Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Hur blir man duktig på schack???
<< . 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . >>
Författare Meddelande
Gammelsmurf
Medlem
#61 Skrivet: 28 Mar 2008 16:54

Det skulle vara kul att få ett konkret tips från några duktiga här på sO...
Tex: Hur väljer man öppning? Kör man bara rutinmässigt på den öppning man har lärt sig eller finns det nåt annat att tänka på?

HansHedström
Medlem
#62 Skrivet: 28 Mar 2008 16:59

Citerar: Sixten74, #61:
Det är planer som skiljer medelspelare mot elitspelare. Samt hur man utför den plan man har, från steg 1 till steg 2 osv..

Det är inte bara förmågan att planera som skiljer en medelmåtta från en elitspelare även om det är en mycket viktig faktor.

Redan i öppningsfasen är det en fördel att ha gott minne och att förstå varför man gör vissa drag. En dragomkastning kan annars vara katastrofal.
I mittspelet är kännedom om olika typställningar av stort värde, men ibland bör man också veta hur en vunnen ställning vinns. Kunskap om slutspelsställningar kan vara helt avgörande.
Man kan alltså säga att en bra plan grundas på summan av en massa olika grundläggande kunskaper. Det räcker inte med att vara expert på öppningar eller slutspel för att vinna. Även om en plan är bra, krävs också att ställningen är bra i det läge där planen tar sin början!

Glömde jag säga att fantasi, bra minne och erfarenhet är en annan viktig komponent? Vem kan genomföra en bra plan, om man inte kan räkna varianter i huvudet och dessutom utvärdera dem i slutsskedet?

Malvan
Medlem
#63 Skrivet: 28 Mar 2008 17:07

Citerar: Gammelsmurf, #62:
Det skulle vara kul att få ett konkret tips från några duktiga här på sO...
Tex: Hur väljer man öppning? Kör man bara rutinmässigt på den öppning man har lärt sig eller finns det nåt annat att tänka på

Motspelaren har så stora möjligheter att se till att det inte blir den öppning man kan, ifall det nu bara är en, att man bör kunna även liknande öppningar något så när. Capablanca skrev i en bra nybörjarbok att man som svart bör lära sig ett försvar mot e4 och ett mot d4 ordentligt. Själv förordade han spanskt och damgambit och det är väl inget dåligt val.

ursusarctic
Medlem
#64 Skrivet: 28 Mar 2008 17:51

"Capablanca" ! Det var väl där Ingrid Bergman blev matt av Humprey Bogart ?
Eller är jag ute med kon på isen nu igen !?

Malvan
Medlem
#65 Skrivet: 28 Mar 2008 18:16

Möjligen.

Gammelsmurf
Medlem
#66 Skrivet: 28 Mar 2008 18:49

Citerar: Malvan, #64:
Motspelaren har så stora möjligheter att se till att det inte blir den öppning man kan, ifall det nu bara är en, att man bör kunna även liknande öppningar något så när.

Hur skulle du tex välja öppning mot mig...

Mot e4 spelar jag alltid c5
Mot d4 försöker jag köra kungsindiskt försvar (även mot c4)

Jag öppnar alltid med e4 och kommer nästan alltid in på siciliansk och Ruy Lopez..

Malvan
Medlem
#67 Skrivet: 28 Mar 2008 19:10 - Redigerad av: Malvan

Jag börjar alltid med d4 och försöker få det till katalanskt, men ibland blir det damgambit, damindiskt, kungsindiskt eller holländskt. Som svart väljer jag Caro-Kann mot e4 och Grünfeldindiskt mot d4, om det går.

asvo
Medlem
#68 Skrivet: 28 Mar 2008 19:21

Väljer man bara antingen e4 eller d4 som öppningsalternativ så blir man dubbelt så fort 1:a klasspelare än om man växlar med flera för att inte tala om c4 o Sf3 de mest spelade 4 öppningarna och troligtvis de bästa ?
Då måste man lära 3 till 4 gånger så många försvar , oj vad det händer mycket i öppningen .
Det värsta med e4 är c5 där det finns så många variationer att det inte går att lära sej under sin livstid .
Väljer motståndaren franskt eller Caro är det nästan omöjligt att vinna och inte går det att hitta någon egen då är man i regel förlorad innan 10 drag .

