Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Den mänskliga hjärnans utveckling: Spel UTAN ROBOTAR!!
. 1 . 2 . 3 . >>
Författare Meddelande
Ilmi-G
Medlem
#1 Skrivet: 23 Mar 2008 16:52

Hjuling
Medlem
#2 Skrivet: 23 Mar 2008 16:53

Yes!

jolo4
Medlem
#3 Skrivet: 23 Mar 2008 16:54 - Redigerad av: jolo4

Ni fattar bra. .
Ett fram steg för hjärnan.

Ilmi-G
Medlem
#4 Skrivet: 23 Mar 2008 17:01

Spelar just nu ett parti mot en snubbe som heter Gunners. Han har 43 raka vinster. Undrar om han använder robot??

sture_lindberg
Medlem
#5 Skrivet: 23 Mar 2008 17:05

Äntligen!! en tråd utan robotarsvar till illmi:::Mycket troligt

asvo
Medlem
#6 Skrivet: 23 Mar 2008 17:08

Det är inte förbjudet att lära hur man utvecklas utan hjälpmedel här på SO det är ju det man gör i nästan alla turneringar där inga hjälpmedel är tillåtna utom de redan förprogrammerade hjärnorna , de stackars nybörjarna får ju inte ens titta i en schackbok .

jolo4
Medlem
#7 Skrivet: 23 Mar 2008 17:09 - Redigerad av: jolo4

Citerar: sture_lindberg, #6:
Äntligen!! en tråd utan robotar

Får inte vi som använder robotar skriva här när ni får skriva i schackprogramens utveckling. Det är ju orätvisst.
Citerar: Ilmi-G, #5:
Spelar just nu ett parti mot en snubbe som heter Gunners

´Det är mycket troligt att det är en robot men han/hon är ingen bra korr-spelare jag skulle kunna stoppa vinst festen.

asvo
Medlem
#8 Skrivet: 23 Mar 2008 17:11

Kanske vore det lämligt med en utbildning i hur man utklassar en ROBOT i korrspel

Galler.GerMigGallfeber
Medlem
#9 Skrivet: 23 Mar 2008 17:11

Citerar: jolo4, #8:
´Det är mycket troligt att det är en robot men han/hon är ingen bra korr-spelare jag skulle kunna stoppa alla raka vinsterna.

Tack, jag tror nog att jag klarar det själv. Jag har pjäs över i slutspelet.

sture_lindberg
Medlem
#10 Skrivet: 23 Mar 2008 17:12

DEt är omöjligt! går inte..den som har bästa robot vinner i alla lägen..

Ilmi-G
Medlem
#11 Skrivet: 23 Mar 2008 17:13

Ursäkta mig, det var jag som skulle svara med detta acc.
Om jag inte förlorar på tid så vinner jag nog. På tiden, har förlorat sju stycken mot Gunners (ett par på slarv dock, så håller med Jolo4, särskilt vass är han inte.)

jolo4
Medlem
#12 Skrivet: 23 Mar 2008 17:17

Citerar: sture_lindberg, #11:

Inte om människan lägger ner mer tid. Dom bästa spelarna i världen har ju vunnit över programen med samma tid.

knightrider
Moderator
#13 Skrivet: 23 Mar 2008 17:23

Ja Gunners har 43 raka vinster...men titta mot vilket motstånd.
Han/hon har ju inte speciellt hög rating.

asvo
Medlem
#14 Skrivet: 23 Mar 2008 17:40

Citerar: knightrider, #14:

Med det motståndet han haft hittills behövs ingen ROBOT
Citerar: sture_lindberg, #11:

Du menar då att alla som vunnit över mej men som inte reg motor är fuskare ?
HÅRDA BESKYLLNINGAR SOM VI HELST VILL SLIPPA HÄR PÅ SO .
S anningen är att här finns så bra spelare på So som vinner över mej trots min Fritz
SKÄRPNING STURE

johnlingvall
Medlem
#15 Skrivet: 23 Mar 2008 17:44

Citerar: asvo, #15:
S anningen är att här finns så bra spelare på So som vinner över mej trots min Fritz
SKÄRPNING STURE
tror inte på det..

sture_lindberg
Medlem
#16 Skrivet: 23 Mar 2008 17:46 - Redigerad av: sture_lindberg

Du menar då att alla som vunnit över mej men som inte reg motor är fuskare ?
HÅRDA BESKYLLNINGAR SOM VI HELST VILL SLIPPA HÄR PÅ SO .
SKÄRPNING STURE

Jag har inte den blekaste aning vilka du spelar emot Asvo.Och jag har för det andra inte beskyllt NÅGON.Och för det tredje .har jag använt ordet "fusk" ?? jag säger att om 2 motoranvändare mötts.så vinner den bästa roboten..Håll dej gärna till fakta..

asvo
Medlem
#17 Skrivet: 23 Mar 2008 17:48

Citerar: johnlingvall, #16:
tror inte på det..

Menar du också att de som vinner över mej som inte reg. motor är fuskare detta är ju ALLVARLIGA ANKLAGELSER

johnlingvall
Medlem
#18 Skrivet: 23 Mar 2008 17:51

Citerar: knightrider, #14:
Med det motståndet han haft hittills behövs ingen ROBOT

Lätt att vara kaxig..och lite som jag tycker nedlåtande mot spelare som fått stryk av gunners..men det är ju lätt att säga för asvo. när han inte vill eller törs spela mot någon utan motor. skärpning..mvh

asvo
Medlem
#19 Skrivet: 23 Mar 2008 17:51

Citerar: sture_lindberg, #17:
jag säger att om 2 motoranvändare mötts.så vinner den bästa roboten..Håll dej gärna till fakta..

