Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Den mänskliga hjärnans utveckling: Spel UTAN ROBOTAR!!
<< . 1 . 2 . 3 . >>
Författare Meddelande
röding2
Medlem
#31 Skrivet: 23 Mar 2008 18:17

Jag menade att vi inte skall hålla på och anfalla varandra och ifrågasätta intelligensen hos varandra. Låt oss hålla oss till ämnet. Hur funkar hjärnan i förhållande till olika slags hjälpmedel och på vilket sätt kan hjälpmedlen hjälpa hjärnan till högre förståelse visavi ingen förståelse alls.

Randomize
Medlem
#32 Skrivet: 23 Mar 2008 18:21

Det här är mer underhållande än en svensk TV-kväll
Hoppas inte någon moderator stänger tråden

sture_lindberg
Medlem
#33 Skrivet: 23 Mar 2008 18:21

Citerar: röding2, #27:
Snubblade vid tanken på att spekulera kring hur Stures hjärna fungerar men avstod.

Svara på dess ord i stället..Läs gärna ordagrannt vad du skrivit.Att du tänker "spekulera" i hur min hjärna fungerar!!!! vad MENAR du med det??

röding2
Medlem
#34 Skrivet: 23 Mar 2008 18:23

Jag har svarat dej på detta. det var ett sätt att försöka lyfta debatten till en högre nivå. Jag menade inte att jag ifrågasätter din hjärnas kapacitet. Det var ett sätt att försöka beskriva hur trådarna här spårar ur och att jag inte ville vara med på det tåget.

RoyKazz
Medlem
#35 Skrivet: 23 Mar 2008 18:23

Håller helt med Röding2 om att hjärnan måste förstå VARFÖR ett visst darg är bättre eller sämre. Till detta kommer hur en ställning ska bedömmas och vilka överiktliga och kortsiktiga planer som är relevanta. Denna kunskap får man nog genom erfarenhet och efteranalys. (+ en hel del annat)

sture_lindberg
Medlem
#36 Skrivet: 23 Mar 2008 18:27

Citerar: röding2, #34:
ag har svarat dej på detta. det var ett sätt att försöka lyfta debatten till en högre nivå

Väldigt "hög " nivå när/om DU ska börja spekulera om min hjärnaDu har inte funderat på att spekulera om din egen i stället

röding2
Medlem
#37 Skrivet: 23 Mar 2008 18:28

...ja det har jag. Är Du nöjd?

sture_lindberg
Medlem
#38 Skrivet: 23 Mar 2008 18:28

ja då är jag det..

Ilmi-G
Medlem
#39 Skrivet: 23 Mar 2008 18:43

Ja, det är ju bra om era spekulationer i varandras hjärnfunktion blir till hjälp i relation till ert schackspelande...

sture_lindberg
Medlem
#40 Skrivet: 23 Mar 2008 18:48

Jag spekulerar inte i någons hjärnkapicitet..Det var ju närmast Röding som hade funderingar att spekulera i min..Nog om detta nu..Men läs gärna vad som blir skrivet.Och lägg inte till det som inte finns.

röding2
Medlem
#41 Skrivet: 23 Mar 2008 18:51

...jag ber dej Sture. Sluta nu. Varför kan Du inte släppa det. Jag har gett dej flera förklaringar men Du måste ändå nita dit mej i dina inlägg. Varför?

sture_lindberg
Medlem
#42 Skrivet: 23 Mar 2008 18:54

För att du skrev så..Jag har inte skrivit något nedsättande om dej.

röding2
Medlem
#43 Skrivet: 23 Mar 2008 18:55

Citerar: röding2, #37:
...ja det har jag. Är Du nöjd?

Citerar: sture_lindberg, #38:
ja då är jag det..

Var det inte bra när vi slutade här ?
Kan Du ge dej nu?

sture_lindberg
Medlem
#44 Skrivet: 23 Mar 2008 18:57

Citerar: Ilmi-G, #39:
Ja, det är ju bra om era spekulationer i varandras hjärnfunktion blir till hjälp i relation till ert schackspelande..

