Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Vad betyder det? Svåra schackord?
<< . 1 . 2 . 3 . 4 . >>
Författare Meddelande
albrecht
Medlem
#61 Skrivet: 27 Apr 2008 13:10

Schah betyder kung och matt betyder trött dvs kungen är trött.

radarberget
Medlem
#62 Skrivet: 27 Apr 2008 19:58

Bleff hörde jag att det betyder springare mot dam och springare i ett slutspel med mindre än 12 drag till schackmatt. Dessutom måste damen stå på en f-ruta när 8 drag återstår. R.B

Lorentz_95
Medlem
#63 Skrivet: 27 Apr 2008 20:45

hm finns det inget ord som berättar att damen står i ''schack''?

vilhelm
Medlem
#64 Skrivet: 27 Apr 2008 20:47

Citerar: Lorentz_95, #63:

kolla forumet..har för mig att förr så fanns det faktiskt det..men hur ofta säger man sånt??antar att de hade mer moral än oss förr

andy__pandy
Medlem
#65 Skrivet: 27 Apr 2008 20:48

Citerar: Lorentz_95, #63:

Jo, som tidigare nämnts, är "en garde", att damen är hotad.

Spartakus
Medlem
#66 Skrivet: 30 Apr 2008 00:16

-Personligen har jag hört att spelare med Albansk ursprung säger "schech" när Damen är hotad, och "scho" när Torn är hotad... Men om det förekommer i flera östatsländer det känner jag inte till....

röding2
Medlem
#67 Skrivet: 30 Apr 2008 09:13

När damen är hotad heter det " mansgris " dvs en liten ynklig typ som förlorat all tro på sig själv.
Trevlig Valborgs
Börje

Dynamit
Medlem
#68 Skrivet: 25 Maj 2008 22:37

Vilka olika spelformer finns det? Kan berger och schweizwer kanske finns det fler? Vad är skillnaden på spelformerna?

shieldfire
Medlem
#69 Skrivet: 26 Maj 2008 12:48

Schweizer är en lottningsform för att para ihop lag och/eller enskilda spelare. I Sverige (i vart fall i juniorturneringar) är det dock vanligast med Monrad (vilket också egentligen är en form av Schweizer; förmodligen för att det är hyfsat enkelt att lotta för hand) eller accelererad Schweizer (där topprankade spelare får 1p extra vid lottning för att snabbare minska lottningsmöjligheterna (fullpoängare).

Berger (eller Sonneborn-Berger) är ett sätt skilja spelare åt som har samma (slut)poäng. Andra särskiljningar är t ex Bucholz eller kumulativt (har inget namn vad jag vet).

Dynamit
Medlem
#70 Skrivet: 4 Jun 2008 01:30

Vad betyder utropstecken, frågetecken ovh liknande som man kan hitta efter drag i böcker?

Malvan
Medlem
#71 Skrivet: 4 Jun 2008 05:35 - Redigerad av: Malvan

Så här tror jag man kan förklara:

?? = mycket dåligt drag
? = dåligt drag
?! = tvivelaktigt drag
!? = intressant drag
! = bra drag
!! = mycket bra drag

+ över - = vit står bättre
- över + = svart står bättre
= = utjämnad ställning

+ = schack
++ = dubbelschack
e.p. = en passant
# = schackmatt

Rocket_pawn
Medlem
#72 Skrivet: 4 Jun 2008 13:22 - Redigerad av: Rocket_pawn

Citerar: Malvan, #71:
Så här tror jag man kan förklara:

?? = mycket dåligt drag
? = dåligt drag
?! = tvivelaktigt drag
!? = intressant drag
! = bra drag
!! = mycket bra drag

+ över - = vit står bättre
- över + = svart står bättre
= = utjämnad ställning

+ = schack
++ = dubbelschack
e.p. = en passant
# = schackmatt

Jag tror man även bör läggatill:
+- = vit sår på vinst
-+ = svart står på vinst
+ över = = vit står lite bättre
- övrt = = svart står lite bättre

⌂ = bättre är

nikotin
Medlem
#73 Skrivet: 4 Jun 2008 14:04

quote=Malvan, #60:]Jag fann intet i böckerna, men jag tror schack matt = kungen är död. Ordet schack är antagligen släkt med ordet shah och spelet kommer närmast från Persien, nuvarande Iran.
-------------------------------------------------- ----------------------------------................ .....

matt är ett arabiskt verb i det arabiska språket och det betyder (han )dog.

spelet föddes troligen först i Indien därefter flyttades det till Persien sen började

europeerna efter araberna att gilla det.

Malvan
Medlem
#74 Skrivet: 4 Jun 2008 14:15

Nu talas det förstås inte arabiska utan persiska i Iran, men det kan ju stämma ändå.

nikotin
Medlem
#75 Skrivet: 4 Jun 2008 14:22

det stämmer till 100% ,eftersom europeerna lärde sig spelet från areberna för ca 1000 år sen.då gällde bara det arabiska språket...det finns några(kanske fler) arbiska ord som fortfarande används,algebra t ex?

