Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Hur blir man duktig på schack???
. 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . >>
Författare Meddelande
steverino
Medlem
#1 Skrivet: 25 Mar 2008 10:50

Hej

Jag är ny här på sO och har inte spelat speciellt mycket schack tidigare så jag undrar vilket som är det bästa sättet att bli åtminstonde en hyffsad schackspelare? Är det "learning by doing" som gäller eller ska man förkovra sig i litteratur etc.

Tacksam för åsikter!

Steff

aholmst
Medlem
#2 Skrivet: 25 Mar 2008 10:54

Både och skulle jag vilja säga, men att läsa böcker i grundläggande schackteori sparar säkert både tid och tårar över misslyckade drag. Många vägar leder till Rom.
(Är själv en nybörjare men kan lite grunder)

vilhelm
Medlem
#3 Skrivet: 25 Mar 2008 11:07 - Redigerad av: vilhelm

Citerar: steverino, #1:
Är det "learning by doing" som gäller

Det är den hårda vägen,risken finns att du hinner tröttna om du endast spelar på utan att förstå grunderna i spelet,sen kan det ju gå beroende hur lättlärd du är.
Men några bra nybörjar böcker i kombination med mycket spel och ett otal förluster innan poletten ramlar ner får du nog räkna med ..schacköppningar av mike basman är en bra bok med svenskt text som förklarar mycket på ett begripligt sätt.
Diagonalerna är en nybörjares värsta mardröm sägs det....såg att du förlorade löparn i drag 2 i ett parti så det ligger nog mycket i det. Tålamod är att tänka på också...man vinner inga "krig" utan mobilisering före anfall

Malvan
Medlem
#4 Skrivet: 25 Mar 2008 12:17

De bästa motståndarna är nog sådana som är jämnbra eller lite bättre, då lär man sig och det är roligt att spela. Att spela igenom kommenterade partier är inte dumt heller. Biblioteken brukar ha en del böcker på hyllan Rd.

the-best
Medlem
#5 Skrivet: 25 Mar 2008 12:21

1.Lägg ner mycket tid på dragen. (Kolla många drag fram).
2.Spela blind schack mot någon du känner.
3.Kolla igenom stormästar partier och kolla varför dom tänkte just så. Du kommer i alla fall
bli bättre på öppningarna.
4.Lär av mistag. (kolla igenom dina partier du spelat och försök att kolla vad du gjorde fel och försöka att inte göra det igen.
5.Spela mot spelare som är bättre än dig.
6.Bli inte ledsen om du förlorar. citat från en stormästare. "Du måste förlora över 100 partier innan du kan bli en bra schackspelare.

steverino
Medlem
#6 Skrivet: 25 Mar 2008 12:23

Tack för tipsen!

Jag inser att jag nog måste skaffa mig lite grundläggande kunskaper för att kunna spela schack och samtidigt förstå vad jag gör...

Mvh Steff

aholmst
Medlem
#7 Skrivet: 25 Mar 2008 14:13

Citerar: steverino, #6:
måste skaffa mig lite grundläggande kunskaper för att kunna spela schack

Du MÅSTE ju inte men det blir ju roligare .

Rocket_pawn
Medlem
#8 Skrivet: 25 Mar 2008 16:28

Vet inte om det har varitg uppe ännu, men beroende på var på "nyböjrarskalan" (just lärt sig flytta pjäserna --> grundläggande spelteori --> ... -->) men låna (eller köp) någon grundläggande bok. Jag lärde mig väldigt mycket av spela bättre schack från 1979, en bok som jag förövrigt kan reckomendera till rellativt nya spelare (om den nu går att få tag i).

Malvan
Medlem
#9 Skrivet: 25 Mar 2008 16:37 - Redigerad av: Malvan

Här finns boken raketbonden talte om:

http://www.antikvariat.net/

ursusarctic
Medlem
#10 Skrivet: 25 Mar 2008 18:48

Om du vill framstå som en duktig schackspelare kan du alltid låta en schackmotor spela dina partier. Nackdelen med detta förfaringssätt är att du snabbt blir utmanövrerad när du möter en annan spelare vid ett bord.

A4H4
Medlem
#11 Skrivet: 25 Mar 2008 19:46

Citerar: ursusarctic, #10:
Om du vill framstå som en duktig schackspelare kan du alltid låta en schackmotor spela dina partier. Nackdelen med detta förfaringssätt är att du snabbt blir utmanövrerad när du möter en annan spelare vid ett bord.

Hmmm...kan du förklara hur ditt råd får mig att bli duktigare på schack?

ursusarctic
Medlem
#12 Skrivet: 25 Mar 2008 20:10

Du måste ha missförstått mig A4H4 ! I mitt inlägg kl 19:46 försöker jag, på ett pedagogiskt sätt, förklara att användandet av schackmotorer är helt fel metod, om man vill lära sig spela schack.

Malvan
Medlem
#13 Skrivet: 25 Mar 2008 20:34

Saknar man lämpliga motståndare kan ett datorprogram visst vara en bra ersättning. Det är ingen dålig träning.

