Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Den mänskliga hjärnans utveckling: Spel UTAN ROBOTAR!!
<< . 1 . 2 . 3 .
Författare Meddelande
Oskar_Pålsson
Medlem
#61 Skrivet: 24 Mar 2008 14:52

Citerar: asvo, #89:
för

Citerar: sture_lindberg, #90:
mot

Alla vet var ni två står i frågan. Låt övriga bilda sig en egen uppfattning nu, utan argument hit och dit och fram och tillbaka.

Ni vet var ni har varandra, så var bara tysta i frågan eller ta det privat.

sture_lindberg
Medlem
#62 Skrivet: 24 Mar 2008 14:55

Så du tycker att man ska gå in och göra propaganda för robotar i en tråd som heter;Spel UTAN Robatar=)Tyck till där då oskarOm du nu har någon åsikt om detta..

Oskar_Pålsson
Medlem
#63 Skrivet: 24 Mar 2008 15:00

Jag anser att det inte ska propageras varken för eller emot när det till och med gått så långt att de som gör detta varnas för avstängning. Att propagera antingen för eller mot känns som ett svek mot Erik, övriga moderatorer men framför allt övriga spelare på sO. Min åsikt håller jag för mig själv då jag anser att alla får ta sitt eget beslut. De som vill veta era åsikter kan läsa gamla trådar.

asvo
Medlem
#64 Skrivet: 24 Mar 2008 15:04

Jag är varken för eller mot jag anser båda delar är bra på olika vis , därför skrev jag också att spel utan robothjälp var bra för då tränar man upp sin förmåga till djupt tänkande . Om man anv. sitt program att notera sitt eget tänkande istället för papper o penna betyder inte att det används vid spel .

sture_lindberg
Medlem
#65 Skrivet: 24 Mar 2008 15:08

Tråden heter än en gång;Spel UTAN Robotar..därav denna fråga om det är lämpligt att göra robotpropganda här i denna tråd.Det var det som min fråga gällde.Inget annat..

asvo
Medlem
#66 Skrivet: 24 Mar 2008 16:09

Testa din spelstyrka , Du kan kombinera , Du måste ha en plan , Taktik och teknik i slutspelet . av Bent Larsson hade jag mycket glädje av på 70-talet finns t.e.x på
Skärholmens bibliotek Hylla (Rda) 1

Gammelsmurf
Medlem
#67 Skrivet: 24 Mar 2008 16:18

Citerar: sture_lindberg, #62:
Så du tycker att man ska gå in och göra propaganda för robotar i en tråd som heter;Spel UTAN Robatar=)Tyck till där då oskarOm du nu har någon åsikt om detta..

Rubriken är "den mänskliga hjärnans utveckling: Spel utan robotar" INTE "spel utan robotar".

Denna tråd handlar inte om varken FÖR eller EMOT robotar. Än en gång lägg av att sabba forumen med käbbel...

Min uppmaning gäller de som triggas av frågan och inte kan låta bli att förstöra för oss andra...som sagt maila varandra med era tjatiga argument. I alla fall jag har följt dom 2000 inläggen i För och emot motor-tråden och känner att ämnet är uttömt med råge.

shieldfire
Medlem
#68 Skrivet: 24 Mar 2008 16:24

Snälla Sture, lugna dig. Du driver ditt datorhat överallt. Vad jag så gjorde asvo ingen propaganda utan föreslog bara att man efteråt kunde kolla med en dator. Övertolkade du inte lite?

Innan man kan börja använda datorer måste man förstå varför man gör det ena eller det andra. Det bästa sättet tror jag är att spela mycket (utan dator då) så mycket som möjligt. Larsens böcker som asvo nämner är en väldigt bra början. Nimzovichs "Mitt system" en annan.

Kraftwerk
Medlem
#69 Skrivet: 24 Mar 2008 17:10

Citerar: shieldfire, #68:
Nimzovichs "Mitt system" en annan.

