Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Strategiskt? Taktiskt? Vad är det?
<< . 1 . 2 . 3 . 4 . >>
Författare Meddelande
Barbossa
Medlem
#61 Skrivet: 6 Apr 2008 18:51

strategi är tillvägagångs sättet, alltså en övergripande plan, taktiken är medlet man använder för att lyckas med sin strategi.

ursusarctic
Medlem
#62 Skrivet: 6 Apr 2008 19:38

Citerar: Barbossa, #61:
strategi är tillvägagångs sättet, alltså en övergripande plan, taktiken är medlet man använder för att lyckas med sin strategi.

Du menar alltså att, om någon är taktisk så är denne inte planerande??
Bara ett medel??

sture_lindberg
Medlem
#63 Skrivet: 6 Apr 2008 19:50

trategi är tillvägagångs sättet, alltså en övergripande plan, taktiken är medlet man använder för att lyckas med sin strategi.

Detta är helt riktigt

Mayo
Medlem
#64 Skrivet: 6 Apr 2008 23:27

Citerar: ursusarctic, #62:
Bara ett medel??

Lite så är det väl i schack. Att använda taktiska medel för att lösa strategiska problem är väl en ganska vanlig kommentar när stormästare pratar om sina partier.

Mayo
Medlem
#65 Skrivet: 6 Apr 2008 23:29

Citerar: Leo_Johannes, #42:
Frågan är: hade jag förstått rätt, av det jag läst i boken? Och svaren verkar minst sagt vara oeniga....

Mvh Leo

Frågan var väl inte riktad mot dig utan mot att Jesper Hall, som är IM och med ett par hundra ratingpoäng mer än undertecknad, redan pratat om skillnaden mellan strategi och taktik. Trots detta hävdar vissa att strategi och taktik är samma sak.

Nåväl, tycker du klart är inne på rätt spår redan i din första post.

ursusarctic
Medlem
#66 Skrivet: 6 Apr 2008 23:38

Citerar: Mayo, #64:
Bara ett medel??

Lite så är det väl i schack. Att använda taktiska medel för att lösa strategiska problem är väl en ganska vanlig kommentar när stormästare pratar om sina partier.

Det må vara så i schack. Det vet jag faktiskt inget om, men jag har uppfattat
många inlägg som så att man anser att strategi är planeringen och att taktiken är
dess praktiska genomförande, generellt. Det är mot detta resonemang som jag har framfört mina invändningar.

Mayo
Medlem
#67 Skrivet: 6 Apr 2008 23:46

Då kan man säga att vi pratar om samma saker kanske, fast i annorlunda ordalag. "Runt varandra", liksom.

sture_lindberg
Medlem
#68 Skrivet: 6 Apr 2008 23:58

Citerar: sture_lindberg, #63:
trategi är tillvägagångs sättet, alltså en övergripande plan, taktiken är medlet man använder för att lyckas med sin strategi.

sture_lindberg
Medlem
#69 Skrivet: 7 Apr 2008 00:26

Citerar: ursusarctic, #66:
Det vet jag faktiskt inget om, men jag har uppfattat
många inlägg som så att man anser att strategi är planeringen och att taktiken är
dess praktiska genomförande, generellt. Det är mot detta resonemang som jag har framfört mina invändningar.

Det är ju faktiskt så som det är.Strategin är den långsiktiga planeringen..Och taktiken är den praktiska genomförandet av den strategiska planen,...Äntligen!

ursusarctic
Medlem
#70 Skrivet: 7 Apr 2008 00:30

Citerar: sture_lindberg, #69:
Det vet jag faktiskt inget om, men jag har uppfattat
Det är ju faktiskt så som det är.Strategin är den långsiktiga planeringen..Och taktiken är den praktiska genomförandet av den strategiska planen,...Äntligen!

Du tolkar mina ord som fan tolkar Bibeln. Men vad annat att vänta....

sture_lindberg
Medlem
#71 Skrivet: 7 Apr 2008 00:39

Trodde du äntligen hade förståt skillnaden mellan taktik och strategi inom schacket jag.Strategi alltså långsiktig planering..Taktik dessa planers genomförande...Ganske lätt igentligen

sture_lindberg
Medlem
#72 Skrivet: 7 Apr 2008 01:06 - Redigerad av: sture_lindberg

Citerar: Mayo, #64:

Ursusarctic:
Det må vara så i schack. Det vet jag faktiskt inget om,
Här erkänner du ju till och med att du är ovetande om vad som är strategi och taktik.Men NU vet du

Mayo
Medlem
#73 Skrivet: 7 Apr 2008 09:06

Varför älta detta? Röstar för att vi nu byter samtalsämne!

