många. Dels att din motståndare faktiskt ser en vinstchans trots att denne har underläge i pjäser, emedan Du icke sett detta. Dels att din motståndare inte är lika duktig som Du att bedöma sina chanser och partiets troliga utgång.
Respekt mina vänner.

Malvan
Medlem
#14 Skrivet: 2 Apr 2008 22:50

Jo, vill motståndaren spela tills han blir matt får han förstås det.

röding2
Medlem
#15 Skrivet: 2 Apr 2008 23:01

Motståndaren kanske inte tror att så skall bli fallet. Bedömningen kan vara en annan än din som sagt. Respektera det.
Du kanske gör rätt bedömning men motståndaren har inte insett det. Kunskapsnivåerna är olika här på SO. Alla tänker inte som Du och gör bedömningarna utifrån sitt kunnande, inte ditt.

Malvan
Medlem
#16 Skrivet: 2 Apr 2008 23:04

Du har rätt!

sture_lindberg
Medlem
#17 Skrivet: 3 Apr 2008 00:02

Citerar: röding2, #13:
Respekt är också en svår konst

Det jag menar.Att man har respekt för sin motståndare..Och ger upp när slaget är förlorat..

cdelzanno
Medlem
#18 Skrivet: 3 Apr 2008 00:05

Jag kan också bli störd ibland av att motståndare inte ger upp, men det är bara att bjuda på det. Håller helt med röding.

nastyboy
Medlem
#19 Skrivet: 3 Apr 2008 00:17

Citerar: cdelzanno, #18:
Jag kan också bli störd ibland av att motståndare inte ger upp, men det är bara att bjuda på det. Håller helt med röding.

Ja, jag minns så väl en gång när du inte gav upp mot mig. Men jag njöt av att plåga dej.

cdelzanno
Medlem
#20 Skrivet: 3 Apr 2008 00:21

he he - jag har nåt svagt minne av det...men jag minns inte att jag led speciellt mycket. Det kan ju vara tvärtom oxå att man vill bjuda motståndaren på att få göra matt så dom får njuta riktigt ordentligt...

sture_lindberg
Medlem
#21 Skrivet: 3 Apr 2008 02:05

Citerar: cdelzanno, #20:
Det kan ju vara tvärtom oxå att man vill bjuda motståndaren på att få göra matt så dom får njuta riktigt ordentligt...

Tror ju knappast att det är frågan om det, när spelare ligger under med flera pjäser och inte ger upp.Utan troligen frågan om rent okynne.

tomazkid
Medlem
#22 Skrivet: 3 Apr 2008 05:03

Citerar: sture_lindberg, #17:

Det jag menar.Att man har respekt för sin motståndare..Och ger upp när slaget är förlorat..

Skulle det egentligen varit: "Att man har respekt för sture_lindberg. Och ger upp när sture_lindberg tycker att slaget är förlorat" ?

Låt folk spela så länge de vill, alla har sina skäl och motiv till när de vill ge upp, men det är upp till var och en, inget som man ska ha synpunkter på som motståndare.

Däremot shåller jag med om att bjuda remi efter varje drag när motståndaren nobbar är fult.

shieldfire
Medlem
#23 Skrivet: 3 Apr 2008 06:51

Citerar: tomazkid, #22:
Låt folk spela så länge de vill, alla har sina skäl och motiv till när de vill ge upp, men det är upp till var och en, inget som man ska ha synpunkter på som motståndare.

DEt är så det funkar här.
Jag tycker det är ett oskick att spela vidare när man borde förstå att det inte finns en chans. I närschack och blixt är det en sak - där går det i alla fall över efter ett par minuter max. Här kan plågan hålla på i dagar eller veckor.
Men det är väl bara att gilla läget. Alla har inte den kompetens som behövs för att förstå att det inte finns en chans med fler pjäsers underläge.

