Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Fritz 9 mot Fritz 11
<< . 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 . >>
Författare Meddelande
andy__pandy
Medlem
#151 Skrivet: 6 Jun 2008 23:25

För att återgå till trådens ämne. Spelarna valde att ta remi. Det är deras val och de ansåg att det var en remiställning. Det viktiga i en sådan här undersökning är inte partiernas längd, utan att man har med tillräckligt många partier. Vi vet att om antalet partier< ca 30 får vi en t-fördelning istället för en normalfördelning. Ju fler partier vi spelar, ju säkrare är sigma-hatt. Helst skulle man vilja ha fler än 30 partier.

sture_lindberg
Medlem
#152 Skrivet: 7 Jun 2008 00:40

Om alla partierna avslutas innan 20 drag.och alla därmed blir remi.Så kommer det inte att visa något alls!Kunde bara inte låta bli denna kommentar

andy__pandy
Medlem
#153 Skrivet: 7 Jun 2008 00:46

Det kommer i så fall att visa att Fritz9 är lika bra som Fritz11.

Dynamit
Medlem
#154 Skrivet: 7 Jun 2008 00:51

Citerar: andy__pandy, #153:
Det kommer i så fall att visa att Fritz9 är lika bra som Fritz11.

Faktiskt inte. Det finns en poäng i det sture säger.

sture_lindberg
Medlem
#155 Skrivet: 7 Jun 2008 00:56

så klart det gör det.Det visar bara på att robotskötarna inte gör sitt"jobb" riktigt.och inget annat.

andy__pandy
Medlem
#156 Skrivet: 7 Jun 2008 00:57

Det är inte alls så "självklart". Dynamit du får gärna argumentera för varför undersökningen skulle sakna värde i så fall.

sture_lindberg
Medlem
#157 Skrivet: 7 Jun 2008 01:10

Klart att "ospelade" 20dragspartier inte visar något alls.För att det ska kunna ge ett verkigt värde så måste ju partierna spelas till slut.Alltså låta roboterna få spela så länge dom villOch inte låta robotskötarna bestämma utav vissa outgrundliga anledningar att partierna är remi

Randomize
Medlem
#158 Skrivet: 7 Jun 2008 01:10

Jag har bläddrat tillbaka i tråden och letat efter
vilka regler som gäller under denna test, men hittar
inget om detta.

Vad är det för regler?
Dra efter visst uppnått djup borde användas om man vill jämföra 9:an med 11:an

Om man drar efter viss tid, bör likadana datorer användas

Eller ?

sture_lindberg
Medlem
#159 Skrivet: 7 Jun 2008 01:16

fritz 9 skulle möta Fritz 11 i 2 stycken partier.Efter 20 respektive 21 drag så tar robotskötarna remi i båda partierna.Fritz 11as skötare påstår att Fritz 9 står på liten fördel i båda partierna i remiögonblicket.Min fråga(och många andras) är varför dom inte spelade ut partierna till slutet..Men då säger dom att robotarna ville ha remi

Protagonist
Medlem
#160 Skrivet: 7 Jun 2008 01:43

Det är väl rätt självklart att partierna ska spelas ut om man ska få någon typ av reell kraftmätning. Med Andys sätt att resonera kunde man ju lika gärna ta remi i startställningen då det också där var rätt lika. Motorerna är ju dessutom marginellt starkare/svagare i olika skeden av partierna vilket man också skiter i om man tar remi efter 20 drag. Det är ju att idiotförklara hela testet.

Dynamit
Medlem
#161 Skrivet: 7 Jun 2008 01:49

Med denna bedöming så skulle man altså säga att alla som spelar remi mot varandra är lika bra? Så är det ju inte. Kolla bara på turneringar som spelas.

CAQUELAQ
Medlem
#162 Skrivet: 7 Jun 2008 06:10

Ja, ursäkta än en gång denna okunniga dåre som lägger sin näsa i blöt återigen, men varför älta denna diskussion in i det oändliga? Om ni verkligen VILL kolla vilken dator som är bäst, utforma då GEMENSAMT en policy för hur partierna Fritzarna emellan ska gå till, och utför detta experiment förutsättningslöst och utan ingripanden från GUD (läs: maskinskötarna). Då får ni klarhet, och slipper tjafsa hitan och ditan!

sture_lindberg
Medlem
#163 Skrivet: 7 Jun 2008 13:30

Det är ju detta jag har framhållit några gånger redan.Nya "skötare" hitåt tack

fritz_11_1.80Ghz
Medlem
#164 Skrivet: 7 Jun 2008 15:14

Citerar: CAQUELAQ, #162:
Om ni verkligen VILL kolla vilken dator som är bäst

Det vet vi redan. Det finns redan en rating lista.
Citerar: sture_lindberg, #163:
.Nya "skötare" hitåt tack

Vad menar du med det? vill du att det ska komma mer motor användare till sidan?