När vi får se ett sådant inlägg som ovan,varför går inte DU då in och rättar..Tycker du att det ska vara MIN sak..??

sture_lindberg
Medlem
#45 Skrivet: 23 Mar 2008 22:50

Att spela schack utan robotar är en ren njutning.För då vet man att man har vunnit alldeles av sej själv..Den bästa träningen får man om man spelar MÅNGA parier,gärna mot spelare som är lite bättre än sej själv.Sen hindrar det inte alls att man läser i schackböcker och så..Men att SPELA sej till bättre styrka är den bästa medecinen

Kriall
Medlem
#46 Skrivet: 23 Mar 2008 23:05

Jag har en allmän begäran tiller som skriver här på olika trådar. Försök förstå hur olika författare menar med sina inlägg och försök tolka det på ett sätt som gör att diskussionen går framåt. Min tolknng är att t.ex. denna tråd riskerar spåra ur därför att ni letar fel i varandras inlägg och försöker skapa motsättningar som inte finns.

Hoppas ni ställer upp på det.

Krister
Moderator

röding2
Medlem
#47 Skrivet: 23 Mar 2008 23:16

Citerar: Kriall, #46:
ni letar fel i varandras inlägg

Jag försöker med ljus och lykta hitta ett fel i ditt inlägg men jag hittar inget.

sture_lindberg
Medlem
#48 Skrivet: 23 Mar 2008 23:27

Citerar: Kriall, #46:
Jag har en allmän begäran tiller som skriver här på olika trådar. Försök förstå hur olika författare menar med sina inlägg och försök tolka det på ett sätt som gör att diskussionen går framåt. Min tolknng är att t.ex. denna tråd riskerar spåra ur därför att ni letar fel i varandras inlägg och försöker skapa motsättningar som inte finns.

Hoppas ni ställer upp på det.

Krister
Moderator

Citerar: sture_lindberg, #45:
Att spela schack utan robotar är en ren njutning.För då vet man att man har vunnit alldeles av sej själv..Den bästa träningen får man om man spelar MÅNGA parier,gärna mot spelare som är lite bättre än sej själv.Sen hindrar det inte alls att man läser i schackböcker och så..Men att SPELA sej till bättre styrka är den bästa medecinen

Detta skrev jag i syfte för att nybörjare skulle få ett bra råd.Hade vare sej baktankar eller något annat i sinnet när jag skrev detta...

Gammelsmurf
Medlem
#49 Skrivet: 24 Mar 2008 06:52

Med stora förväntningar började jag läsa denna tråd (liksom många andra) för att läsa om ett ämne som verkade intressant - den mänskliga hjärnans uteckling under schackspel (utan robotar).

Till min besvikelse ser jag att ett fåtal inlägg handlar om detta ämne. Den övervägande delen glider in på:
1) motordebatt
2)pajkastning
3)Moderatorers och andra personers försök att mana till ordning och reda,

Många av de som skriver i forumen har ju varit med en längre tid. Ser ni inte mönstret? Tycker ni det är kul att se mönstret återupprepas gång på gång? Går ni själva aldrig in i en gammal tråd för att läsa relevata inlägg?

Jag tror INTE att den mänskliga hjärna utvecklas speciellt mycket av att återupprepa samma mönster gång på gång. Detta gäller såväl schackspel som andra områden (läs: inlägg i schackforum).

Galler.GerMigGallfeber
Medlem
#50 Skrivet: 24 Mar 2008 07:50

Citerar: sture_lindberg, #44:
#44 Skrivet: 23 Mar 2008 18:57 Citera

Citerar: Ilmi-G, #39:
Ja, det är ju bra om era spekulationer i varandras hjärnfunktion blir till hjälp i relation till ert schackspelande..
När vi får se ett sådant inlägg som ovan,varför går inte DU då in och rättar..Tycker du att det ska vara MIN sak..??

Ni får ursäkta den gode Ilmis sarkasm. Jag tror att han på detta sätt vill uttrycka sin besvikelse över att tråden (som Kriall påpekat) kommit att handla om andra saker än han avsåg.