..boken är en tegelsten i jämförelse med Larsens fjäderlätta schackpopulistiska häften..dvs börja med Larsens samtliga böcker som asvo nämner..sen efter ett par år kan man växla över till Nimzos "Bibel"

asvo
Medlem
#70 Skrivet: 24 Mar 2008 17:24

Trevligt att vi gillar samma böcker !
En annan bra bok som jag haft glädje av ( och som jag nämnt förut ) är
Vägen till mästerskap i schack av Alexander Kotov , intressant att höra om fler än jag läst den ?

johnlingvall
Medlem
#71 Skrivet: 24 Mar 2008 17:30

Citerar: jolo4, #12:
Inte om människan lägger ner mer tid. Dom bästa spelarna i världen har ju vunnit över programen med samma tid.
och????? dom tillhör väl ändå inte vi här på SO...lite självkritisk lär vi väl vara

shieldfire
Medlem
#72 Skrivet: 24 Mar 2008 17:44

Citerar: Kraftwerk, #69:
Nimzovichs "Mitt system" en annan.
..boken är en tegelsten i jämförelse med Larsens fjäderlätta schackpopulistiska häften..dvs börja med Larsens samtliga böcker som asvo nämner..sen efter ett par år kan man växla över till Nimzos "Bibel"

Vet inte om jag riktigt håller med. Nimzo förklarar saker från grunden i den första delen av boken, det är först i den andra som själva systemet kommer in. Kanske ska man ta det i ordningen
Nimzo del 1
Larsen
Nimzo del 2

Mina favoriter är Dvoretskys Excellence serie (även om man inte kan tro det efter att ha sett mig spela) men där måste man dels ha mycket tid och dels vara över 19-2000 LASK för att ha glädje av dem.

Kotovs bok gillar jag faktiskt inte alls, även om det var en av de första jag fick.

Kraftwerk
Medlem
#73 Skrivet: 24 Mar 2008 17:46

Citerar: shieldfire, #72:
Vet inte om jag riktigt håller med. Nimzo förklarar saker från grunden i den första delen av boken, det är först i den andra som själva systemet kommer in. Kanske ska man ta det i ordningen
Nimzo del 1
Larsen
Nimzo del 2

Tycker jag låter som ett bra upplägg

sture_lindberg
Medlem
#74 Skrivet: 24 Mar 2008 22:17

Citerar: shieldfire, #68:
Snälla Sture, lugna dig. Du driver ditt datorhat överallt.

Jag hatar inte datorer.jag ogillar robotar i schack.

röding2
Medlem
#75 Skrivet: 24 Mar 2008 22:19

Citerar: sture_lindberg, #74:
jag ogillar robotar i schack

...åhhh tack för upplysningen. Jag har visst missat det.

A4H4
Medlem
#76 Skrivet: 24 Mar 2008 22:41

jag hatar inte människor. jag ogillar bara tjatgubbar på schackforum

sture_lindberg
Medlem
#77 Skrivet: 24 Mar 2008 23:55

Citerar: A4H4, #76:
jag hatar inte människor. jag ogillar bara tjatgubbar på schackforum

Väldigt intressant inlägg

andy__pandy
Medlem
#78 Skrivet: 25 Mar 2008 00:02

Citerar: sture_lindberg, #77:

Vad är det för intressant med det då?

Gammelsmurf
Medlem
#79 Skrivet: 25 Mar 2008 00:07

Lika intressant som inlägg #74-#79 och antagligen #80 som visar att grafitti är lika aktuellt även om man är en glad pensionär

sture_lindberg
Medlem
#80 Skrivet: 25 Mar 2008 00:56

Citerar: andy__pandy, #78:

Vad är det för intressant med det då?

Det är ju helt ointressant..Ironi kallas det

shieldfire
Medlem
#81 Skrivet: 25 Mar 2008 04:59 - Redigerad av: shieldfire

Snälla Sture, lugna ner dig du driver ditt robothat överallt. Precis motsatsen till dem du anklagar datoranvändarna för.

Min personliga åsikt är att du ofta startar hela cirkusen genom att poppa in och tjata om att du "ogillar" ( )datorer i schacket - vi fattar! Lägg ner! Det är inte konstruktivt och inte svaret på alla inlägg som nämner datorprogram. Bara ordet "robot" är provocerande (anser jag) genom att indikera att människan slaviskt följer datorns råd utan att tänka själv; något som "riktiga/duktuga" korrschackspelare absolut inte gör.

Att sedan några som använder datorer triggas att börja det meningslösa klottret "varje gång" är också lite jobbigt.

Så nu kan vilhelm (och andra) tjata om att jag skriver överlägsna/förnustiga/whatever inlägg som ska pådyvla alla mina åsikter.

zohar
Medlem
#82 Skrivet: 25 Mar 2008 07:33

Det är med djup förvåning vi upptäckte hur vissa här fullständigt ignorerade de riktlinjer Erik drog upp ang. motordebatter. Nästa påhopp i trådarna leder till skarpa konsekvenser.

<< . 1 . 2 . 3 .
Detta ämne är stängt. Du kan inte skicka svar.