Förstår också inte varför det skulle bli så mycket tjafs. Allt jag villle göra var att göra ett test om motorn skulle kunna komma upp i 3000 i rating utan männsklig hjälp. Fritz 9 utmade mig för att HAN ville se vilken motor som var bäst alltså inte jag. Om fritz 9 ville göra klart testet så behövde han inte accepterat remi.

andy__pandy
Medlem
#165 Skrivet: 7 Jun 2008 15:15

Citerar: fritz_11_1.80Ghz, #164:
Det vet vi redan. Det finns redan en rating lista.

Det finns faktiskt ingen rankninglista för korrpartier. Det finns bara en för närschack.

fritz_11_1.80Ghz
Medlem
#166 Skrivet: 7 Jun 2008 15:17

Citerar: andy__pandy, #165:
Det finns faktiskt ingen rankninglista för korrpartier. Det finns bara en för närschack.

Ja, men det är nog ingen större skillnad.

sture_lindberg
Medlem
#167 Skrivet: 7 Jun 2008 15:52

Citerar: sture_lindberg, #163:
.Nya "skötare" hitåt tack

Nej,skulle bara vara intressant om dom 2 Fritzarna kunde få spela klart hela partierna.Utan männsklig inblandning.Annars ger ju inte testet något.Som redan flera här har skrivit.

fritz_11_1.80Ghz
Medlem
#168 Skrivet: 7 Jun 2008 16:02

Citerar: sture_lindberg, #167:
2 Fritzarna kunde få spela klart hela partierna.

ja men man kanske skulle bestämmt betänkte tiden innan. Och så måste jag ändra inställningarna så att inte fritz 11 kan bjuda remi.

Emotionellt_störd
Medlem
#169 Skrivet: 7 Jun 2008 16:36

Tja, om det gör det kvittar ju faktiskt lika, tycker jag. Man har ju "kapitulerat" inför robotar på denna sajt med argumentet att "det går ändå¨inte att kolla". Så alla vet ju att vi spelar på olika villkor.

ruth.b
Medlem
#170 Skrivet: 7 Jun 2008 18:40

Går det att anordna fler tester med "Fritzarna"?
Eftersom det blev remi så måste det väl ändå bero på vilken öppning
som spelades.
Någon av "Fritzarna" kommer att vinna på matt om man ger fler chanser.
Att diskutera ett enda parti verkar ju helt meningslöst.

Spencer
Medlem
#171 Skrivet: 8 Jun 2008 06:51

Mændene bagved, bagom Fritzarna er bange for at forlora ...

Fritz_9_1.09GHz
Medlem
#172 Skrivet: 8 Jun 2008 11:11

Citerar: Fritz_9_1.09GHz, #1:
Hej!

Nu är kampen igång! Årets stora begivenhet här på sajten. Fritz 9 vägrar vika ner sig och tar sig tappert an Fritz 11. Hur ska det gå? Och är det egentligen kampen mellan datorerna eller spelarna som avgör? Vem av spelarna fyller bäst på med egna tankar där motorerna har sina luckor? Följ kampen! Två partier spelas just nu mellan
Fritz_9_1.09GHz och fritz_11_1.80Ghz och detta får ni ju bara inte missa!

För att slippa få den dumma frågan av er som undrar, så nej, vi är inte samma person. Jag har inte ens en aning om vem min motståndare är. Själv kommer jag från Balsberget i alla fall.

Slutligen vill jag be er hålla er till ämnet i den här tråden! Ämnet är att diskutera de två pågående partierna. Alla koleriska påhopp från personer som hatar motoranvändning ogillas! Respektera den lilla minoritet som vill få ha detta lystmäte ifred! Om du låter bli att såga tråden kanske andra, mer välkomna människor, skriver trevliga saker.

Mitt syfte var aldrig att ta reda på vilken av "robotarna" som är bäst. Jag har ogärna velat avslöja mina sanna intentioner tidigare, men vill nu göra det för att försök förklara för den envetna skara, som aldrig tröttnar på denna diskussion. Mina syften:

1) Att legitimera mitt motoranvändande genom att spela mot andra som också använder motor, för att

a) bekämpa fördomarna om denna underbara spelform
b) få mitt lystmäte och verkligen ha roligt
c) få rejält motstånd

2) Att visa, att jag med Fritz 9, kan hålla remi eller vinna mot motståndare, som använder Fritz 11, därför att jag, människan bakom, helt enkelt är smartare och har en högre IQ än min motståndare, genom att

a) använda min egen hjärna också och inte bara motorn
b) inte alltid lita blint på motorn och inte bara använda Fritz 9 utan även andra motorer
c) utveckla sofistikerade idéer för när det är bäst att mest lita på spelöppningsteori, egna idéer, Fritz 9 eller prototypen av Rybka som jag laddat ner gratis

När det gäller det här med remi måste ni förstå en sak. Ambitiösa spelare vill ibland vårda sitt anseende som svårslagna spelare och därför är man mer fokuserad på försvar och korrekt positionsspel och mer inriktad på att inte förlora. Det högsta värdet är värdet att vara obesegrad. Och man vill verkligen inte unna motståndaren en vinst.

