Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Träning.
<< . 1 . 2 .
Författare Meddelande
sture_lindberg
Medlem
#31 Skrivet: 19 Mar 2008 12:28

Nu ska jag träna in Tjigorinså jag behärskar den fullkomligt till SM i sommar!

vilhelm
Medlem
#32 Skrivet: 19 Mar 2008 17:14 - Redigerad av: vilhelm

Citerar: sture_lindberg, #40:
Nu ska jag träna in Tjigorinså jag behärskar den fullkomligt till SM i sommar!

Risken finns att du snöar in på den,slår ju aldrig fel när murphys lag är i farten..kanske aldrig blir spelad...Kanske bättre man förbereder sig på alternativ..men du är ju ingen duvunge så det kom väl inte som en blixt från klar himmel

maccomplete
Medlem
#33 Skrivet: 20 Mar 2008 17:47

Själv spelade jag drygt 3000 st 1-minuterspartier förra året på en annan schack-site! Om det ger träning för nya ställningar vet jag inte men jag har hunnit vara med om en del! Dock inga djuplodande analyser av förklarliga skäl!! =) För övrigt har jag nog utvecklats mest här på SO!!

the-best
Medlem
#34 Skrivet: 20 Mar 2008 17:54 - Redigerad av: the-best

Min rating höjdes 300 rating poäng efter semestern i sommras. Man kansek behövde lite vila.

sture_lindberg
Medlem
#35 Skrivet: 20 Mar 2008 18:15 - Redigerad av: sture_lindberg

Citerar: vilhelm, #32:
Risken finns att du snöar in på den,slår ju aldrig fel när murphys lag är i farten..kanske aldrig blir spelad...Kanske bättre man förbereder sig på alternativ..men du är ju ingen duvunge så det kom väl inte som en blixt från klar himmel

Jo,jag kan väl lite annat också.men om de försöker med damgambit DÅ jäklar

Paperino
Medlem
#36 Skrivet: 20 Mar 2008 18:47

Jag brukar använda motor när jag tränar...

sture_lindberg
Medlem
#37 Skrivet: 20 Mar 2008 19:03

Gör inte jag!

röding2
Medlem
#38 Skrivet: 20 Mar 2008 19:08

..Nu börjar det igen...

Gammelsmurf
Medlem
#39 Skrivet: 20 Mar 2008 19:11

hmmm.kanske synd att "tråden" togs bort

Hjuling
Medlem
#40 Skrivet: 20 Mar 2008 19:17

Läs:

Efter årsvis av debatter i forumet så är det samma argument som tuggas om och om igen. Diskussionerna leder alltid till en hätsk ton eftersom åsikterna går så pass mycket isär och att det objektivt sett inte är en fråga som har ett "rätt" svar.

Efter moget övervägande bland oss moderatorer har vi härmed beslutat att stoppa dessa diskussioner. Är man intresserad av diskussionen kan man därför läsa äldre trådar (använd sökfunktionen).

Att på nytt ta upp diskussionen om schackmotorns vara eller icke vara är därför inte tillåtet och kan leda till en varning/avstängning från forumet.

sture_lindberg
Medlem
#41 Skrivet: 20 Mar 2008 22:09 - Redigerad av: sture_lindberg

Vi skrev ju om hur vi tränar? Är det en robotdebatt?Ingen skrev något om vare sej för eller emot motorer.

Rebben
Medlem
#42 Skrivet: 20 Mar 2008 22:14

sture varför spelar du tjigorin eller hur de stavas? vill du förlora? eller varför spelar du en sån jätte dålig öppning?

sture_lindberg
Medlem
#43 Skrivet: 20 Mar 2008 22:20

För det första är den väldigt lite utforskad.För det andra så är den överaskande.och för det tredje så får man ett ÖPPET spel...precis som jag vill ha

orkahaettnamn
Medlem
#44 Skrivet: 20 Mar 2008 22:20

Chigorin är ingen dålig öppning på klubbnivå. Draken som du spelar är inget vidare på toppnivå heller men <2650 är den fullt spelbar.
Dessutom, Morozevich kan väl inte ha fel?

Rebben
Medlem
#45 Skrivet: 21 Mar 2008 01:29

Orkahaettnamn jag har 4 förluster 8 remier 8 vinster i draken på hög nivå i korr-schack så Draken är bra på elitnvå oxå men hur många spelare har du mött med över 2650?? jag kommer nog aldrg möta någon iaf..

Rebben
Medlem
#46 Skrivet: 21 Mar 2008 01:30

Tiger säger iaf att chigorin är kritiskt

orkahaettnamn
Medlem
#47 Skrivet: 21 Mar 2008 01:56

Ev. korrpartier kan inte klassas som elitnivå och jag skrev inte att draken var dålig på klubbnivå.
Ja chigorin är kritiskt på GM-nivå, på klubbnivå däremot så är det ett bra överraskningsvapen då de flesta troligen inte har förberett sig särskilt mycket mot det vilket kan spela en stor roll vid brädet.