Spencer
Medlem
#24 Skrivet: 3 Apr 2008 07:02 - Redigerad av: Spencer

Skakspelare er så forskellige - dem der ikke giver, geer upp i en tabt, forlorat stilling, de gør det for at drille ... det er en slags hævn, ( pay back ), fordi de har forlorat.
Her er en usædvanlig een, skrevet, skrivit under personlige tekster:

Forbered dig på långa stegepartier, om du vil ha' den dér vinsten, och leder klart, annars er remi et trevligt alternativ. - Citat slut. -

Hos den ovennævnte kan man sidde, sitta i et bonde-slutspel - midt på sommeren.

Nej, desværre, tyvvar ingen smilie.

Pjotski
Medlem
#25 Skrivet: 3 Apr 2008 08:56

Om JAG vet att jag förlorat ger jag upp. Men jag tror att det är väldigt många som vet att de har förlorat men som ändå spelar vidare. Då är det de som ska visa respekt och inte jag.

röding2
Medlem
#26 Skrivet: 3 Apr 2008 09:41

Tack tomazkid för inlägget. På spiken s.a.s.
Att anse att motståndaren skall ge upp när jag tycker att det är dags, är väl inte att respektera att motståndaren gör en annan bedömning utifrån sin kunskapsnivå.

RoyKazz
Medlem
#27 Skrivet: 3 Apr 2008 10:13

Min son (7 år) spelar en del här på SO och han ger definitivt inte upp, även när han har förlorat alla sina pjäser och motståndaren nästan inga.

Självklart är det hans beslut när han vill ge upp och jag uppmuntrar honom att spela vidare för att lära sig hur man gör matt och hur man kan försvara sig (det är ofta svårare än att anfalla).

Respekt är ett ord som allt fler inte verkar förstå betydelsen av...

HansGöran
Medlem
#28 Skrivet: 3 Apr 2008 11:11

Citerar: RoyKazz, #27:
jag uppmuntrar honom att spela vidare för att lära sig hur man gör matt och hur man kan försvara sig

Om jag hade haft en schackspelande son eller dotter skulle jag se det som MIN uppgift att lära honom/henne olika mattsättningar och diverse annat som hör spelet till, som t.ex. hur man uppför sig under ett parti.
Citerar: RoyKazz, #27:
Respekt är ett ord som allt fler inte verkar förstå betydelsen av...

Har man föräldrar som inte själva förstår innebörden, hur ska då barnen kunna lära sig det?

HansGöran
Medlem
#29 Skrivet: 3 Apr 2008 11:28

Citerar: Pjotski, #25:
jag tror att det är väldigt många som vet att de har förlorat men som ändå spelar vidare. Då är det de som ska visa respekt och inte jag.

Dessa ord sammanfattar mycket väl vad det handlar om.

Vid spel mot en nybörjare kan man inte kräva att denne ska förstå när det är dags att ge upp, men om motståndaren är någorlunda erfaren och utför ett flertal uppenbart meningslösa drag, då handlar det om ett barnsligt beteende.

Att bjuda remi i en klar förlustställning skulle aldrig falla mig in, så billiga knep avstår jag från. Däremot accepterar jag naturligtvis ett remierbjudande om jag anser mig stå sämre eller att ställningen tycks vara omöjlig att vinna för endera parten.

Nu avser jag naturligtvis partier där det inte råder svår tidsnöd, då gäller helt andra "regler".

sture_lindberg
Medlem
#30 Skrivet: 3 Apr 2008 12:59

Citerar: HansGöran, #29:
Vid spel mot en nybörjare kan man inte kräva att denne ska förstå när det är dags att ge upp, men om motståndaren är någorlunda erfaren och utför ett flertal uppenbart meningslösa drag, då handlar det om ett barnsligt beteende.

Det är i sådana situationer som jag anser att spelaren bara spelar vidare i rent okynne.Det kan också beskrivas som dålig spelmoral..

. 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 . 8 . 9 . >>
Du måste logga in för att kunna posta!