I den här tråden har sture_lindberg försökt få diskussionen till att handla om det han vill att den ska handla om och inte det jag från början har gjort upp. Genom att jag har gått tillväga på det sätt jag har gjort i mitt spel, anser jag att diskussionen som den nu utformats av sture-lindberg är en omöjlighet. Ni pratar alla bredvid mig och Fritz 11 och ni har hamnat väldigt väldigt långt varifrån den här tråden började.

Fritz_9_1.09GHz
Medlem
#173 Skrivet: 8 Jun 2008 11:22

Fritz 9 utmade mig för att HAN ville se vilken motor som var bäst alltså inte jag.

Nej, jag har aldrig haft det syftet.

Ni har tagit det för givet.

Jag riktar mig nu inte mot någon av er, utan mot ett flertal av er. JAG HAR ALDRIG HAFT FÖR SYFTE ATT VILJA TA REDA PÅ VILKEN AV ROBOTARNA SOM ÄR BÄST.

Mitt syfte har varit att visa, att jag är en bättre robotskötare och kan klara remi med långsammare processor mot en mer uppdaterad motor.

Tyvärr har jag inte tid att ta mig an fler motoranvändare nu före semestern.

I det senaste numret av tidskriften från SSKK skriver Per Sörenfors om hur man bör använda motorer i sitt spel. Jag rekommenderar att ni läser den artikeln för att finna lite mer substans än vad som är möjligt i den här värdelösa diskussionen.

fritz_11_1.80Ghz
Medlem
#174 Skrivet: 8 Jun 2008 11:23

Citerar: Fritz_9_1.09GHz, #172:
2) Att visa, att jag med Fritz 9, kan hålla remi eller vinna mot motståndare, som använder Fritz 11, därför att jag, människan bakom, helt enkelt är smartare och har en högre IQ än min motståndare

Som jag skrev tidigare så är det här användarnamnet bara ett test. Så jag använder ingen männsklig hjälp. Men IQ mättre bara en liten del av smartheten så har man hög IQ behöver man inte vara smartast i världen. Och så kanske du analyserade längre med ditt schackprogram. Jag är inte dum för att jag bara använder schackprogram på det här användar namnet det är bara ett test. Vill du har riktigt motstånd så får du utmana jolo4 där använder jag männskligt hjälp också.

Fritz_9_1.09GHz
Medlem
#175 Skrivet: 8 Jun 2008 11:31

Där har vi anledningen till att jag lyckades nå ett så bra resultat som +0=2-0. Jag tog i för fullt medan du inte gjorde det. Det är bra att du säger det. Jag ber om ursäkt för det jag skrivit om IQ, ifall du kände dig sårad av det.

IOUCOUNOU
Medlem
#176 Skrivet: 8 Jun 2008 11:58 - Redigerad av: IOUCOUNOU

Citerar: Fritz_9_1.09GHz, #173:
Jag riktar mig nu inte mot någon av er, utan mot ett flertal av er. JAG HAR ALDRIG HAFT FÖR SYFTE ATT VILJA TA REDA PÅ VILKEN AV ROBOTARNA SOM ÄR BÄST.

Mitt syfte har varit att visa, att jag är en bättre robotskötare och kan klara remi med långsammare processor mot en mer uppdaterad motor.

Okej, jag ber om ursäkt - själv fick jag annat intryck av att läsa alla inlägg, och jag har sålunda missat det egentliga syftet. Ha därför överseende med mina två tidigare inlägg (under mitt andra nick, CAQUELAQ ) - de var resultat av okunskap. F´låt! (krälar i stoftet)

sture_lindberg
Medlem
#177 Skrivet: 8 Jun 2008 12:17

Citerar: sture_lindberg, #167:
Nej,skulle bara vara intressant om dom 2 Fritzarna kunde få spela klart hela partierna.Utan männsklig inblandning.Annars ger ju inte testet något.Som redan flera här har skrivit

Men varför inte spela klaaaart partierna??
Citerar: Fritz_9_1.09GHz, #172:
a) bekämpa fördomarna om denna underbara spelform

Troligtvis har fördomarna ökat markant mot robotar efter dessa " partier" som inte ens fick spela färdigt

sture_lindberg
Medlem
#178 Skrivet: 8 Jun 2008 12:20

Citerar: Protagonist, #160:
Det är väl rätt självklart att partierna ska spelas ut om man ska få någon typ av reell kraftmätning. Med Andys sätt att resonera kunde man ju lika gärna ta remi i startställningen då det också där var rätt lika. Motorerna är ju dessutom marginellt starkare/svagare i olika skeden av partierna vilket man också skiter i om man tar remi efter 20 drag. Det är ju att idiotförklara hela testet.

sture_lindberg
Medlem
#179 Skrivet: 8 Jun 2008 12:21

Citerar: Spencer, #171:
Mændene bagved, bagom Fritzarna er bange for at forlora ...

sture_lindberg
Medlem
#180 Skrivet: 8 Jun 2008 12:23

Citerar: Protagonist, #160:
Motorerna är ju dessutom marginellt starkare/svagare i olika skeden av partierna vilket man också skiter i om man tar remi efter 20 drag. Det är ju att idiotförklara hela testet.

<< . 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 . >>
Detta ämne är stängt. Du kan inte skicka svar.