Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Tjejer
<< . 1 . 2 . 3 . 4 . 5 .
Författare Meddelande
cdelzanno
Medlem
#121 Skrivet: 18 Maj 2008 15:34

det är endast en mikroskopisk del av hela mänskligheten som är i dessa toppar. Men av den mikroskopiska delen är det en snedfördelning man kan fundera över...

2-stroke
Medlem
#122 Skrivet: 18 Maj 2008 16:11 - Redigerad av: 2-stroke

Jag tror att anledningen till att kvinnor är underrepresenterade i de sk "topparna" (samhällstopparna etc.) finns delvis i modersrollen. Moderna tider, jämlikhet osv. i all ära, men barn verkar onekligen betyda mer för kvinnor än för män, vad man än tycker om den saken.
Tror helt enkelt att kvinnors bild av ett lyckat och framgångrikt liv innehåller en större del barn och familj än vad man hittar hos männen. Bra eller dåligt? Inte min sak att avgöra, berättar bara vad jag personligen tror efter att ha lyssnat på människor...

Winawer
Medlem
#123 Skrivet: 18 Maj 2008 17:49

Om jag minns rätt så var det för bara något år sedan så
att två av Sveriges starkaste kvinnliga landslagsspelare
"valde" att inte ställa upp i Schack-OS därför att barn under tolv år inte fick bo i OS-byn.

Ingen i det manliga landslaget gjorde samma val trots att flera av dessa spelare också har familjer.

Min poäng är att de kvinnliga spelarna egentligen också hade velat spela. Att de var tvungna att avstå berodde nog, åtminstone i just det fallet, mer på yttre hinder än på hur deras bild av ett lyckat liv ser ut.

ChessGoth
Medlem
#124 Skrivet: 18 Maj 2008 18:31

Citerar: Randomize, #120:
andelen kvinnor är mikroskopisk i schacktoppen

Ja i "toppen" är det måhända mikroskopiskt. Men själva "maktstrukturen" i breddschacket i Sverige vill jag på stå är det svårt att se några könshierarkier - var hittar du dem?

2-stroke
Medlem
#125 Skrivet: 18 Maj 2008 20:06

Vill bara förtydliga att mitt resonemang ovan handlar mer om andra samhällstoppar än schacktoppen. Lite off topic, kanske.

Spencer
Medlem
#126 Skrivet: 19 Maj 2008 07:03 - Redigerad av: Spencer

En del piger, kvinder de mener, at schack ser kedeligt ud, men det er fordi, at de ikke kender spillet. Nogle piger er mere sociale end mænd - piger vil gerne samtale, men i en skakklub skal man holde mund. Holde kaje. Være tystna.

Nogle piger kan ikke li' de grimme ting, man kan gøre ved hinanden - bindinger - ofre - afdækkerskakker -altså når 'blodet' flyder på skakbrættet. I nogle situationer kan skak jo godt være ret ondskabsfuldt. Det tager mange piger afstand fra.

Nogle piger, kvinnor vil hellere bruge tiden på noget andet end schack.
Jeg hørte engang en kvinde sige: Skak, det kan man spela, spille, når man bliver gammel.

Når piger møder op i skakklubben, så får de stryg ( stryk ) i lange baner, og så mister de lysten til at spela schack. - Lad dog i det mindste pigerne få nogle remiser! - og nogle enkelte vinster. - ( i træningspartier )

Nogle piger har kanske svært ved at spela under stort pres. ( pressure )
Eller mere ret: De ø n s k e r ikke at være under stort pres.

På den anden side, så er der nogle piger, kvinder, der tykker om, at være omgivet af mange mænd. At få opmærksomhed. ( ! )

Spencer
Medlem
#127 Skrivet: 19 Maj 2008 07:46

Grunden til at der ikke er mange kvinnor på topleder-poster, det er, at mændene ikke ønsker at give magten ( makten ) fra sig.
Og nogle kvinnor ønsker ikke absolutte top-poster, fordi der er mycket mycket koldt helt oppe på toppen. - ( af Everest )

Malvan
Medlem
#128 Skrivet: 14 Okt 2009 20:18

Citerar: Malvan, #78:
En sexåring jag känner spelade schack med en tjej i 30-årsåldern. Hon är visserligen nybörjare, men att vinna mot en sexåring är ju inte så svårt. Efter partiet sade gossen: "Hon var rätt bra för att vara tjej."

Nu var det ju en sexåring, så man får ju ha visst överseende med fördomarna. Han är är elva nu och när jag har påmint honom om detta fattar han att det det inte var så genomtänkt.

KGB1
Medlem
#129 Skrivet: 14 Okt 2009 20:24

Våra tjejer som växer upp nu, kommer inte ta någon skit. Ser bara på min syster dotter 24år gamal och F-n den som försöker. Min egen dotter (bara 14år) kommer inte häller att backa. (för då får dom med pappa att göra hehe)

Malvan
Medlem
#130 Skrivet: 19 Okt 2009 05:45

Håller med KGB1.

