Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Strategiskt? Taktiskt? Vad är det?
. 1 . 2 . 3 . 4 . >>
Författare Meddelande
Leo_Johannes
Medlem
#1 Skrivet: 31 Mar 2008 16:34

Jag håller för närvarande på att läsa Kajsa och den magiska schackboken av Jesper Hall. Den försöker förklara vad "strategiskt" spel och "taktiskt" spel är, och skillnaden mellan dessa, men jag förstår inte helt/är osäker på om jag förstått rätt. Om jag förstått rätt är strategiskt något mer på lång sikt, något meer abstrakt, medan taktiskt är mer på kort sikt, mer konkret. STämmer det? För att förklara hur jag menar kan jag använda denna metafor;

Jag har en timme att använda till min utbildning. Om jag väljer att använda timmen till att göra glosläxan som är till i morgon, är det taktiskt. Om jag väljer att leta efter vad jag kan gå för gymnaisum om tre år, är det strategiskt.

Stämmer det? kan någon ge en bättra förklaring?

Med vänliga hälsningar
Leo

ursusarctic
Medlem
#2 Skrivet: 31 Mar 2008 16:48

Citerar: Leo_Johannes, #1:
förklara vad "strategiskt" spel och "taktiskt" spel är, och skillnaden mellan dessa,

Taktik/Strategi = same same. Termer som används främst i krigföring, och det kan ju vara lämpligt eftersom Schack är ett gammalt Persiskt krigsspel, som de Persiska
Generalerna använde sig av i sin krigsplanering.

singing_scorpion
Medlem
#3 Skrivet: 31 Mar 2008 16:52

Citerar: ursusarctic, #2:
Taktik/Strategi = same same. Termer som används främst i krigföring, och det kan ju vara lämpligt eftersom Schack är ett gammalt Persiskt krigsspel, som de Persiska

Tror faktis att strategi är mer övergripande och långsiktigt medan taktik handlar om hur en viss grupp ska agera, på ett mer detaljerat sätt. Sen är det ju relativt, en taktik för hela plutonen är mer övergripande än för enskild soldat men mindre övergripande om man jämför med hela försvarsmakten.

Så jag får väl hålla med Leo, strategi är långsiktigare, övergripande och kanske mer abstrakt samtidigt som den kan bygga på en samling olika taktiker

ursusarctic
Medlem
#4 Skrivet: 31 Mar 2008 17:05

Citerar: singing_scorpion, #3:
Tror faktis att strategi är mer övergripande och långsiktigt medan taktik handlar om

Att tro är naivt. Jag föreslår den troende att ta sig en titt i SAOL.

Mayo
Medlem
#5 Skrivet: 31 Mar 2008 17:07

Strategi i schack är väldigt abstrakt men som du säger, långsiktigt. Taktik är kortsiktigt. Det mest konkreta exemplet i taktik är väl en kombination eller varför inte ett slag eller en schack!

Strategi är lurigare att förklara vad det innebär (mer än att det är långsiktigt) och jag tror att olika stormästare har olika syn på vad det är. Men ditt exempel med läxor är ganska vettigt, tycker jag.

Citerar: ursusarctic, #2:
Generalerna använde sig av i sin krigsplanering.

Jag skulle inte vilja kalla det same/same direkt. Jag är ingen expert på krigföring men jag är övertygad om att strategi/taktik i schack likväl som i krigföring är varandras motpoler. Ett exempel jag kan komma på är de allierades strategiska resp. taktiska bombningar av Tyskland under andra världskriget, där taktisk bombning syftade till att knäcka tyskarna vid fronten (bombningar av deras försvarslinjer, broar, fordonskolonner mm) medan strategisk bombning syftade till att förstöra Tysklands möjlighet att föra krig överhuvudtaget (bombningar av vapenfabriker och -industrier, oljeraffinaderier mm).

Huu, nu blev det mycket krig där ett tag.

Malvan
Medlem
#6 Skrivet: 31 Mar 2008 17:12

Det är mycket krig i en del schacklitteratur: terräng, flyglar, blixt osv.

sture_lindberg
Medlem
#7 Skrivet: 31 Mar 2008 17:20

Citerar: Leo_Johannes, #1:
Stämmer det? kan någon ge en bättra förklaring?

