Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Strategiskt? Taktiskt? Vad är det?
<< . 1 . 2 . 3 . 4 .
Författare Meddelande
Barbossa
Medlem
#91 Skrivet: 22 Jun 2008 21:57

Citerar: Leo_Johannes, #1:
Den försöker förklara vad "strategiskt" spel och "taktiskt" spel är, och skillnaden mellan dessa, men jag förstår inte helt/är osäker på om jag förstått rätt. Om jag förstått rätt är strategiskt något mer på lång sikt, något meer abstrakt, medan taktiskt är mer på kort sikt, mer konkret. STämmer det?

Strategi är en långsiktig plan medanns taktik är medlet man använder för att förverkliga den.

En coach har som strategi att vinna årets liga, hans taktik är att toppa laget mot de bästa lagen och låte de midnre bra spela mot lag som de kommer vinna över hursomhelst och spara de bra spelarna.

Malvan
Medlem
#92 Skrivet: 4 Jul 2008 22:26

Kapten:
- Vad menas med strategi? Kan 98 säga det?
98:an:
- Joodå, strategi är när man inte låter en fiende veta att ens ammunition är slut utan fortsätter skjuta som om ingenting hänt.

Samegame
Medlem
#93 Skrivet: 22 Apr 2020 14:05

Gammal tråd, man kanske aktuell ändå.

Taktik: Att kunna använda de pjäser jag har till olika kombinationer; gaffel, avdrag, pin...etc. Att lära sig taktik är att lära sig kunskapen om vad pjäserna kan göra.

Strategi: Nej, jag tror inte att strategi bara handlar om att sega ut min motståndare. Strategin kan vara att jag ser motståndarens svaghet i spelet och sedan utforma en taktik för att ta till vara på svagheten. Alltså: en strategi behöver inte innebära långt, segt spel. Det kan likaväl vara explosivt.

Megalodon
Medlem
#94 Skrivet: 30 Apr 2020 17:08

Taktik handlar alltid om konkreta varianter. Strategi kan vara rätt abstrakt men också väldigt konkret. "Om jag byter av den där springaren så har han bara sin svartfältslöpare kvar där bakom bönderna, och jag ksn ställa min springare på d5 där den blir dominerande"

<< . 1 . 2 . 3 . 4 .
Du måste logga in för att kunna posta!