Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Fritz 9 mot Fritz 11
<< . 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 .
Författare Meddelande
sture_lindberg
Medlem
#181 Skrivet: 8 Jun 2008 12:26

Citerar: m.botvinnik, #130:
Det är väl klart att partierna hade kunnat fortsätta. Robotskötarna orkade väl inte längre.

sture_lindberg
Medlem
#182 Skrivet: 8 Jun 2008 12:34

jag har citerat några av de inlägg som ställer sej väldigt frågande till detta s.kallade test.Alla undrar varför ni inte låtit robotarna få spela mer än 20 drag.JAG tänker nu spela ut båda ställningarna med min fritz 8.Jag ger Fritz 10 minuter per drag.Så får vi se om de 2 partierna blir remi
eller inte.

sture_lindberg
Medlem
#183 Skrivet: 8 Jun 2008 12:54

Citerar: Fritz_9_1.09GHz, #172:
När det gäller det här med remi måste ni förstå en sak. Ambitiösa spelare vill ibland vårda sitt anseende som svårslagna spelare och därför är man mer fokuserad på försvar och korrekt positionsspel och mer inriktad på att inte förlora. Det högsta värdet är värdet att vara obesegrad. Och man vill verkligen inte unna motståndaren en vinst.

Ja det var ju verkligen ambitiöst att bara låta roboten få spela 20 drag!Om det är en test mot en annan robot,så finns det väl ingen ära eller så att riskera?? Det är ju robotar som möter varandra i jösse namn

sture_lindberg
Medlem
#184 Skrivet: 8 Jun 2008 15:46

Citerar: sture_lindberg, #180:
Citerar: Protagonist, #160:
Motorerna är ju dessutom marginellt starkare/svagare i olika skeden av partierna vilket man också skiter i om man tar remi efter 20 drag. Det är ju att idiotförklara hela testet.

shieldfire
Medlem
#185 Skrivet: 9 Jun 2008 05:32

Citerar: Fritz_9_1.09GHz, #172:
Mitt syfte var aldrig att ta reda på vilken av "robotarna" som är bäst. Jag har ogärna velat avslöja mina sanna intentioner tidigare, men vill nu göra det för att försök förklara för den envetna skara, som aldrig tröttnar på denna diskussion.

SE inlägg 172

Citerar: Fritz_9_1.09GHz, #1:
Nu är kampen igång! Årets stora begivenhet här på sajten. Fritz 9 vägrar vika ner sig och tar sig tappert an Fritz 11. Hur ska det gå? Och är det egentligen kampen mellan datorerna eller spelarna som avgör? Vem av spelarna fyller bäst på med egna tankar där motorerna har sina luckor? Följ kampen! Två partier spelas just nu mellan
Fritz_9_1.09GHz och fritz_11_1.80Ghz och detta får ni ju bara inte missa!

Du tror inte att du själv har bäddat för denna "diskussion" genom ditt första, något överentusiastiska inlägg? Som man bäddar för man ligga som det heter

sture_lindberg
Medlem
#186 Skrivet: 9 Jun 2008 13:19

Bara det att gå ut och skriva: Nu är kampen igång..Det blev ju ingen KAMP allsBåda 2 robotskötarna var nöjda med 2 remier:uppch det redan efter 20 drag..hehehe..

Fritz_9_1.09GHz
Medlem
#187 Skrivet: 17 Jun 2008 00:34

Jag har den personligheten, att jag inte ägnar mig åt förståelse och att läsa mellan raderna. Jag menar exakt de ord jag skriver och aldrig något implicit. Jag skrev aldrig något om ett test. Det ni har gjort i diskussionen är att tolka min intention istället för att läsa vad jag skrivit.

Syftet är att uppmäksamma motoranvändande i spelet när det sker på lika villkor, för att bekämpa fördomarna. Jag är mycket nöjd med att raljerandet över motorer inte förekommit i den här tråden. Utvecklingen av schacket som materialsport, där det gäller att ha mest pengar, för att kunna köpa datorer med snabba processorer och bra schackdatorprogram, är något jag upplever som väldigt kittlande.

Dessutom har mitt syfte varit, att som jag skrev från allra första början, få igång en diskussion kring hur man som motoranvändare bäst kombinerar egna tankar, spelöppningsteori och olika motorer i spelet. Oavsett hur mycket jag än försöker styra in diskussionen i denna rätta fålla, tycks somliga med benhård envishet i sin enfald vilja diskutera något helt annat. Kanske lika bra vi lägger ned diskussionen och återupptar den i en ny tråd. Det blir prestige att stå på sig för vissa här.

sture_lindberg
Medlem
#188 Skrivet: 17 Jun 2008 01:19

Citerar: Fritz_9_1.09GHz, #187:
Det blir prestige att stå på sig för vissa här.

Om ni ändå hade spelat klart partierna så hade ni inte fått någon kritik.Men att avsluta båda partierna med remier efter 20 drag,Och sen påstå att man ska bekämpa fördomarna mot motorer,är ju direkt skrattretande..Fördomarna mot motorer har ju till och med ÖKAT efter erat "test".

ChessGoth
Medlem
#189 Skrivet: 17 Jun 2008 07:21

Håller ni fortfarande på o tjatar om detta?

Spencer
Medlem
#190 Skrivet: 17 Jun 2008 07:23 - Redigerad av: Spencer

Om Fritz9 og F11 spelar 20 partier mod hinanden, så vil resultatet sandsynligvis blive: 10 - 10 --------> ( 10½ - 9½ ) - ( 9½ - 10½ )

Iøvrigt mener jeg, at man i schack bør give 3 points for en vinst - og 1 point
for remis. Så kommer der mycket liv i schackspelat ! Vi undgår remisdøden.

ChessGoth
Medlem
#191 Skrivet: 17 Jun 2008 07:28

Citerar: Spencer, #190:
Om Fritz9 og F11 spelar 20 partier mod hinanden, så vil resultatet sandsynligvis blive: 10 - 10 _______> ( 10½ - 9½ ) - ( 9½ - 10½ )

Tja, för att testa "motorerna" hade det varit mer spännande med Fritz - Rybka.
Citerar: Spencer, #190:
Iøvrigt mener jeg, at man i schack bør give 3 points for en vinst - og 1 point
for remis. Så kommer der mycket liv i schackspelat ! Vi undgår remisdøden.

Kanske, frågan är hur "rättvist" det blir på högsta remi, där remimarginalerna är ganska stora. Vore "kul" att införa det för sista ronden i öppna turneringar - se den panik och det kaos som utbryter bland toppspelarna.

Malvan
Medlem
#192 Skrivet: 17 Jun 2008 09:24

Tråden stängs på begäran av trådskaparen.

<< . 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 .
Detta ämne är stängt. Du kan inte skicka svar.