Ilmi-G
Medlem
#51 Skrivet: 24 Mar 2008 07:54

För min egen hjärnutveckling vore det nyttigt att tänka efter på HELA ställningen innan jag drar. Jag har haft ambitionen att nå åtminstone top 50 här på SO. Men med min Aspberger är det svårt. Därför har jag anmält mig till den turneringen.
Hoppas att mitt tålamod blir bättre, så att jag därigenom kan spela mindre och få högre kvalitet och jämnhet i mitt spel på det sättet.

Hammerman
Medlem
#52 Skrivet: 24 Mar 2008 08:38

Min gamla mattelärare brukade rätt ofta förbjuda oss att använda mini räknare dels för att som han sa så förslöar det hjärnan samt att ni helt enkelt inte lär er matematik, ni utvecklas inte. Han var inte dum gubben

Gammelsmurf
Medlem
#53 Skrivet: 24 Mar 2008 08:47

Förslag: Stäng tråden eftersom det inte finns någon som vill hålla sig till ämnet!!! Starta några nya trådar som uppfyller de andra diskussionsbehoven

Jag kan fortfarande inte välja att slippa se foruminlägg. Jag önskar en möjlighet att stänga av foruminläggen-dvs jag slipper se inlägg när jag skall spela schack.

Hammerman
Medlem
#54 Skrivet: 24 Mar 2008 09:33

Men Herr Gammelsmurf det är ju bara att låta bli att läsa inläggen?

Gammelsmurf
Medlem
#55 Skrivet: 24 Mar 2008 09:34

Jag beundrar dig som kan - hur gör man?

asvo
Medlem
#56 Skrivet: 24 Mar 2008 10:12

Citerar: Hjuling, #25:
Tänka att efter 22 inlägg i den här tråden som ska handla om "Den mänskliga hjärnans utveckling: Spel utan robotar" så är ungefär hälften av inläggen käbbel runt schackmotorer...

Jag anser att spel utan ROBOTAR är mycket utvecklande vad gäller djupet i att tänka men man bör skriva ner alla sina grenar ( detta fixar programmet så du behöver inte penna och papper ) och efteråt kontrollera med hjälp av ett programs analysfunktion hur bra resultatet blivit .

sture_lindberg
Medlem
#57 Skrivet: 24 Mar 2008 14:37

Citerar: asvo, #56:
Jag anser att spel utan ROBOTAR är mycket utvecklande vad gäller djupet i att tänka men man bör skriva ner alla sina grenar ( detta fixar programmet så du behöver inte penna och papper ) och efteråt kontrollera med hjälp av ett programs analysfunktion hur bra resultatet blivit .

Nu dags för robotpropaganda igen?? har det inte varit det tillräckligt i denna tråd?Ni som är FÖR motorer har ju en massa egna trådar....

the-best
Medlem
#58 Skrivet: 24 Mar 2008 14:38

Citerar: sture_lindberg, #57:
Ni som är FÖR motorer har ju en massa egna trådar....

Var är dom?

asvo
Medlem
#59 Skrivet: 24 Mar 2008 14:45

Ni som är FÖR motorer har ju en massa egna trådar....

Rubriken var ju SPEL utan ROBOT det kan väl inte hindra att man kontrollerar efter partislut med sitt program vilket jag tycker är bra , det har du ju själv skrivit tidigare att du gör ?

sture_lindberg
Medlem
#60 Skrivet: 24 Mar 2008 14:48

Citerar: asvo, #59:
Rubriken var ju SPEL utan ROBOT det kan väl inte hindra att man kontrollerar efter partislut med sitt program vilket jag tycker är bra , det har du ju själv skrivit tidigare att du gör ?
Ja det kan jag göra någon gång..
ag anser att spel utan ROBOTAR är mycket utvecklande vad gäller djupet i att tänka men man bör skriva ner alla sina grenar ( detta fixar programmet så du behöver inte penna och papper ) och efteråt kontrollera med hjälp av ett programs analysfunktion hur bra resultatet blivit .
Men DETTA är ju ren propaganda ,där du skriver hur förträffliga robotorna är.Dessutom skriver du detta i en tråd som heter;Spel UTAn Robotar!!

<< . 1 . 2 . 3 . >>
Detta ämne är stängt. Du kan inte skicka svar.