DET ÄR DETSAMMA SOM ATT DU ANKLAGAR DE SOM VUNNIT ÖVER MEJ OCH INTE REG. ROBOT HAR BÄTTRE ROBOT ÄN MEJ HOPPAS DU BLIR VARNAD

röding2
Medlem
#20 Skrivet: 23 Mar 2008 17:51 - Redigerad av: röding2

Jaha så var det igång ige..he he Moderatorerna har ett helsike att hålla reda på er.

Men frågan var hur den mänskliga hjärnan fungerar i schacksammanhang. Jag skulle vilja se det som så att när jag analyserar ett parti och slutligen bestämmer mej för ett drag så har jag fullkomligt uttömt mina sista reserver och förmår inte se längre.
Jag kan i och för sig fråga en polare till råds och han kan ge mej ett ypperligt förslag.
Jag analyserar återigen partiet och ser då till min förvåning vad som dolde sig i ställningen. Med hjälp av kommentarer kring varför polaren föreslog draget.
Detta kan hjälpa mej att öka djupet i analysen.
Jag vet inte om samma hjälp kan erbjudas av en motor? Har ingen kunskap om detta och avstår därför kring spekulationerna.
Huvudsaken är ....att vilken hjälp jag än griper efter så måste min hjärna förstå varför ett annat drag är bättre än det jag tänkt ut. Om jag inte förstår det så kommer endast hjälpen ifråga att vara hämmande eftersom jag förlitar mej på ett förslag som jag inte begriper vitsen med. Om jag fortsätter att förlita mej på denna slags hjälp kommer jag sannolikt att stanna av i min utveckling som scheckspelare.
Vare sig hjälpen består av en polare som är I.M. eller en motor.
Poängen är att hjärnan måste vara med. Att förlita sig på anteckningar, spelade partier, kompisar, motorer, öppningsböcker, slutspelsbööcker må vara hänt, bara Du förstår den hjälp Du får.
Därför kan alla hjälpmedel, vilka de än är, öka kunskaperna men också, beroende på din egen hjärnas förmåga, bidraga till att Du stannar i utvecklingen.
Börje Lööw

asvo
Medlem
#21 Skrivet: 23 Mar 2008 17:56

Citerar: röding2, #21:
Därför kan alla hjälpmedel, vilka de än är, öka kunskaperna men också, beroende på din egen hjärnas förmåga, bidraga till att Du stannar i utvecklingen.

MYCKET BRA FÖRKLARING TILL SLUT BLIR DEN EGNA HJÄRNAN BÄSTA HJÄLPMEDLET

johnlingvall
Medlem
#22 Skrivet: 23 Mar 2008 17:56

Citerar: asvo, #18:
Menar du också att de som vinner över mej som inte reg. motor är fuskare detta är ju ALLVARLIGA ANKLAGELSER
jag anklagar ingen...men jag lär väl få tro som jag villmvh

sture_lindberg
Medlem
#23 Skrivet: 23 Mar 2008 18:02

Citerar: asvo, #19:
ET ÄR DETSAMMA SOM ATT DU ANKLAGAR DE SOM VUNNIT ÖVER MEJ OCH INTE REG. ROBOT HAR BÄTTRE ROBOT ÄN MEJ HOPPAS DU BLIR VARNAD

jag säger det en gång till.Jag har ingen koll på vilka du möter.Och jag anklagar ingen för fusk för att dom lyckas klå dej..Är du någon mer eller mindre oslagbar person??

sture_lindberg
Medlem
#24 Skrivet: 23 Mar 2008 18:07

Och vem har sagt att dina partier är så intresanta? så att dom ska vara ett rättesnöre för samtliga motoranvändares??

Hjuling
Medlem
#25 Skrivet: 23 Mar 2008 18:08

Tänka att efter 22 inlägg i den här tråden som ska handla om "Den mänskliga hjärnans utveckling: Spel utan robotar" så är ungefär hälften av inläggen käbbel runt schackmotorer...

Nu vill jag ha vettiga inlägg i ämnet för de 85% (?) användare som av en del inte anses använda motorhjälp.

asvo
Medlem
#26 Skrivet: 23 Mar 2008 18:09

Citerar: sture_lindberg, #10:

Vad menare du med detta annars ?????????????????????????
Då måste de som vunnit över mej ha bättre ROBOT eller hur?

röding2
Medlem
#27 Skrivet: 23 Mar 2008 18:10

Kan Sture och asvo klara av sina mellanhavanden i brev till varandra tack. Jag försökte diskutera trådens ämne, hur fungerar hjärnan. Snubblade vid tanken på att spekulera kring hur Stures hjärna fungerar men avstod. Här är inte platsen för att skälla ut varandra och ifrågasätta varandras hjärnkapacitet. Låt oss hålla detta på ett allmänt plan istället.

sture_lindberg
Medlem
#28 Skrivet: 23 Mar 2008 18:11

Ok,hoppas bara motorspelarna kan hålla sej till SINA trådar6 gånger har redan Asvo skrivit om sina robotar..som är helt ointressant för spelare utan motorer.

asvo
Medlem
#29 Skrivet: 23 Mar 2008 18:13

Citerar: johnlingvall, #22:
jag anklagar ingen...men jag lär väl få tro som jag villmvh

Indirekt gör du det :ner

sture_lindberg
Medlem
#30 Skrivet: 23 Mar 2008 18:13

Citerar: röding2, #27:
. Snubblade vid tanken på att spekulera kring hur Stures hjärna fungerar men avstod

Hur ska jag tyda detta ?

. 1 . 2 . 3 . >>
Detta ämne är stängt. Du kan inte skicka svar.