Malvan
Medlem
#69 Skrivet: 28 Mar 2008 19:27

Citerar: asvo, #69:
Väljer motståndaren franskt eller Caro är det nästan omöjligt att vinna

Det låter bra!

Gammelsmurf
Medlem
#70 Skrivet: 28 Mar 2008 19:32

uj uj - et verkar som om det bara är att hänga in handuken...Hur skall man kunna lära sig alla dom öppningarna?

andy__pandy
Medlem
#71 Skrivet: 28 Mar 2008 19:45

Citerar: Gammelsmurf, #71:
uj uj - et verkar som om det bara är att hänga in handuken...Hur skall man kunna lära sig alla dom öppningarna?

Några idéer:
* Skaffa en bok om varje öppning
* Skaffa en databas och använd t.ex Fritz, eller Chessbase, för att lära dig öppningarna
* Titta på mästarpartier
* Om du har svårt med minneskunskapen, välj en smalare öppningrepetoar

asvo
Medlem
#72 Skrivet: 28 Mar 2008 19:52

Citerar: andy__pandy, #72:
Några idéer:
tre rätt he,he !
* Skaffa en bok om varje öppning

Alldeles för dyrt räcker med Fritz öppningsbok

shieldfire
Medlem
#73 Skrivet: 28 Mar 2008 20:39

Citerar: asvo, #73:
Alldeles för dyrt räcker med Fritz öppningsbok

Den förklarar knappast idéerna bakom de olika varianterna.

asvo
Medlem
#74 Skrivet: 28 Mar 2008 20:47

Citerar: shieldfire, #74:
Den förklarar knappast idéerna bakom de olika varianterna.

Du har rätt , lätt halka utanför tråden
Rättelse köp alla öppningsböcker först och främst i de 4 viktigaste öppningarna strunta i kostnaderna ska du bli mästare så .. men läs dem och LÄR .

Gammelsmurf
Medlem
#75 Skrivet: 28 Mar 2008 21:21

Jag har läst en del öppningsböcker, men ofta är det bara en massa drag utan att det förklaras varför man spelar så...speciellt om man slår upp öppningar i chessbase saknar jag förklaringar...Jag vill gärna förstå - men det kanske inte riktigt är meningen i öppningsfasen...

asvo
Medlem
#76 Skrivet: 28 Mar 2008 21:49

Citerar: Gammelsmurf, #76:
Jag har läst en del öppningsböcker, men ofta är det bara en massa drag utan att det förklaras varför man spelar så...

I en riktig öppningsbok kan du alltid följa varje öppning till fördel , utjämning , dålig eller oklar ställning som gäller just det året den skrevs , sen görs det nya rön varje år de får du söka på nätet .

the-best
Medlem
#77 Skrivet: 28 Mar 2008 21:53

men ofta är det bara en massa drag utan att det förklaras varför man spelar så...

Då får du kanske ta och kolla själv. Om du inte klarar det med eget huvud kan du ta till ett bräde. Om du inte lyckas med brädet kan du testa med ett program. Om inte programet klarar det så får du kontakta dom som skrev boken.

vilhelm
Medlem
#78 Skrivet: 28 Mar 2008 21:57

#79 jag håller med gammelsmurf!oavsett vem som levererar dragen så måste man förstå dom...the-best förslag är inte bra...inte alls

asvo
Medlem
#79 Skrivet: 28 Mar 2008 22:00

Citerar: the-best, #79:
Om inte programet klarar det så får du kontakta dom som skrev boken.

Ring Kasparov

the-best
Medlem
#80 Skrivet: 28 Mar 2008 22:06

Citerar: asvo, #81:
Ring Kasparov

Funkar inte.
Han bara säger.
Hi, How do you get this number?
Sen lägger han på.

shieldfire
Medlem
#81 Skrivet: 29 Mar 2008 07:10 - Redigerad av: shieldfire

Jag har läst en del öppningsböcker, men ofta är det bara en massa drag utan att det förklaras varför man spelar så...

