Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Självspelande
Författare Meddelande
BL-O
Medlem
#1 Skrivet: 27 Mar 2008 20:39

Av förekommen anledning . Kan man spela mot sig själv ?

Carnicero
Medlem
#2 Skrivet: 27 Mar 2008 20:42

Ja, om man skaffar sig två konton.

BL-O
Medlem
#3 Skrivet: 27 Mar 2008 20:50

Ja naturligtvis, men då kan man väl manipulera litet

knightrider
Moderator
#4 Skrivet: 27 Mar 2008 20:52

Denna fråga har varit uppe många gånger tidigare. Man kan i princip spela mot sig själv om man spelar från olika IP-adresser. Spelar man från samma IP-adress upptäcks detta och rankingen sänks till 1400.

erik
Moderator
#5 Skrivet: 27 Mar 2008 22:07

Citerar: BL-O, #1:
Kan man spela mot sig själv ?

Varför skulle man vilja spela mot sig själv?

Citerar: knightrider, #4:
Denna fråga har varit uppe många gånger tidigare. Man kan i princip spela mot sig själv om man spelar från olika IP-adresser. Spelar man från samma IP-adress upptäcks detta och rankingen sänks till 1400.

Det är förstås inte tillåtet att spela mot sig själv, oavsett hur man gör.

andy__pandy
Medlem
#6 Skrivet: 27 Mar 2008 22:10

Citerar: erik, #5:

Men är det tillåtet att spela orankade partier mot sig själv i t.ex stegen?

Oskar_Pålsson
Medlem
#7 Skrivet: 27 Mar 2008 22:23 - Redigerad av: Oskar_Pålsson

Citerar: andy__pandy, #6:
Men är det tillåtet att spela orankade partier mot sig själv i t.ex stegen?

chessexplorer
Medlem
#8 Skrivet: 27 Mar 2008 22:58

Det kan väl hända att två personer har samma IP-adress? Det finns nog en hel del schackspelande bröder här.

Hans_Malm
Medlem
#9 Skrivet: 27 Mar 2008 23:13

Då kan dom väl ta fram det riktiga brädet va?

sture_lindberg
Medlem
#10 Skrivet: 27 Mar 2008 23:56

Citerar: chessexplorer, #8:
Det kan väl hända att två personer har samma IP-adress? Det finns nog en hel del schackspelande bröder här.

jag och min son hade samma ip-adress ett tag.Men sonen slutade spela här ,för att han och jag blev beskyllda för att vara samma person.

P.G.W.G.
Medlem
#11 Skrivet: 28 Mar 2008 13:26

Samma IP-adress har man ju om man spelar ifrån samma dator tex. Så gör jag, man loggar in och spelar med en användare, sedan en annan användare till annan medlem i familjen spelar då på samma dator. Detta blir inte fel!
Man har ju unika user-ID(användarnamn). Så vad är problemet? Jag fattar inte.
Förklara gärna om det är något jag inte hajar.

P.G.W.G.
Medlem
#12 Skrivet: 28 Mar 2008 13:27

Ok, jag kanske kom utanför ämnet i tråden, men jag undrade bara vad sista talare skrev, det var det jag inte fattade.

zohar
Medlem
#13 Skrivet: 28 Mar 2008 13:30

Det är förstås inte tillåtet att spela mot sig själv, oavsett hur man gör

Detta är ämnet för tråden

ChessGoth
Medlem
#14 Skrivet: 28 Mar 2008 14:03

Naturligtvis. Två datorer kan dock inte ha samma IP adress samtidigt.

Capt_Nemo
Medlem
#15 Skrivet: 28 Mar 2008 14:10

Hmmm... Jag spelade orankade partier mot "mig själv", eller mot ett schackprogram jag hade i mobilen, chessmaster... Då jag ville spara dessa matcher och mobilen endast hade tio minnes-slotter skapade jag ett till konto här på sO. Tröttnade på denna klumpiga variant och har inte avänt den på över ett år.

Men då jag uppenbarligen "spelat" mot mig själv borde härmed min ranking sänkas till 1400! Tuffa pix!

sture_lindberg
Medlem
#16 Skrivet: 28 Mar 2008 14:34

Citerar: sture_lindberg, #10:

jag och min son hade samma ip-adress ett tag.Men sonen slutade spela här ,för att han och jag blev beskyllda för att vara samma person.

Men dessa beskyllningar man får bara för att det är 2 som delar på samma dator är ju horribelt

shieldfire
Medlem
#17 Skrivet: 28 Mar 2008 15:34

Nu var väl det en lätt frisering av sanningen...

sture_lindberg
Medlem
#18 Skrivet: 28 Mar 2008 15:42

Citerar: shieldfire, #17:
Nu var väl det en lätt frisering av sanningen.

vad menar du då?