Malvan
Medlem
#76 Skrivet: 4 Jun 2008 14:25 - Redigerad av: Malvan

Algebra går bra. Även orden soffa, kaffe och siffra lär vara arabiska. Det finns nog fler. Jag hittade förresten en notis om schack-matt i Svenska Akademiens ordbok: arab. šāh māt, kungen är död.

mevensso
Medlem
#77 Skrivet: 4 Jun 2008 16:35

Citerar: Malvan, #71:
?? = mycket dåligt drag
? = dåligt drag
?! = tvivelaktigt drag
!? = intressant drag
! = bra drag
!! = mycket bra drag

Stämmer detta hela vägen? På ren svenska borde det vara så att ?? är att man frågar sig om frågetecknet ska vara där och ?! betyder att man utmärker det dåliga draget ytterligare med ett utropstecken. Så jag skulle satt det på det här sättet istället:

?? = tvivelaktigt drag
? = dåligt drag
?! = mycket dåligt drag
!? = intressant drag
! = bra drag
!! = mycket bra drag

Som för övrigt ogillar folk som skriver ????!!!!???!??!?!??! och liknande när som vi inom schacket enbart behöver 2 tecken för att uttrycka förundran eller beundran.

Malvan
Medlem
#78 Skrivet: 4 Jun 2008 16:46

Ja du, det jag skrev lär i alla fall vara standard.

andy__pandy
Medlem
#79 Skrivet: 4 Jun 2008 16:59

Jag håller i alla fall på Malvans förklaringar.

mevensso
Medlem
#80 Skrivet: 4 Jun 2008 17:09 - Redigerad av: mevensso

Jag tror också Malvan har rätt, men jag undrar om det på svenska är korrekt. Spelar mindre roll egentligen.

Malvan
Medlem
#81 Skrivet: 4 Jun 2008 17:10

Vad menar du?

mevensso
Medlem
#82 Skrivet: 4 Jun 2008 17:19 - Redigerad av: mevensso

Jag menar att du har rätt i det du skriver men att rent lingvistiskt borde det du skriver vara felaktigt. Alltså att schacksättet att skriva det på inte följer svenska språkets regler.

Men det kan ju vara att jag är helt en passant också.

Malvan
Medlem
#83 Skrivet: 4 Jun 2008 17:23

Äsch, det gör det väl! Schackspråket har sina egna regler.

cheesexplorer
Medlem
#84 Skrivet: 4 Jun 2008 19:01 - Redigerad av: cheesexplorer

Citerar: Dynamit, #68:
Vilka olika spelformer finns det? Kan berger och schweizwer kanske finns det fler? Vad är skillnaden på spelformerna?

Berger innebär att alla i en grupp möter alla andra i gruppen.

Schewizer innebär att spelare med samma poäng ordnas efter rating. Sedan klyvs listan på mitten och ettorna möter varandra, tvåorna möter varandra och så vidare.

Monrad innebär att ettan möter tvåan, trean möter fyran och så vidare.
Citerar: shieldfire, #69:
Berger (eller Sonneborn-Berger) är ett sätt skilja spelare åt som har samma (slut)poäng. Andra särskiljningar är t ex Bucholz eller kumulativt (har inget namn vad jag vet).

Sonneborn - Berger är ett särskilningssystem som kan användas vid till exempel Schweizerturneringar. "SBP" = De poäng som de besegrade motståndarna har tagit + hälften av de poäng som de man spelade remi mot har tagit.

Buchhloz innebär att man lägger ihop alla poäng som motståndarna har tagit, hur det gick mot motståndaren spelar ingen roll.

Kumulativt innebär att en poäng är mer värd, ju tidigare i turneringen den kommer.

Om två spelare har tagit lika många poäng i en Schweizerturnering brukar man särskilja med hjälp av Bucholz i första hand. Är det fortfarande lika kan man använda Sonneborn-Berger.

chessexplorer
Medlem
#85 Skrivet: 4 Jun 2008 19:12 - Redigerad av: chessexplorer

Citerar: cheesexplorer, #84:
Berger innebär att alla i en grupp möter alla andra i gruppen.

Berger (eller Sonneborn-Berger) är nog egentligen ett särskiljningssystem, men det som kallas round-robin tournaments på engelska brukar kallas bergerturnering på svenska.

W.alekhine
Medlem
#86 Skrivet: 1 Jun 2010 22:31

det var nån som skrev att shah betyder kung, det är rätt, och att matt betyder trött, det är fel, matt betyder dog, alltså schack matt: kungen dog.

storalf
Medlem
#87 Skrivet: 1 Jun 2010 23:18 - Redigerad av: storalf

När en spelare är i Zugzwang kommer han på grund av dragtvånget få en sämre ställning än innan draget.

M.J.
Medlem
#88 Skrivet: 1 Jun 2010 23:58

"Schackmatt kommer från persiskans Shah Mat, som ordagrant betyder 'Kungen är överfallen (eller hjälplös, besegrad) från bakhåll'. Det betyder inte 'kungen är död', vilket är en vanlig missuppfattning." (Wikipedia)

W.alekhine
Medlem
#89 Skrivet: 2 Jun 2010 21:22

Jag håller med att det kommer från persiskans shah mat, men mat betyder på persiska och arabiska och turkiska också tror jag samma sak: dog.

vpaavola
Medlem
#90 Skrivet: 4 Jun 2010 12:52 - Redigerad av: vpaavola

Eftersom min son kan arabiska och påpassligt nog är just nu i Saudi Arabien frågade jag honom. Enligt honom är ordagrann översättning Shah mat= kungen har dött.

<< . 1 . 2 . 3 . 4 . >>
Du måste logga in för att kunna posta!