Beror ju på vilken typ av böcker man tittar i.
Böcker på en "högra nivå" Sveshnikov Reloaded t ex förutsätter att man vet mycket om vad man håller på med. "Understanding... " serien däremot är mer för att man ska förstå varför man gör ollika saker i olika ställningar.

Gammelsmurf
Medlem
#82 Skrivet: 29 Mar 2008 07:34

Det låter ju intressant...Har du nån länk eller referens till "understanding..." - Jag tror nämligen det skulle kunna passa mig...

shieldfire
Medlem
#83 Skrivet: 29 Mar 2008 12:57

http://www.newinchess.com/Shop/ProductsList.aspx?K eywords=understanding
eller
http://www.mamut.net/schackbutiken/shop/ och sök på "understanding"
den här kan jag verkligen rekommendera
http://www.newinchess.com/Understanding_the_Grünfe ld-p-518.html

Mayo
Medlem
#84 Skrivet: 29 Mar 2008 13:02

Måste flika in att jag tycker att Rowsons Understanding the Grunfeld är överskattad. Väldigt "svepande" och dessutom är det en repertoir-bok där delar av repertoiren känns bristfällig. Men lyckas han förklara Grunfeld? Ja, fast inte bättre än andra Grun-författare, i min mening.

shieldfire
Medlem
#85 Skrivet: 29 Mar 2008 13:08

Åja Mayo, vi har olika åsikter om den. Jämfört med andra böcker av typen som vår smurf här (och jag) sett så är den bra.Jag har inte kollat på andra Grünböcker efter den. Men den börjar väl bli lite gammal.

Mayo
Medlem
#86 Skrivet: 29 Mar 2008 13:11

Citerar: shieldfire, #88:
Åja Mayo, vi har olika åsikter om den.

Nej, du måste tycka som jag tycker. Skämt åsido, själva "Understanding"-konceptet är överlag bra.

pawn
Medlem
#87 Skrivet: 29 Mar 2008 21:45

Det är en klar fördel att veta hur öppningar funkar och hur dom ska spelas. Att hitta någonting som passar just mig, som spelare och person. Många tycker jag är knasig när jag säger att schack och personlighet går hand i hand men ingen har hitintills lyckats att vederlägga min teori. Har jag fel? Tror inte det om man är ruskigt seriös. Ska man vara det? Tja det är väl upp till var och en att sätta den gräns man vill att spelet ska ligga på. Ex så funkar ALLTID e6 som första drag som svart. Det gör det för mig i alla fall. Som vit måste man bestämma sig för om man ska gambla lite och kanske spela Kungsgambit eller säkra och börja ned d4. Min teori i alla fall. Kan ni vederlägga?

Spencer
Medlem
#88 Skrivet: 30 Mar 2008 15:17

Det går da fint med dig - ellers kunne du spela oppningen PIRC - den kan spelas mod ALLE åbninger - både med svart og med hvid.

Sixten74
Medlem
#89 Skrivet: 30 Mar 2008 19:04

Citerar: HansHedström, #62:
Det är inte bara förmågan att planera som skiljer en medelmåtta från en elitspelare även om det är en mycket viktig faktor.

Redan i öppningsfasen är det en fördel att ha gott minne och att förstå varför man gör vissa drag. En dragomkastning kan annars vara katastrofal.
I mittspelet är kännedom om olika typställningar av stort värde, men ibland bör man också veta hur en vunnen ställning vinns. Kunskap om slutspelsställningar kan vara helt avgörande.
Man kan alltså säga att en bra plan grundas på summan av en massa olika grundläggande kunskaper. Det räcker inte med att vara expert på öppningar eller slutspel för att vinna. Även om en plan är bra, krävs också att ställningen är bra i det läge där planen tar sin början!

Se olika spelstilar här

Leo_Johannes
Medlem
#90 Skrivet: 30 Mar 2008 21:45

En bra nybörjarschackbok (inte för folk som aldrig spelat schack förut, utan för de som precis ska börja/börjar "tänka schack") Kajsa och den magiska schackboken av Jesper Hall. jag upplever att jag blir mycket bättre på schack genom att läsa den.

MVH
Leo

<< . 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . >>
Du måste logga in för att kunna posta!