Draken är väl också kritiskt i många varianter? Vitspelare borde dessutom vara väl förberedda även på klubbnivå eftersom det är en så vanlig öppning.

Jag säger inte att chigorin är bättre än draken, men att kalla chigorin för en dålig öppning är lite väl starkt.

sture_lindberg
Medlem
#48 Skrivet: 21 Mar 2008 08:35

Citerar: sture_lindberg, #43:
För det första är den väldigt lite utforskad.För det andra så är den överaskande.och för det tredje så får man ett ÖPPET spel...precis som jag vill ha

Dessa faktorer är FAKTA

jockehbg
Medlem
#49 Skrivet: 21 Mar 2008 20:00

Sture skrev i sina första inlägg att han tränar genom att spela många partier och fina drag inom tre minuter.

Som schackspelare tycker jag också om att kubbas vid brädet. De bättre spelarna brukar säga att man skall lära av sina förluster för att blir bättre. Tyvärr blir det för mig mest att jag skiter i mna förlustpartier istället för att ta upp en dialog med min motståndare och tillsammans analysera vad som hände.

Att spela många partier är ett oeffektivt och dåligt sätt att träna schack, om man vill bli en starkare spelare. Använd istället samma tid till:

1. Att gå igenom stormästarpartier, gärna kommenterade av andra stormästare. Försöka förstå vilka idéer de söker.

2. Kompletterar med teoristudier, avseende partiets tre skeden.

3. Praktisera dina nya idéer tilll exempel här på schackonline, men tänk länge. Att endast använda sig av tre minuter per drag, det är att överskatta sin egen förmåga eller att underskatta dynamiken i ställningen. Spelar man samma öppning återkommande då återkommer samma typställning. Har du analyserat den ordentligt så har du ett mentalt och idérikt försprång.

Ett råd till Sture som kommer satsa på Veteran-SM är att redan idag börja samla in troliga motståndares partier och försöka analysera deras svagheter och styrkor. Till detta kan du använda motorhjälp.

Slutligen tränar jag så här? Nej, jag bara spelar.

sture_lindberg
Medlem
#50 Skrivet: 21 Mar 2008 20:22

Man får ju använda i genomsnitt 3 minuter per drag i närschack som du säkert vet.Så därför är det bra träning att använda sej av max tre minuter per drag även här.Jag analyserar självklart mina partier efteråt.Detta gör stor nytta.
Citerar: jockehbg, #49:
Att gå igenom stormästarpartier, gärna kommenterade av andra stormästare. Försöka förstå vilka idéer de söker.

beror alldeles på vilken nivå du befinner dej på som schackspelare.
Att endast använda sig av tre minuter per drag, det är att överskatta sin egen förmåga eller att underskatta dynamiken i ställningen.

NEJ,det är att få in 3minutersrytmen i sitt spelande.Vid SM har du ingen motor eller böcker att kunna slå i
Ett råd till Sture som kommer satsa på Veteran-SM

Tack för rådet! men mina egna metoder är mycket mera givande

asvo
Medlem
#51 Skrivet: 21 Mar 2008 20:46

Det bästa sättet är att inte låsa sej vid en metod , det fordras alla de nämda alternativen för ett maxresultat

sture_lindberg
Medlem
#52 Skrivet: 21 Mar 2008 21:38

Citerar: asvo, #51:
Det bästa sättet är att inte låsa sej vid en metod , det fordras alla de nämda alternativen för ett maxresultat

jag borde ju veta bäst vad som passar mej.Har en viss RUTIN på detta

Experten
Medlem
#53 Skrivet: 21 Mar 2008 21:45

vad innebär funktionen "bjud remi" tack på förhand ..

knightrider
Moderator
#54 Skrivet: 21 Mar 2008 21:48

funktionen "bjud remi" innebär just att du bjuder remi

Experten
Medlem
#55 Skrivet: 21 Mar 2008 21:59

vad innebär det ??

b.fischer
Medlem
#56 Skrivet: 21 Mar 2008 22:02

att du erbjuder din motståndare att partiet ska sluta oavgjort (½-½)

andy__pandy
Medlem
#57 Skrivet: 21 Mar 2008 22:03

Citerar: Experten, #55:
vad innebär det ??

Om du bjuder(erbjuder) remi, ger du motståndaren möjlighet till att:
1. Acceptera remin, dvs partiet slutat med remi(oavgjort)
2. Inte acceptera ditt erbjudande och partiet fortsätter

Experten
Medlem
#58 Skrivet: 21 Mar 2008 22:06 - Redigerad av: Experten

Jaha okej tack så jätte mycket andypandy för att du tog dig tid att svara på min fråga...

<< . 1 . 2 .
Du måste logga in för att kunna posta!