Paperino
Medlem
#74 Skrivet: 7 Apr 2008 13:51

Håller med Mayo! Tröttsamt att se tjatmuppen dra sin argument om och om igen i det oändliga - som en gammal stenkaka som hakat upp sig...

sture_lindberg
Medlem
#75 Skrivet: 7 Apr 2008 14:23 - Redigerad av: sture_lindberg

tänkte bara att Ursus kunde få chansen att erkänna att han inte känner till skillnaden mellan taktik ocg strategimen att han NU kanske gör dettaOch frågan på tråden lyder ju just;Strategiskt ? Taktiskt? vad är det?Tack vare att jag har "dragit" mina argument så kanske det är många som lärt sej skillnaden nu

A4H4
Medlem
#76 Skrivet: 7 Apr 2008 15:23

Sture! Hur skulle du vilja klassa din argumentationsteknik?
Taktisk, strategisk, både och eller inget av alternativen?

ursusarctic
Medlem
#77 Skrivet: 7 Apr 2008 15:25

Citerar: sture_lindberg, #75:
tänkte bara att Ursus kunde få chansen att erkänna

Erkänner aldrig !

sture_lindberg
Medlem
#78 Skrivet: 7 Apr 2008 15:36

Citerar: A4H4, #76:
Sture! Hur skulle du vilja klassa din argumentationsteknik?
Taktisk, strategisk, både och eller inget av alternativen?

Typisk strategisktLångsiktigt

A4H4
Medlem
#79 Skrivet: 7 Apr 2008 15:41

Aha och vilka långsiktiga mål är det du har då?

sture_lindberg
Medlem
#80 Skrivet: 7 Apr 2008 15:47

Att alla ska fatta så småningom

A4H4
Medlem
#81 Skrivet: 7 Apr 2008 15:51

Den berömda krokodilstrategin...
Små öron stor käft

sture_lindberg
Medlem
#82 Skrivet: 7 Apr 2008 16:09

Ungefär så ja

A4H4
Medlem
#83 Skrivet: 7 Apr 2008 20:15

Du är inte dum du Sture-för att vara så kaxig så är du ganska ödmjuk trots allt. Trodde aldrig du skulle medge något

sture_lindberg
Medlem
#84 Skrivet: 7 Apr 2008 21:05

Jo jag medger alltid när jag har fel..men inte ofta jag har det bara(ett förök till skämt)

ursusarctic
Medlem
#85 Skrivet: 7 Apr 2008 21:17

Citerar: sture_lindberg, #84:
Jo jag medger alltid när jag har fel..men inte ofta jag har det bara(ett förök till skämt)

Du har ju fel hela tiden i din uppfattning om taktik kontra strategi. Varför inte erkänna det på en gång så är det över sen ? Att erkänna ett tankefel kostar ingen prestige, det visar bara hur intelligent du är.

sture_lindberg
Medlem
#86 Skrivet: 7 Apr 2008 21:20

Det är ju bara det att jag har RÄTT även i denna fråga gällande :taktik--strategi! Fråga vilken rutinerad schackspelare som helst..och du får höra samma svar!

CAQUELAQ
Medlem
#87 Skrivet: 8 Apr 2008 00:21

En allegori:

Strategi = att planera de allierades invasion av Normandie (med ryssarna som anfaller via Polen i öst) för att kunna befria Frankrike och på sikt anfalla Tyskland och inta Berlin.

Taktik = att bomba stränderna från luften och beskjuta dem från fartygen för att slå ut tyskarnas kulsprutenästen medan landstigningsbåtarna landsätter soldater för att ge tyskarna på käften (samtidigt som kommandosoldater hoppar i fallskärm från flygplan i luften bakom tyskarnas frontlinje).

sture_lindberg
Medlem
#88 Skrivet: 8 Apr 2008 00:31

just det ja..strategi...........långsiktig plan... taktik.........den kortsiktiga genomförandet av denna plan... Nu borde det vara glasklart för alla vad som menas

2-stroke
Medlem
#89 Skrivet: 8 Apr 2008 08:08

Anser inte att begreppen långsiktig och kortsiktig är absoluta när det gäller strategi och taktik. Bägge kan vara antingen eller samt bådeoch, eftersom förutsättningarna kan förändras. Flexibla i relation till situationen, alltså.

Håller däremot med om att strategi handlar om det övergripande målet, och att taktik är metoden för att uppnå det.

För att citera saol 1986:

Strategi: Konsten eller metoden att föra krig; välplanerat tillvägagångssätt.
Taktik: Tillvägagångssätt; konsten att effektivt använda stridskrafter.

Malvan
Medlem
#90 Skrivet: 8 Apr 2008 08:20 - Redigerad av: Malvan

Jämför inlägg 16. Jag har inte sett efter, men det borde finnas utförligare definitioner i SAOB, dvs. ordboken till skillnad från ordlistan. Den finns på nätet:

http://g3.spraakdata.gu.se/saob/

<< . 1 . 2 . 3 . 4 . >>
Du måste logga in för att kunna posta!