Selfrid
Medlem
#131 Skrivet: 19 Okt 2009 09:44 - Redigerad av: Selfrid

#129 och #130:
Själv har jag svårt att se den utvecklingen, men låt oss hoppas ni har rätt.

TesseS
Medlem
#132 Skrivet: 19 Okt 2009 09:55

Jag tror det är väldigt induviduellt vilka som kommer att ta skit eller inte. Vissa vågar säga ifrån medan andra vill vara så pass mycket till lags att man tar allt vad som sägs. I den perfekta världen så skulle man inte behöva ta skit heller.. från någon, vare sig man eller kvinna.

palmann3
Medlem
#133 Skrivet: 19 Okt 2009 10:48 - Redigerad av: palmann3

Der er bare det, at den perfekte verden findes ikke, hverken nu eller aldrig.
I øvrigt er en perfekt verden kedelig. Den er som denne streg ___________________
Tjejer, kvinnor er inte som en lige streg. Tværtom.

Selfrid
Medlem
#134 Skrivet: 19 Okt 2009 10:51

Det är lätt att säga att man inte ska ta skit, men om du inte kan få något annat jobb och behöver pengarna har du kanske inget val. Om man drar ut resonemanget kan det leda till ett samhälle där djungelns lag råder och de starkaste överlever. Vi bär alla ett ansvar för att inte GE skit.

TesseS
Medlem
#135 Skrivet: 19 Okt 2009 10:55

Citerar: Selfrid, #134:
Vi bär alla ett ansvar för att inte GE skit.

Håller med!

Blåsippan
Medlem
#136 Skrivet: 19 Okt 2009 10:59

LAGEN OM ALLTINGS JÄVLIGHET

Jag var nere på arbetsförmedlingen idag
och fick samma ursäkt till svar.
Du är ung, du är tjej, du har inga betyg,
du måste nog vänta ett tag.
Assistenten humma och verka nervös
hon sitter nog själv ganska löst
allt enligt lagen om alltings jävlighet

Jag gillar mig själv precis som jag är
men det kan jag inte leva på.
Ge mig nu ett jobb som passar mig
så jag slipper era bidrag och er vård.
Ge mig vad jag vill ha, så blir det inga problem
annars förklarar jag krig mot erat samhällssystem
allt enligt lagen om altings jävlighet

Hon flinade sötsurt åt mitt tal
Det är inte så enkelt min vän
Hon försökte släta över, men jag såg rött
och tappade besinningen
Jag snodde mitt personnummer ur hennes mapp
Jag tände eld på hennes papper, sa hej, och stack.
Allt enligt lagen om alltings jävlighet

Sen gick jag bort till systemet
och slapp visa legitimation
Expediten känner mig
för jag och hennes dotter brukar supa ihop
Sköt om dig sa hon när hon gav mig min sprit
Hon vill mig så väl, men det skiter jag i
allt enligt lagen om alltings jävlighet.

(Blues-Annika)

Selfrid
Medlem
#137 Skrivet: 19 Okt 2009 11:18

På pricken!

Malvan
Medlem
#138 Skrivet: 2 Apr 2010 10:14

Det här är bra: http://www.schackpinglorna.se/

Malvan
Medlem
#139 Skrivet: 20 Nov 2010 05:37 - Redigerad av: Malvan

Citerar: Kullberg (i en annan tråd):
Som sagt ni får gärna starta en tråd om kvinnor och schack men den här tråden handlar inte om det. Inlägg som inte håller sig till ursprungliga ämnet kommer att tas bort.

Fast, asså, är man i sällskap med en mogen kvinna finns det välan roligare saker att hitta på än att flytta träbitar på ett bräde...

Svedjeholmen
Medlem
#140 Skrivet: 20 Nov 2010 09:26

För visst var ämnet TJEJER?

farbrorjo
Medlem
#141 Skrivet: 20 Nov 2010 11:46 - Redigerad av: farbrorjo

Citerar: Svedjeholmen, #142:
För visst var ämnet TJEJER?

Rubriken är mycket riktigt Tjejer, men i forumet Schackdiskussion så innebär det per automatik att den direkt (vilket den från början gjorde och till övervägande delen gör) eller indirekt (om man t ex som några skribenter ovan vill peka på samhälleliga missförhållanden eller fenomen som man menar avspeglar sig i schackvärlden och kan förklara varför det finns en uppenbar snedfördelning mellan manligt och kvinnligt inom schack) ska vara just en sådan.

Det senare är MYCKET VIKTIGT. Anser ni att det finns en sådan koppling så KNYT DENNA till just "Tjejer och schack". Egentligen borde några gamla inlägg ovan tas bort redan nu då det är svårt att se någon sådan (men då de mycket väl går att knyta till trådämnet får de stå kvar ifall någon vill göra detta). Jag nöjer mig med att ta bort de färska som är helt vid sidan om, samt några rent sexistiska (vilket kommer att medföra varning för den som skrivit dem).