Gammelsmurf
Medlem
#14 Skrivet: 25 Mar 2008 23:16

Citerar: ursusarctic, #12:
Du måste ha missförstått mig A4H4 ! I mitt inlägg kl 19:46 försöker jag, på ett pedagogiskt sätt, förklara att användandet av schackmotorer är helt fel metod, om man vill lära sig spela schack.

Vad är då rätt metod menar du?

erik
Moderator
#15 Skrivet: 25 Mar 2008 23:28

Citerar: ursusarctic, #12:

Vänligen håll dig till ämnet.

ursusarctic
Medlem
#16 Skrivet: 26 Mar 2008 00:49

Citerar: erik, #15:
Vänligen håll dig till ämnet.

Precis vad jag gör. Inte så lätt för alla att förstå antagligen.

ursusarctic
Medlem
#17 Skrivet: 26 Mar 2008 00:53

Citerar: Gammelsmurf, #14:

Vad är då rätt metod menar du?

Man börjar med att köpa ett schackbräde (64 rutor) och pjäser därtill.

ChessGoth
Medlem
#18 Skrivet: 26 Mar 2008 06:29

Är det "learning by doing" som gäller eller ska man förkovra sig i litteratur etc.

Learning by doing is a good start.
Larsens små häften (Du måste ha en plan osv) är kanon - finns på antikvariat numera.

Gammelsmurf
Medlem
#19 Skrivet: 26 Mar 2008 08:27

Citerar: ursusarctic, #17:

Tack! Det har jag gjort så nu skall jag bli mycket bättre

ursusarctic
Medlem
#20 Skrivet: 26 Mar 2008 08:45

Citerar: Gammelsmurf, #19:
Tack! Det har jag gjort så nu skall jag bli mycket bättre

Vad jag vill ha sagt, Gammelsmurfen, är att det går inte att lära en analfabet att läsa ock skriva genom att ge denne en bok och en penna. Det går heller inte att lära ut matematik genom att ge eleven en räknemaskin.

steverino
Medlem
#21 Skrivet: 26 Mar 2008 16:46

Tack för alla tips! Eftersom ingen jag umgås med spelar schack har jag nu även införskaffat ett dataspel (schack alltså...) så nu ska jag få storstryk av cd-skiva
Steff

the-best
Medlem
#22 Skrivet: 26 Mar 2008 16:48 - Redigerad av: the-best

Det är bra om man kan ställa in programet så att man inte får för svårt så man tröttnar. Det skall vara lite lagom så att man förlora för det mesta men får in någon remi och vinst lite då och då. Sen höjer man efter hand. Du kan göra en lite över utveckling så ser du hur du utvecklar dig bäst.

Blåsippan
Medlem
#23 Skrivet: 26 Mar 2008 16:52

På det programmet jag har finns en funktion som heter friends mode (vänskapligt parti blir det väl på svenska). Då anpassar programmet spelstyrkan efter resultaten, så efter ett tag är man jämnspelt med datorn. Inte dumt!

the-best
Medlem
#24 Skrivet: 26 Mar 2008 17:04

Har har en makin som heter "Nintendo Ds". har Nintendo DS lite också. Sen köpte jag till chessmaster till min Nintendo DS lite som är tilräckligt liten så att den får plats i fickan. På chessmaster programet kan man ställa in programet på tror det är ca 30-40 olika nivåer. Från en ELO på 500-1850 så det är tillräkligt för mig. För jag ligger runt 1300 i ELO (ingen rikig men dom rankade partierna jag spelar mot program så får jag en). Du kan ställ in ställningen (om du vill träna slut spelet.)

asvo
Medlem
#25 Skrivet: 26 Mar 2008 17:10

Spela gärna mot varandra och träna några öppningar som ni kommer överrens om här på sO då får ni in spänningsmomentet vid träning vilket är mycket givande !

the-best
Medlem
#26 Skrivet: 26 Mar 2008 17:43

Citerar: asvo, #26:
här på sO

Det finns andra trevliga sidor också. Det finns en sida där man kan få välja öppning som man vill utmana med. Skulle vara ännu roligare om man kunde välja ställing för då hade man kunnat fixa så att man kan träna slut spelet också.

asvo
Medlem
#27 Skrivet: 26 Mar 2008 18:03

Jo det finns många möjligheter och ni som eventuellt tänker spela JSM ta tillvara på tillfället att träna tillsammans här på sO !
Förra gången var många dåligt förberedda !

the-best
Medlem
#28 Skrivet: 26 Mar 2008 18:04

Får se hur det går.

sture_lindberg
Medlem
#29 Skrivet: 26 Mar 2008 18:08

Hej

Jag är ny här på sO och har inte spelat speciellt mycket schack tidigare så jag undrar vilket som är det bästa sättet att bli åtminstonde en hyffsad schackspelare? Är det "learning by doing" som gäller eller ska man förkovra sig i litteratur etc.

Tacksam för åsikter!

Steff

Spela många partier,möt gärna dom som är lite bättre än du.En bra schackbok kan också vara nyttig.Och sen när intresset stegras lite...gå med i en schackklubb!

Malvan
Medlem
#30 Skrivet: 26 Mar 2008 18:11

Stures sista råd var nog det bästa, om man bor så till.

. 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . >>
Du måste logga in för att kunna posta!