Stämmer exakt med vad du skriver.Strategi är långtgående planer.taktik är dess omedelbara utförande!

ursusarctic
Medlem
#8 Skrivet: 31 Mar 2008 18:17

Citerar: sture_lindberg, #7:
Stämmer exakt med vad du skriver.Strategi är långtgående planer.taktik är dess omedelbara utförande!

hahaha !

sture_lindberg
Medlem
#9 Skrivet: 31 Mar 2008 18:39

Vad är problemet? Har du någon annan åsikt?Eller skrattar du bara på fel ställe?

ursusarctic
Medlem
#10 Skrivet: 31 Mar 2008 18:52

Citerar: sture_lindberg, #9:
Vad är problemet? Har du någon annan åsikt?Eller skrattar du bara på fel ställe?

Sture, det är du som är problemet när du tvärsäkert säger: "Strategi är långtgående planer. taktik är dess omedelbara utförande!"

Strategi= Välplanerat tillvägagångssätt.

Taktik= Tillvägagångssätt.

Mayo
Medlem
#11 Skrivet: 31 Mar 2008 18:55

Citerar: ursusarctic, #10:
Strategi= Välplanerat tillvägagångssätt.

Taktik= Tillvägagångssätt.

Det där är ju inte det som står i SAOL!

Leo_Johannes
Medlem
#12 Skrivet: 31 Mar 2008 18:57

SAOB (Svenska Akademiens ordbok) säger bland annat "...konst att långsiktigt o. övergripande föra l. leda krig..." och "teknik att (gm skickligt manövre­rande) långsiktigt o. övergripande leda ngt.... ....i önskad riktning" om strategi, och om taktik: ":..i viss situation nå visst mål..." och "Taktiken visar sättet, at verkställa de planer Strategien upgjort...."

Mvh Leo

ursusarctic
Medlem
#13 Skrivet: 31 Mar 2008 19:02

Citerar: Mayo, #11:
Det där är ju inte det som står i SAOL!

Så står det i min SAOL, 1986 års utgåva, 11:e upplagan. Sidorna 553 och 576.
Om ordens innebörd har ändrats efter 1986 ber jag vördsamt om ursäkt.
I annat fall vidhåller jag min inställning i saken.

Mayo
Medlem
#14 Skrivet: 31 Mar 2008 19:05

Ah. Men jag tror att de flesta i dagsläget förknippar strategi med långsiktighet oavsett om det rör schack, krig, affärsverksamhet eller vad som helst. Om det är det som menas med "välplanerat" så ok. Begreppet taktik är väl dock lite luddigare, men att taktik och strategi är same/same i schack stämmer inte, snarare är de varandras motpoler. Och då behövs inte konsulteras SAOL, utan i princip vilken schackbok som helst.

singing_scorpion
Medlem
#15 Skrivet: 31 Mar 2008 19:10

Jag håller fast vid vad jag sa tidigare, kontakta en officer eller andra personer insatta i krigsvetenskap så får du nog ett bra svar.

Kan liknas vid att många anser Go vara mer strategisk och Schack mer taktiskt då det ena kräver långsiktig tänkande där varje sten man lägger ut i början kan byta sitt betydelse och inflytande medan Schack kräver ibland mer direkta åtgärden ( i jämförelse med Go, allt är ju ralativt) dock innehåller båda spelen en blandning av båda

Malvan
Medlem
#16 Skrivet: 31 Mar 2008 19:14

Taktik: tillvägagångssätt; konsten att effektivt använda stridskrafter
Strategi: konsten el. metoden att föra krig; välplanerat tillvägagångssätt

(SAOL 13, 2006)

Att döma av definitionerna ovan verkar det inte vara någon större skillnad.

Mayo
Medlem
#17 Skrivet: 31 Mar 2008 19:17

Hmm. Jag kikade i en webbversion "Svenska Akademien, uppdaterad:2008-03-17".

Står inget om välplaneringar där.

ursusarctic
Medlem
#18 Skrivet: 31 Mar 2008 19:18

Citerar: Malvan, #16:
Taktik: tillvägagångssätt; konsten att effektivt använda stridskrafter
Strategi: konsten el. metoden att föra krig; välplanerat tillvägagångssätt

(SAOL 13, 2006)

Att döma av definitionerna ovan verkar det inte vara någon större skillnad.