HansGöran
Medlem
#19 Skrivet: 28 Mar 2008 15:46

Citerar: ChessGoth, #14:
Naturligtvis. Två datorer kan dock inte ha samma IP adress samtidigt

Varför inte?

Gammelsmurf
Medlem
#20 Skrivet: 28 Mar 2008 16:00

Man kan förenklat säga att en IP-adress unikt identifierar en enhet på internet. En dator kan bara ha en identifikation (åt gången) när den kommunicerar över internet. IP-adressen kan dock ändras.

Analogin är ett personnummer i verkliga livet. Man tillåter bara en unik identifikation för en person, flera personer kan inte ha samma personnummer.

farsan
Medlem
#21 Skrivet: 28 Mar 2008 16:06

Hos mig är vi fyra som spelar genom samma router (samma IP nummer), med flera olika användarnamn dessutom, och jag möter då och då mina barn på schackonline. Vi har till och med hållt familjeturneringar på SO. Fast vi spelar inte mot oss själva. Varför vi inte spelar närschack istället kan man ju undra..

HansGöran
Medlem
#22 Skrivet: 28 Mar 2008 16:17

Citerar: Gammelsmurf, #20:
En dator kan bara ha en identifikation (åt gången) när den kommunicerar över internet

En (1) dator har en unik MAC-adress, men när två datorer kopplas via en router får de samma IP-adress utifrån sett. Jag har två datorer som kan vara inloggade samtidigt, alltså kan två personer spela samtidigt under olika identiteter.
Se för övrigt vad "Farsan" skriver!

Gammelsmurf
Medlem
#23 Skrivet: 28 Mar 2008 16:25 - Redigerad av: Gammelsmurf

HansHedström
Medlem
#24 Skrivet: 28 Mar 2008 16:25

Citerar: HansGöran, #22:
Jag har två datorer som kan vara inloggade samtidigt

Hej HansGöran! (Mitt andra jag)
Du skrev att "två personer spela samtidigt under olika identiteter." Men, vi är ju samma person? Eller, har jag drabbats av personlighetsklyvning?

HansGöran
Medlem
#25 Skrivet: 28 Mar 2008 16:36

Citerar: Gammelsmurf, #23:
Konstigt att du ställde frågan om du redan vet svaret

Du skrev ju "Två datorer kan dock inte ha samma IP adress samtidigt", alltså frågade jag Varför?

Det går väl knappast att sända information absolut samtidigt pga köbildning i routern, men att vara inloggad på SO med flera datorer tycks inte vara något problem.

Gammelsmurf
Medlem
#26 Skrivet: 28 Mar 2008 16:38

Skall man vara riktigt noga så är det routern som man ser utifrån och inte de datorer/enheter som är innaför routern. Dock tilldelas enheterna unika IP-adresser inom det interna nätverket.

Utifrån sett kan routern ha adress 123.123.123.123
Men inåt har den kanske 10.250.1.1 (detta kan man bestämma själv) övriga enheter innaför routern har IP-adresser i enlighet med 10.250.1.nnn där nnn kan vara max 255.

Enheter som man har är normalt sett datorer, printrar, scanners, etc...
---
För övrigt har jag varit inloggad på olika användare samtidigt på samma dator och även varit inloggad på samma användare samtidigt på olika datorer.
---

shieldfire
Medlem
#27 Skrivet: 28 Mar 2008 18:30

Citerar: HansGöran, #22:
En (1) dator har en unik MAC-adress, men när två datorer kopplas via en router får de samma IP-adress utifrån sett.

Routern har en publik adress, medan varje dator på andra sidan routern har var sin adress. Att datorerna på insidan tar routerns adress spelar ju ingen roll, eftersom datorn fortfarande har sin egen adress. Annars kommer datapaketen inte tillbaka till ursprunget.

BL-O
Medlem
#28 Skrivet: 29 Mar 2008 16:48

Jag tackar för svaren på min fråga .Men fötlåt en yngling (78) , jag är en aning

BL-O
Medlem
#29 Skrivet: 30 Mar 2008 06:47

Jag citerae mej själv "Fötlåt"
Kanske beroende på att jag är en aning av svaren .Att jag får spela mot mig själv på köksbordet har jag förstått.

JA , förlåt , en bokstav slinker så lätt . Men nu vet jag att jag får spela mot mej själv på köksbordet.

BL-O
Medlem
#30 Skrivet: 30 Mar 2008 06:57

Som ni ser så går det inte att använda denna ruta som koncept

Du måste logga in för att kunna posta!