Därmed hoppas jag att det går att hålla sig till trådämnet fortsättningsvis. Tänk på att det kan finnas många bra ämnen man kan starta utan schackanknytning i "Världsligt" om man har lust, men gör då det, för en sådan måste finnas med här fortsättningsvis.

sunniva
Medlem
#142 Skrivet: 20 Nov 2010 16:30

Citerar: Carnicero

Jag tror det har en naturlig förklaring. Män har generellt större tävlingsinstinkt än vad kvinnor har.

Att kvinnor skulle ha mindre tävlingsinstikt än män är ren bullshit om jag ska säga min åsikt. Det handlar lite om hur motsata könet tolkar det kvinnor/tjejer gör. Har stött på killar/män som tror att tjejer "bara" idrottar för det är kul och inte för att få vinna. Det har man fått höra från höga positioner inom idrott. Läste även om en fotbollstränare som var tjej som fick sluta som tränare för att laget blev för bra. Vad ger det för signaler till alla tjejer/kvinnor även till män/killar kan man fråga sig.

Se även fördelningen i skolan där man som tjej mest får hålla på med redskapsgymnastik medan killarna i klassen får ha bollspel nästan varje gång, även om man som tjej vill ha bollspel lika mycket som killarna så skulle jag säga att de skiter fullständigt i ens åsikt, även som grupp skiter de i den åsikten.

Detta händer redan när man är liten så hur ska man då lära sig att man ska ta för sig när inte ens åsikt räknas?

Kullberg
Medlem
#143 Skrivet: 20 Nov 2010 17:37 - Redigerad av: Kullberg

Citerar: Capt_Nemo, #112:
Jaha, vad beror det pà att damer och herrar inte slàss om titeln oavsett kön? Svaret tror jag ligger i att det finns större rekryteringsunderlag hos herrarna än hos damerna, jag vägrar tro nàgot annat

Det här måste ju vara den största anledningen till att det ser ut som det gör. Det finns helt enkelt inte samma schackkultur bland damerna i de stora schackländerna.
Men det är ändå anmärkningsvärt att där bara är en dam på top Hundra listan! Polgar på plats 49. Seden får man nästan hoppa ner till tvåundrade plats för att hitta nästa.

Om man med denna stitistik skulle säga att damer är sämre än herrar i schack, så kan man även med samma lista utröna att svenskar är sämre än andra att spela schack då jag tror vi med har en på top 100 listan.

Fel av mig, vi har numera inte någon på top hundra listan, så då kan man säga att kvinnor är bättre än svenskar på att spela schack

Kleimark
#144 Skrivet: 20 Nov 2010 17:51

Citerar: Kullberg, #143:
Om man med denna stitistik skulle säga att damer är sämre än herrar i schack, så kan man även med samma lista utröna att svenskar är sämre än andra att spela schack då jag tror vi med har en på top 100 listan.

Det är väldigt underligt skrivet och argumenterat. För att avgöra om kvinnor i allmänhet är sämre än män i allmänhet kan man inte bara jämföra de 100 bästa. Alla världens män måste jämföras med alla världens kvinnor. Allt annat vore dumdristigt. För övrigt räcker det att ha med ett namn på en sådan lista för att tillhöra de bättre. Så det stämmer inte alls.

Kullberg
Medlem
#145 Skrivet: 20 Nov 2010 17:57 - Redigerad av: Kullberg

naturligtvis ville jag bara beskriva att man inte kan titta på listor och sånt och sedan säga att kvinnor skulle vara bättre eller sämre. Jag trodde ingen skulle ta detta på allvar utan förstå att det var ett löjligt sätt att bedöma styrka på.
Vad jag menade var att styrka Capt_Nemos argument att rekryteringen är helt enkelt störr bland män än bland kvinnor och som jag själv sa att schackkulturen helt enkelt inte är lika stor bland kvinnor i de dominerande schackländerna.
Jag ber om ursäkt för min statistikironi och ska försöka ironisera lite tydligar i framtiden.

Malvan
Medlem
#146 Skrivet: 31 Dec 2010 04:40

Nya Wermlands-Tidningen rapporterar från Turkiet att blott sextonåriga Hou Yifan vann mot mot favoriten Koneru Humpy i något som utgjorde den moraliska finalen. I själva verket var det en semifinal och i finalen (närmare bestämt i särspelet) klådde Hou Ruan Lufei med de förkrossande siffrorna 3 mot 1 och vart den allra yngsta damschackvärldsmästarinnan i hela värlldshistorien allt sedan Hedenhös!!!

Jag tror som NWT:s Tommy Andersson från Karlstads AS att tusan vet om inte Hou kan bli lika fantastisk som Judit Polgar - världens bästa kvinnliga schackspelare genom tidena. Stort grattis till Hou och ett riktigt Gott Nytt År till alla schacktjejer!

Bjarne3
Medlem
#147 Skrivet: 31 Dec 2010 13:32

Fotos af tjejer,kvinnor fra VM i schack.

http://wwcc2010.tsf.org.tr/en/photo-gallery

<< . 1 . 2 . 3 . 4 . 5 .
Du måste logga in för att kunna posta!