Tack ! Äntligen en läskunning och auktoritativ person med tillgång till SAOL.

singing_scorpion
Medlem
#19 Skrivet: 31 Mar 2008 19:34

http://www.henriksjoholm.se/2007/07/28/strategi-ta ktik-och-mittemellan/

http://sv.wikipedia.org/wiki/Taktik

Vet att Wiki är inte något att hurra över och den andra sidan är kanske inte helt pålitligt men att det finns skillnad mellan ordet taktik och ordet strategi i både militären, politiken och resten av samhället råder det ingen fråga om. Känns för mycket teori och för lite praktik i denna tråden

sture_lindberg
Medlem
#20 Skrivet: 31 Mar 2008 19:38

Citerar: ursusarctic, #8:
#8 Skrivet: 31 Mar 2008 18:17 Citera

hahaha !

det stämmer ju exakt vad jag skrev där ja..Håll dej gärna till schack..varför dra jämförelser med krig.

sture_lindberg
Medlem
#21 Skrivet: 31 Mar 2008 19:41

Citerar: Leo_Johannes, #12:
"Taktiken visar sättet, at verkställa de planer Strategien upgjort...."

Läs dessa rader så förstår du skillnaden mellan taktik och strategi

singing_scorpion
Medlem
#22 Skrivet: 31 Mar 2008 19:44

Citerar: sture_lindberg, #20:
..varför dra jämförelser med krig.

Är det mig du menar så måste jag bara säga att förutom mina exempel med Go och Schack så är jag inte tillräkligt kunnig i schack för bättre jämförelse, blir ju lättare att påvisa ordens mening i ämnet man kan lite bättre.

Men Sture och Leo har sammanfattat det hela väldigt bra.

ursusarctic
Medlem
#23 Skrivet: 31 Mar 2008 19:44

Citerar: sture_lindberg, #21:
Läs dessa rader så förstår du skillnaden mellan taktik och strategi

Sture ! Jag ger upp och låter dig vinna denna diskussion.

Mayo
Medlem
#24 Skrivet: 31 Mar 2008 20:18

Ja, Leo sammanfattar det ganska bra i sitt första inlägg. Jag tycker även det verkar (jag har trots allt inte läst boken) som att Jesper Hall lyckas beskriva skillnaden mellan strategi och taktik väldigt bra. Han är trots allt IM med en betydligt högre rating än de flesta av oss andra här.

CAQUELAQ
Medlem
#25 Skrivet: 31 Mar 2008 21:10

Taktik = snabba och smarta kombinationer, slå pjäser, offra damer och torn till höger och vänster, snabbt puckla på motståndaren, spöa honom, mosa honom, ge honom ordentligt med smisk tills han lipar och ropar på mamma.

Strategi = långsamt planerande, manövrera pjäserna till gynnsamma positioner, sega ut partiet och tråka ut motståndaren, seega, och seeega, och seeeeeeeega, och seeeeeeeeeeeeega - tills han får hjärnblödning, gör ett idiotdrag som leder till omedelbar förlust, varefter det kommer ett par män i vita rockar och kör honom till madrasserad svit i tvångströja på Psyket.

cdelzanno
Medlem
#26 Skrivet: 31 Mar 2008 21:14

En mycket bra sammanfattning

tobbe108
Medlem
#27 Skrivet: 31 Mar 2008 21:51

Strategi är bäst definerad som "att göra rätt sak", och taktik är "att göra saker rätt".

CAQUELAQ
Medlem
#28 Skrivet: 31 Mar 2008 21:54

En bra strategi i sammanhanget är att använda rätt sorts taktik - och taktiskt sett är detta en utmärkt strategi.

ursusarctic
Medlem
#29 Skrivet: 31 Mar 2008 21:57

Citerar: tobbe108, #27:
Strategi är bäst definerad som "att göra rätt sak", och taktik är "att göra saker rätt".

Singularis och pluralis.

sture_lindberg
Medlem
#30 Skrivet: 31 Mar 2008 22:09 - Redigerad av: sture_lindberg

Strategi är långtgående planer.taktik är dess omedelbara utförande!

Bara att komma ihåg detta.Så fattar man skillnaden

. 1 . 2 . 3 . 4 . >>
Du måste logga in för att kunna posta!